Öltöny és nyakkendő, vagy hétköznapi viselet? A stílus jóval több, mint öltözködés

Az üzleti életben a stílusos öltözködés összekapcsolódik a cég sikeres működésével, de Hanusovszky Judit pénzügyi vezető és stílustanácsadó szerint a stílus ennél több – megjelenés, kisugárzás, karizma és erő egyben. Szakértőnk szerint fontos, hogy a vezető (sőt, adott esetben a kollégák is) jól érezze magát a jó minőségű ruhákban, de kell, hogy megjelenjen az egyéni, személyes stílusa is, amiben meg tudja mutatni saját egyéniségét. A stílusos megjelenéssel és ápoltsággal szimpátiát kelt partnerében, bizalmat ébreszt, ő pedig magabiztossá válik. Hanusovszky Judit amondó, a leghangsúlyosabb különbség a konzervatív és informális öltözködés között van, de egy stílustanácsadáson való részvétellel látványos eredményeket lehet elérni.

{{ formattedDate }}10 perc olvasási idő
oltony-es-nyakkendo-vagy-hetkoznapi-viselet-a-stilus-joval-tobb-mint-oltozkodes

Milyen fontos szerepe van a cégvezetők öltözködési stílusának a vállalkozás hitelességének és hozzáadott értékének növelésében?

A stílus véleményem szerint jóval több, mint öltözködés – mondta szakértőnk, a sok éve pénzügyi területen vezetőként dolgozó, emellett stílustanácsadóként is tevékenykedő Hanusovszky Judit. – A stílus megjelenés, kisugárzás, karizma, erő. Ma már – a felmérések szerint – összesen 7 másodperc alatt döntjük el, hogy valaki szimpatikus-e számunkra, ennyi idő alatt ítéljük meg a másikat. Ez az online világban még kevesebb, 3 másodperc. Elképesztően rövid idő.

Amikor ránézünk valakire és azt gondoljuk róla, hogy stílusos, akkor valójában tudat alatt az fogalmazódik meg bennünk, hogy úgy “egyben van”, önazonos, sikeres, ami vonzóvá teszi számunkra, ami miatt kapcsolódni szeretnénk hozzá, el akarjuk nyerni a bizalmát. Az az ember – legyen az nő vagy férfi – aki stílusos, az egyben hiteles is. Az önazonosság sugárzik belőle. Azt mondja, azt cselekszi, amit gondol, amit érez. Olyan értékrend mellett éli a mindennapjait, vezeti a cégét, amit magáénak érez, egy ilyen vezető azt sugározza, hogy fontos neki a cége, fontosak az értékek, amiket képvisel.

Milyen alapelvek irányítják a sikeres cégvezetők öltözködési stílusát az üzleti környezetben?

Egy sikeres cégvezetőnek véleményem szerint az alábbi alapelveket érdemes figyelembe vennie, amikor a megjelenéséről gondolkodik:

  1. Szakértelem, hitelesség: egy sikeres cégvezetőnek professzionalizmust és autenticitást kell sugallnia. Megjelenésével tükröznie kell a vállalati értékeket, a szakértelmet, megbízhatóságot mind a partnerei, mind az ügyfelei felé.
  2. Vállalati kultúra: fontos, hogy a vezető stílusa összhangban legyen a cégkultúrával, hiszen egy konzervatívabb iparágban, mint a pénzügyi szféra, a formálisabb öltözködés a jellemző, míg egy kreatív környezetben inkább a laza eleganciát részesítik előnyben.
  3. Protokoll: a nagyobb vállalatoknál általában létezik vállalati előírás a dress code-ra vonatkozóan, a menedzsmentnek van egy határozott elképzelése, elvárása, hogy hogyan öltözzenek a kollégák; ezt is mindenképp figyelembe kell venni.
  4.  Minőség, ápoltság: mindenképpen érdemes kiemelni, hogy egy stílusos vezető jó minőségű anyagból készült, jó szabású ruhákat választ, melyek emelik a megjelenése hangulatát. Fontos a színek, minták, kiegészítők összehangolása is, így fog összeállni egy harmonikus, a szemnek jóleső megjelenés. Kevesen tudják, hogy milyen sokat nyom a latban a színtípusunknak megfelelő hajszín és smink választása (ez nyilván a nők esetében releváns). A mai digitális világban, amikor a benyomást részben fotók és videók alapján nyerjük, nagyon fontos, hogy a fényképen vagy videóban látható összkép harmonikus legyen, különben az a benyomásunk támad, hogy valami nem stimmel ezzel a vezetővel. És ez sokszor egy kiugróan élénk hajszín, vagy egy olyan színválasztás az öltözékben, ami nincs összhangban a tónusainkkal.
  5.  Esemény jellege: egy sikeres vezető mindig alkalmazkodik az esemény vagy a találkozó jellegéhez; más-más öltözet illik egy konferenciára, egy üzleti vacsorára vagy egy napközbeni belsős meetingre, ahol a lazább viselet is megállja a helyét.

