Nyomdaipari vállalkozás, ami a válság dacára szintet lépett a digitalizációval – az iPixel inspiráló sztorija!
A legtöbb cég kihívásként és új irányként éli meg a digitális jelenlét minden formáját, de vajon mi a helyzet azokkal a szektorokkal, amelyekben a kézzel fogható produktumok és folyamatok elemei dominálnak? Ilyen például a nyomdaipar, ahol a papír, a tinta és a fizikai termékek továbbra is kulcsfontosságúak. Hogyan tud alkalmazkodni egy – többnyire papír alapon nyugvó – nyomdaipari vállalkozás a forradalmi újításokhoz és a technológiai fejlődésekhez egy olyan világban, ahol a kézzelfogható, papíralapú termékek iránt egyre csökken az igény? A választ az iPixel Nyomda adja meg a kérdésre, aki kiaknázva egy piaci rést, forradalmit újított.

Kisbalázs Csilla több, mint 13 éve dolgozik a nyomdaiparban, társtulajdonosként és ügyvezetőként az iPixel Nyomdában, ahol két helyszínen Budapesten, közel 70 főt foglalkoztatnak. Csilláék eredetileg a digitális gyártásra, a grafikai stúdióra és a dekorációs megoldásokra specializálódtak, ám a vállalkozás hamar nagyobb ügyfelekre tett szert – olyanokra, akik kifejezetten azt igényelték, hogy minden folyamatot lefedjenek az iPixelnél. Számukra ugyanis jóval egyszerűbb és átláthatóbb volt, ha nem több tucat különböző nyomdával kellett dolgozniuk, hanem minden egy kézben összpontosul. Ekkor tuningolva vállalkozásukat, elkezdek kiépíteni egy szélesebb körű beszállítói és alvállalkozói bázist, ami tökéletesen működött éveken keresztül, egészen a Covidig.
Amikor valaki a Covidban a lehetőséget látja
Csilla nem mondott újat azzal, hogy a világjárvány mennyire megtépázta a nyomdaipart, köszönhetően a kézzel fogható termékszámok csökkenésének. „Nagyon sok helyen ekkor szűntek meg az akciós újságok. Mindenki spórolt, az üzletek zárva voltak, sokan webshopra és online katalógusokra tértek át, eszükben sem volt postaládás szórólapozást folytatni. Bár nálunk nem volt létszámleépítés, de láttuk, hogy a világjárvány hogy szabja át az erőviszonyokat, és tudtuk, valamit tennünk kell. Átgondoltuk, mihez kezdhetnénk, és úgy döntöttünk, elindulunk a szoftverfejlesztés útján, mert láttuk, csak akkor tudunk fejlődni és növekedni, ha sokkal több mindent nyújtunk az ügyfeleknek szimpla nyomtatásnál” – kezdi mesélni az iPixel vezetője, hogy a Covidot nem drasztikus dologként élték meg, hanem lehetőségként. Kisbalázs Csilláék ekkor mertek nagyot álmodni, és dacolva a világjárvánnyal, belevágtak az Easy POS kifejlesztésébe a Covid kellős közepén, mert egy olyan problémára akartak megoldást nyújtani, amely az egyik legnagyobb ügyfelüknél merült fel.
Így kell egy kézzel fogható termékeket gyártó vállalkozást pillanatok alatt digitalizálni
Csilláék a boltok nyomtatott POS termékeinek digitalizálásában látták meg a lehetőséget. Képzeljük csak el, egy klasszikus üzletben akár 100-150 féle nyomtatott anyag is található – az árkártyáktól és a plakátoktól kezdve a mozgáskorlátozottakra vagy kismamákra vonatkozó figyelemfelhívó ikonokon keresztül a „tartsuk a távolságot” feliratokig. Ezek azonban egy idő után elhasználódhatnak, a vásárlók letépkedhetik őket, és megsérülhetnek, pótlásuk pedig a boltvezető, utána pedig az adott marketinges csapat feladata. Értelemszerű, hogy 150 féle POS termék esetében a hiányos anyagok és nyomtatványok pontos nevét és beazonosítását senki sem tudja, így olykor rengeteg idő, mire kiderül, hogyan lehetne egységesen, a többi kihelyezett anyaggal tökéletesen egyező matricát és feliratot előkeresni és pótolni. „Ilyenkor megkezdődik egy beazonosítási folyamat, a marketing és a bolt folyamatosan kommunikál, és ha meg is van az anyag, akkor is felmerül a kérdés, hogy pár hiányzó cédulát egyáltalán megéri-e pótolni, hiszen néhány új legyártása sokkal drágábban fog kijönni, mint amikor annak idején legyártattak belőle mondjuk 500-at. Ekkor 3-4 hónap is eltelhet, mire valami kikerül újra a boltba. Ekkor gondoltunk rá, hogy ezt az egészet sokkal egyszerűbben meg lehetne oldani” – meséli Csilla.
