Nem hiszek a papírokban. A vezetőim között akad, akinek érettségije sincs.
Zentai György egy, a családjában felbukkanó betegség miatt kezdett 15 évvel ezelőtt egészséges és bio termékekkel foglalkozni. Édesanyja butikjában, egy kis sarokban indította el a vállalkozást, ma már 17 üzlete, jóga- és pilates stúdiója és virágzó webshopja is van. 2024-ben ő lett az Év fiatal vállalkozója.

Amikor a szerettünknél súlyos betegséget diagnosztizálnak, a hegyeket is megmozgatnánk, csak hogy megtaláljuk a megoldást. Amikor a Bio-Barát Biobolt tulajdonosa, Zentai György édesapja megbetegedett, az alternatív étkezésben is keresték a kiutat. Ahogyan egyre inkább beleásta magát ebbe a témába, rá kellett ébrednie, hogy itthon nagy elmaradásban vagyunk. Mivel családja több generáció óta kereskedelemmel foglalkozik, hát adódott az ötlet; mi lenne, ha ő maga is boltot nyitna és megosztaná tapasztalatait a vevőkkel?
A trendek előtt jár
György hisz abban, hogy ha valami rosszul működik - legyen szó az emberi szervezetről vagy egy vállalkozásról -, akkor alapjaiban kell megváltoztatni a mindennapokat. Így volt ez édesapja esetében is. "Egy külföldi oldalon ráakadtunk a paleo-táplálkozásra, és úgy döntöttünk, az egész család áttér erre az étkezési formára - magyarázza Zentai György. "Azonban gyorsan szembesültünk azzal, hogy alig tudunk valamit beszerezni a megadott hozzávalókból. 2010-ben voltak bioboltok, de a paleohoz szinte semmit nem találtunk a polcokon. Hamar ráébredtünk arra, hogy igény lenne a vásárlókban ezekre a termékekre, így a testvérem nyitott egy webshopot és egy nagykereskedést, míg én édesanyám körúti butikjában, a bolt hátuljában árulni kezdtem a reform élelmiszereket. Kezdetben olyan - ma már teljesen természetes - igények is fejtörést okoztak, hogy honnan szerezzünk be mandulalisztet. Az igazi nagy áttörés viszont az volt, amikor elsőként hoztunk be külföldről eritritet, amely remek alternatívát nyújt az inzulin rezisztenciában vagy cukorbetegségben szenvedőknek." A későbbiek folyamán is jellemző volt, hogy a külföldi trendeket követve, elsőként hoztak divatba itthon új termékeket; a kombucha, a CBD olaj, illetve a mostanában is rendkívül keresett matcha tea akkor került be a kínálatukba, amikor itthon még alig lehetett ezekről hallani.
Tizenhét üzletnél tart
György korábban közgazdaságtant tanult, ám vállalkozásához a pénzügyi hátteret pókerjátékból alapozta meg. Online viadalokon is elindult, és a sport fellegvárában, Las Vegasban is többször versenyzett. Kezdetben az egyetemi előadások között foglalkozott az üzlettel, ám hamar arra jutott, hogy nincs szüksége pecsétes papírra, hogy a maga lábára álljon. Olyannyira nem hisz a diploma hatalmában, hogy akad olyan vezető beosztásban dolgozó munkatársa, akinek érettségije sincs. "Más szemmel nézem a munkavállalóimat. Hiszek benne, hogy van, aki papír nélkül is sokra viheti, és akad, akinek a diploma sem ad olyan rátermettséget, amit elvárnék." Egy év után György édesanyja átadta a teljes üzlethelyiséget, majd sorra nyíltak az új Bio-Barát boltok, idén októberben a tizenhetedik. Bár kezdetben leginkább Budapest belvárosában terjeszkedtek, idővel a vidéki vásárlóknak is szerették volna megadni a személyes vásárlás lehetőségét, így Szegeden és Győrben is nyitottak üzletet, sőt, egy jóga- és pilates stúdióval is bővítették szolgáltatásaikat. A folyamatos fejlesztés híve, ám ez nem mindig egyszerű, a testvérével végül a vállalkozásban szétváltak útjaik. "A bátyámmal más stílusban gondolkodunk a növekedésről. Ő óvatosabb, én viszont hiszem, hogy a stagnálás hosszú távon visszaesést jelent. Ezért három éve teljesen új webshopot és nagykereskedést építettem. A nulláról. Sajnos, ezt általában egy családi kapcsolat megszenvedi, de az üzlet ma virágzik.”
Jó bornak is kell a cégér?
