Piacelemzés pár lépésben
Melyek azok a szempontok, amelyeket végig kell gondolni a milliós beruházást követelő üzleti döntés előtt? Honnan tudom, lesz-e elég vevőm? Honnan tudhatom meg, a versenytársam nem jobb-e? Erre képes választ adni a piacelemzés.

Olyan üzletet szeretnénk nyitni, ahol csak glutén-, cukor- és tejmentes élelmiszerek kaphatók – péksütemények, szendvicsek, joghurtok, turmixok. Az alapanyag-beszerzést és -gyártást megoldjuk kis helyi vállalkozások minőségi termékeiből, a boltot kicsinek és meghittnek álmodtuk meg.
De hol nyissuk meg? Honnan tudjuk, hogy egyáltalán bejön-e? Mennyi időt szánjunk a forgalom felfutására? Mivel egy bolt megnyitása mindenképpen milliós beruházás, nem mindegy, hogy mekkora az esély a sikerre. Piacelemzéssel kiszűrhetjük a kockázat jó részét, illetve időben kiderül, ha hamvába holt a mindenmentes ötlete. Nézzük meg lépésről lépésre!
1. Ismerd meg a vásárlókat!
A piacelemzés során fel kell mérnünk, mekkora forgalom mellett éri meg a boltot üzemeltetni. Ehhez a kiadást és a bevételt is meg kell tervezni. Be kell lőni, melyek lesznek a legnépszerűbb és melyek a legtöbb bevételt hozó termékek. Ha egy buszvégállomáson nyitsz egy ilyen helyet, jellemzően az olcsóbb termékből visznek majd többet. Ha egy budai bevásárlóközpontban, akkor többet adhatsz el a nagy hasznot hozó turmixokból.
Hogyan csináljam?
Apró dolgok alapján is megismerheted a vevőköröd. Azt hivatalos adatokból is megtudhatod, a környéken mennyit keresnek az emberek. Ha emellett megnézed a közelben parkoló autókat, a sétáló emberek öltözékét és életkorát, ezekkel az információkkal jól kiegészítheted a hivatalos adatokat.
2. Számolj reálisan!
Ha már valamelyest ismered a potenciális vevőidet, matekozz! Úgy kalkulálj, hogy a bolt fenntartásához szükséges rezsi, alapanyagok és bérek kifizetése után maradjon némi haszon is! Nézd meg, hogy ehhez mennyi zsömlét és mennyi turmixot kell eladni, és máris kiderül, reális-e a terved. Lehetséges, hogy a tervezett alapterületen fizikailag nem lehetséges a fenntartáshoz szükséges mennyiséget eladni, mert nem fér be annyi vásárló, de az is lehet, hogy a megálmodott alapterület túl nagy ahhoz, hogy a költségeket ki lehessen gazdálkodni.
3. Kikkel versenyzel?
Ha már tudod, milyen ügyfelekért versenyzel, tudd azt is, kikkel! Mit adnak, mennyiért, mikor vannak nyitva, és ami a legfontosabb: mi nincs náluk? Ha ezekre a kérdésekre tudod a választ, már közel vagy a jó üzlethez.
Hogyan csináljam?
Nézz körül a környéken, és menj el vásárolni a konkurenciához! Az elektronikus adatbázisokból, katalógusokból megismerheted a versenytársaidat. Ha ők fenn vannak a neten, szerencséd van. Ha nincsenek, fel kell derítened őket.
4. Árazz okosan!
Ha megtaláltuk az egyensúlyt a költségek és a reálisan elérhető bevétel között, azt is meg kell nézni, ki fogja megvenni a terméket. Ha ismered az ügyfeleidet, máris tudod pozicionálni magad és a portékádat. Az árazással a saját profitodat tudod maximalizálni a vevőid fizetőképességét is szem előtt tartva, ám jó akciókkal új ügyfeleket is szerezhetsz. Ha ismered a vevőid viselkedését, be tudod azonosítani a megfelelő kommunikációs, eladási és elosztási csatornákat.
5. Keress megfelelő adatokat!
A mindenmentes bolt példájánál maradva: a piac meghatározása nem könnyű feladat. Hiszen az allergiások és ételintoleranciában szenvedők mellett a hétköznapi fogyasztók is rászokhatnak a termékeinkre, de valamilyen módon számszerűsíteni kell a potenciális vásárlók körét.
A számítások megalapozásához használhatunk nyilvános adatbázisokat. A Központi Statisztikai Hivatal rendkívül széleskörűen dokumentálja a fogyasztási, vásárlói szokásokat, termékforgalmat, akár lakóhely vagy életkor szerinti bontásban is.
Mikroszintről is kezdhetjük a számítást, vagyis úgy, hogy a leendő vevőket vesszük számba: vannak, akik egészségi okok miatt kénytelenek megválogatni, mit ehetnek, valamint a hozzátartozóikat is ide sorolhatjuk – de rajtuk kívül betérhetnek hozzánk a nagyon divatosan étkezők, az újítók és a kalandorok is.
A mindenmentes élelmiszerek szükségszerűen drágábbak lesznek, mint a vizes zsömle a hipermarketben, vagyis a mi vásárlóink anyagi helyzete adott szint feletti lehet csak – bérek, keresetek tárgyában a KSH adatai nagyon hasznosak. Kérdés, érdemes-e ilyen boltot nyitni olyan környezetben, ahol a jövedelmi viszonyok az országos átlag alatt vannak?
Összegezve: nemcsak a keresletet, de a kínálatot is alaposan fel kell mérned a piacelemzésben.
A következő feladat megoldásához szükség lesz a kreativitásodra, hogy kitaláld: a saját területeden hogyan tudod minél jobban feltérképezni a piacot?