Az iPixel ezután elkezdett egy rendszert fejleszteni ezt a helyzetet orvosolva. Az Easy POS rendszerét a nyomdával leszerződött ügyfelek úgy használhatják, mint egy webshopot, és Csilláék még arra is gondoltak, hogy mivel a digitális eszközhasználatban nagyon különböző szinten vannak a bolti dolgozók, a kezelőfelület könnyű és egyszerű legyen mindenki számára. Az iPixel minden üzletnek létrehozott digitálisan egy saját felületet, ahova az adott vállalkozás, cég vagy bolt saját POS anyagai és eszközei kerülnek. Ide tartoznak a boltban elérhető plakátok, árcédulák és papír alapú felhívások, fényképpel, mérettel, az összes paraméterrel. Ha valami eltűnik a boltból, a boltvezető egyszerűen csak kikeresi a saját terméklistájáról a hiányzó POS anyagot, majd az iPixelnek továbbítva a kérést - a központi marketing egyszerű jóváhagyását követően, - a nyomda a következő promócióval kiküldi az üzletnek a kívánt tételeket. „Rengeteg időt és költséget megspórolunk ezzel. A folyamat átláthatóbb, mindenkinek mindene megvan, és nálunk az iPixelnél összpontosul minden. Amikor elkészül egy termék, a megrendelt mennyiségen felül gyártunk pluszban 20-50 szettet, ezeket beraktárazzuk, így amikor szüksége van egy boltnak az adott POS anyagra, mi azonnal ki tudjuk költséghatékonyan küldeni neki. Az általunk fejlesztett rendszer másik fontos része, hogy nemcsak a termékek vannak felrakva a rendszerbe, hanem minden kereskedés egyéni paraméterei is fel vannak tüntetve. Tehát pontosan tudjuk, milyen típusú kirakata van a boltnak, hány biztonsági kapuja van, mekkora a belmagasság, van-e önkiszolgáló kassza vagy próbafülke stb.” – meséli Kisbalázs Csilla. Ez azért fontos, mert a boltok dinamikus növekedésének köszönhetően, eddig, ha az üzletek száma hirtelen megugrott, nagyon nehéz volt nyomon követni a partnereknek a pontos boltparamétereket. Ez különösen az ünnepekkor okozott gondot, amikor hirtelen nem tudták a partnervállalkozások, hogy miből mennyit kérjenek a nyomdától. Ennek a digitális tuningnak köszönhetően azonban nemcsak a marketingesek dolgát könnyítik meg, hanem költséget és időt is spórolnak.
Újabb fejlesztések és jövőbeli tervek
Csilláék kezelik az összes rendszert, ők a felelősek a szoftverért is, ők táplálják hasznos és új információkkal a felületet, ezen kívül pedig ők adják a hálózatot és magát a raktárt is, ahol a különböző ügyfelek POS anyagait tárolják. A digitális változásoknak köszönhetően az iPixel saját fejlesztésű rendszerét jelenleg négy országban több, mint 800 üzletben kb. 900 felhasználó használja, és idén nyáron egy új üzletlánc belépésével ez a kör további 500 üzlettel bővül.
Kisbalázs Csilla elmondta, jelenleg is egy nagyobb fejlesztésben vannak, ugyanis a raktárukat ki kell bővíteni. „Nemsokára költözik az Easy POS-hoz kapcsolódó raktárunk, sokkal modernebb, automatizáltabb helyszínre, ahol az eddigi kódszámos azonosítás helyett NFC chipes rendszer alakul. Ez azt jelenti, hogy minden egyes terméknek külön NFC chipes azonosítása lesz, illetve folyamatban van még az is, hogy ezt a raktármodult összekössük azzal a rendszerrel, amit látnak a boltok és a partnereink is, hogy automatikusan nyomon követhessék, hol jár a megrendelésük. Az automatizáció rettentő fontos a mai világban szerintem, és ha ezt fejlesztjük nálunk, a kollégáknak sem kell minden nap egyesével manuálisan státuszolni a beérkezett megrendeléseket és készletet. Ez nagyobb terhet vesz majd le a vállukról” – mondja Csilla. Az iPixel IV. kerületi székhelye saját tulajdonú ingatlan, de szűkössé vált, ezért részben költözniük kellett. Szerencsére találtak egy 600 méterrel arrébb lévő raktárhelységet, ami tovább bővíthető a jövőben – ez is Csilláék tervei között szerepel.
