Vezetőként továbbgondolni egy sikersztorit – így csinálja Ipsits Anita a Szafi Products Kft.-vel

Hogyan lehet úgy átvenni egy már sikeres márkát, hogy közben meg is újuljon? Ipsits Anita tudja a választ – és cikkünkben el is árulja. Anita 2020 óta vezeti a Szafi Products Kft.-t, és az elmúlt években nemcsak megőrizte a márka ismertségét és vásárlói bázisát, hanem új elemekkel bővítette ki: saját péküzem, bisztróhálózat, food truck és vitaminvonal is része lett a portfóliónak. A cikkből kiderül, hogy Anita milyen elvek mentén tartja mozgásban a márkát, és miként képzeli el annak jövőjét.

{{ formattedDate }}5 perc olvasási idő

Aki egy kicsit is tudatosan táplálkozónak tartja magát, egészen biztosan találkozott már Szafi termékekkel – legtöbben a „mentes” élelmiszerekkel azonosítják a Szafi Products Kft.-t. Pedig ahogy a tulajdonos-ügyvezető, Ipsits Anita megfogalmazza: „A Szafi ma már egy komplex, többcsatornás ökoszisztéma: gyártunk, fejlesztünk, értékesítünk, edukálunk és közösséget építünk.”

Anita 2020 óta vezeti a céget, de már 2017 óta a Szafi kötelékében dolgozik, az egészségtudatos termékek iránti elkötelezettsége pedig még régebbről ered. Férjével, Gáborral 2013-ban Magyarországon, majd 2014-ben Ausztriában indították el azokat a cégeiket, amelyek egészségtudatos vásárlók számára kínálnak élelmiszereket kis- és nagykereskedelmi formában. 2019-ben vágtak bele férjével a Szafi Products felvásárlásába, 2020 óta párban vezetik a céget. Ma már úgy gondolja, hogy az akvizíció elindításakor nem kommunikálták megfelelően a személyi változásokat, de fontosnak tartja, hogy partnereik és vásárlóik számára egyaránt egyértelmű legyen, milyen új vezetői személet és milyen elkötelezett csapat áll a Szafi márka mögött.

Könnyű vagy épp nehéz feladat átvenni egy már felépített brandet?

Azt gondolnánk, hogy egy már felépített, befutott márkát átvenni legalább annyi előnnyel, mint hátránnyal járhat – Anita igyekszik a pozitívumokra koncentrálni: „Egy ilyen helyzetben az embernek alázattal kell közelíteni a múlthoz, de bátorsággal a jövő felé. Amit mindenképp meg akartam őrizni ebből az örökségből, az a minőség és a vásárlói edukáció. De közben tudatosan máshogyan akartam építkezni, még nagyobb hangsúlyt helyezni a csapat szerepére és a márka közösségi dimenziójára. Nem hiszek abban, hogy egy ember arca tesz hitelessé egy márkát – a hitelességet a közösen végzett munka, a mindennapi helytállás és az együtt megvalósított ötletek adják.”

Megvalósított ötletekből pedig nincs hiány, mára a Szafi termékek nemcsak webshopban, hanem több mint 1000 partnerüzletben és viszonteladói hálózatban is elérhetők, a cégnek saját pék- és cukrászüzeme lett, Budapesten bisztróhálózatot indítottak, bevezették a catering szolgáltatást és egy Szafi Food Truckkal települnek ki különböző eseményekre, mint amilyen például a tavalyi Forma 1-es Magyar Nagydíj volt.

Ami pedig a termékkínálatot illeti, az is formálódott, alakult. Megjelent például a Szafi Life albrand, amely funkcionális termékekre, vitaminokra, fehérjedús készítményekre fókuszál. A fejlesztésekhez bevontak külső szakértőket – dietetikusokat, orvosokat – is, hogy a termékek valódi megoldást kínáljanak a különböző egészségi problémákra, vagy az egészséges életmódot követők igényeire. Amit Anita az újítások kapcsán fontosnak tart kiemelni: „Minden új terméknek igazolnia kell egy konkrét tápérték- és beltartalmi profilt is. Erre a minőségi garanciára építhetjük a vásárlói bizalmat. A ’mentes’ és ’finom’ kategória már önmagában nem elég. Ma már egyre több mentes márka jelenik meg a piacon, és mi abban lehetünk egyedülállók, hogy nagyon komoly élelmiszerbiztonsági rendszert építettünk ki. Míg sok gyártó megelégszik azzal, hogy a beszállító specifikációját elfogadja, mi minden egyes alapanyagot először karanténraktárba helyezünk. Saját laboratóriumunkban, valamint egy akkreditált laborban bemérjük és ellenőrizzük, hogy a beérkezett áru valóban megfelel-e a legszigorúbb követelményeknek. Csak ezután engedjük be gyártásba.”

Hogyan lehet jól átvészelni a küzdelmesebb időszakokat?

