Vedd vissza az irányítást a saját időd felett!

Ha szeretnénk magunkat hatékonynak érezni, és legalább percekre örülni annak, hogy uraljuk a saját időbeosztásunkat, érdemes tudatosítani magunkban, hogy nem csak az üzleti és személyes környezetünkben zajlanak egyre gyorsabban és dinamikusabban az események. Az időhöz való viszonyunk is megváltozott és egyre nagyobb lelki ellenállóképességre van szükségünk, hogy hatékonyan tudjunk reagálni a környezetünkből érkező ingerekre.

{{ formattedDate }}4 perc olvasási idő

szerző:Svéda Dóra executive coach – Coachingcentrum

Nem hagyományos időgazdálkodási praktikákról olvashatsz majd az alábbiakban, inkább néhány szempontot tarts szem előtt, ha tudatosan tervezel vállalkozóként!

1. A döntés-szemüveg

Ha azt akarod érezni, hogy a kezedben tartod a saját céges ügyeidet, minden apró momentumra tekints úgy, hogy ez „az én tudatos döntésem”. Most azt a döntést hozom, hogy ma késő estig bent maradok az irodában, hogy holnap jusson időm egy szigetkörre. Most azt a döntést hozom, hogyha elmentek a gyerekek iskolába, egy órát magamra szánok. Döntéseidet ne felhőzze a lelkiismeretfurdalás, mindig gondolj arra, hogy felnőtt emberként képes vagy felelős döntéseket hozni. Sikerélményt fogsz érezni, mert a „cselekszem”, „csinálom”-érzés erősebb lesz, mint a sodródás érzése. Amikor nagy a zűrzavar, túl sok az inger, állj meg egy pillanatra, és tedd fel magadnak azt a kérdést, hogy „milyen döntést fogok most hozni, hogy jobb legyen a helyzet?” – és máris átveszed az irányítást a körülmények felett.

2. Dinamizálás és stabilizálás

Biztos most van itt az ideje újabb innovatív ötleteknek? Még nincs stabil árbevételed a szolgáltatásaidból, de már újabb és újabb ötleteken töröd a fejed? Brainstorming követ brainstormingot, de a cég teljesítménye nem növekszik? Ha igazi kreátor és vizionarista vagy, akkor keress magad mellé egy partnert, aki segít a működtetésben, a folyamatok kialakításában, a stabil üzleti tevékenység kialakításában: a vállalkozások jelentős része a szétötletelésben megy tönkre! A dinamizálás-stabilizálás skála másik vége is fontos a fejlődés szempontjából: ha a cég működése már stabil, akkor szánj időt innoválásra, ötletelésre, mit lehet másképp, jobban csinálni, hogy a meglévő erőforrásokat optimalizálni tudd. Az egyensúlyra törekedj bizonyos időtávon belül, hagyd, hogy legyen kifutása az újításoknak!

3. Mi kerül többe? A saját időd, vagy mások ideje?

Elengedhetetlen a tudatos önmegfigyelés: vannak-e „típushibáim”, melyek azok a tevékenységek, amelyekkel rendszeresen csúszom, vagy amelyek végzése közben görcsbe rándul a gyomrom és túlzott energiavesztéssel járnak. Ha felismersz egy mintázatot, delegáld az ilyen tevékenységeket annak, aki hatékonyabban vagy olcsóbban elvégzi helyetted, egy virtuális asszisztens alkalmazása a legjobb stresszkezelés egy vállalkozó számára, amíg nem engedhetsz meg magadnak állandó munkatársat. Hidd el rá lehet szokni! Mikrovállalkozásoknál uralkodik az az önkorlátozó hiedelem, hogy mindenhez egyszemélyben kell értened, ez garantált kiégéshez vezet. Számold ki például, hogy az autodidakta Facebook-hirdetgetés kerül-e többe, vagy érdemes szabadúszót vagy kis butikügynökséget megbízni ezekkel a feladatokkal.

4. Digitális feladattervezés

A feladatok tervezését már számos ingyenes, vagy kedvező áron hozzáférhető applikáció és sablon segíti, az ingyenes projektmenedzsment vagy feladattervező oldalakon remekül nyomon követheted a feladataidat. Sokan használják ezeket (pl. Template.net, Trello, Slack, stb.), de nem fordítanak kellő energiát az elemzésre: például annak megfigyelésére, hogy hol szoktál elcsúszni. Tanuljunk azoktól a kultúráktól, ahol a hibák elemzése a hatékonyság finomhangolását eredményezi. Ha „sajátbiznisz-csőlátásod” van, kérj segítséget három objektív személytől a környezetedben, milyennek látják ők a vezetői működésed. Heti rendszerességgel tervezz be egy félnapos pufferidőt az előre nem tervezhető tevékenységeknek is, mert ezek óhatatlanul felbukkannak, így azt is elkerülheted, hogy összeadódik a rengeteg el nem végzett feladat!

5. A nemetmondás művészete

Saját vállalkozásunk vezetőjeként gyakran esünk abba a csapdába, hogy jövőbeni nyereség reményében bevállalunk olyan tevékenységeket is, amelyekre befektetésként tekintünk, de nem járnak közvetlen üzleti eredménnyel. Ha például rengeteg networking eseményre jársz, de nem gyarapszik az üzletfeleid száma, akkor itt az ideje rászoknod a nagyobb tudatosságra és a szelektálásra, mondj nemet az időrabló eseményekre, vagy ne maradj végig, ha már az elején azt észleled, hogy nem kapsz minőségi tartalmat. Üzleti kapcsolataid minőségét Te szabályozod, húzd meg a határokat, melyek számodra az értékes beszélgetések, kitől kapsz inspirációt, és mondj nemet mindenre, ami nem visz előre.

+1: És ne feledd: a vállalkozó az idő-tápláléklánc csúcsa!

Tudod, hogy milyen kivételezett helyzetben vagy? Az időbeosztásodat rugalmasan befolyásolhatod, nincs még egy olyan szerencsés időmágus, mint Te! Teljes egészében Te dönthetsz arról, hogy hol húzod meg a határaidat, mire szánsz időt. Erősítsd magadban a büszkeséget, hogy létrehoztál egy saját vállalkozást, adj elismerést magadnak. Szánj időt az ünneplésre, és olyan pillanatok megállítására, amelyek fontosak a vállalkozásod életében. Merj gyönyörködni ezekben a pillanatokban, ha megtanulsz örülni a kis teljesítménymorzsáknak, akkor jó szokásoddá válik az értékekre koncentrálni a hiányállapotok helyett, így inspirálva másokat is vállalkozóként.

Szerző:
Svéda Dóra executive coach – Coachingcentrum