Virágbolt és előfizetés? Bloomi Dekorműhely sztorija
Sokan szerették volna lebeszélni László Zoltánt, amikor a Covid-járvány kellős közepén virágboltot nyitott. Ő mégis kitartott az elhatározása mellett, és ma már az üzlet mellett sikeres webáruházat vezet, ahol fél éve bevezette az előfizetéses rendszert is. Ám nemcsak a kézműves dekorációk kedvelői keresik meg őket, de akár céges ajándékért vagy irodai díszítésért, sőt, színdarabhoz és filmforgatáshoz is kértek már tőlük kellékeket.

Egy kisvárosi boltból indult el a Bloomi története, amelyet ma már az egész országban ismer az alkotni szerető közönség. Az alapító-tulajdonos, László Zoltán nyíltan beszél a nehézségekről is; a szezonalitás veszélyeiről vagy éppen arról, hogy nem könnyű megfelelő munkaerőt és alvállalkozót találni.
Kilépni a kisváros kereteiből
Mint oly sok vállalkozásnál, a Bloomi Dekorműhely esetében is igaz, hogy a tulajdonos teljesen más területről érkezett. Zoltán egy kisgépszervizben dolgozott, de más, kreatív területre vágyott.
"Jó ideje dédelgettük a feleségemmel az ötletet, hogy Nagykőrösön nyitunk egy virágboltot - kezdi a történetet Zoltán. "Több okból is le akartak minket beszélni a barátaink, családtagjaink. A koronavírus-járvány kellős közepén jártunk, amikor az emberek inkább élesztőt és vécépapírt halmoztak fel, nem virágot vettek. Mégis annyira hittem benne, hogy elindultunk. Igaz, az első időszakban - hogy a szigorú szabályok ellenére is nyitva lehessünk -, zöldséget és gyümölcsöt is árultunk a boltban."
Mivel Zoltánnak nem volt szakirányú végzettsége, felvett egy virágkötőt és az első két évben ők ketten vitték az üzletet. Idővel azonban azt vették észre, hogy egyre többen keresik a saját készítésű dekorációkat is, majd felmerült, hogy alapanyagokat is megvásárolnák, hogy otthon saját maguk készíthessék el a termékeket.
"Egyértelmű volt, hogy az igény irányába mozdulunk, és egyre több ilyen típusú termék is felkerült az üzlet polcaira. Arról nem is beszélve, hogy ezzel olcsóbban kerülhetett a vevő ajtajára például egy virágos kopogtató, hiszen ezek a kézműves dekorációk sok munkaórát felemésztenek, és így már ezt nem kellett kifizetniük. Azt azonban éreztük, hogy egy kisvárosban viszonylag hamar a kereslet végére érünk, így egyértelműnek tűnt a következő lépés: a webshop megnyitása. Ugyanakkor nem voltak millióink egy saját fejlesztésű weboldalra és webáruházra, így bérelhető rendszert kerestünk. Sajnos, az első választás nagyon rossznak bizonyult, szinte semmi forgalmunk nem volt. Ezért másodszorra az UNAS rendszere mellett tettük le a voksunkat, ami szerencsére remekül bevált. Többször részt vettem különböző képzéseken is, hogy a lehető legprofibb módon kezelhessem az oldalt és rendszeresen vannak újítások is, amelyek igazodnak az újonnan támadt elvárásokhoz."
A szezonalitás veszélye
Zoltán azt mondja, az elején bizony meg kellett fizetnie a tanulópénzt. Ilyen volt például az árukészlet nagysága. "A dekorációs termékek nagyrészt szezonálisak, nagyon ritkán fordul elő, hogy valaki a nyár közepén keres mikulásfigurát vagy karácsony előtt Halloween tököt. Éppen ezért az első időszakban előfordult, hogy óriási készletet halmoztunk fel, ami aztán a következő szezonig rajtunk ragadt és ez bizony likviditási problémákhoz vezetett. Ezt ma már ügyesebben csinálom. Az viszont szerencsés, hogy otthon tudunk raktározni, így legalább ezért nem kell külön fizetnünk."
A másik sarkalatos pont, ami egy vállalkozás életében fontos kérdés, az alkalmazottak száma és milyensége. "Gyakran szembesültem azzal, hogy sokan nem kezelik a helyén, hogy a virágkötészet bizony egyfajta művészet. Ha kerestem alkalmazottat, sokszor olyanok jelentkeztek, akik úgy gondolták, egy délelőtt alatt megmutatja a kolléganőm a fogásokat, és már kezdhetnek is dolgozni. Ez nem így működik. Illetve én is beleestem abba a hibába, hogy minden munkafázist magam akartam elvégezni, így az első két évben szinte nem volt olyan nap, hogy ne dolgoztam volna akár 12-14 órát. Ez tavaly év végén csúcsosodott ki. Akkor döntöttem el, hogy delegálnom kell bizonyos feladatokat, ám teljesen semmit nem engedtem el. Azt gondolom, hogy tisztában kell lennem minden részlettel, hogy ha egy céget megbízok például a marketinggel, akkor lássam, hogy jól végzik-e a dolgukat. Előfordult, hogy a neves marketing ügynökség kevesebb kattintást hozott a közösségi oldalon, mint amit egymagam elértem."
