Webáruház jelentette a tuningot - Szabó Lajos Tibor és a GépészCentrum.hu sikersztorija
Aki épp azon gondolkodik, hogy a jól működő üzlete mellé webshopot indítana, annak ideális inspiráció lehet Szabó Lajos Tibor és a GépészCentrum.hu sztorija. Hosszas rákészülés után vezették be az online értékesítést, de ma már innen származik a forgalom háromnegyed része. Hogyan vágtak bele a webáruház kialakításába? Mitől lett sikeres a webshop? Kiderül cikkünkből!

Kereskedőnek született, vallja magáról Szabó Lajos Tibor, az idén már 15. születésnapját ünneplő GépészCentrum.hu ügyvezető tulajdonosa. Az eredetileg építőipari műszaki menedzser és mezőgazdasági mérnöki diplomával rendelkező Lajos értékesítői, területi képviselői, üzletvezetői tapasztalatok után vágott bele a saját vállalkozás alapításába, és hamar úgy gondolta, hogy ez az ő világa: „Már az álalános iskolában árultam a megmaradt uzsonnámat, ráérezve a kereslet-kínálat szabályaira. Amikor alkalmazottként dolgoztam, akkor is ugyanezt képviseltem, mint most vállalkozóként.”
A debreceni székhelyű GépészCentrum.hu alapvetően szaniterek, víz-, gáz- és fűtésszerelvények kereskedelmével foglalkozik, a forgalma háromnegyedét pedig már a webáruház adja. És hogy ki tartozik a cég célcsoportjába? Lajos egyszerűen megfogalmazza ezt: „Két fajta ember él ebben az országban: az egyik, akinek már segítettünk, a másik, akinek ezután fogunk.”
Hogyan hozzunk létre nulláról egy jól működő webshopot?
Az, hogy webáruházat is indítsanak a meglévő üzlet mellé, igazából Lajos feleségének az ötlete volt. Gyermekük születésével egyidőben vágtak bele abba, hogy kitanulják a webhshop-üzemeltetés minden apró részletét. Egy éven át tartott a felkészülés, képzéseket végeztek el, anyagilag is egyre többet fektettek az új ágazat elindításába, egyre inkább az lett a cél, hogy a webshop egyfajta zászlóshajóként induljon el.
„A marketing jelentette kezdetben a legnagyobb kihívást. 19-re lapot húztunk és dobtunk egy hatalmas lapáttal a marketingre. De voltak bennünk kérdőjelek, hogy mégis hogy a fenébe fogunk mi bármit is online eladni. Miután egy egésznapos marketingszeminárium második órája után ráébredtünk, hogy még legalább 2-3 évet tanulnunk kellene ahhoz, hogy igazán jók legyünk, inkább külsős ügynökséget bíztunk meg a marketingfeladatokkal” – idézi fel Lajos az indulás időszakát.
Azóta dübörög a cég, már az első év után nagyobb helyre kellett költözniük, hogy legyen elég hely a raktárnak. Mostanra érkeztek el az újabb logisztikai mérföldkőhöz, de már most is szűkösnek tűnik a tárolókapacitás. 2018-ban megéltek egy mélypontot, a kedvező start ellenére elmaradtak a bevételek, túl sok olyan beszállítójuk volt, akiknél nem lehetett biztosra venni a termékek beérkezését. 2020-ban, a covid-járvány kitörésének évében a bolti forgalmuk nullázódott le, a webshop forgalma viszont megháromszorozódott.
Mi a siker receptje?
Lajos szerint a siker kulcsa alapvetően a kitartás: „Lehet azt gondolni, hogy csak szerencsénk volt, de szerintem kitartás nélkül nem jutottunk volna el idáig. Azt kell adni a vevőnek, amit én magam is elvárnék, mint vevő – ez a legegyszerűbb szabály, de nagyon jól működik. Az online kereskedelmet mindig a lóversenyhez hasonlítom: folyamatosan szaladni kell előre, mint egy versenylónak, és ha megállunk, nem fejlesztünk, nem újítunk, akkor elszalad mellettünk egy másik versenyló.”
