“Újra fel kellett pörgetnem magam” - Az Egészségkonyha tulajdonosa egy váratlan esemény kapcsán visszatért a cég élére

A 23 éve sikeresen működő cég tulajdonosa, Horovitz János számára az elmúlt év különös próbatétel volt. Hosszú évek tulajdonosi szerepköréből hirtelen vissza kellett térnie az operatív vezetéshez, hogy a cég hajóját kivezesse a viharból és a jó irányba kormányozhassa. Egy éve küzd az ’elemekkel’, de szorosan fogja a kormányt. Ő mesélt ezekről a történésekről.

{{ formattedDate }}5 perc olvasási idő

Horovitz János még 2001-ben, több tulajdonostársával kezdte el építeni a céget, amit egy pár év múlva egyedül vitt tovább. Ekkor egy nagyobb szervezeti átalakítást hajtott végre és ennek keretében kiszervezte alvállalkozóknak a termelést, és az ételkiszállítást . Felvett egy ügyvezetőt is az operatív oldalra, így tulajdonosként már csak a marketinggel, stratégiai döntésekkel és az irányvonal meghatározásával kellett foglalkoznia. „ Ennek a helyzetnek megvolt az az előnye, hogy tudtam más befektetések után nézni, és az Egészségkonyha mellett más üzletágakat is menedzselni .„ – meséli a szakember.

Minden nagyon jól ment, egészen 2023-ig. Ekkor azonban a termeléssel foglalkozó alvállalkozó egészségügyi problémák miatt nem tudta tovább folytatni a termelés működtetését, ezért János több opciót is megvizsgálva úgy döntött, hogy megvásárolja az üzemet. Így került a saját cége mellett ebben is operatív vezetői pozícióba. Úgy érezte, hogy ez egy nagy visszalépés számára, hiszen az addigi viszonylag kényelmes tulajdonosi szerepköre mellé két napi szintű, operatív ügyvezetői feladatköre is lett hirtelen.

Ekkor megoldások után kezdett kutatni. „Újra föl kellett pörgetnem magamat az operatív tevékenységekhez és a vállalatszervezéshez is. Ebben nekem nagy segítség volt, hogy csatlakoztam a Bizalmi körhöz!” – magyarázza Horovitz János, aki szerint ennek a körnek az egyik legnagyobb értéke az ún. ’mastermind csoportok’, ahol havonta találkoznak cégek vezetői, akik hozzá hasonlóan megoszthatják a problémáikat, tanácsokat adhatnak egymásnak, és külső nézőpontból ráláthatnak a saját kihívásaikra. Itt kapott például egy briliáns ötletet egy szakmai problémájára, amit sikeresen be is vezetett.

Eljön az az idő, amikor a tulajdonos márnem előre viszi a vállalkozását, hanem hátra.

Amit az első pillanatban meglepve tapasztalt, amikor elkezdett egy éve az operatív munkával újra foglalkozni, hogy az Egészségkonyha nem úgy működött, mint egy vállalat, hanem mint egy kisvállalkozás, ezért elsőkörben a vállalatépítést tűzte ki célul. Fontos volt ugyanis számára, hogy ne személyekhez, hanem munkakörökhöz kötődően legyenek feladatok. Elsődleges lett a munkakörök meghatározása, és a vállalat újra szervezése. „Most jelentős változás zajlik, elsősorban nekem, de az alkalmazottaknak is, mert a felvásárolt cégnél egy teljesen új személyiségű vezetővel, vagyis velem találkoznak a dolgozók és ezt meg kell szokniuk.”-magyarázza. A motivációja az volt, hogy szeretne visszatérni újra a tulajdonosi, stratégiaalkotói feladatkörbe, és esetlegesen könnyebben értékesíteni a céget.

Ezen felül volt még egy szempont is, ami kapcsán elindult ebbe az irányba. „ Az a helyzet, hogy 55 éves vagyok. Még messze van a nyugdíj, de azt érzékelem a környezetemben, hogy eljön az az idő, amikor a tulajdonos már nem előre viszi a vállalkozását, hanem hátra. Koránál fogva, vagy a kényelemnél fogva. Nem biztos, hogy jó dolog ezért, ha egy tulajdonos túl sokáig benne marad az operatív munkában, mivel egy idő után elveszhet a lendület. ” – részletezi az álláspontját a szakember.

Egyszer valaki azt mondta nekem,hogy én csak két dologhoz nem értek, a főzéshez meg a házhozszállításhoz.

2001-ben amikor megalapította az Egészségkonyhát még csak harminchárom éves volt és nagy vágya volt, hogy legyen egy saját vállalkozása. Pénzügyi területen végzett eredetileg a PSZF-en, az MBA diplomáját pedig a Corvinus Egyetemen szerezte. Ezek után pénzügyesként kezdett dolgozni egy ételkiszállítással foglalkozó cégnél, ahol viszont nem mentek úgy a dolgok, ahogy ő szerette volna, ezért inkább önállósította magát.

Az első nagy mérföldkő az volt a cég életében amikor bérelt ingatlanból saját ingatlanba tudtak költözni. „Egy termelőüzemre nagyon sok pénzt kell költeni, de amikor az ember ezt bérleményben teszi, az nem annyira motiváló.” – magyarázza az üzletember, akinek sikerült 2006-ban, a nagy hitelválság előtti időszakban viszonylag jó hitelszerződést kötni, és fix kamatra kölcsönt felvenni. „Ekkor valaki azt mondta nekem, hogy én csak két dologhoz nem értek, az étel gyártáshoz meg a házhozszállításhoz. Be kellett látnom, hogy végül is igaza volt! Ő világított rá arra, hogy nem nekem kellene ezekkel foglalkoznom és kerestem olyan embereket magam helyett, akik viszont értenek hozzá. Így lett két alvállalkozóm. Sokan csodálkoztak, hogy miért mentem bele, de számomra ez racionális döntés volt.” – eleveníti fel a kezdeteket János, aki tudja, hogy neki inkább az ügyvezetés, a stratégiai feladatok és az üzletfejlesztés az erőssége.