Az átállást az is segítette, hogy idővel Zoltán felesége - aki korábban is kereskedelemben dolgozott -, először félállásban, majd teljes munkaidőben csatlakozott a Bloomihoz." A virágboltban az én feladataimat Éva nagyobb részben átvette, illetve a webáruháznál is segít. De meg kellett találni a tökéletes csomagküldő céget is; akadt olyan közöttük, aki kétszeres árért vitte volna el ugyanazt a csomagot, egy másik viszont éppen az olcsó árak miatt nem bírta a nagy terhelést, és két-három hét alatt kézbesítette a dobozokat. Természetes, hogy egyikükkel sem szerződtünk a későbbiekben."
Bár Zoltánban és csapatában igen nagy a lelkesedés, be kellett látniuk, hogy egy vállalkozás sikeres működtetéséhez a számok nyelvén is kell beszélni.„Volt egy olyan termékünk, amit mi is nagyon szerettünk és a vásárlók is. Ám amikor egyszer utánaszámoltam a költségeknek, rá kellett jönnöm; nemhogy nyereségünk nincs rajta, de minden termékkel 200 forint veszteséget termelünk. Ez jó lecke volt: azóta minden hónap végén elkészítem a mérleget és ennek tükrében tervezem a következő időszakot.”
Előfizetés alkotóknak
A webshopban aztán hamarosan megjelentek a DIY, azaz Csináld magad! csomagok is, amelyeket ma már akár előfizetéses rendszerben is megkaphatnak a vásárlók."Azért erre mozdultunk, mert itt nem kell olyan óriási kínai cégekkel versenyeznünk, mint a Temu. A nagykereskedések, ahonnan az áru hozzánk kerül, szintén Kínából rendelnek és így árban nehéz versenyben maradni. Azzal viszont, hogy elkezdtük összeállítani rendelhető Csináld magad! dobozokat, más módon tudjuk megcélozni a vásárlókat. Természetesen, nem egyszerű minden hónapban új tematikát kitalálni, ez is gondos kutatómunkát igényel. Ugyanakkor, szeretnénk az előfizetőinket megtartani, és ezt csak úgy tudjuk megtenni, ha képesek vagyunk mindig újat nyújtani. Nem titkolt célunk, hogy közösséget építsünk, ehhez pedig olyan ügyfélélményt kell nyújtani, ami miatt az emberek szeretnének ide tartozni.”
Amikor a Bloomit is működtető, bérelhető tárhelyen megjelent az előfizetés, mint lehetőség, Zoltán azonnal kidolgozta, hogyan illeszthető ez be az ő ajánlataikba.„Jelenleg 30, 60, 90 és 120 napos előfizetéseink vannak, négy árkategóriában 5 és 25 ezer forint közötti havidíjjal, ám nincs elköteleződés, bármikor le lehet mondani a csomagot és akkor a következő hónapban már nem küldjük. Az előfizetőknek zárt Facebook csoportja van, illetve a dekoráció elkészítéséhez fázisfotókat és videót is készítünk. Az ehhez szükséges eszközparkot szép lassan építgetjük, ugyanakkor a videó vágását egy külsős cég végzi. Ám ebben segítségünkre lehet az AI: már léteznek olyan programok, amelyek a felvett anyagot megvágják és így jelentős összeget takaríthatunk meg. Valószínűleg ennek a használatát tanulom meg legközelebb.”
5 tanács a webshop nyitáshoz
- Kezdd egy piackutatással, hogy biztosan legyen kereslet a termékeidre,és ismerd meg a célközönséged igényeit.
- Válassz egy könnyen kezelhető webshop-platformot, például UNAS, hogy ne a technikai problémák kössék le az idődet.
- Fókuszálj a marketingre és az első vásárlók megszerzésére, mert egy webshop önmagában nem hoz forgalmat, szükség van aktív hirdetésekre és tartalommarketingre.
- Rendszeresen elemezd az adatokat, mert a számok nem hazudnak.
- Ne dőlj be a „tuti receptnek” és a gyors meggazdagodást ígérő tanácsoknak, mert a sikeres webshopépítés türelmet, folyamatos tanulást és munkát igényel, nem varázstrükköt.