Soha nem hittem volna, hogy ennyire tud működni a Google Ads – Váczi Rozi, a matyodesign megálmodójának útja a barátoktól a hirdetési platformig

Az egyik legismertebb hazai kézműves ruhamárka, a matyodesign alapítóját, Váczi Rozit kezdetben főleg az értékteremtés vágya hajtotta, az üzleti gondolkodást fokozatosan sajátította el. Az online marketinggel is jó pár évig hadilábon állt, úgy érezte eladja a lelkét az ördögnek, ha az idős hímzőnénik munkáját célzott reklámozással értékesíti. Ma már látja, hogy a pozitív üzenete megmarad, csak éppen sokkal többekhez jut el, ha jól aknázza ki a Google Ads adta lehetőségeket. Csapatában van szakértőnk, Szabó Edit Ditte is, aki szintén ad tippeket arra, hogy mire figyeljünk újonc Google hirdetőként.

{{ formattedDate }}6 perc olvasási idő

A matyodesign missziója az indulás óta eltelt több mint 10 év alatt nem változott, szeretnék a 19. század végén kialakult, jellegzetes matyó hímzést életben tartani, illetve munkát adni a matyó kultúra ápolóinak. Váczi Rozi kapcsolata gyerekkoráig nyúlik vissza Matyóföldhöz. A matyó hímzés egyik központjában, Tardon – Szentistván és Mezőkövesd a másik kettő – töltötte életének első 5 évet. Szülei Budapestről költöztek az észak-alföldi faluba, hogy Rozi és négy testvére a belvárosi helyett a vidéki, jó levegőn cseperedjen. Az iskolát már újra a fővárosban kezdték, de a tardi házat megtartották, a család minden nyarat ott töltött. Eltelt egy bő évtized, amikor Rozi friss anyaként újra a tardi nyugalomba vágyott, és így felnőttszemmel vette észre igazából, hogy micsoda kis kulturális ékszerdobozba csöppent. Viszont azt is látta, hogy a matyó hímzés a poliészter terítőkön és párnahuzatokon a múltba fog süllyedni, a kedvenc gyerekkori dadáinak hímzőtudása így láthatatlanná válik, és ebből már meg is született a társadalmi márka.

Jó sokáig én csak a termékeken gondolkodtam, a sales csatornák fontosságát nem ismertem fel” – meséli Rozi. „Egy darabig ez nem is volt olyan nagy probléma, a barátaim körében gyorsan elterjedt a márka híre, megvolt a vevőköröm. Aztán ez lassan kezdett kifulladni, a designpiac is telített lett, és verseny azzal is éleződött, hogy a matyó hímzés felkerült 2012-ben az UNESCO kulturális örökség listájára. A Nyugati aluljáró hirtelen megtelt géppel hímzett, matyómintás melltartókkal. Ekkor elkezdtünk kiépíteni egy viszonteladói hálózatot, a fókusz átkerült a turistákra. A turisták speciális vásárlói réteg, nekik nem kell minden évben új kollekció, hiszen mindig mások alkotják őket. A poncsót, a sálat és a pólót határoztuk meg slágerterméknek” – folytatja.

A turisták után az újabb vásárlói kört Szabó Edit Ditte, online marketing szakértővel dolgozták ki, miután felismerték, hogy a matyodesignnak itthon is van piaca. A 30 és 50 közötti, diplomás, elsősorban nagyvárosban élő nők kattintanak rájuk szívesen, akiknek fontos, hogy a ruháikat megfelelő körülmények között készítik. A Google hirdetések időszaka is ekkor kezdődött. „Lassan értettem meg, hogy muszáj businesst csinálni. Az volt az érzésem, hogy marketinget a minőséget és az értéket keresők megvetik. Aztán rájöttem, hogy attól még nem teszek rosszat, ha a nénik munkáját online hirdetésben is megmutatom, sőt. A növekedésnek köszönhetően még több néninek, gyesen lévő kismamának tudok munkát adni. 27 hímzőnővel dolgoztunk eddig, de az elmúlt hónapban újabb 10 asszony csatlakozott hozzánk. Tényleg sosem hittem volna, hogy ennyire tudni működni a Google hirdetés” – mondja Rozi. A matyodesign szabadúszó csapatában ma már grafikus, hirdetésért felelős szakember, közösségi médiás, tartalomfelelős, és pr-es is van.