Az elmúlt 15 évben nem volt ritka, hogy György heti 6-7 napot és napi 14 órát dolgozott. A helyzet pedig különösen kiélezett, ha új boltot nyitnak, esetleg egy meglévő helyiséget bővítenek, vagy – amire nemrégiben is volt példa -, további cégeket vásárolnak fel. Bár az elmúlt időszakban a cégcsoport megkétszerezte önmagát, akad olyan feladat, amelyet semmilyen szín alatt nem adna ki a kezéből. „A saját fejlesztésű termékeinket teljes mértékben én álmodom meg – az összetételtől egészen a csomagolásig. Az új ötletek legtöbbször a legváratlanabb pillanatokban születnek. Ha meglátok valamit, ami inspirál, azonnal lejegyzem vagy lerajzolom.” Bár ma már van marketing csapata, az alapötletek, a skiccek, a színek és formák legtöbbször tőle indulnak. Az elmúlt tizenöt évben nagyon sokat tanult a bio- és reformtermékek világáról, részt vett jó néhány képzésen, előadáson és folyamatosan bővíti a tudását. A csapatukban dolgozik dietetikus és természetgyógyász is, és büszke arra, hogy húsz kollégája jelenleg fitoterapeutának tanul. „Ahhoz, hogy lépést tartsunk a nemzetközi trendekkel, minden évben öt nagy szakkiállításra is ellátogatunk. Ez inspirál, feltölt, és mindig hazahozunk új fejlesztéseket, amit később a saját termékeinkben is megvalósítunk. Terveink szerint 2026-ban a forgalmunk meghaladja majd a 12 milliárd forintot, ami hatalmas mérföldkő lesz számunkra.” Saját webáruházuk viszont csupán három esztendeje működik, az első tizenhárom évben pedig egyetlen forintot sem költöttek marketingre. György sokáig hitt abban, hogy a jó bornak nem kell cégér – ha valami igazán minőségi, az utat talál a vásárlókhoz. „És ez valóban így van: a termékeink ott voltak a legnagyobb hipermarketek polcain reklám nélkül is. Az utóbbi időben azonban a kollégáim egyre gyakrabban győznek meg arról, hogy igenis érdemes kilépni a fényre. Hogy az embereknek fontos látniuk, ki áll a márka mögött, hogy arcot, történetet, hitelességet kapjanak. Ezért a jövő egyik legizgalmasabb feladata számomra az, hogy az online térben is ugyanazt az értékrendet és közvetlenséget tudjuk képviselni, ami a boltjainkban már természetes. A cél egyértelmű: az egészségtudatos életmód hazai piacának meghatározó szereplőjévé válni – nemcsak a termékeinkkel, hanem a szemléletünkkel is. Ám a siker nem csupán számokban mérhető. Sokkal inkább abban, hogy a vásárlók visszatérnek, a munkatársak lelkesek, és a cég folyamatosan tanul, fejlődik. Ahogyan én magam is.”
5 tipp, hogy a trendek előtt járj
- Figyeld a világot, ne csak a konkurenciát!
A legjobb ötletek sokszor nem a saját piacodról jönnek. Nézz körül külföldön, kövesd a nemzetközi trendeket, és merj elsőként kipróbálni valami újat itthon. - Tanulj folyamatosan – de ne csak könyvből.
A tudás nem mindig diplomához kötött. Tapasztalj, kérdezz, vegyél részt képzéseken, hallgass meg másokat – és tanulj abból, amit az élet tanít. - Hallgass a vásárlóidra!
Ők mutatják meg, mire van valóban igény. Ha figyelsz rájuk, sokkal gyorsabban ráérzel, merre érdemes továbbfejleszteni a termékeidet vagy szolgáltatásaidat. - Maradj hiteles – minden áron.
Csak olyat árulj, amiben te magad is hiszel. A vásárlók megérzik az őszinteséget, és ez az, ami hosszú távon bizalmat és lojalitást épít. - Ne félj a változástól.
A piac, a technológia, a vásárlói szokások állandóan változnak – ha te nem változol velük, lemaradsz. Inkább te legyél az, aki új irányt mutat másoknak.
A Bio-Barát Biobolt a Visa Boltok Boltja verseny egyik díjazottja. A Visa Boltok Boltja verseny 2022-ben indult a kiskereskedelmi üzletek megmérettetésére Magyarországon, azzal a céllal, hogy elismerje a helyi vállalkozások eredményeit és felhívja a vásárlók figyelmét a kiemelkedő vásárlási élményt és magas szolgáltatási színvonalat nyújtó boltokra.






