Virágbolt, amit az őszinte és spontán kommunikáció repít - a Moai Jungle sztorija

Egy véletlen folytán ismerte fel Mata Norbert, hogy a szobanövényekben sokkal több van, mint amit a hazai virágboltok kínálata sejtet. Üzlete, a Moai Jungle az első hónapról nyereséges, a közösségi médiában pedig annak ellenére hasít, hogy két és fél éve egy fillért sem költött hirdetésre.

{{ formattedDate }}5 perc olvasási idő

Hogy nyitja meg az ország egyik legnagyobb szobanövény-szaküzletét valaki, akinek semmi kötődése nincs a növényekhez? Részben kényszerből: a korábban utazásszervezőként dolgozó Mata Norbertet a COVID terelte új utakra, miután a pandémia nemcsak lenullázta az üzletet, de elvitte a megtakarítását is. Azt, hogy felfedezte a szobanövények világát, közvetve a Miskolc mellett virágboltosként dolgozó édesanyjának köszönheti, aki egyszer elküldte a szigetszentmiklósi nagybani virágpiacra cserepes növényekért.

„A piacon körülnézve rájöttem, hogy a szobanövényekben sokkal több van, mint gondoltam, van bennük perspektíva. Akkor, öt évvel ezelőtt még szinte mindenhol, főleg Borsodban, csak a szokásos fajtákat – korallvirágot, broméliát, vitorlavirágot, yukkát – lehetett kapni, pedig ezeknél ezerszer érdekesebb és különlegesebb szobanövények vannak! Korábban egyáltalán nem érdekeltek a növények, legfeljebb a nagyobb ünnepek előtt segítettem be gyerekként édesanyámnak a boltban a vágott virágokkal, de az kényszerű kötelesség volt…”, meséli Norbert, Magyarország legnagyobb szobanövényboltjának tulajdonosa.

Merész húzás volt a járvány közepén, 2020 októberében üzletet nyitni, már csak azért is, mert utazásszervezőként rengeteget bukott a COVID-on. Az édesanyjától kapott egymillió forintból indult el, és büszke rá, hogy már az első hónapban nyereséges volt.

A szobanövény az új háziállat?

A Moai Jungle 200 négyzetméteres eladóterével, 300 fajta növény több mint háromezer példányos árukészletével igazi oázis a nyolcadik kerület forgatagában. Mata Norbert szerint az üzlet kisugárzása is bevonzza az embereket: középen egy közel négyméteres szikla fogadja a belépőt, benne csobogóval, mindenhonnan növények függnek, akváriumok és terráriumok gondoskodnak az autentikus környezetről, külön berendezés pedig a páradús „esőerdei” levegőről, miközben 5.1-es hangrendszer ontja a dzsungelzajokat. Többek között ezt a vásárlói élményt ismerte el a Visa Boltok Boltja díj is, amelynek havi nyertese lett az üzlet.

A siker elsődleges titka a cégvezető szerint mégis a hatalmas és gondosan összeválogatott kínálat. „A leghagyományosabb növényekből nem is nagyon tartunk, aki olyat szeretne, bármelyik barkácsáruházban vagy kis virágboltban megkapja. Helyette talál nálunk igazi különlegességeket, minden árkategóriában”, mondja. A Moai Jungle legtöbb növénye az 5-15 ezer forintos kategóriába esik, de a határ a csillagos ég, teszi hozzá, a legújabb különleges monsterájuk, azaz könnyezőpálmájuk például félmillió forintba kerül, és többet eladtak már belőle. Vannak kifejezetten trendi fajták, mint a pénzlevelű pilea, vagy a calathea, ezeket viszik, mint a cukrot. A nyitás után öt hónappal érkezett meg az első holland szállítmány a boltba, azóta a növények 99%-a közvetlenül Hollandiából jön és a közvetlen kapcsolat miatt a Moai Jungle jobb árakat tud kínálni a vevőknek, mint a legtöbb virágbolt.

A vásárlók többsége 20-40 év közötti, ami jól mutatja azt a trendet, hogy a fiatalok között is divat lett a „zöldítés”, a „plant mama” irányzat hozzánk is eljutott. A pandémia ezen a trenden nagyot lendített, hiszen az otthonukba bezárt emberek igényesebbek lettek a környezetükre és szívesen kóstoltak bele új hobbikba. Nem beszélve arról, hogy egyre többen keresik a különlegességeket az élet minden területén, ami eljutott a szobanövényekig is. „Ha a kutya az új gyerek, ahogy mondani szokták, akkor a szobanövény az új háziállat”, viccelődik Norbert.

