Róza mézesei: Beatrix letért a kikövezett útról és olyan saját vállalkozást indított, amelyben egészen önmaga lehet

Balogh Beatrix mézeskalács készítő a szülei cukrászüzemében is dolgozhatott volna, ő azonban a hagyományos sütemények készítésében hiába kereste önmagát. Nem nagy fordulattal, de mégis lekanyarodott a családi vállalkozás kikövezett útjáról és saját üzletbe fogott. Megteremtette mézeskalács manufaktúráját, amelyben immár hét éve alkot mindenféle alkalmakra, különlegesen szép finomságokat. A Róza mézesei sztori.

{{ formattedDate }}7 perc olvasási idő

Milyen út vezetett a mézesekhez?

A szüleim mestercukrászok, s bár dolgoztam velük, mégsem találtam meg a cukrászatban önmagamat. Aztán amikor édesanya lettem, elkezdtem határozottabban keresni az utamat, mígnem rátaláltam a mézeskalács készítésre. Elvégeztem egy tanfolyamot, ahol ez szerelem lett már az első sütésnél. Onnantól kezdve képeztem magam, kialakítottam egyedi stílusomat, kitaláltam a márkámat és mondhatom, nagyon boldog vagyok ebben, amit immár hét éve csinálok.

Könnyű volt az indulás?

Á dehogy! Többször feladhattam volna, de nem tettem. Meg sem fordult a fejemben. Annyira ezt akartam csinálni, hogy végülis a lelkesedésem mindig átrepített a nehéz időszakokon.

Milyen akadályokra kell gondolnunk?

Hónapokba telt például, mire tökéletesítettem a receptemet, de a vevőkör kialakítása sem ment egyik napról a másikra. Türelmesnek kellett lennem.

Hogy sikerült eljutni a vásárlókhoz végül?

Volt egy elképzelésem, hogy milyen mézeskalácsokat szeretnék készíteni. Az emberekben alapvetően él egy kép a tükrös, hagyományos mézeskalácsokról. Nekem egy teljesen más vízióm volt és szerettem volna, ha ezt az emberek megismerik. Az első műveimet a baráti és a családi körömben látták, kóstolták és mindenkinek nagyon tetszett. Ez nekem elég volt ahhoz, hogy méginkább higgyek magamban. Hivatalossá tettem a vállalkozást és kitaláltam a nevet is.

Miért lett Róza mézesei a márkanév?

Mert Róza a kislányom neve, s a mézeskalács és a kislányom iránti szeretetem hasonlóan intenzív, ezért kapcsolom össze a kettőt a márkanévben. Ugyanezért lett a logóm központi motívuma a szív, hisz a szeretettől nagyobb erő nincsen. A kislányom tehát a kiindulópont és azóta is a legfőbb inspirációm. Amikor kicsi volt, olyan munkát szerettem volna, ami rugalmas, A mézeskalácsozás mellett az anyaság is könnyebb. Mert amikor szükség van rá, előtérbe tudom helyezni őt. Most azonban Róza már nagyobbacska, kilenc éves, s úgy érzem, továbbléphetek a vállalkozással.

Mi az a dizájn, az a stílus, amitől a Róza mézesei más, mint a többi mézeskalács?

Én egy modernebb képét mutatom a mézeskalácsoknak. Ki szeretném mozdítani az embereket abból a berögződésből, hogy a mézeskalácsot csak a karácsonyhoz kötik. Hiszen kapcsolódhat esküvőhöz, születésnaphoz, Valentin naphoz, nőnaphoz, ballagáshoz, gyereknaphoz, leánybúcsúhoz, babaváróhoz, kerti partikhoz, bármilyen alkalomhoz. S hál istennek ezt nagyon jól vették az emberek.

Kik találtak meg téged és termékeidet eleinte?

A korosztályom azonnal nyitott volt az ötletre. Eleinte a környékről jöttek a vásárlók, majd a Facebook által egyre többen megismertek és mára kitágult a kör. Az egész országból megtalálnak.

Az internet segít az eladásban?

Határozottan igen. A mai világban egyértelmű volt, hogy nem elég jó és szép kalácsokat sütni, muszáj jelen lennem az interneten ahhoz, hogy megismerjenek. Fejlődni akartam, ezért hoztam létre és ezért vezetem a facebook oldalamat. 

Nagyon szépek a fotók, amelyeket kiteszel a közösségi média felületedre. Segít valaki a posztok elkészítésében?

Nem, teljesen egyedül csinálom. Egy kis mobiltelefonnal készítem a képeket , bár az igaz, hogy ugyanannyi idő jól lefotózni egy kalácsot, mint megsütni… Saját magam készítem az oldalamat, így például a népszerűsítő játékokat, az új termékek bevezetését és az ünnepkörök aktualitásait. Egyelőre ez az egyetlen online felület, ahol jelen vagyok, ezért tudom, hogy nagyon fontos, hogy ez rendben legyen.

Hol készülnek a mézeskalácsok? Milyen infrastruktúrát használsz?

Kezdettől megvolt a szüleim cukrászüzemes háttere, így erre tudtam építeni, bármilyen nagy megrendelést is kellett elkészítenem. Most éppen egy beruházás közepén vagyok, a saját, bemutatóteremmel egybekötött műhelyemet alakítom ki. Nagy álmom válik valóra ezzel. Úgy gondolom, ez egészen új lehetőségeket fog nyitni előttem. Szeretnék egy webshopot majd, de arra is készülök, hogy végre átadjam másoknak azt az örömöt, amit az alkotás nekem jelent. Az ezzel kapcsolatos konkrétum egyelőre legyen meglepetés.

