Olvass, gondolkodj, és ha kell: változtass! – Vállalkozók hasznos üzletikönyv-ajánlatai

Sorsfordító lehet egy éppen „betaláló” könyv. Megkérdeztük Gyarmati Fannit, a Diverzum társalapítóját Gódor Zoltánt, a Rapid Edu alapítóját és Egerszegi Krisztiánt, a MiniCRM korábbi tulajdonosát és a Cégépítők alapítóját, milyen üzleti könyv volt rájuk akkora hatással, hogy változtattak is a vállalkozásukon és akár az életükön is.

{{ formattedDate }}5 perc olvasási idő

Gyarmati Fanni és alapítótársa, László Miklós – külföldi tapasztalataik alapján – azzal a  céllal hozták létre 2021-ben a Diverzumot, hogy a diákok kedvezményes áron juthassanak  márkás termékekhez. A kifejezetten a Z-generációt célzó kedvezmény-, hűség- és  kuponoldal mára nemcsak országos közösséggé, hanem „digitális márkatérképpé” is nőtt.  A diákkedvezményes platform 210 ezer aktív felhasználója 2025  szeptemberében 1,1  milliárd forintot költött, és a cég indulása óta összesen kétmilliárd forintos  megtakarítást ért el a felhasználóinak. A mára 28 főt foglalkoztató startup önerőből terjeszkedik: 2025 szeptemberében saját tőkéből Romániában is piacra lépett.

Gyarmati Fanni Andrew Chen The Cold Start Problem című könyvét ajánlotta. „Kifejezetten azoknak a vállalkozóknak szól, akik valamilyen közösségi vagy technológiai platformot építenek, illetve egy termék mögötti hálózati hatás (network effect) iránt érdeklődnek. Megmutatja, hogyan lehet nulláról egy skálázható, önfenntartó növekedésig eljutni.” Mint a fiatal vállalkozó elmondta, a gyakorlatias könyv stratégiai példákat említ az Airbnbtől kezdve az Uberen át a LinkedInig. „Segített mélyebben megérteni, hogy a sikeres vállalkozások mögött gyakran egy tudatosan épített ökoszisztéma áll, amelyet a hálózati hatás mozgat. Rájöttünk az alapítótársammal, hogy nem elég egy jó termék vagy szolgáltatás, el kell érni, hogy mindenkinek érdeke legyen másokat is bevonni. A szájról szájra terjedés ereje akkor tud igazán működni, ha az élmény közös és egymásra épül.” Fanni elmondta, alapítása óta úgy kommunikálnak, hogy együtt építik a vállalkozást a diákokkal. Kezdetben ez még ösztönösen működött, a könyv hatására viszont tudatosabban figyeltek rá. „Minél több diák használja a platformot, annál több márka akar majd csatlakozni, és ez fordítva is igaz – az egész egy öngerjesztő kör. Ez az elv lett az alapja annak, hogy olyan rendszerré építettük a Diverzumot, amelyben minden szereplő egymás számára is értéket teremt. Ez nemcsak növekedés, hanem hosszú távon fenntartható közösségi logika, egy ökoszisztéma” – mondta a legnagyobb hazai diákkedvezmény-hálózat egyik alapítója.

Gódor Zoltán „Zola”. korrepetálásból épített digitális oktatói márkát A Rapid Edu  (korábban Rapid Matek) 45 ezer feliratkozóval rendelkező YouTube-csatornája, 91 ezer  Facebook-, 54 ezer Instagram- illetve 302 ezer követőt számláló TikTok-oldala, valamint  előfizetéses online kurzusai elsősorban középiskolások és felvételizők eleinte matematika-,  ma már több kötelező tantárgy tanulását is segítik. A programok nemcsak a feladatok  megoldást támogatják, tanulási stratégiát is adnak a diákoknak. A 2020-as alapítása óta a  Rapid Edu már több mint 300 ezer diáknak segített könnyebbé tenni a mindennapi tanulást.

