2026-os vállalkozói túlélőcsomag – adózás, a jog és a marketing legfontosabb tennivalói, változásai
Az év végi hajtásban a kis- és középvállalkozásoknak gondolniuk kell arra, hogy mit hoz a 2026-os év. Vajon lesz-olyan jogszabályváltozás, esetleg adózással kapcsolatos újdonság, ami érinti a vállalkozásodat, továbbá az online marketing szélvészgyorsan változó világában mire kell a legjobban felkészülni, illetve figyelni? Ha bármelyik kérdést igaznak érzed magadra nézve, akkor ez a cikk neked szól! A Telekom Hello Biznisz szakértőinek segítségével ismét megvizsgáljuk és összefoglaljuk, hogy mire kell felkészülni 2026-ban az adózás, a jog, illetve a marketing területén.

Adózás szempontjából három fontos tényező akad, amelyek a kis- és középvállalkozásokat jelentős mértékben érintik 2026-ban. Dr. Horváth Zoltán, a Telekom Hello Biznisz adószakértője ecsetelte mindezeket.
Növekvő ÁFA-alanyi mentességi értékhatár
„A kis- és középvállalkozások adminisztrációs terheinek csökkentése érdekében az alanyi adómentesség éves bevételi értékhatára három lépcsőben 24 millió forintra emelkedik – ecsetelte dr. Horváth Zoltán. – 2026. január 1-jei hatállyal az értékhatár 20 millió, 2027. január 1-jétől 22 millió, továbbá 2028. január 1-jétől 24 millió forintra nő. További könnyítést jelenthet, hogy az átmeneti időszakban az is választhat alanyi mentességet, akinek az alanyi áfamentessége megszűnt és az Áfa-törvény rendelkezései alapján a választási joggal egyébként jelenleg nem élhetne.“
Egyéni vállalkozókat érintő egyéb változások
Az egyéni és társas vállalkozók számára a szocho területén, illetve az adminisztráció tekintetében könnyítések lépnek életbe.
„A főállású egyéni és társas vállalkozók esetében havonta minimálisan fizetendő szociális hozzájárulási adó alapja jelenleg 112,5 %-os szorzóval el van térítve a társadalombiztosítási járulék alapjától – folytatta Zoltán. – A szociális hozzájárulási adó és a társadalombiztosítási járulék egységes kezelése érdekében 2026. január 1-jétől megszüntetésre kerül az említett 112,5 százalékos szorzó, vagyis a jövőben a szociális hozzájárulási adó alapja – egyezően a tb-járulékkal - legalább a minimálbér (illetve garantált bérminimum) 100 %-a lesz. Társas vállalkozó esetében ez a változás a KIVA alapját is kedvezően érintheti. További változás, hogy 2026-tól már nem csak az átalányadózást alkalmazó egyéni vállalkozóknak, hanem a vállalkozói jövedelem szerinti adózást alkalmazó egyéni vállalkozóknak is negyedévente kell a társadalombiztosítási kötelezettségeket bevallaniuk.”
Fontos változás, hogy az átalányadózók kedvezménye több megtakarítást jelent a kisvállalkozóknak.
„A 2026-tól életbe lépő új szabályok szerint az átalányadózó egyéni vállalkozók költséghányada két lépcsőben emelkedik: először 45%-ra, majd 2027-től 50%-ra.”
Kisvállalati adó – bővülő jogosulti kör
„A kisvállalati adó (KIVA) belépési és kilépési határai is változnak – részletezte Zoltán. – Már 2025. december 1-jétől a belépési korlátok a kétszeresükre emelkednek: az átlagos statisztikai létszám 50 főről 100 főre, valamint a bevételi és mérlegfőösszegre vonatkozó értékhatárhatár 3 milliárd forintról 6 milliárd forintra nő. A bevétel és létszámadatokat belépéskor a kapcsolt vállalkozásokéval össze kell számítani. A KIVA-ból való kilépési határok szintén duplájára emelkednek, így azok is tovább élhetnek ezzel az adózási lehetőséggel, akik jelenlegi határokat túllépnék. Az új szabályok tehát lehetővé teszik, hogy több középvállalkozás választhassa ezt az adózási formát már idén is. KIVA-val kapcsolatos további részleteket egyébként ezen a linken olvashatnak az érintettek és az érdeklődök.”
Jogi területen már idén november 1-jén, illetve augusztus 22-én olyan meghatározó változások történtek, amelyek a KKV-kat érintik – dr. Illés Sándor, a Telekom Hello Biznisz jogi szakértője a KKV-knak védelmet biztosító törvényt ecsetelte elsőként.
