Újra menővé tette a kötést: Erdei Gyöngyvér és a Fonal Paradicsom története
Korábban közel 20 évig egy multinál dolgozott teljes odaadással vezetői pozícióban, majd több okból eredeztethetően szakmát váltott Erdei Gyöngyvér, aki kreativitásának utat engedve megalkotta a Fonal Paradicsomot, mely nem csupán egy „átlagos” fonalakat és kötéshez kapcsolódó eszközöket és kiegészítőket forgalmazó vállalkozás, hiszen Gyöngyvér segítségének köszönhetően lelkes vállalkozó szellemű kreatív alkotók sajátítják el a kötés tudományát, és válnak egy igazi összetartó közösség tagjává.

Multis alkalmazottból vállalkozó lett
Erdei Gyöngyvér közel 20 évet töltött egy multinál, de már nagyon szeretett volna alkotni valami igazán értékállót, és kiélni kreatív hajlamait. A váltásra azonban nem csupán egy izgalmas alkotótevékenység gondolata hajtotta, ugyanis édesapja betegsége, majd halála arra késztette, hogy elengedje az „Amit biztosan tudtam, hogy valamilyen digitális vállalkozást szeretnék, és az online térben lenne jó elkezdeni tevékenykedni. Két dolog izgatott, a bútortervezés és lakberendezés, illetve a kötés. A kötés végig kísért egészen gyerekkoromtól kezdve, és mindig volt egy-egy alkalom, amikor előkerülhettek szeretett kötőtűim és a fonalak, és csak alkottam és alkottam – ekkor még hobbiból.” – kezdi mesélni Gyöngyvér, hogyan alakult ki életében a kötés iránti szeretet.
Gyöngyvér hobbijának élve elkezdett kötni, mellette pedig közösséget épített, hiszen kíváncsi volt, vajon érdekli-e az embereket ilyen jellegű kézimunka és kreatív alkotó folyamat? Az elején mindenki őrültnek nézte – ahogy az interjún fogalmazott, ügyvezetőből zoknikötőnek titulálták, ám úgy tűnt, jól csinálja azt, amit, és igenis van igény a kötésre, hiszen pillanatok alatt hétezren gyűltek köré a Facebookon, akik kíváncsiak voltak rá és a munkáira. „A közösségépítés hatására és a megnövekedett igények miatt elindítottam a kötős weboldalamat, ami WordPress alapú volt, és nyitottam egy kis webáruházat is hozzá. Már a megalkotásánál tudtam, hogy kevés lesz, hiszen olyan sok látogatója volt az oldalamnak, hogy konkrétan blokkoltuk a szervert.” – meséli Gyöngyvér. Azonban ebből még akkor nem tudott jövedelmező vállalkozást csinálni, hiszen akkoriban, ahogy elmondta, a közösségi médiából még nem lehetett nagyon pénzt csinálni. „A családom is fenntartásokkal fogadta és aggódva figyelte mit csinálok, nem lenne-e jobb nekem „egy rendes állás”, de látva elszántságomat mellém álltak és támogatták a munkámat, gyermekeim szimbiózisban nőttek fel a vállalkozással.” – meséli .
Török fonalak forgalmazása, úgy, mint előtte senki más
Gyöngyvér közben rájött, hogy ki kell találnia egy ütős nevet a vállalkozásának, amivel még több vevőt és embert bevonzhat. Így jött először a „Kössünk lányok” közösség és webáruház, ám ekkor még nem volt véglegesítve semmi. A közössége azonban nőtt, az igényekkel együtt, így a vezetőből alkotóvá lett vállalkozó elkezdett mintatervezéssel, a kötés oktatásával, a vállalkozó szellemű tanulók edukálásával és blogírással foglalkozni. „Hamar felismertem, hogy minta tervezésből, oktatásból, könyvkiadásból nem lehet megélni, a szellemi terméket nem igazán becsülik nálunk, olyan fonalbeszerzési forrást sem találtam amire építeni lehetett volna. A szellemi termékekért nálunk gyakorlatilag nulla fizetési hajlandóságot mutatnak az emberek, így erre nem építhettem. Család fenntartóként gyors megoldásra volt szükségem. Átértékeltem a dolgokat, és arra jutottam, hogy pénzt elsősorban a fonalértékesítésből tudok csinálni, és abból tudom finanszírozni a közösségem edukálását és egyebeket.” – meséli. Gyöngyvér úgy véli, alapos kutatómunka és a piac előzetes felmérése nélkül ma nem igen lehet már tájékozódni és sikeresen elindítani egy vállalkozást, így hát ő is némi piackutatást végezve, talált egy török fonalas oldalt webáruházzal, ahonnan világszerte szállítottak, és helyi webshopot lehetett klónozni és úgy forgalmazni a törökök minőségi fonalait, mint még eddig előtte senki más. „Csodálatos ötletnek tűnt, náluk voltak a fonalak, amit rendelés alapján 24 órán belül el is küldtek a megrendelőknek, nekem csak a marketinggel és a folyamatok menedzselésével kellett foglalkoznom. Eleinte jó üzleti tervnek tűnt a dolog, nem kellett készleteznem vagy a logisztikával bajlódnom, és még némi jutalékom is keletkezett.” – mondja Gyöngyvér. Saját maga készített üzleti tervet vállalkozásának, amit a fonalértékesítésből finanszírozott. Később azonban szembesült vele, hogy a török vonalon a számlázás akadozott, és nem olyan tranzakciókról küldtek számlát, ami a valós értékeket mutatta, a vámolást is akadályozva, és Gyöngyvér felismerte, hogy ilyen bizonytalan financiális lábakra nem lehet a jövőben építeni.