Mik a kulcsfontosságú személyes összetevők a megfelelő öltözék kiválasztásában?

A fentieken túl fontos a vezető egyéni, személyes stílusa is, amiben meg tudja mutatni saját egyéniségét, amiben magabiztosnak érzi magát. Persze fontos, hogy a személyes stílusa összhangban legyen a vállalati értékekkel, cégkultúrával, iparággal. A kényelmes ruhaválasztás is nagyon fontos. Ha ugyan a szettünk tökéletesen van összeállítva, de feszengünk benne, nem kényelmes, esetleg az anyagát nem bírja a bőrünk, izzadunk benne, akkor nem tudjuk azt a magabiztosságot sugározni, amit egy kényelmes, stílusos, saját egyéniségünket kifejező összeállításban.

Milyen hatással lehet a cégvezető öltözködési stílusának megváltoztatása a vállalkozás ügyfelekkel való kapcsolatára és az üzleti eredményekre?

Az ügyfelek és a partnerek is magabiztos, hiteles vezetőt fognak látni, ami növeli a bizalmukat, így nagyobb a valószínűsége, hogy üzleti partnerségbe kezdenek vagy az adott cég termékeit vásárolják, szolgáltatásait veszik igénybe.

Itt megállnék egy szóra és megemlíteném a stílustanácsadást, mint szakmát! Ma már sokunkban megérett a felismerés, hogy ha valamire igényünk van, és magunk nem vagyunk a legnagyobb szakértői a témának, akkor megkeressük azt, aki jártas benne és tud nekünk segíteni. Sokan azt gondolják, hogy a stílustanácsadó és a stylist ugyanaz. Ezt a félreértést is szeretném itt eloszlatni. A stylist egy adott eseményre öltözteti fel az ügyfelét, míg a stílustanácsadó megtanítja az ügyfelét, hogyan sajátíthatja el a stílusos megjelenés alapjait. Ez egy hosszabb folyamat, nagyobb idő- és energia befektetés, de mindenképpen megéri, hiszen egy olyan tudást sajátít el az ember, amit egész élete során kamatoztatni tud. Megtanulja, hogy mik az ő színei, szabásvonalai, amik az alkatához a legideálisabb, mi a stílusprofilja – elegáns, sportos, kreatív? –, mik az ahhoz leginkább passzoló darabok, ezeket hol szerezheti be, illetve rengeteg ötletet és trükköt tud elsajátítani, amivel megtanulja saját magából a legtöbbet kihozni. Arról már nem is beszélve, hogy mennyi időt, energiát és pénzt spórolunk azzal hosszú távon, hogy csak annyi és olyan ruhát vásárolunk, ami tökéletes választás a számunkra, ezzel a fenntarthatóságot is szolgáljuk.

Egy ilyen tanácsadáson való részvétellel látványos eredményeket lehet elérni. Vezetőkről beszélünk, de nehéz szétválasztani a vezetőt a magánembertől. Aki stílusos vezetőként, az stílusos magánemberként is, és fordítva. Nem győzöm hangsúlyozni, hogy ez egyfajta tudás, ismeret, amit bárkinek el lehet sajátítani és a gyakorlatban alkalmazni. Mint minden másnál, itt is persze a gyakorlat teszi a mestert.

És visszatérve az eredeti kérdésre: én nem szorítkoznék a cégvezetőre. Hiszen a céget annak minden kollégája képviseli. Hiába öl a szervezet rengeteg pénzt a marketingbe, honlapfejlesztésbe, vezetőképzésbe, ha a kollégák nem azt képviselik megjelenésükben, amilyen értéket a cégvezető szeretne átadni az ügyfeleknek. Úgyhogy azt gondolom, igazi eredményt akkor érünk el, ha kulcs kollégáink is elsajátítják a stílusos öltözködés titkát.