Hogy a GépészCentrum.hu névre hallgató versenyló jól teljesít, azt az is igazolja, hogy elnyerték a Shoprenter Példakép díját. Lajos azt mondja, hogy már magát a jelölést óriási megtiszteltetésként élte meg, akkor gondolt bele igazán, honnan is indultak és hová jutottak: „Szívmelengető érzés volt, hogy végül mi kaptuk a legtöbb szavazatot. Igyekszem a kollégáknak is minél többet átadni ebből a sikerből, biztos vagyok benne, hogy ez mindenkit motivál. Egyébként is a csapatomra vagyok a legbüszkébb, nagyon szeretem őket. Nagyon jó a légkör a munkahelyen, laza, vicces szellemiség jellemző ránk.”
A GépészCentrum.hu számára a tuningot a digitalizáció jelenti: bár valamikor kockásfüzettel indultak, ma már komoly szoftvereket, ERP rendszereket használnak. És persze az online marketing sem elhanyagolható, hiszen folyamatosan újabb és újabb vásárlókat kell elérniük.
Mennyire kell rugalmasnak lenni a stabil vevőkör érdekében?
Bár Lajos azt állítja, hogy annak idején az üzlet megnyitásakor még nem gondolta volna, hogy majd épp az online kereskedelemben érnek el sikereket, de mára ténylegesen ez lett a helyzet. A termékkínálatot igyekeznek mindig a vevői igények szerint alakítani, folyamatosan alkalmazkodni ahhoz, ha változik a kereslet, az ügyfelek elvárása. 2021-2022 körül szembesültek például azzal, hogy bizonyos termékköröknél tapasztalható áruhiány miatt sokan úgy jártak el, hogy már akkor megrendelték a kádat és a zuhanykabint az új otthonukba, amikor az építkezés még csak az ácsmunkáknál tartott, hogy biztosan megérkezzen időben a termék. Így viszont előfordult, hogy a megrendeléseket hosszabb ideig tárolni kellett, ezért Lajosék kialakítottak egy „tárolás csomagot”, amelynek a kiválasztásánál a vevő meg tudta jelölni, hogy mikor lesz szüksége a termékre, és addig az időpontig a tárolást is vállalták. Most már erre az opcióra kevésbé van szükség, újra a gyorsaság került előtérbe, amit a megfelelő beszállítóknak köszönhetően sikerül is megvalósítani.
„Hogy mi a hosszabb távú célunk? Jó lenne, ha öt év múlva dupla ennyi vásárlónk lenne, és egy még nagyobb telephelyre költözhetnénk. 10 év múlva pedig amiatt szeretnék sóhajtozni, hogy megint kinőttük a raktárat” – árulja el zárásként Lajos.
Szabó Lajos Tibor, a GépészCentrum.hu alapító-ügyvezetőjének 3+1 tanácsa kisvállalkozóknak:
- Kell egy jó termék!
Olyan termékkört kell választanunk, amiben valóban hiszünk, amiről bebizonyosodik, hogy eladható a piacon. - Mutassuk meg a termékünket minél többeknek!
Akkor leszünk sikeresek az értékesítésben, ha minél többeknek meg tudjuk mutatni a termékünket, kiemelve a termékelőnyöket. Ehhez jó felület lehet az online tér, akár hirdetések útján is. - Nézzük a dolgokat a vásárlónk szemszögéből!
Úgy kell dolgoznunk, úgy kell viselkednünk a vevőinkkel, ahogy hasonló esetben mi is elvárnánk.
+1. Kitartás mindenek előtt!
Legyünk rendkívül kitartók, csak akkor lehet sikeres a vállalkozásunk!
A cikk a Shoprenter együttműködésével valósult meg.