Az újra tervezés korszaka
Gyöngyvér úgy döntött, leszerződik egy futárszolgálattal, elkészítette új webáruházát és elkezdte nagyobb tételekben felvásárolni a fonalat, a vevők igényeihez igazodva megbontani az egységcsomagokat és maga küldte ki a rendeléseket, de a fonala egyre csak gyűlt, és amikor már saját konyháját is ellepték a finom anyagok, úgy döntött, tuningolva vállalkozását, keres egy külső céget, aki a logisztikai részt intézheti. „Eljött az ideje, hogy kiszervezzem a logisztikát így erre külön céget szerződtettem, de a dolgok kreatív részét, a beszerzést, a marketinget és minden egyebet továbbra is én csináltam.” – mondja. Új német fonalmárkát kezdett forgalmazni, elsősorban magyar termékeket, illetve német anyagokat, melyek beszerzésével már nem volt gond, hiszen az EU-n belül intéződött a dolog.
A fonalak közösségépítő hatása
Gyöngyvér rájött, hogy a fonalak webshopos értékesítése mellett mekkora kincs egy közösségre alapozni a mindennapokat, így rendszeres foglalkozásokat kezdett el tartani az érdeklődőknek. Havonta és kéthetente „Fonalsimogatót” közös kötéseket tartott, tehát bevitt annyi különböző fonalat egyes iskolákba, könyvtárakba majd a Budavári Művelődési Házba, amennyit tudott, hogy megismertesse az embereket az anyagokkal és a fonalakkal. Ekkor már többszáz féle terméke volt, és ehhez nagyon komoly edukációs törekvései is voltak. „Volt olyan, hogy egy időben egy helyen 60-80 embert is összehozott a fonal szeretete és a kíváncsiság, az ország minden tájáról, mondhatom, szuper egy vállalkozásra közösséget építeni, és fordítva, egy felépített közösségből vállalkozást csinálni. Szépen lassan az emberek a kötésen túl elkezdtek nyitni egymás felé és beszélgetni, jókat szórakozni. Azoknak pedig, akik egyedi tudást akartak elsajátítani, kiscsoportos foglalkozásokat, korrepetálásokat tartottam a kötés kapcsán, péntek este pedig kötőklubot szerveztem Budapesten. Néha pedig volt nyilvános nagy rendezvény is, illetve a híres „Fonalsimogatók”, ahova külföldről is sok-sok követőm ellátogatott.” – meséli Gyöngyvér, milyen szuper közösséget épített a kötésre.
De hamarosan újabb kihívással kellett megküzdenie, hiszen pár hónap után felmondták a szerződését. A logisztikai cég ugyanis felismerte, hogy a fonalak és kiegészítők sokrétűsége és aprósága számára nem kifizetődő, a rendszerük nem képes kezelni Gyöngyvér immár jelentős készleteit, és nem éri meg fejleszteni ez irányba, ezért a szerződés felmondása után összesen 30 napja volt arra, hogy újabb megoldást találjon.
„Komoly kihívásokkal kellett szembesülnöm, ennyi fonalat már nem vihettem haza, Budapesten nem találtam megfizethető, megfelelő méretű ingatlant a készleteim és a kötőklub befogadására” – meséli. Vállalkozóként muszáj volt valahova letelepülnie, lakóhelyén, Csobánkán talált egy ingatlant, ami évek óta üresen állt, így beköltözött oda a vállalkozásával és a készleteivel, és tökéletes megoldásnak tűnt, hiszen a valaha étteremként működő ingatlan remek hely volt a klubnak és a fonalaknak is, és a követői is kiutaztak Csobánkára.
Idősebb követőtábor, lelkes fiatalokkal kiegészülve
A vállalkozó azt mondja, a kötéssel kapcsolatban elég sok sztereotípia kering a világban, hiszen sokan úgy vélik, a kötögető nők kihaltak a dinoszauruszokkal együtt, vagy csak nagyon idős nénik lehetnek. A tevékenységét sokan megmosolyogják, hiszen elvégre ő mégis csak idősebb asszonyoknak tart kötő szakköröket, akiket mellette még szórakoztat is. Pedig mindez nem igaz, hiszen egy összetartó kedves kis közösség az övé, ahova mindenki nagyon szeret járni, még a fiatalok is. Egyre több fiatal csatlakozik hozzájuk, úgyhogy abszolút rá tud cáfolni a korábban említett sztereotípiákra. A kötés művészete a médiában is egyre felkapottabb, mi sem árulkodik erről jobban, minthogy családbarát műsorokban a közmédiában többször bemutatták Gyöngyvér munkáit és közösségét, és beszélgetnek a kötés csínyjáról-bínjáról.