Gódor Zoltán, vagyis Zola, az eleinte Rapid Matek, majd Rapid Education alapítója igazi könyvmoly, évek óta megdönti a saját, „tavaly olvasott könyvek” rekordját, 2024-ben ez 38 volt. „Ha egy, meghatározó és forradalmi hatásút kell ajánlanom, Kyle Cease Merj hibázni! című művét említeném. Igazi megfelelési kényszeres, maximalista gyermekként, aztán diákként, majd felnőttként felszabadító volt olvasni. Elsőre azt értettem meg belőle, hogy nem szükséges minden körülmények között mindent tudni, mindenben a legjobbnak lenni. Továbbgondolva pedig arra is rájöttem, sokszor a fejlődés gátja a maximalizmus. Ha ugyanis félünk a hibázástól, azt gondoljuk, nem fog tökéletesen sikerülni, lehet, hogy meg sem próbáljuk. A könyv tanítása számomra az, ha merünk hibázni, az a fejlődés katalizátora lehet. Sokkal gyorsabban és messzebbre juthatunk, ha próbálkozunk, és akár hibázunk, amiből aztán tanulunk.” A kezdetben a matekoktatást digitalizáló Zola szerint ez a gondolat a Rapid Edu minden elemét áthatja. „Mivel – szinte – minden tevékenysége az értékinnováción alapul, rengeteget próbálkozunk, iterálunk (újragondolunk – a szerk.), alakítjuk a piacot, amihez ez a szemlélet elengedhetetlen.” Edukátorként is azt tanítják a diákoknak: sokkal fontosabbak a próbálkozások, mint a tökéletes feladatmegoldás. „Ha üresen hagyják a lapot, mert szerintünk nem fog menni, az biztosan nulla pont, ha viszont tanulnak a hibáikból, jó esélyük van a tökéletes megoldásra” – mondta Zola, akinek célja az is, hogy a tananyagokon túl olyan módszereket is mutassanak a diákoknak, amelyeket alkalmazva stresszmentesen, önbizalommal telve, jól érezhetik magukat az órákon.

Az egyik legismertebb magyar technikai vállalkozó, a MiniCRM Zrt. korábbi tulajdonosa, jelenleg igazgatóságának tagja, valamint a Cégépítők közösség alapítója, Egerszegi Krisztián üzleti és informatikai tanácsadóként kezdte a pályafutását. Az első, IT-biztonsági cégével 1,5 milliárd forintos árbevételt ért el. Jelentős szerepet játszott abban, hogy a MiniCRM „garázscégből” piacvezetővé vált. Mentorként a magyar kis- és középvállalkozások működését is támogatja, a digitális gazdaságért végzett munkáját 2025-ben Gyurós Tibor-díjjal ismerték el.

Egerszegi Krisztián egy helyett három, „együtt igazán hasznos” könyvet ajánlott, nem is csak az üzleti élet fellendítésére. „Fontos, hogy legyen jövőképünk, amelyet a megfelelő meggyőzési technikával érhetünk el. Ha az ezekben leírtakat alkalmazzuk az – üzleti és akár a magánéletünkben is –, szinte garantált a siker. Legalábbis, akinek eddig ajánlottam, hálás volt a komplex szemfelnyitásért” – fogalmazott.

A Robert B. Cialdini Influence, magyarul Hatás című könyvében található meggyőzési technika Krisztián tapasztalatai szerint minden embernél működik. „A cégnél kötelező olvasmány. A hat, pszichológiailag megalapozott alapelv könnyebbé és hatékonyabbá teszi a kommunikációt, segít másokat meggyőzni, a saját érdekeinket érvényesíteni.” Az életközeli példákkal tűzdelt, sokszor vicces, könnyen befogadható könyv gyökeresen megváltoztatta Krisztián technikáját: korábban sokféleképpen próbált eredményesen értékesíteni, de az elolvasása után rájött, hogyan tudná tudatosan alkalmazni azt, amit néha azért ösztönösen is csinált. „Rendszerbe foglalva át is tudtam adni a kollégáimnak, így feleannyi idő alatt kétszer annyi terméket tudtunk eladni.” A több, milliárdos árbevételű céget is felépítő vállalkozó azt is elárulta: – a tapasztalatai alapján – lakógyűlésen is működik a módszer.