Hogyan lehet a cégvezető öltözködési stílusát megfelelően illeszteni az adott iparág és a cég brandjéhez?

Az adott iparágban érdemes körbenézni – akár nemzetközileg –, kutatásokat végezni, hogy mi a trend és ahhoz igazodni. Fontos, hogy az öltözködési stílust a brandhez és a cég értékeihez is igazítsuk. Ha a vállalat megbízhatóságot, szakértelmet kíván sugározni, akkor érdemesebb az ehhez illő konzervatívabb megjelenést alkalmazni, hogy a vezető megjelenése ezeket az értékeket sugallja az ügyfelek számára. Ha egy kreatív, innovatív értékeket előtérbe helyező, fiatal, dinamikus cégről van szó, ott nyilván a lazább elegancia az, ami hűen tükrözi a cég értékeket. A termékek, szolgáltatások célcsoportját is érdemes figyelembe venni, hogy milyen korosztályhoz, milyen értékeket képviselő célcsoporthoz szólunk, s erre is érdemes figyelni a stílus kialakításakor.

Milyen különbségek vannak az öltözködési elvárásokban a különböző iparágakban és kultúrákban, és hogyan lehet ezeket hatékonyan kezelni?

A leghangsúlyosabb különbség a konzervatív vs. informális öltözködés. A hagyományos iparágakban, mint a pénzügy vagy a jog területe, még mindig az öltöny és nyakkendő viselete az elvárt. Az innovatív, kreatív iparágakban, technológiai szektorban pedig inkább a “casual”, hétköznapi öltözék a megszokott. Regionális és kulturális különbségek is lehetnek, például a nyugat-európai üzletember inkább a konzervatív, elegáns, míg egy ázsiai üzletember a tradicionális, hagyományőrző elemeket is beillesztő öltözködést részesíti előnyben. Fontosnak tartom kiemelni, hogy itt is, mint bármely más témában, az információszerzés, a tudás milyen jelentőséggel bír. Ha nem vagyunk biztosak benne, hogy hogyan alkalmazkodjunk egy regionális szervezet kultúrájához, kérjünk tanácsot. A megfelelő öltözködéssel hidat teremtünk köztünk és a partner között, ezáltal növeljük a tiszteletüket és bizalmukat az irányunkba!

Milyen tanácsokat adnál a kisvállalkozóknak az öltözködési stílusuk kiemelésére és professzionális megjelenésük javítására?

Elsősorban ismerjék meg a célcsoportot, akinek szolgáltatni szeretnének. Tudják meg, hogy kik ők, milyen elvárásaik vannak, milyen üzenetet akarnak közvetíteni feléjük és ehhez igazítsák megjelenésüket. Fontos, hogy az adott alkalomhoz megfelelő öltözéket válasszanak, legyen az egy tárgyalás, vagy egy webes online minikurzus.

Ügyeljenek rá, hogy jó minőségű, jó anyagválasztású és jó szabású ruhákból állítsák össze a szettjüket és megfelelő kiegészítőkkel (öv, óra, táska) emeljék az öltözék hangulatát. És végül, de nem utolsósorban tartsák meg az önálló stílusjegyeiket, melyek az egyéniséget közvetítik.

Ahhoz, hogy valaki elsajátítsa azt a tudást, amellyel a fentiek folytonosan, következetesen megvalósulhatnak, érdemes felkeresni egy említett stílustanácsadót, aki szakértője ennek a témának. Véleményem szerint a stílusra való igény magánemberként jelentkezik bennünk. Ha megtanuljuk, hogy milyen színek, fazonok állnak nekünk jól, miket hangsúlyozzunk magunkon a saját adottságainknak fényében, hogyan lesz harmonikus egy öltözet, hogyan kell színeket, mintákat összehangolni, a kiegészítőket használni, hogyan tudjuk emelni egy-egy szett hangulatát és hogyan tudjuk tompítani azt, teljesen megváltozik magunkkal és a ruhákkal való viszonyunk! El tudod képzelni azt az érzést, amikor mindig tudod, hogy mihez nyúlj? Amikor csak olyan ruha van a szekrényedben, amiben jól érzed magad és ami tökéletesen áll rajtad? Amikor nincs felesleges ruhád a szekrényedben? Hihetetlen, de ezt az állapotot el lehet érni, ha stílustanácsadóhoz fordul az ember!