„A megbízhatóság és a szavahihetőség ma elengedhetetlen”
Csilla úgy véli, manapság elengedhetetlen, hogy az ember a szakmájában minőségi szolgáltatást nyújtson és szavahihető legyen. Úgy látja, mivel az ügyfelek hozzájuk ajánlás útján érkeznek, a róluk alkotott pozitív kép kulcsfontosságú, mindez pedig annak köszönhető, hogy megbízható szolgáltatást nyújtanak. „Ha akkorra gyártod le a terméket, amikorra megígéred, mindezt abban a minőségben és azon az áron, ahogyan azt megbeszéltétek, már jó vagy. Sokan sajnos nem így csinálják” – mondja. A legfontosabb szerinte, hogy amit ígérünk vállalkozóként az ügyfélnek, azt tartsuk is be – ezzel növelhetjük az ügyfélélményt. „Mi azt látjuk, hogy jó a pozitív visszacsatolások aránya, de a mi szegmensünkben egy-egy fejlesztést vagy újítást nem gyors siker követ, hiszen itt fél-egy éves megtérülésről van szó. De azt gondolom az, hogy eddig a magyar, a cseh és a szlovák piacon gyártottunk, most pedig elnyertük a tendert az osztrák, a német és a svájci piacra is, egy jó irány” – mondja a tulajdonos.
Kisbalázs Csilla alapító tulajdonos társával, Harci Tamással vesz részt az iPixel sales tevékenységében. Több üzleti klubban tagok, ahol folyamatosan új kapcsolatokat építenek ki. Úgy látják, azok a nyomdák, akik nem haladnak előre a korral, nem fejlesztenek, és nem lépnek be a digitalizáció világába, sokszor későn szembesülnek azzal, hogy már baj van. Azt tanácsolják, mindig tekintsünk előre, és ne féljünk az újba belevágni. Nyomdájuk életébe beszivárgott már természetesen az AI, amellyel tavaly kezdtek el komolyabban foglalkozni. A mesterséges intelligenciával kapcsolatban folyamatos képzéseket tartanak, és igyekeznek a dolgozókat is bevonni az AI folyamatokba. „Gondolkozunk, hogyan lehetne a rendszerünkbe beintegrálni az AI-t, van is rá szuper ötletünk, de a fejlesztők erre már azt mondták, igazi K+F projekt, szóval ez majd egy nagyobb falat lesz a jövőben” – zárja a beszélgetést Csilla, aki nagyon bizakodó a hosszútávú tervekkel kapcsolatban.
Kisbalázs Csilla és az iPixel tanácsai a vállalkozásoknak:
- Legyen üzleti tervünk legalább 5 évre előre, amit tudjunk rugalmasan kezelni és átvariálni, ha bármilyen váratlan helyzet adódik.
- Mindig gondoljuk át, hogy mivel tudnánk a vállalkozásunkat tuningolni, hogyan tudunk kitűnni. Nézzük át folyamatosan a lehetőségeinket, csináljunk versenytárselemzést, végezzünk piackutatást.
- Fejlesszünk és fektessünk be új dolgokba, de ne csak azt nézzük, mit csinál a konkurencia, hanem azt vegyük alapul, mi a saját ügyfeleink igénye.
- Inkább szélesítsük a spektrumunkat, amin kiszolgáljuk a vevőket, ne költségcsökkentésben és leépítésben gondolkodjunk.
- Alkalmazkodjunk a vevők igényeihez, kommunikáljunk velük és ne várjuk, hogy azonnal megtérülnek a fáradozásaink és fejlesztésre szánt erőfeszítéseink.
- Mindig legyen pontos pénzügyi tervünk és fejlesztésekre szánt tartalékunk is, legyünk tisztában az erőforrásainkkal, az erősségeinkkel és a gyengeségeinkkel.