Ez a következetesség és tudatos vállalkozásvezetés viszi előre a Szafi Products Kft-t – még olyan időszakokban is, amikor elsőre megoldhatatlannak tűnő kihívások jönnek szembe. A 2019-es felvásárlás óta volt covid-járvány, energiaár-emelkedés, infláció, árfolyam-ingadozás – de Anita már úgy tekint vissza mindezekre, hogy megtanították őt arra, hogy hogyan kell gyorsan gondolkodásmódot váltani, nehéz helyzetben is a legmegfelelőbb megoldást megtalálni.

Az elmúlt évek legjelentősebb tanulsága számára az volt, hogy a legnagyobb kihívások közepette sem szabad elveszíteni a fókuszt és a rugalmasságot. Vezetőként Anita azt tartja legnagyobb erősségének, hogy egyszerre több projektet, feladatot is tud kezelni: „Nem félek a párhuzamos munkától, sőt, motivál, hogy egyszerre több szálon kell a márka életét előrevinni. Vezetőként három dologban hiszek: a következetesség erejében, a valódi értékteremtésben és a márka mögötti hitelességben. A Szafi számomra nemcsak üzlet – ez egy élő, fejlődő márka, amelyben benne van a csapatom munkája, a vásárlóink bizalma, és a belső iránytű, ami mindig azt súgja, hogy csak olyat adjunk másoknak, amit magunk is jó szívvel megennénk.”

Ezt a filozófiát olyannyira sajátjának érzi Anita, hogy rendszeresen részt vesz a termékek tesztelésében, ha netán vevői kifogás érkezik, akkor ő maga jár utána, hogy megfelelnek-e a minőségi elvárásoknak. A személyes jelenlét egyébként is áthatja a céges működését: bár sokan nem gondolnák, de a közösségi média felületeken érkező üzenetekre is Anita válaszol, akár késő este is. De őt láthatjuk a szafis videókban, közösségi média posztokban is: egyfajta márka-influenszerré vált. „Nálam ez a szerep nem egy tudatos építkezés része, hanem inkább egy természetes fejlődés” – mondja Anita. – „Amikor vezetőként azt láttam, hogy vásárlóinknak szüksége van egy elérhető, hiteles hangra, akkor magától értetődő volt számomra, hogy én ezt vállalom. Számomra az influenszerség nem a termékek eladásáról szól, hanem arról, hogy egy közösség és egy szemléletmód valódi képviselője legyek.”

Mit ad hozzá a közösség a márka erejéhez?

A közösség kezdettől fogva kulcsfontosságú szerepet tölt be a Szafi márka életében, és ezt az alapértéket Anitáék is meg akarták őrizni. „A Szafi körül kialakult közösség sokkal több, mint egy hagyományos márka-vásárló viszony. Sokan azért választanak minket, mert a termékeink jelentik számukra a kulcsot a mindennapi életminőséghez. De vannak olyan vásárlóink is, akik a tudatos táplálkozásban és a minőségi alapanyagokban hisznek. A Facebook csoportjainkban rengeteg receptötletet, tippet találhatnak és egy támogató közösség részei lehetnek” – állítja Anita. És amit a legértékesebbnek tart a vásárlóikkal való kapcsolatban, hogy ez nem egy én adom-te veszed viszony: „Mi folyamatosan visszajelzést kapunk a vevőinktől arról, hogy hogyan vált be egy termék, milyen új ötleteik vannak, milyen kihívásokkal küzdenek. Ezek a visszacsatolások befolyásolják a termékfejlesztést, a kommunikáció irányát is.”

Nem csupán a zárt Facebook csoportok tagjai számára készülnek edukációs tartalmak, hanem a bárki által elérhető nyilvános közösségi profiljaikra is. Igyekeznek minden korosztályt megszólítani, ezért a komolyabb hangvételű dietetikai anyagoktól kezdve a szórakoztató TikTok videóig széles skálán mozog az, hogy mit kínálnak a márka követőinek.

A célközönség további bővítése, a fogyni vágyók határozott megszólítása szerepel a jövőbeli terveik listájának elején. Cél az is, hogy minél több kényelmi terméket be tudjanak vezetni a piacra, és hogy más országokban is tudjanak terjeszkedni – az exportpiac még kiaknázatlan lehetőségeket rejt magában. „Ha három év múlva ülnénk le beszélgetni arról, épp hol tart a cég, akkor jó lenne, ha azt mondhatnám, hogy még erősebb és szabadabb vagyok. Szeretném, ha a csapatomban több minden önjáróvá válna. És azt is szeretném közben, ha azt érezném – amit most is: minden reggel van kedvem belevágni, van kedvem csinálni.”

Ipsits Anita, a Szafi Products Kft. tulajdonos-ügyvezetőjének 3 tanácsa vállalkozóknak:

  1. „Ne csak a hangod legyen erős, hanem a hited is abban, amit csinálsz”
    Ez ad erőt akkor is, amikor mások már feladnák.
  2. „Tudd, hogy a ’nem’ is egy teljes mondat.”
    Tanulj meg nemet mondani – ez a legnagyobb vezetői skill.
  3. „Soha ne mondd, hogy nincs időd.”
    Ha valami igazán fontos, lesz rá időd. Ha nem, akkor az csak kifogás.

szerző:Ganzler Orsolya

Ezek is érdekelhetnek

További tartalmak