Trollfoci története: mémgyárból felelősségteljes üzleti vállalkozás
A Trollfoci nyolcszázezres bázisával oly’ népszerű az interneten, hogy a mémgyártól több követője a magyar sportvilágban talán csak Szoboszlai Dominiknek van. Nyilvánvaló, hogy a válogatott tízese egészen másképp vívja ki a figyelmet, mint a szurkolói közösség kedvenc fricska-gyára, de mindkét siker mögött nagyon kemény munka rejtőzik. A Trollfoci az elmúlt tizenegy év alatt szórakoztató mémgyárból bővült komoly üzleti vállalkozássá Facebook, Instagram, TikTok és Youtube platformmal, webshoppal, egy népszerű pubbal, kiadott könyvekkel, jelentős reklámozókkal, s nem utolsó sorban példaértékű társadalmi célokkal. Az idáig vezető útról, az online vállalkozás rejtelmeiről, célokról és elvekről is kérdeztük Szabó Levente alapítót. Interjú.
Valaha te is egy voltál a focirajongók közül? Miért és mikor indítottad útjára a Trollfoci oldalt?
Igen, gyerekkorom óta a foci világában mozgok, szurkoló vagyok. Amikor a közösségi média előretörésével megjelentek vicces mémeket gyártó oldalak, akkor egyetemi csoporttársaimmal jókat nevettünk a külföldi, focit fricskázó mémeket és úgy gondoltuk, ilyet mi is csinálhatnánk. Különösebb célunk ekkor még nem volt ezzel, hobbiként tekintettünk rá. Pontosan emlékszem az indulás dátumára, 2012. szeptember 2-án tettük ki az első posztot. Külföldi minta alapján dolgoztunk, mémeket magyarosítottunk, s ezzel kb. kétezer követőt sikerült elérnünk. Aztán a többiek feladták, két hónap alatt teljesen egyedül maradtam a projekttel. Majd fokozatosan építettem be szerkesztőnek az oldal követői közül a legjobbakat, így két év után már egy ötfős adminisztrátor brigáddal dolgoztunk együtt.Ekkor indult a te személyes utad a Trollfocival. Melyek voltak a mérföldkövek az oldal életében?A külföldi mellett elkezdtem a magyar focival is foglalkozni, s a legjelentősebb kiugrások is a magyar válogatott szerepléséhez kötődnek. Az első robbanást 2013-ban a hollandok elleni 8-1-es vereség jelentette. Ekkor nagyon sokan csatlakoztak az oldalhoz. A második a 2016-os EB volt, amikor százezres nagyságrendben érkeztek új követők. Azóta folyamatosan gyarapodik a közösségünk. Már több mint 800 ezres követőbázisunk, illetve heti 3 és fél millió elérésünk van csak a Facebook platformján, az Instát, a TikTokot és a Youtube-ot nem is nézve.
Miért döntöttél úgy, hogy minden népszerű online platformon megjelentek?
Egyrészt mert mindegyik más generációhoz szól, s mi mindenkit szeretnénk elérni. Másrészt változhatnak a közösségi oldalak irányelvei, mint ahogy ez a Facebooknál történt, mielőtt elindítottuk a Youtube csatornát. Akkoriban érezhetően lecsökkentek az eléréseink, ezért muszáj volt nyitnunk valamerre. A vloggal szerettünk volna új lendületet adni az oldalnak. Ez sikerült a Youtube-al, aztán sikerült a többi újítással is. Ez mind extra feladatot jelent természetesen, mert a Facebook szöveges, az Instagram képes posztot igényel, a TikTok rövid, a Youtube pedig hosszabb videókat. De beletanultunk már mindenbe.
Mi az a stílus, ami egyedivé és népszerűvé teszi a Trollfocit?
