Mire érdemes költened, ha marketingről van szó?

Minden marketing kampány alapvető hibája, ha a cégek vagy azok tulajdonosai saját magukból, saját igényeikből és megszokásaikból indulnak ki. Azért mert sokat nézel tévét, ne gondolod, hogy az ügyfeleid is biztosan ezt teszik! Elmondjuk, mire figyelj oda!

{{ formattedDate }}3 perc olvasási idő
mire-erdemes-kotened

Fontos, hogy tudatosítsd magadban: nem az kell, hogy te lásd a reklámot, hanem az, hogy a leendő vevőid kattanjanak rá. Éppen ezért azt, hogy hol kell reklámoznunk, vagyis melyik újságban, melyik műsor előtt vásároljunk hirdetést, úgy a legegyszerűbb megtudni, ha egyszerűen megkérdezzük a vevőinket. Vegyük sorra mire lehet még ezen kívül szükség!

Érdeklődj és kérdezz!

Mindenkit nem lehet ugyanazzal a termékkel megfogni, és ugyanazzal a reklámmal eltalálni! A fagylatot sokan szeretik, de van aki a gyümölcsöst keresi, mások pedig inkább az édesebb ízekért vannak oda – közben a gyerekek a meséket nézik, míg az idősebbek más műsorokat keresnek. Elképzelhető azonban, hogy van olyan műsor, amit mindenki néz – de meg kell tudnod, melyik az, amelyiket éppen a te vevőid szeretnek nagyobb számban.

Törekedj arra, hogy ott reklámozz, ahol többségben vannak a lehetséges vevők. Ezért a lehető legjobban ismerd meg az ügyfeleid a szokásait, fizetőképességük határait, habitusát. Ebből le tudod szűrni, hogy milyen eszközökkel és módon tudod őket a legjobban megszólítani.

Készíts kutatást!

Legyen az első dolog, hogy a hirdetési kampány megkezdése előtt felméred, melyek ügyfeleid szokásai. Több lehetőséged is van:

  • Szórólapokat osztasz ki, és értékeled a válaszokat
  • Online kérdőívet készítesz
  • Ügyfeleid körében készítesz felmérést
  • Megbízol egy erre szakosodott céget, hogy mérje fel a lehetséges vásárlókat

A kutatásba fektetett munkád és pénzed biztosan kifizetődik, mivel az ismeretek birtokában a kampányod sokkal hatékonyabb lehet. Így a reklám összességében kevesebbe kerül majd, hiszen a reméltnél jelentősebb forgalomnövekedést érhetsz el.

Kell-e segítség vagy sem?

Kézenfekvő megoldás profikat felkérni arra is, hogy megtervezzék az egész reklámhadjáratot, meghatározzák, kit kellene elérni, és hogyan. Ha tudod, hogy kik a vevőid és mit kell nekik mondani, de nem tudod, hogyan lehetne a legjobban elérni őket (vagyis megvan a célcsoportod és az üzeneted, de kérdés, hol reklámozz), akkor érdemes egy médiaügynökséget felkeresni. A médiaügynökségek bravúros részletezettséggel, látványos számokkal képesek a legapróbb részletekig bemutatni, és persze modellezni, hogy kit milyen módon lehet a legjobban elérni.

Ne feledd: az a legjobb hirdetési felület, ami a legkisebb összegből a legtöbb lehetséges ügyfeledet éri el

Kiválasztani a médiatípust

Ne csak egyetlen médiában gondolkodj! Amikor az ember fáradtan hazaér a munka után és benyomja a tévét, azt gondolja, hogy ez a leghatékonyabb eszköz a reklámjához, hiszen mindenki ezt csinálja. De nem az a fontos, hogy Te lásd a reklámot, hanem hogy a leendő vevőid nézzék meg. Gondolkodj el azon is, hogy hány tévéreklámot látva indultál el a boltba! Számos olyan eszköz van, amit hatékonyabban lehet használni, mint a televíziót, amely olcsóbban több ügyfelet hoz a számodra. Gondolkozz másban is.

Például:

  • Újsághirdetés
  • Szórólap
  • Nyereményjáték
  • Rádióreklám
  • Kiállítás szervezése
  • Óriásplakát
  • Levél küldése, prospektusok postázása (direkt marketing)
  • Esemény szponzorációja
  • Telefonos üzenet (telemarketing)
  • Facebbok, Instagram vagy egyéb közösségi média

Tanulj másoktól!

Érdemes megvizsgálni, hogy a versenytársaid hol hirdetnek, vagy hirdettek. Nézd meg, hogy egy konkurensnek mikor volt reklámkampánya és hol, és vesd össze a cég forgalmi adataival! Ezeket a cégbírósági adattárból lekérheted! Ha látványos javulást látsz, akkor az ő kampányuk eredményes lehetett.

Értékelj és mérj!

Mit sem ér a reklám, ha nem tudod számokban is megfogalmazni, mennyire volt eredményes. Hány új ügyfelet hozott a reklámod? Hányan látták a régi vevőid közül? Azt, hogy mennyire volt hatékony a hirdetés (és min kellene változtatni) egy marketingügynökség is értékelheti a számodra – a szakértő bevonása ugyan drága, de a kiadás nem lesz felesleges. Sokkal jobb lehet a következő reklámod, ha figyelembe veszed az előző eredményeit. Így pedig már egyáltalán nem tartod majd erre költött forintjaidat kidobott pénznek.