Milyen jelentősége van a kisvállalkozások vezetői öltözködési stílusának a tehetséges munkavállalók toborzásában és megtartásában?

Professzionális megjelenést és hitelességet tükröznek, mely vonzó lehet a leendő munkavállalóknak, szívesen kapcsolódnak egy olyan vezetőhöz, aki komolyan veszi a vállalatát. Tükrözik a cég értékeit, a vállalati kultúrát, azt a környezetet, nyitottságot, dinamizmust vagy akár konzervativizmust, ami szintén döntő tényező egy leendő munkavállaló számára, amikor állást keres. Egy jól öltözött, stílusos, igényesen megjelenő vezető inspirálja a kollégáit, sikert sugároz és arra sarkallja a kollégákat, hogy ők is hasonlóan sikeresek legyenek. A jó megjelenés alapja egy jó munkáltatói márkának.

Milyen módon lehet az öltözködési stílust használni a szakmai networking elősegítésére és az üzleti lehetőségek megragadására?

Az első benyomás rendkívül fontos a szakmai kapcsolatok kialakításakor is. A stílusos megjelenéssel és ápoltsággal szimpátiát keltünk a partnerünkben, bizalmat ébresztünk. A stílusos öltözködéssel magabiztosságot nyerünk és ezzel a kiállással sikerességet sugárzunk önmagunkról, amihez mindenki szívesen kapcsolódik. Az egyedi stílusjegyek becsempészésével elérhetjük, hogy megjegyezhetővé váljunk. Fontos azonban az is, hogy az öltözékünk illeszkedjen cégünk brandjéhez, és azokat az értékeket közvetítsük vele, amiket szeretnénk, legyen az megbízhatóság, szakértelem, vagy éppen dinamikus lendület, állandó megújulás.

Milyen kihívásokat jelenthet a cégvezetők számára, hogy megtalálják az egyensúlyt a saját egyéni stílusuk és a vállalkozásuk képviselete között, és hogyan lehet ezeket sikeresen kezelni?

Megint visszatérnék a korábban elmondottakhoz; alapvetően az a véleményem, hogy – hasonlóan az önismerethez – először egyéni szinten kell tisztába lennünk azzal, hogy milyen színek, szabásvonalak állnak nekünk jól, mi a stílusprofilunk, mik a stílusos öltözködés alapszabályai és ezt tudjuk utána igazítani az iparághoz, célcsoporthoz, a vállalati brandhez, értékekhez, cégkultúrához, eseményhez stb.

Fontosnak tartom kiemelni, hogy a cég képviselete nem csak a vezető felelőssége. Az Ő felelőssége példát mutatni és kommunikálni a kollégák felé a cég értékeit, elvárásait a megjelenéssel kapcsolatban is. Ha a kollégák megkapják azt a tudásanyagot, amitől magabiztossá válnak a megjelenésükkel kapcsolatban, ők is hitelesebben tudják képviselni a céget és eredményesebb üzletkötések születnek, amivel hosszú távon a cég értékét növelik és az ügyfélkapcsolatokat erősítik.

Végezetül milyen személyes üzenetet, ajánlást fogalmaznál meg a cégvezetők számára?

Multinacionális cég pénzügyi vezetőjeként volt szerencsém megtapasztalni, hogy az utóbbi években mekkorát fordult a világ, a kollégák rengeteg képzésben, fejlesztésben vesznek részt, nagyon megnőtt az igény az állandó fejlődés, tanulás iránt. Nem győzöm hangsúlyozni, a hard skillek elsajátítása mellett a soft skillek fejlesztésére is legalább akkora szükség van. Én az időmenedzsment és önismereti tréningek mellé feltétlenül ajánlanám a stílustanácsadás tréninget is a kollégák részére, mellyel nem csak a cég iránti lojalitásuk növekedne, de a szervezeten belül bizonyos kultúraváltást is elindítana.

Szerző:
Füzesi Bálint – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Mondd el véleményedet a cikkről, hogy minél jobb tartalmat tudjunk írni számodra!

szerző:Füzesi Bálint – Telekom Hello Biznisz szerkesztőség

Ezek is érdekelhetnek

További tartalmak