Szabó Edit Ditte tanácsai Google hirdetést indítóknak:

1. Az első és legfontosabb kérdés, hogy kiket akarunk megszólítani, ki a célcsoport (korosztály, lokáció, érdeklődési kör).

Ez befolyásolni fogja a nyelvezetünket, célzási beállításokat, de azt is, hogy mennyi pénzre lesz szükségünk. Például, ha főleg 13. kerületi anyukákat akarunk megszólítani, akkor az nem egy nagy célcsoport, jóval kevesebb pénzt kell költeni, mintha országszerte szeretnénk elérni a 25-35 év közötti férfiakat és nőket.

Hogyan találd meg a célcsoportod? Elemezd ki a weboldalad, közösségi oldalaid analitikai fiókjait, és csoportosítsd a lehetséges vásárlóidat. A matyodesignnál például ebből derült ki, hogy nemcsak a 30-asok, hanem az 50-es nők is kedvelik a márkát, őket is el kell érni.

Hány célcsoportot célozz meg Google hirdetéssel? 2-3-nál többel nem érdemes indulni, mert mindegyikre külön kell megcsinálni a szöveget, a hirdetést, és eleinte rengeteg munka. Később lehet szépen növelni a hirdetések számát.

2. Határozzunk a célról: miért hirdetünk?

Ez lehet márkaépítés, ismertségnövelés, termékhirdetés stb. Sose akarjunk minden célt egy hirdetésben letudni, egy hirdetés csak egy célt szolgáljon.A matyodesignnál vannak slágertermékek, amelyeket folyamatosan hirdetnek. Olyan terméket válasszunk hosszú távú hirdetésre, amelynek jó a haszonkulcsa, és akkor megéri hirdetni, mert biztosan lesz rajta nyereségünk.

Mikor kezdjünk hirdetni? Első hirdetőként a karácsony nem szerencsés, mert akkor minden hirdető sokat költ, nyáron meg a keresők (vásárlók) vannak kevesebben. Január-februárban viszont kisebb a reklámzaj, kevesebb költés, jó időszak tesztelésre.

3. A sikeres Google hirdetés alapja a jó kulcsszavak használata.

Hogyan válassz kulcsszavakat? A Google Adson belül van kulcsszótervező, ahol az is kiderül, hogy havi szinten mekkora a keresés a kulcsszavainkra. Minél többen keresnek egy kulcsszóra, annál többet érdemes rá költeni.

Hány kulcsszóval dolgozzunk? Egy hirdetéscsoportban legyen 5-15 kulcsszó.

Mennyit költsünk hirdetésre? Egy hirdetéscsoportra napi 1000 forintot minimum megéri elkölteni, ha többen keresnek rá, többet is. Hagyjuk, hogy a rendszer automatikusan tegyen ajánlatot, de korlátozzuk, hogy mennyit költhet el egy nap. Azaz 1-1 kattintásra bármennyit kifizethet, de nap végére sose haladja meg a megadott összeget. Ha kattintási és napi limitet is adunk, az nagyon sokszor korlátozza a kampány megjelenését.

Vannak rossz kulcsszavak? Igen. Mindenképp zárjuk ki azokat a kulcsszavakat, szókapcsolatokat, amelyekkel, ha megtalálnak minket, csalódni fognak. A matyodesignnál ilyen például a matyó keszkenő vagy a matyó hímzéses terítő, mert náluk ilyen termékek nincsenek. Ha feldobja őket a kereső ennél a kattintásnál és rájuk kattint a vásárló, akkor csalódott lesz, és ez összességében rossz márkaélmény.

+1 Tanulás, kísérletezés, újraszerkesztés

  • Ditte és Rozi tanácsa is az, hogy az elindult hirdetési kampányokat heti, de több hirdetés esetében akár napi szinten érdemes nyomon követni. Ha szükséges, módosítsuk a szöveget, cseréljünk képet stb.
  • Minimum két hetet adjunk egy-egy hirdetési kampánynak, addig kiderül, hogy működik-e, kell-e javítás.
  • Csekkoljuk a Google Learn Digital oldalát, ahol magyarul sajátíthatjuk el az online marketing fortélyait, de kezdetben hasznos lehet egy szakértővel is egyeztetni.

a helyi paraszti kultúrát mutatják be, hímzésgyakorlással, csigatészta-készítéssel.

Ha Te is szeretnéd kihozni a maximumot Google hirdetéseidből, keresd fel Rozi D tervét és másold le könnyedén a lépéseket!

szerző:Kandó Eszter