Mennyit áldozz a kommunikációra?
Az üzleti életben ma az egyik legfontosabb kérdés a marketing: a vállalkozás sikerét az dönti el, hogy eltaláljuk-e: kinek, milyen áron lehet eladni a termékünket, vagy a szolgáltatásunkat. Segítünk kitalálni, hogy mennyit is fordíts erre.
Így csinálják a nagyok!
Lee Iacoccanak, a Chrysler legendás elnökének tulajdonítanak egy mondást: ha van 10 dollárom, akkor egyből legyártom a terméket, kilencből pedig reklámozom. Ez azért barokkos túlzás. A reklámokra kifejezetten sokat költő Nike vagy a Coca Cola szerényebb mutatókkal dolgozik: a bevételük 8-10 százalékát fordítják marketing-kommunikációra. De érdemes-e ennyit költeni? Egy kisvállalkozásban minden fillérnek megvan a helye, és a világcégek sem egységesek a reklámköltésekben. Van olyan multi, amelyik csak a bevétele 2 százalékát szánja hirdetésekre.
Határozd meg a célokat!
A büdzsé kialakításához tisztázni kell, kit akarunk megszólítani, mit akarunk, mondani és mi a célunk a reklámmal.
- Határozd meg a célcsoportot, vagyis azt, kit akarsz elérni! Azt szeretnéd, hogy mindenki, aki csak szembe jön az utcán ismerje a terméked, szolgáltatásod, vagy elég, ha csak a már meglévő ügyfelek értesülnek egy új lehetőségről? Szűkítsd az elérni kívánt kört néhány egyszerű jellemző mentén: hány évesek, mennyit keresnek, mivel foglalkoznak, milyen iskolai végzettségük van, mit csinálnak?
- Fogalmazd meg a kommunikációs célt! A vállalkozás megismertetése, márkája ismertségének növelése, vásárlási hajlandóság növelése a cél? Esetleg azt szeretnéd, hogy adott termék iránt legyen nagyobb érdeklődés?
Készíts médiatervet!
Ha már tudod, kit és milyen üzenettel szeretnél elérni, képes leszel meghatározni azt is, hogy ezt hol tudod a leghatékonyabban megtenni. Minél szélesebb az a réteg, akit el kívánsz érni, annál drágább lesz hirdetni is. Jó ötletnek tűnik egy televíziós hirdetés a legújabb sztárműsor előtt, vagy egy óriásplakát-kampány, amelyben minden út szélén ott lesz a reklámod – ám ez sokba kerül. Vedd figyelembe a kijelölt célokat, nézd meg, honnan tájékozódnak azok, akik a vevőid, ügyfeleid lehetnek, és hirdess ott! Ha például a környékeden lakó nyugdíjasokat szeretnéd elérni, jobb választás a helyi újság, ha pedig a 40 alattiakat, akkor internetes reklámokban lehet jó gondolkodni. Vedd figyelembe, hogy az nem elég, ha valaki egyszer látja a hirdetésedet – számolj azzal, hogy hosszabb kampányra lesz szükséged, hogy valódi eredményt érj el!
Kérj ajánlatokat és számolj előre!
Ha már tudod, hogy kit, mivel és hol akarsz elérni (vagyis meghatároztad a célcsoportot, vannak kommunikációs céljaid és médiaterved),
akkor érdemes ajánlatokat kérni a különböző médiumoktól. Hogyan csináld?
- Kérj több helyről ajánlatot, és kérdezd meg, hogy a te ügyfeleid milyen arányban olvassák, nézik, hallgatják a honlapot, az újságot vagy a műsort, amiben hirdetnél
- Nézd meg, hogy a Facebookon, vagy a Google-on mennyiért tudnád elhelyezni a reklámot. Itt meghatározhatod pontosan azt is, hogy kinek szóljon a hirdetés
- Vizsgáld meg, mennyibe kerül egy általad kiválasztott vevő elérése – és gondolkodj el azon, hánynak kellene a reklámot látnia, hogy egy valódi megrendelés legyen mindebből
Mennyi költ a konkurencia?
A reklámbüdzsé meghatározásához nagy segítséget jelent, ha szétnézel a konkurenciánál. Vizsgáld meg a versenytársak mennyit szánnak marketingjükre, s az milyen eredményt hozott.
Ne felejts el mérni!
Alakíts ki olyan büdzsét, amelybe belefér, hogy a vevőktől visszajelzést kapj! Alkoss olyan rendszert, amelyből kiderül, hogyan találták meg a vállalkozást, milyen úton jutottak el termékekhez, mi volt az, ami felkeltette érdeklődésüket. Ezeknek az adatoknak a birtokában egy következő kampányban a korábbiaknál hatékonyabban költheted el reklámra a pénzedet.
Érdekel mennyit érdemes költeni a te cégednél marketing-kommunikációra? Megvan a kampány terve a fejedben, de nem tudod, mennyi is kellene a reklámokra? Ha a következő néhány perces feladatot kitöltöd, mindezt megtudhatod!