Polgári törvénykönyv-módosítás a KKV-k védelmében
Már idén augusztus 22-én életben lépett az a KKV-knak védelmet biztosító törvény, amely nyilvánvalóan főleg a következő évben fog a gyakorlatban is teljes mértékben kiteljesedni – ez a második fontos változás.
„A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) felismerte, hogy a tisztességes és bizalmon alapuló piaci működés előmozdításának leghatékonyabb eszköze a békéltető testületi rendszer fejlesztése és a fogyasztói jogok bővítésének támogatása, amelyek közvetlenül segítik a vállalkozásokat a korrekt, átlátható működés fenntartásában – ecsetelte Sándor. – Az elérni kívánt cél érdekében szoros együttműködés zajlik az Iparkamara és a fogyasztóvédelemért felelős Nemzetgazdasági Minisztérium között. Az együttműködés folyománya a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény módosítása is, amelynek értelmében, 2025. augusztus 22-től kezdődően a mikro-, kis- és középvállalkozások is élhetnek azokkal a szavatossági igényekkel, amelyek korábban kizárólag a fogyasztók rendelkezésére álltak. A változás lényege, hogy ha egy vállalkozás olyan terméket vagy szolgáltatást vásárol, amely nem szolgálja közvetlenül a gazdasági tevékenységének folytatását, akkor a jogszabály a természetes személy fogyasztókéval megegyező védelemmel ruházza fel. Ennek tipikus példája lehet, ha egy kisebb cég általános irodai használatra beszerez egy kávéfőzőt, laptopot vagy egyéb eszközt: amennyiben az hibásnak bizonyul, ugyanazokat a jogorvoslati lehetőségeket veheti igénybe, mint egy magánszemély.”
Sándor leszögezte, hogy a vállalkozásoknak a vásárlástól számítva két év áll rendelkezésükre a reklamációra.
„A vállalkozás tehát ennek értelmében élhet a kijavítás, a csere, az árleszállítás vagy – súlyosabb hiba esetén – a szerződéstől való elállás lehetőségével. A jogérvényesítés kereteit a két évig fennálló szavatossági határidő biztosítja, amely alatt a vállalkozás kérheti a hibás teljesítés következményeinek orvoslását. Ez a módosítás jelentős előrelépés a kkv-k számára, mert kiszámíthatóbbá és biztonságosabbá teszi a mindennapi működésük szempontjából nélkülözhetetlen beszerzéseket, egyúttal erősíti azt a szemléletet, hogy a tisztességes piaci magatartáshoz nem csupán a fogyasztók, hanem a kisebb vállalkozások jogainak védelme is hozzátartozik, különösen azokban a helyzetekben, amikor az adott beszerzés inkább magáncélú jellegű, mintsem üzleti befektetés.”
A harmadik komoly változás a bértranszparencia irányelv alkalmazása lesz a 2026-os évben, amelyet június 7-ig kell beépíteni a nemzeti jogba.
Bértranszparencia irányelv alkalmazása
„A bértranszparencia irányelv alapvetően a 100 fő munkavállalót meghaladó KKV-kra vonatkozik majd kötelező jelleggel, de ajánlott minden szervezetrendszerben alkalmazni – mutatott rá Sándor. – Az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2023/970 irányelve (a továbbiakban: Irányelv) új szabályozási keretet adva megerősíti a férfiak és nők egyenlő, vagy egyenlő értékű munkáért járó egyenlő díjazásának elvét, melyben a hangsúlyt a bértranszparencia és a hatékony érvényesítési mechanizmusok kialakítására helyezi. A tagállamoknak 2026. június 7-ig kell gondoskodniuk arról, hogy a munkáltatókat terhelő gyakorlati kötelezettségek teljes körűen beépüljenek a nemzeti jogba.”
Sándor hozzátette, e tekintetben a leglényegesebb újítás, hogy a munkáltatóknak közölniük kell az állásra irányadó kezdő fizetési tartományt, továbbá fontos, hogy a munkakörök összevetése átlátható legyen.