Az őszinteség a meghatározó irányvonalunk. A Trollfoci egy oldal szurkolóktól, szurkolóknak. Mi nem kerülgetjük a forró kását, ha például egy rosszul sikerült válogatott meccsről van szó. A szakértők a tévéstúdióban és a lapokban ilyenkor hosszasan keresik a választ a miértekre. Mi pedig egyszerűen csak kimondjuk, ami történt. Például azt, hogy bűn rosszul játszottak és kész. Amikor pedig jól megy a csapatnak, akkor az örömöket is óriási elánnal kürtöljük világgá. Egy-egy játékos rossz fellépése vagy éppen személyes sikere is jó téma, de gyakran előveszünk olyan poénokat is, ami az alacsonyabb osztálybeli labdarúgással foglalkozik, hisz leginkább az amatőr focival köthető össze a nevünk. Gyakran előfordul, hogy egy pillanatnyi ötletből, vagy egy követői üzenetből készül poszt. Elmesélek egy érdekes példát. Volt egy poénsorozatunk egy görög nyaraláson résztvevő úriemberről, aki írt nekünk, hogy egy bárban két és fél méteres tévén fogja nézni a szerb-magyar meccset. Én éppen véradáson voltam, amikor olvastam az üzenetét és egy hirtelen ötlettől vezérelve posztot csináltam belőle. Óriásit ment és azóta már az elektronikai boltok, tv-gyártók is beszálltak ebbe. Előfordul tehát az is, hogy egy hirtelen ötletből kerekedik valami nagyobb dolog. És mindemellett a világot bejáró mémeket is elhozzuk a magyaroknak.
Hogyan szervezitek a munkát? Hiszen jól látható, hogy ez már nem egy egyszemélyes mémgyár, hanem egy üzleti vállalkozás.
Nem bizony. Ha a teljes stábot nézem a pubbal együtt, akkor tizenhárman vagyunk. 2016-tól volt egy befektetőnk, akivel végül tavaly elváltak az útjaink. Ugyanakkor testvérem beszállt a vállalkozásba, azóta ketten vezetjük. Míg Lehel inkább az üzleti részét koordinálja, én addig a szerkesztői feladatokat látom el és hangolom össze a csapatmunkát. Komoly munka folyik nálunk, közösen megtervezzük, átgondoljuk, hogy merre toljuk a Trollfoci szekerét. Ennek érdekében beiktattunk heti három irodai napot, amikor összehangoljuk a munkát, megbeszéljük a projekteket. A hétvégéink forgatásokkal telnek, járjuk az országot. Az üzleti megkereséseket igyekszünk diszkréten kezelni, nem célunk, hogy hirdetőtáblává tegyük a platformjainkat. Egyre nagyobb cégek jelentkeznek, hogy a partnereink legyenek, de mi csak arra mondunk igent, amivel mi és vélhetően a követőink is tudnak azonosulni. Ilyen a Borsodi és a Várda keserű, amelyek valóban a drukkerek italai, vagy említhetném a Sportal.hu oldalát, akik naprakész focihírekkel látnak el minket. Ha hitelesek akarunk maradni, márpedig mi azok akarunk maradni, akkor ezt csak így lehet csinálni. Mindemellett fontos számunkra a társadalmi felelősségvállalás, ezért idén a vlogjainkhoz kapcsolódóan állatmenhelyeket támogatunk és egy Trollfoci erdőt is ültetni fogunk.
Ez mit jelent pontosan?
Amikor forgatni megyünk egy megyei focicsapathoz, olyankor lényegében egy települési imázsfilm készül. Mert ilyenkor nemcsak a pálya szélén forgatunk, hanem bemutatjuk a helyi értékeket is. Cserébe pedig kutyamenhelyek számára kérünk állateledelt a csapattól, sőt, új kezdeményezésként már egy facsemetét is. Ezt mi elültetjük, mert Trollfoci erdőt szeretnénk létesíteni a Climate Actionnel való együttműködésünkben. Mindez belülről jön, nekünk ebből nincs bevételünk, viszont az ilyen munkát az ember szereti csinálni.
Aki követi a Trollfocit, láthatja, hogy jótékonysági árveréseket is szoktatok szervezni.
Igen, közösségünket gyakran kérjük jótékonykodásra. Ha visszatekintek, elmondhatom, hogy megtisztelő nagyságok is adtak már relikviát a Trollfoci árverésekhez. Szilágyi Áron felajánlotta nekünk a tokiói aranyérmes kesztyűjét. De megszereztük már Cristiano Ronaldo és Szoboszlai Dominik mezét is. Nagy a közösségünk ereje, s mi törekszünk arra, hogy jó ügyeket szolgáljunk.
Mit tapasztaltok, változik a fogyasztói igény?
Nagyon gyorsan kell megújulni, mindig kellenek a frappáns poénok. A világhírű mémek mellett nagy az igény arra, hogy a magyar bajnokságból, illetve a magyar válogatott meccseit érintően gyártsunk posztokat. Most van egy nagyon jó válogatottunk és azt vettük észre, hogy a magyar emberek nagyon szeretnek a válogatottal örülni. A kezdetekkor én is azt a módszert követtem, hogy napi 7-8 posztot kötelezően kitettem, mindig ugyanabban az időben. De ahogy haladunk előre az időben, azt tapasztaljuk, hogy az emberek egyre kevesebb infót akarnak kapni. Nem szeretnek hosszan olvasgatni. Ehhez igazodunk, ez egy jelenleg is zajló folyamat.