A második ajánlata Egerszegi Krisztián Jövőkép című könyve. „Nem azért, mert én írtam, és tényleg jó lett, hanem, mert a jövőkép fontosságáról szól.” A regényes formátumú üzleti könyv egy magyar vállalkozó életútját mutatja be: hogyan lett alkalmazottból vállalkozó, milyen nehézségek, kihívások kísérték az útját. Kitalált történet, de, mint elmondta: az olvasók legalább 25 százalékban magukra ismernek. Visszaemlékeznek, újraélik, mi mindenen mentek keresztül. „Kötelezővé tenném minden vállalkozónak, aki a magyar valóságban akar érvényesülni. A szórakoztató, gyakorlati segítséget is nyújtó könyv megmutatja, ha nem egyértelmű, mit akarunk elérni, haladás helyett káoszba fullad a vállalkozásunk és az életünk.” A visszajelzések és a sikerlistán elfoglalt helye alapján Krisztiánnak sikerült „beletalálnia”. „Sok olyan visszajelzést kapok, hogy megvilágosodást eredményez és akár már másnap megléphető változtatásra ösztönöz. Megérteti, egy cég építésénél nem csak a megszokott dolgok működnek, és nem is kell rabszolgaként dolgozni. Mutat olyan ötleteket, amelyekkel könnyebbé válhat a vállalkozósdi. Hátsó szándékom is volt: szerettem volna, ha a vállalkozók párjai is megértik, milyen áldozatokkal jár a cégépítés, hogy kevesebb legyen a veszekedés.”

A csomag harmadik eleme Bill Perkins Halj meg nullával című könyve. „A címe ellenére nem arról szól: szórjuk el a pénzünket, arra biztat, gondoljuk át: biztos, hogy egyre többet kell-e felhalmoznunk. Sokunk abban szocializálódott, hogy mindig felfelé kell haladni: tudást, sikert és pénzt kell gyűjteni, mostanában pedig olyan mémeket láthatunk, hogy a sírba semmit nem vihetünk magunkkal. Felmerülhet a kérdés, miért gürizünk annyit, ha nem tudjuk élvezni azt, amit megtermelünk. A könyv szerint érdemes meghatározni életünk csúcspontját, ahonnan a vagyonunknak már csökkennie kellene. Ez először ellentmondásnak tűnhet, de gondoljunk bele: nyolcvanévesen hiába van rengeteg pénzünk, fizikai képtelenség annyi és olyan élményeket megélni, mint húsz-, harminc- vagy ötvenéves korunkban! Ezért optimalizálásra, vagyis arra van szükség, hogy feléljük a tartalékainkat” – mondta. A vállalkozásokat értékesítésben és cégfejlesztésben támogató üzletember szerint annak is érdemes átgondolnia mindezt, aki örökül hagyná a vagyonát. „Jobb ugyanis, ha a gyerek nem a szülei halála után jut nagyobb összeghez, hanem húszévesen kap egy kezdőcsomagot. Azzal a versenyelőnnyel megteremtheti magának a jó életet. Jobban tudja értékelni, és a szülő is büszkébb lehet rá” – indokolta. Krisztián szerint ez a könyv is hagyja magát olvasni; érthetően mutatja meg, miért érdemes másképp tekintenünk a folyton változó világunkra, és az életünkre. Arra is ösztönöz, gondoljuk át, mi a legértékesebb kincsünk. „Szerintem az idő, amiről azt hisszük, ingyen van, és végtelen mennyiségben áll rendelkezésünkre, ezért nem becsüljük meg eléggé. Fölösleges tevékenységekre pazaroljuk, de sok fontos dologra legyintünk: ráér. Egy ideig lehet a munkáért minden mást feláldozni, de aztán érdemes lenne máshova helyezni a fókuszt. Ha a mókuskerék mindig újraindul, abba bele lehet őrülni.” A cégépítő mentor változtatott. „A nagyjából tízéves cégépítési időszakban húszévnyit dolgoztam, ahogy a kis- és középvállalkozók többsége, elhatároztam, hogy a következő tíz évben húszat szórakozom. Meg is teremtődött ennek a lehetősége: exiteltünk, a két cég pedig nélkülem is működik. Az összes operatív feladatot át tudtam adni, így meg tudom élni azt, ami engem boldoggá tesz.” Krisztián szerint ezt időben kellene végiggondolni, hogy ne a halálos ágyunkon szembesüljünk azzal, nem tudtuk azt az életet élni, amelyet szerettünk volna. „Ez a könyv rávesz, hogy – legalább – az életünk második felét töltsük úgy, ahogy az nekünk a legjobb.”

Tovább olvasnád?
Regisztrálj!

  • Lépj kapcsolatba más vállalkozókkal, üzleteljetek
  • Töltsd le D terveinket, és digitalizáld a vállalkozásodat
  • Fogyaszd exkluzív tartalmainkat
  • Értesülj első kézből az aktuális kkv-kat értintő témákról hírlevelünkből

szerző:Barabás Júlia

Ezek is érdekelhetnek

További tartalmak