A döntést, hogy újra visszatér az operatív feladatokhoz meghozni nagyon nehéz folyamat volt számára, pedig már voltak előjelek, hogy korábban is jó lett volna meglépnie. „Az az igazság, hogy már előtte 3 évvel érzékeltem, hogy változásokra van szükség, de nem volt elég kapacitásom hozzá. A Covid időszakában ez a fajta vállalkozás, mint a miénk is, nagyon jól ment, a működésbeli problémákat az extra forgalmi helyzet elnyomta, akkoriban a kereslet az egészséges ételeink iránt nemhogy csökkent volna, de olyan szintre szaladt fel, amit már alig bírtunk teljesíteni.” Aztán vége lett ennek az üzletileg jó időszaknak, és vissza kellett térniük a békeidőkre, ahol a munka nem beesett az ablakon, hanem meg kellett érte dolgozniuk, olyan minőségben szolgáltatni és olyan marketing tevékenységet folytatni, hogy az ügyfelek őket válasszák. „Itt már elkezdődött az a fajta gondolkodás, hogy muszáj lesz nagyobb változtatást végrehajtanom.” – meséli János, aki hozzátette, hogy ezt követően jött a háború, ami viszont őket hátrányosan érintette, hiszen volt időszak, amikor nyolcszoros, kilencszeres gázárral működtek. Ez volt az a pont, amikor rájött, hogy kénytelen lesz jobban belefolyni a működtetésbe, és ekkor lépett be a Bizalmi körbe, mert úgy gondolta, hogy szüksége van segítségre, és arra, hogy hasonló cipőben járó vezetőkkel találkozzon, tartozzon valahova.

Az új feladatokkal együtt visszatért az életébe az a fajta stressz is, amit korábban jól ismert, így el kezdett intenzívebben sportolni. Nemcsak azért, mert így jobban bírja a terhelést, hanem azért is, hogy a napi szintű sikerélmény meglegyen, ami egy menedzser napi életében meglehetősen ritka, de komoly hajtóerő.

„Volt egy időszak, amikor úgy éreztem,hogy nem működnek jól a dolgaink,de most már egyre elégedettebb vagyok!”

A tulajdonos-ügyvezető számára rendkívül fontos, hogy a megrendelőik ne csak minőségi ételeket kapjanak, de diétás és egészséges menüik kapcsán hozzájáruljanak a jó közérzetükhöz, és az egészséges életmódjukhoz is. A vásárlók véleménye az első, minden héten megkérdezik őket, hogy melyik étel ízlett nekik, melyik nem, így a vezetés rendszeresen tudja követni, hogy mennyire elégedettek, valamint, hogy min és hogyan kell változtatni. „ Számomra nagyon megnyugtató, hogy 9 pont fölött vagyunk a 10-ből, tehát mind a kiszállítás, mind az ár-érték arány, mind az ízvilág, mind a változatosság jól szerepel. Ez mutatja, hogy jó irányba megyünk, és ezért vagyok nyugodt, mert látom a fejlődést.” – részletezi a tulajdonos, aki a távlati célokról elmondta, hogy ha 2-3 éven belül úgy tudná működtetni a rendszert, hogy ismét csak a stratégiai dolgokba folyjon bele és a harmadik helyről föl tudnának jutni a második helyre budapesti viszonylatban, az egy nagy siker lenne számára. „ Volt egy időszak, amikor úgy éreztem, hogy nem működnek jól a dolgaink, de most már egyre elégedettebb vagyok, és sokkal inkább azt látom, hogy kezd beérni az az új struktúra, amit én az elején elképzeltem.” - meséli, és úgy látja, hogy sok vállalati működési szabályzatot meg tudott alkotni, sok rendszert át tudott alakítani és az elmúlt egy év vállalatfejlesztési szervezési munkájának a gyümölcse kezd beérni.

Tippek, tapasztalatok azoknak, akik hasonló területen terveznek vállalkozni:

  • Legyen a minőségi szolgáltatás a legfontosabb célod! Csak így lehetsz a piacon sikeres.
  • Nem az a kérdés, hogy kell-e tanulópénzt fizetned, hanem az, hogy mennyit! Nem számíthatsz arra, hogy hibák nélkül tudod működtetni a vállalkozásodat. A stratégiaalkotás és a projekttervezés során mindig számolni kell a „tanulópénzzel”.
  • Legyenek megbízhatóak a partnereid, a munkatársaid és a beszállítók!
  • Folyamatosan törekedj arra, hogy a vállalkozásod megfeleljen az előírásoknak! Bár a szabályozások sokszor túl szigorúak, különösen az élelmiszeriparban, a megfelelés mégis saját érdekünk. Ezzel hozzájárulhatunk elsődleges célunkhoz: a minőségi szolgáltatáshoz.
  • Fejlessz folyamatosan, de megfontoltan! A fenntarthatóság mellett a fő motiváció a profitnövelés legyen!

A cikk a Bizalmi kör együttműködésével valósult meg.

szerző:Mekis Csilla

Ezek is érdekelhetnek

További tartalmak