Szoktatok külsős szakmai segítséget igénybe venni?
Sokmindent megoldunk magunk, mert például azt mi is látjuk, hogy egy új séma szerint megszerkesztett kép jobban bejön-e a követőknek vagy sem. Viszont vannak olyan dolgok, amelyekhez kérünk segítséget. Így voltunk a TikTokkal, amelyet megbízásunkra egy fiatal előadóművész srác futtatott fel, amiért mindig is hálásak leszünk neki. Nem szégyen kérdezni, tanulni a fiatalabb generációtól.
Elődordul, hogy alkotói válságba kerültök?
Persze! Ilyenkor jönnek jól az időtálló mémjeink, például a megyei bajnokságokról.
Hogyan fogadják a hazai focisták, amikor egy rossz napjuk után “szétszeditek” őket?
Általában velünk együtt nevetnek.
Miért vállaljátok be azt a nagy munkát, hogy reagáltok a negatív kommentekre?
Nem szeretjük a fotelhuszárokat és szembesíteni szoktuk őket azzal, hogy azért, mert nekik nem jött össze valami, még nem kell beleállni másba. Szoboszlai nagyon jó példa erre. Sokan bántottak minket korábban, hogy miért sztároljuk őt ennyire. Mi valahogy éreztük, tudtuk, hogy össze fog neki jönni és valóban mellette voltunk már régóta. Most, amikor az egész világ látja, hogy fantasztikus játékos, mémeket készítünk úgy, hogy elővesszük a korábbi negatív kommenteket és szembesítjük a károgókat saját magukkal. “– Figyu, emlékszel, hogy mit írtál nekünk 4 éve? – Nem! – Tessék akkor megmutatjuk.” És már kész is egy népszerű poszt. Vagyis ami egyszer negatív komment volt, az ma óriási poén. Szeretjük kicsit pozitívabb életszemléletre “nevelni” az embereket, de azt lehet mondani, hogy a követőink 95 %-a egyébként egyetért velünk.
Egészen nagy már a Trollfoci univerzuma. Kiadtatok két könyvet, van egy menő pubotok, tévéműsorok és idén elindult a webshop is. Hova tovább?
Vállalkozásunkban voltak hullámhegyek és völgyek, most éppen építkezésben vagyunk. A 2017-ben nyitott Ziccer sportpub mára zarándokhely lett, ahol válogatott meccs előtt meccsek előtt és után isznak egyet a szurkolók, de az ezernyi tévénken az összes bajnokság mérkőzését is közvetítjük, kvízesteknek, különböző bajnokságoknak adunk otthont. A Trollfoci webshoppal lépésről lépésre haladunk, az országos kiszállítás például csak nemrég indult be, a brandet szeretnénk egyre népszerűbbé tenni. A második könyv után kijelentettük, hogy akkor írjuk meg a harmadikat, ha kijut a válogatott a VB-re. Remélem, hogy hamarosan dolgozhatunk rajta. 2014 körül valaki azt mondta nekem, hogy még fél év van ebben és vége lesz. Akkor sem hittem neki és most is úgy gondolom, hogy a foci és a rajongás örök. Mi pedig itt leszünk mindig…szurkolóktól, szurkolóknak.
5 Hasznos tipp Szabó Leventétől a közösségi média megjelenésekkel kapcsolatban
- Fontos a rendszeres posztolás, de nem dől össze a világ, ha megcsúsztál a feladattal. Adj magadnak fél órát, merülj el a gondolatokban és akár egy egész napi megjelenést is be tudsz állítani. Használd az időzítőt!
- A nagy érdeklődést kiváltó kommentek is szolgálhatnak témával a jövőben, ezért ezeket érdemes lementeni, eltenni későbbre.
- Komolyan kell venni a követőket, hiszen pont ők azok, akik a legjobban tudják, mit akarnak látni az oldalon. Ezért érdemes olvasni az üzeneteket, mert lehet köztük olyan, amely akár tartalomként is feldolgozható.
- Ne legyél rest segítséget kérni, ha nem értesz valamihez.
- Tervezz, teremts értéket, légy hű a követőidhez!