Az a titok, hogy nincs titok

A viszonylag fiatal vásárlóközönségnek is köszönhető, hogy a Moai Jungle nagyot megy a közösségi médiában is, a Facebookon például 17 ezer követője van, ami organikusan fejlődött a mostani szintre. Norbert büszke rá, hogy két és fél éve egy fillért nem költött hirdetésre, azt azonban leszögezi, hogy aki bevált receptet vár tőle, azt kénytelen kiábrándítani: a közösségimédia-megjelenésekben saját bevallása szerint semmi tudatosság nincs.

Nem tervez előre, nincs tartalomstratégiája, nem követi a trendeket, sem azt, mikor milyen típusú posztokat és milyen gyakorisággal ajánlott közzétenni. „Ami reggel kipattan a fejemből, azt kiteszem”, mondja. „Én nem tapasztalom azt sem, amire sokan panaszkodnak, hogy egyik napról a másikra visszaesik a posztok elérése, nálunk a 17 ezer követőből átlagosan 3 ezret ér el egy-egy bejegyzés, de nem ritka a tízezren felüli sem.”

„Félelmetes, hogy mennyire nem követem a trendeket”, mondja, s nem tagadja azt sem, hogy tudatosan nem hirdet a Facebookon. Mert bár nagy a kísértés, hogy amikor egy-egy különlegesebb növény érkezik az üzletbe, megtámogassa hirdetéssel, ilyenkor lebeszéli magát. „Attól tartok, hogy ha az algoritmus felfedezi, hogy hirdetek, akkor a nem fizetett bejegyzéseket hátrébb sorolja”, mondja.

„Két nap múlva már mi vagyunk a lista elején”

Egyetlen tudatos dolog van az üzlet digitális kommunikációjában: a weboldala SEO-ja. „Ha van egy szobanövény, ami nálunk éppen nem kapható, de a konkurenciánál igen, a Google nyilván őt hozza első helyen a keresésnél. Ha azonban megérkezik az adott fajta hozzánk is, két nap múlva már mi vagyunk a lista elején. Ez nagyon tudatos és sok munka van benne”, hoz egy példát Norbert.

A Facebook mellett a TikTokon vannak jelen – „ez a szükséges rossz, nem szeretek szerepelni, de muszáj” -, amikor gyorsan kell behúzni a vásárlókat (és a virágbizniszben ez gyakran előfordul) akkor a TikTok hozza be őket a boltba. Van olyan videójuk, amit több százezeren láttak, egy felkapott videó megcsinálja az üzlet 3-4 napos forgalmát. „A Facebook nagyon sokat segít a márkaépítésben, a TikTok pedig megtolja az akciókat.  Volt, hogy délután kitettünk a rózsa-akciót, mire másnap nyitáskor három perc (!) alatt elfogyott a megmaradt 800 szál… Tavaly novemberben pedig, amikor meghirdettünk 30 cserép különleges könnyezőpálmát, másnap negyven méteres sor állt az utcán. A sikerhez persze nem elég a posztolás, az is kell, hogy megtalálja az ember azt a piaci rést, ahol valami extrát, egyedit, különlegeset tud nyújtani.”

Kedvezményt akarsz? Gyere télen fürdőruhában!

Egyvalamit azért mindenképpen elvihetünk magunkkal a Moai Jungle-ből, amit minden vállalkozó hasznosíthat: a bátorság és a spontaneitás, amely kiemeli az üzletet a tömegből. Például a vicces akciók, amelyekkel még a hatalmas reklámzajban is sikerül kitűnni. Mert ki ne kapná fel a fejét arra a felhívásra, hogy aki a téli zimankóban fürdőruhában érkezik, óriási, 40-45%-os árengedményt kap? (Eláruljuk: nyáron, a 35 fokos hőségben éppen ellenkezőleg, télikabátban érdemes érkezni az akció ideje alatt.) Húsvétkor pedig hasonló kedvezményért javasolt volt bevállalni a vödrös locsolást… „Minden hülyeségben benne vagyunk! Ilyen vagyok a magánéletben is, azaz teljesen őszintén, önazonosan kommunikálok az üzletben is. Egyenesnek kell lenni, őszintén kommunikálni, ez átjön a vásárlóknak is”, tanácsolja Mata Norbert, aki saját bevallása szerint a divatot nem követni, hanem teremteni szereti.

Nem fél a rendhagyó akcióktól sem, egy hatalmas egzotikus, 450 ezer forintos növényt például levelenként adott el: 5000 forintért bárki hazavihetett egy meggyökereztethető pálmalevelet, a hozzá tartozó útmutatóval együtt.