Fontosak neked a vásárlói visszajelzések?

Igen. Olyannyira, hogy a személyes árusítást részesítem előnyben. Járok vásárokra, de mivel ott meg van kötve az alkotó keze, kitaláltam, hogy saját bemutatótérre van szükségem. Ezt eleinte az otthonomban, egy külön bejáratú helyiségben teremtettem meg. Most pedig már – ahogy mondtam – épül a profi terep, az üzemben. Eddig karácsony és húsvét előtt állítottam ki a sütiket, de amint kinyit az új hely, már folyamatosan rendelkezésre szeretnék állni, mert azt tapasztalom, hogy a mindennapos árusításra kell felkészülnöm. Azoktól is várom és kérem a visszajelzést , akik online rendelnek tőlem. Én enélkül nem tudok működni: tudnom kell, hogy odaért-e a termék épségben, szép és finom volt-e.

Építesz a visszajelzésekre, interakciókra? Inspirálnak téged?

Igen, s bár minden alkalomnak megvannak a bevált hagyományos termékei, de egyrészt belső késztetésem, hogy újítsak, másrészt várják is a vásárlók. Ehhez pedig a követők interakcióit figyelem, mert azokból látszik, ha egy termék, egy új trend igazán népszerű. A fiús témák így jöttek például. Folyamatosan inspirálnak a vásárlók, de maga az internet is tele van ötletekkel. Számos platform van, amit figyelek, de igazából én szinte bármiben meglátom az új mintát…előfordult, hogy egy asztalterítő ihletett meg, s motívumát megvalósítottam mézeskalácson.

A készítés folyamatában mi számodra a legkedvesebb lépés?

Minden lépés jön a másikból. Nagyon bele tudok lendülni az ötletelésbe, aztán intézem a kiszúrókat, készítem a tésztát és már alig várom, hogy díszítsem. Ez a világ engem beszippant és boldogan alkotok, elejétől a végéig imádom.

Mélypontod nem is volt?

Dehogynem! Velem is előfordul. Az hoz ki belőle, ha leülök és alkotok. Nekem ez egy meditatív állapot. Ebben én kifejezhetem önmagam, s az, hogy erre rátaláltam, számomra fantasztikus érzés. Azért is szeretném majd oktatni, mert nagyon sok ember keresi az útját és örülnék, ha ebben egy picit segíthetnék másoknak.

Van kedvenc kalácsod, amit az elmúlt hét év alatt elkészítettél?

Nekem mind az. Olyat nem tudok alkotni, ami nem a szívem csücske, amire nem nézek szerelemmel.

Egyre erősebb a vállalkozás?

Igen, és ezért én nagyon hálás vagyok a vásárlóimnak és mindazoknak, akik a Facebookon követnek vagy személyesen támogatják a munkásságom. Elmondhatom, hogy lelkesedésüket még az elmúlt évek nehéz időszakai sem vetették vissza. Az ő bizalmuk nélkül nem tarthatnék ott, ahol tartok.

A most zajló gazdasági válság hogyan hat az üzletre?

Minimális áremelést kénytelen voltam végrehajtani, de tisztában vagyok azzal, hogy mit élünk meg napi szinten a boltokban. Nem szeretném követni azt a szintű áremelkedést, amit az üzletekben látunk. Célom, hogy a termékeim továbbra is elérhető legyen mindenki számára. Nekem az az öröm, ha a Róza mézesei ott vannak az ünnepi asztalon. Nem az a célom, hogy holnaputánra meggazdagodjak, hanem az, hogy csinálhassam a mézeskalácsaimat. Legyen egy bevételem és legyen egy boldog életem.

Mit tanácsolsz azoknak, akik hasonlóan éreznek mint te, szeretnék járni a saját útjukat, de félnek elindulni?

Azt, hogy bátran vágjanak bele. Én is féltem, volt bennem bizonytalanság. A szüleim sem értették, hogy miért akarok másfelé kanyarodni, hiszen amit rám hagytak volna, az itt volt, kész volt, adott volt. Azt gondolom, hogy minden embernek megvan a maga útja, csak hinnie kell benne. És hinnie kell önmagában. Nagy baj, hogy sokan nem mernek váltani. Inkább bennem maradnak a kényelmes rosszban, mintsem rálépjenek egy olyan útra, ami bár egy picit rögös, kényelmetlen, de azon önmagukat találhatják meg. Nagyon sok sikert kívánok ehhez az útkereséshez és hiszem, hogyha nekem sikerült, akkor másnak is sikerülhet.

Tippek a Róza mézesei manufaktúra létrehozójától

  1. Merj álmodni! Ezek visznek előre és adnak erőt a megvalóstáshoz.
  2. Higgy magadban! Buktatók jöhetnek, de ha nem adod fel, nagy eséllyel eléred célodat.
  3. Kétkezi alkotóként is lehet gazdaságilag stabil kisvállalkozást vezetni: egyedi termék, kiváló minőség és megfizethető ár – ez a Róza mézeseinek a receptje.
  4. Az internet segít az eladásban. Nyitni kell a digitális platformok irányába, amely a vevőkkel való kapcsolatépítés széles dimenzióját tárják elénk.
  5. Magunk is elvégezhetjük az alap marketinges feladatokat, de fontos, hogy jelenlétünk a közösségi médiában hiteles és rendszeres legyen.

szerző:Lakatos Katalin