Úgy építs céget, hogy a működő üzlet mellett jó emberi kapcsolatok alakuljanak ki a szervezetben
Heiszler Ákos marketinges, hobbi borász, két gyermek édesapja. Etyeken él, itt műveli szőlős-birtokát, amely idén 2000 palack borral hálálta meg a törődést. Neki ez szerelem, mint ahogy munkája, az Urban Communications is. Cégében társával 25 év szakmai tapasztalatát adják át ügyfeleiknek, a legőszintébb módon, nem félve a nagy kihívásoktól sem. 2020 újat hozott számára, s nemcsak a covid miatt. Mindenképp változtatni akart: úgy döntött, sokkal többet beemel az üzletbe az „emberből”. Azt vallja, hogy pénz keresni bármiből és bárhol lehet. Azonban az idő, amit a szeretett emberekkel tölthetünk, s önmagában a jó emberi kapcsolatok, megfizethetetlenek.
– Marketing céged van, hobbi borászként saját kezűleg készítesz borokat, van két gyermeked. Valamennyire nyilván befolyásolja a mindennapjaidat a világjárvány. Ha most belegondolsz, milyen évet zársz 2020-ban?
– Parádésat! Januárban hoztunk egy susztercipője döntést. Pont azt, amit az ügyfeleinknek is javaslunk, ezért nevezem susztercipője döntésnek. Azt jelenti, hogy brutálisan őszintén, sallang és sárkányfűárulás nélkül tárgyalunk a minket megkereső partnerekkel, olyan képet közvetítve magunkról, amilyenek vagyunk emberként. Ezáltal olyan ügyfeleket vonzottunk be, akikkel teljesen egy hullámhosszon vagyunk, s ezáltal sokkal hatékonyabb a munka. Privátban pedig kaptam ajándékba nagyon sok időt a gyerekeimmel, és a megtapasztalást, hogy a modern nukleáris család – pláne egy válás – teljesen alkalmatlan arra, hogy gyerekeket neveljünk. Kaptam még egy negyed hektár szőlőt Etyeken, a lakhelyemen, amit saját kezűleg műveltem meg és Nádas Szilárd barátom szerint a szűz kéznek köszönhetően kiváló chardonnay pezsgőalapot, sauvignon blanc frizzantét és mindkét fajtából palackozott, szűretlen mustot készítettünk. A szőlővel járt „Laci szomszéd”, akinek megismerhetjük élettörténetét és aki pót-dédapa lett fenn a hegyen Barnus fiamnak. Ilyenre mindenkinek minden nap szüksége volna.
– Mi történt az ügynökséged ügyfeleivel a járvány hatására?
– A járvány is segített a portfólió tisztításban, hogy finoman fogalmazzak. Merthogy 40 százalék eltűnt a bevételeinkből két hét alatt. De több ügyfelünk pontosan azt ismerte fel, hogy a járvány okozta kényszerleállás idején velünk együtt ki lehet találni, hogy az újraindulás milyen új világot teremt majd.
– Milyen megoldási irányokat találtatok ki velük? Hogyan küzdötték le a nehézségeket.
– Meg kell tudni látni a nehézségekben a lehetőséget. Emberként ki kell állni egymás mellett jobban, mint máskor; jobban nézni az embert a másikban, mint az üzletet. Azt üzenni a piacnak, hogy itt van 200 új munkahely vendéglátásban és turizmusban, amit a Matild Palota mondott augusztusban, amikor már tudni lehetett a második hullámról. Vagy azt, hogy a budapestieknek nyitnak 650 székkel éttermet, bárt, mert tíz éves távlatban gondolkodnak. Vagy amit a Danu csinál – az Élesztő helyükről ismerhetik őket jobban talán – hogy a nagyon profi üzletmenet megenged távlatos gondolkodást és a bátorságot, hogy Duna-menti – értsd bolgár, szerb, szlovák, magyar, osztrák – gasztronómiára építsenek helyeket. Fel kell ilyen helyzetben emelni a telefont és megbeszélni, hogy a speciális helyzet miatt sajnos csúszunk a számlákkal Vagy megkérni a kollégáimat, hogy mondjanak le a fizetésük 30%-áról, hogy ne kelljen kirúgni senkit, ameddig vissza nem áll a bevétel.
– A borászat neked hobbi, idén mégis kétezer üveg „termett” a szőlős birtokodon. A palackok megtervezésére külön figyeltél és az elnevezésekben is érződik valami extra.
– Ma már tény, hogy fogyasztóként az élelmiszerekről a csomagolás-tálalás-körítés alapján döntjük el, hogy az mennyire finom és megéri-e az árát. Ezért csomagolják a kilónként 3 forintos előállítási költségű 40 dekányi gabonapelyhet fél köbméteres papírdobozokba és adják el kilónként 2000 forintos áron. A profi borkóstolók is ugyanilyen szubjektív döntéseket hoznak. És ezt nem én mondom, hanem egy stanfordi „statisztikaprofesszor”, aki ráeresztette a szoftverét a kaliforniai borversenyek eredményeire, és azt találta: semmilyen más változó nem határozza meg a borok helyezését, mint az áruk, illetve az azzal egyenes arányban álló presztízsük. De van “jó marketing”, és ha tetszett az Etyeki Szűz Chardonnay-m csomagolása, az azért volt, mert pusztán azt mondja el, ami benne van: az etyeki hegy földje, a 2020 napja, Nádas Szilárd barátom szakértelme meg az én szerelmem.
– Mit gondolsz, miként lehet ezután a sokaknak gyötrelmes év után felállni és újra elindulni?
– A pénz csak pénz, hidd el, bármikor bármennyit meg tudsz keresni bármelyik piacon, még ezen a nagyon rossz hazai piacon is! Csak higgy magadban és keress magad mellé valakit, aki hisz benned és segít, ha bajba kerültél!
10 tipp Heiszler Ákostól a nehézségek legyőzéséhez:
0. Ne higgy az egymondatos tippekben!!! ?
- Tölts hasznos időt a szeretteiddel!
- Maradj pozitív, lásd meg a nehézségekben a lehetőséget!
- Vészterhes időkben jobban ki kell állni egymás mellett, mint máskor!
- Ne csak az üzletet nézd a másik félben, hanem az embert is!
- Gondolkodj távlatokban!
- Légy empatikus, jószándékú a beosztottakkal és a partnerekkel!
- Legyen számodra fontos a minőség!
- Ne csak a pénzért dolgozz, szeresd, amit csinálsz!
- Higgy magadban!
- Keress magad mellé valakit, aki hisz benned és segít, ha bajba kerültél!
Olvasd el meetup beszámolónkat, melyen többek között Heiszler Ákos beszélgetett a résztvevőkkel a 2020-as tapasztalatokról.