„Egy vállalkozásnak nem csupán a terméket vagy a szolgáltatást kell adnia, hanem minden apró dologra figyelnie kell, például a vevők és a követők igényeire is. Az én legfőbb platformom – a korosztály miatt – a Facebook és a témám miatt a Pinterest. Az idősebbeket is megtanítottam a Pinterest kezelésére, és imádják, hiszen máig gyűjtögetik a kötő mintákat ötleteket, amit aztán a mobiljukon (amit sokszor szintén én és gyermekeim tanítottunk meg nekik használni) nekem is elhoznak. Komoly kihívás olykor edukálni az idősebbeket a telefon és világháló kapcsán, de aki egyszer megtanulja, az hálás követő és hűséges törzsvásárló lesz a továbbiakban. Ezért is éri meg sokat foglalkozni a vevőkkel és építeni az igényeikre, figyelembe venni a vágyaikat, hogy aztán jó ügyfélélményt tudhassunk magunkénak” – mondja.
Hamarosan újabb kihívással kellett szembenéznie, ugyanis az ingatlant értékesíteni kívánta a tulajdonosa és ismét rövid határidővel kellett volna költöznie főszezonban, ami forgalom elmaradással és program kieséssel járt volna. Gyors megoldás kellett, így történt, hogy baráti és családi összefogással megvásárolta az ingatlant és ingatlan fejlesztésbe kezdett. Nem sok idő telt el és máris jött az újabb csapás; Gyöngyvér vállalkozását a Covid is némileg megtépázta. A közösségi terek bezártak, lehetetlen volt, hogy 40-60 emberrel egy időben együtt legyen ugyanazon a helyen, ráadásul mindenki összefogdosta a fonalakat. Annak ellenére azonban, hogy az a tapasztalata, hogy sokan a fonalak érintésének hiányából fakadóan nehezen veszik rá magukat az online vásárlásra, mégis, sokan vesznek a webshopjából termékeket, és ennek igazán örül, hiszen korábbi üzletpolitikája, mely szerint a fonalak megismertetése a többiekkel egy hasznos marketing és értékesítési eszköz, mely vásárlásokat generál, sikeresnek bizonyult. Gyöngyvér kisebb helyre költözött az ingatlanon belül és befogadott még egy vállalkozást az ingatlanba. A limitált létszámú csoportját „virtuális kötőklubot” megnyitotta és a bezárások alatt megduplázta online közösségét, a Facebookon igyekezett segíteni mindenkinek a kötéssel kapcsolatban.
Később átvette az egyik kötéssel foglalkozó kreatív magazin szerkesztését és kiadását, aminek árusítására és terjesztésére a világjárvány berobbanásával vajmi kevés lehetősége volt. A bezárások alatt megnövekedett online rendelésekkel és bérlő befogadásával sikerült ezt az időszakot is átvészelnie. A magazinnal együtt elindult a minták értékesítése is a webáruházban, a kevésbé fenntartható hagyományos magazin előfizetői konstrukció helyett Gyöngyvér a jövőre nézve közösségére építve „új” előfizetői konstrukcióban gondolkodik.
Webáruházát folyamatosan fejleszti, a sablonokat mindig követi, hiszen úgy véli, olyan fejlődés van a digitális médiában, mellyel – fontos folyamatosan lépést tartani. A webshop a legújabb marketing eszközökkel van felvértezve, és az AI-nak is hasznát veszi, hiszen egy hírlevél generáló mesterséges intelligencia alkalmazással küldi ki az aktuális friss információkat és egyéb érdekességeket az olvasóinak, és okos keresőt is alkalmaz, mely az oldalra érkezőknek hatékony segítséget nyújt a blogokban, a termékleírásokban és az egészen oldalon való keresgélés kapcsán.
Erdei Gyöngyvér tuning tippjei a hozzá hasonlóknak, akik egyedül építik vállalkozásukat
- Ha van egy álmunk és célunk, ne veszítsük soha szem elől, és ha időnként úgy ítéljük meg, hogy szükséges, tervezzünk újra, mert mindig mindenre van megoldás
- Ha nehézség elé állunk, ne tántorítson vissza minket, hanem mindvégig küzdjünk a céljainkért
- Engedjük, hogy hasznos ötleteikkel szeretteink is segítsenek nekünk bizonyos dolgokban, és ne taszítsuk el a támogatásukat
- Egy vállalkozásnál és a webáruház működtetésénél elengedhetetlen haladni a digitalizációval, és vállalkozásunkat néhány hasznos technikai eszközzel tuningolni. pl. egy jó webáruház motorral, hasznos marketing eszközökkel, applikációval, e-számlázás lehetőséggel stb.
- Ha lehet, mindig érdemes több lábon állni, hiszen sose tudhatjuk, milyen váratlan helyzetek elé állít az élet, és mikor kell azonnal újra tervezni.