Nem szégyelli beismerni a hibákat sem. Volt rá példa, hogy egy véletlenül túlöntözött, megmentésre váró filodendront, amelyik már nem hozta a formáját, licitre bocsájtott a Facebook-oldalon – a rendhagyó megmozdulással végül jól jött ki a helyzetből.

Az üzletbe időnként egy-egy „eszement” akció is belefér, például az ezer forintért adott tízszálas gerbera- vagy rózsacsokor. „Néha inkább bevállalom, hogy bukom egy kicsit, csak térjen vissza a vásárló; úgy fogom fel, hogy ezzel a jövőbe fektetek be”. Magyarázza.

A tukmálás tilos, a nullszaldós workshop jöhet

A cégtulajdonos a munkatársait úgy válogatta össze, hogy olyanok legyenek, mint ő: lazák, közvetlenek, őszinték, ezt a hangnemet szeretik a vásárlóik is. Köztük nagyon sok a visszajáró vevő; vannak, akik hetente kétszer-háromszor is benéznek, szombat délelőtt pedig kifejezetten gyakori jelenség, hogy „jönnek az emberek füvészkertezni”. Ahogy az is, hogy valaki bejön egy zacskó földért, majd két-három cserép növénnyel távozik. Az azonban kifejezett üzletpolitika, hogy nem tukmálnak semmit.

„Nekem az a halálom, amikor bemegyek egy üzletbe és rögtön letámadnak, hogy miben segíthetnek… Ezért nálunk ki van adva a munkatársaimnak, hogy nem rohanjuk le a betérőt, csak akkor ajánljuk fel a segítségünket, ha látjuk rajta, hogy tanácstalan. A tukmálás tilos, virágföldből sem automatikusan a saját márkásat ajánljuk a vásárlónak, hanem azt, amelyikre szüksége van”, magyarázza Norbert.

Nem véletlen, hogy a Moai Jungle elnyerte a Visa Boltok Boltja díját, amely három éve indult el nemzetközi mintára Magyarországon. A szigorú keretrendszer nyolc szempont szerint, titkos próbavásárlások alapján értékeli az üzleteket, a vásárlói élményre fókuszálva. Pontozza többek között a bolt külső megjelenését, a berendezés koncepciójának egységességét, a választékot, az átláthatóságot a modern, digitális fizetési lehetőségeket, és a munkatársak felkészültségét, kommunikációját. „Szeretnénk bemutatni a jó példákat, és azt, hogy a minőség nem feltétlenül pénzkérdés, egy kis bolt ugyanúgy nyerhet, mint egy multi lánc üzlete, függetlenül attól, mit árul”, mondja Csukás Zsuzsanna, a Visa Boltok Boltja hazai szervezője. A versenyben a részvétel ingyenes és bárki javasolhat üzletet, a havi nyertesek közül minden évben szakmai zsűri választja ki a három legjobbat, köztük az elmúlt években volt gyerekkönyv- és csokoládébolt, csomagolásmentes üzlet, futószaküzlet és élelmiszerbolt is, Nagykovácsitól Tatabányán át Debrecenig.

A közösségépítés részei a workshopok is a Moai Jungle-ben, ma már háromfélét tartanak, az úgynevezett mikroszaporított növények gondozásáról, a növénybetegségek elismeréséről és kezeléséről, és egy kezdőknek szóló alkalmat az általános szobanövény-gondozásról. „Ebben egyáltalán nincs üzleti megfontolás – a részvételi díj felét levásárolhatják az érkezők, és még ajándék növényt is kapnak, úgyhogy nullszaldósok vagyunk -, a cél a közösségépítés.”

Mata Norbert tanácsai vállalkozóknak

  • Légy bátor és ne félj széllel szemben haladni vagy tizenkilencre lapot húzni!
  • Ne hagyd, hogy a trendek elnyomják a saját hangodat, stílusodat, mondanivalódat! Ha őszintén magadat adod, azt a vásárlók is értékelni fogják.
  • Teremts olyan környezetet, ahova az emberek szívesen térnek vissza! Ez a külsőségekre éppúgy vonatkozik, mint a hangulatra és a munkatársak stílusára.
  • Ne állj be a sorba: találd meg azt az adott területen belül, amiben valami különlegeset, extrát tudsz kínálni.

A Moai Jungle vállalkozás a Visa Boltok Boltja verseny egyik díjazottja. A Visa Boltok Boltja verseny 2022-ben indult a kiskereskedelmi üzletek megmérettetésére Magyarországon, azzal a céllal, hogy elismerje a helyi vállalkozások eredményeit és felhívja a vásárlók figyelmét a kiemelkedő vásárlási élményt és magas szolgáltatási színvonalat nyújtó boltokra.

szerző:Pomaranski Luca

Ezek is érdekelhetnek

További tartalmak