Válaszd ki, hogy milyen területen szeretnél fejlődni!

Nagy Adat a kisebbeknek is hasznos

A Big Data, vagyis a Nagy Adat már a puszta nevével is riasztó lehet a kisebb vállalkozások számára. Hiszen ha egyszer nagy, akkor mi keresnivalója lehet vele egy kis cégnek? Sokkal több, mint elsőre gondolhatnánk.

2020. november 18.4 perc olvasási idő

Nagy Adat nem csak azért lesz a „sima” adatból, mert sok van belőle. Az elfogadott konszenzus szerint négy jellemzője van a Big Data-nak, amelyeket az angol kifejezések kezdőbetűi alapján 4V-nek szoktak nevezni. Ezek közül csak az egyik a volume, azaz a mennyiség. A többi a veracity (hitelesség, megbízhatóság), a variety (változatosság) és a velocity (sebesség) is. Az utóbbi kettő pedig már a kisebb vállalatok számára is kimondottan releváns.

A vállalati adatok nagyon sokáig jól behatárolható szöveges vagy numerikus adattípusokból tevődtek össze: partnerek, vevők és munkatársak céges és személyes adatai, szerződésszámok, megrendelt mennyiségek, kifizetett összegek, bevételek, áfa, és így tovább. Ezek kezelésére, csoportosítására (és bizonyos mértékig az elemzésére is) tökéletesen alkalmas az Excel.

Az elmúlt tíz évben azonban nagy mennyiségben és még nagyobb változatosságban és gyorsasággal születtek/születnek újabb adattípusok, amelyeket az előbb említettekkel ellentétben strukturált, félig strukturált és nem strukturált adatoknak hívnak – éppen azért, mert nem lehet őket beszuszakolni egy Excel-tábla celláiba. Műszaki leírások, termékfotók, az ügyfélszolgálat telefonbeszélgetéseinek hangfelvételei, a cég Facebook-oldalára kitett bejegyzések és az azokra érkezett kommentek – a sort nagyon hosszan lehetne folytatni, és akkor még nem beszéltünk a nyilvános elérhető adatbázisokról, amelyeket szintén felhasználhatunk a céges működésben (mint mondjuk az elektronikus cégjegyzéket).

Félig strukturált adatokkal kommunikálnak gyakran az IT rendszerek: HTML, XML, naplófájlok, állapot bejegyzések. Ezek elemzéséhez parsolással lehet tovább bontani a tartalmat.

A nem strukturált adatok tovább elemzésében az ilyen egyszerűbb módszerek nem vezetnek túl messzire, ezért itt az alkalmazott mesterséges intelligencia (pl. beszédfelismerés, képfelismerés) szoktak tovább elemezni.

Ezek (és a továbbra is velünk élő strukturált adatok) együttese teszi ki a Big Data-t, amely hasznosítása nélkül egyre kevésbé lehetnek meg a kisebb vállalkozások is. Általános vélekedés szerint az adat a 21. század olaja (vagy villanyárama, ha úgy tetszik), és az a vállalkozás kerül előnyösebb helyzetbe, amelyik a legváltozatosabb módon használja ki ezeket az adatokat. Nézzünk néhány példát, hogy miként segítheti egy kisvállalat működését a Big Data!

  1. Az általános költségek csökkentése

    A hatékonyság növelésének egyik módja a költségek csökkentése. A begyűjtött adatok elemzésével a kisebb vállalatok is felderíthetik, hol vannak szűk keresztmetszetek, hol lehet a költségekből faragni. Például gyártási folyamat paramétereinek monitorozásával és elemzésével csökkenthető a selejt aránya és megelőzhető a gépek váratlan meghibásodása.
  2. Az értékesítési bevétel növelése

    A Big Data adatelemzések révén korábban soha nem látott módon és részletességgel ismerheted meg vevőid szokásait, preferenciáit. Különösen könnyen megy ez az online vásárlás során, hiszen ott a vevők folyamatosan hagyják maguk után a digitális lábnyomokat, de az offline értékesítésből is számtalan adatot lehet kinyerni. Ezzel az információval felvértezve már nekiállhatsz személyre szabni termékeidet, szolgáltatásaidat, áruválasztékodat.
  3. Az árképzés pontosítása

    Egy kisvállalkozás sikere nagymértékben múlik azon, hogy milyen áron adja termékeit és szolgáltatásait. Az adatok elemzésével pontosabb képet kaphatsz saját vállalkozásod pénzügyeiről és azt is megállapíthatod, hogy saját áraid hogyan viszonyulnak a vetélytársakéhoz. Arra is lehet számításokat futtatni, hogy mi történik, ha emeled vagy csökkented az árakat.
  4. A marketing javítása

    A Big Data egyik kimeríthetetlen forrása közösségi média. Ha gondosan gyűjtöd és elemzed vállalkozásod Facebook-, Twitter-, Instagram- és LinkedIn követőinek demográfiai adatait, vásárlási szokásait és egyéb jellemzőit, pontosabb betekintést nyerhetsz döntéseik mozgatórugóiba, következtethetsz arra, hogyan reagálnak különféle akciókra, promóciókra, milyen új termékeket vásárolnának szívesen, kikre hallgatnak, és így tovább. Ezen információk birtokában pedig már sokkal célzottabb – más szóval hatékonyabb – marketingkampányokat tudsz indítani a kiválasztott szegmensek számára.

    Nem csak a nagy mennyiség és méret, hanem az adatszerkezet típusok magas fokú heterogenitása is probléma. A különböző adathalmazokat összefogó elemzéshez ma már számos eszköz áll rendelkezésre. A felhő ereje pedig meg tud birkózni a mennyiséggel. A cégek folyamatos, rendszeres, több forrásból származó elemzéseinek vizualizálására egy piacvezető eszköz a Microsoft PowerBI.

    A fenti példákon kívül mindenki biztosan tucatnyi másikat is fel tudna hozni a napi üzleti gyakorlatából. Jól látható, hogy a legkülönfélébb adatok gyűjtése és elemzése nélkül szinte lehetetlen hatékonyan irányítani egy vállalkozást. És azt is érdemes mindenkinek az agyába vésnie, hogy a mondandódat alátámasztó adatok, információk nélkül nem érveid vannak, legfeljebb véleményed.