„Az Irányelv egyik leglényegesebb újítása, hogy a munkáltatóknak már a kiválasztási eljárás elején kötelezővé válik előre közölniük az adott állásra irányadó kezdő fizetési tartományt. Emellett megszűnik annak lehetősége, hogy az állásra jelentkezőktől a korábbi bérükre kérdezzenek rá, hiszen ez a gyakorlat a meglévő bérkülönbségek rögzülését eredményezheti. Továbbá a munkáltatóknak nyilvánosan hozzáférhető formában kell meghatározniuk és közzétenniük mindazokat az objektív, nemtől független szempontokat, amelyek a díjazás és az előrelépési lehetőségek megállapításának alapját képezik. A szabályozási koncepció kiindulópontja, hogy a különböző munkakörök összevetése átlátható és tárgyilagos módon történjen. Ennek érdekében az Irányelv pontosan meghatározza azokat a tényezőket, amelyek a munka értékének megítéléséhez relevánsak: többek között a munkakör betöltéséhez elvárt készségek és tudás, a befektetett erőfeszítések, a vállalt felelősség mértéke, valamint a munkavégzés feltételei. A munkáltatóknak ezen objektív elemek mentén kell létrehozniuk egy belső, jól strukturált értékelési és besorolási rendszert, amely képes megállapítani, hogy mely munkakörök tekinthetők azonos értékűnek.”
Az online marketingben nagyon turbulens év várható, s havonta kell alkalmazkodni a változásokhoz
A marketing területén – az adózással ellentétben – nem naptárhoz kötötten, pláne nem január1-jén történnek a változások. Matykó Noémi, a Telekom Hello Biznisz online marketing szakértője szerint a helyzet gyökeresen eltérő, hiszen az átalakulások itt folyamatosan zajlanak, év közben is – sőt, ezek az utóbbi években jelentősen felgyorsultak.
„2026-ban nagyon turbulens év várható, továbbra is komoly változásokkal – ecsetelte Noémi. – Három tényező van, amely meghatározza majd az előttünk álló esztendőt: a jelenlegi gazdasági helyzet, amely a hamarosan esedékes parlamenti választások miatt erősen befolyásolt lesz a marketingbe való befektetések szempontjából, emellett a felhasználói szokások változása (ez a legkevésbé egzakt), illetve a mesterséges intelligencia szerepe.”
Noémi arra is felhívja a figyelmet, hogy az említett három tényező indukálja majd a következő hat konkrét változást, amelyeket mindenképpen számba kell venni a marketing területén.
„Az első: az MI egyre több dolgot kivált a marketingben, de még csak asszisztensként használható; a stratégia tekintetében
nem lesz erős továbbra sem, s nem lehet arra számítani, hogy mindent IS megcsináljon helyettünk.
A második konkrétum az elsőhöz kapcsolódik: az emberi hang fel fog erősödni, mert egyre több az Mi-vel generált rossz minőségű
tartalom, ezért ezzel, illetve a tömegtermeléssel kapcsolatban sokaknál bizalomvesztés van – azok a vállalkozások, amelyek
nem gépiesednek el és a személyes kapcsolattartásra komoly hangsúlyt fektetnek (például rendezvényeket, eseményeket is szerveznek),
azok nagy előnybe kerülnek. Harmadik tényezőként pedig a másodikhoz kapcsolódva hozom, hogy a közösségi élmények és a csoportok
szerepe fel fog értékelődni: egyre fontosabbá válik, hogy a kommunikáció mellett online és offline is közösséget építsünk
és tartsuk fenn az érdeklődést irányunkba!“
Noémi szerint folyamatosan tesztelni és elemezni kell, illetve felerősödik a bizalom- és márkaépítés jelentősége is.
„A negyedik pont az, hogy olyan korszaka van a marketingnek, amikor folyamatosan tesztelni és elemezni kell – lehet, hogy
korábban már sok mindent kitaláltunk, de célcsoportról célcsoportra újra meg kell vizsgálni, hogy mi működik és mi nem. Az
tény, hogy általánosságban véve van átrendeződés, s nincsenek varázseszközök, mint például korábban a Tik-Tok, vagy a PPC-hirdetések
– a régi rutinok helyett tehát folyamatos tesztelés és adatelemzés kell a jövőben, hogy kinél mi működik!
Az ötödik tényező, hogy felerősödik a bizalom- és márkaépítés jelentősége: mivel egyre több az MI-tartalom és sajnos az internetes
átverés is, ráadásul egyre személytelenebb a kommunikáció, az emberek nem fognak már „nevenincs” áruházakból vásárolni, így
pedig ez egy remek eszköz lehet arra, hogy a kisebb cégek legyőzzék a nagyokat.
Végül a hatodik pontként azt tenném hozzá, hogy összességében sokkal több munkát kell belefektetni, mint eddig bármikor –
egyrészt az új AI-eszközöket tesztelni kell, emellett nagyon sok olvasás és tanulás kell ahhoz, hogy mindennel képben maradjon
egy kkv. Még fontosabbá válik, hogy a vállalkozók kövessék a Telekom Hello Bizniszt, illetve egyéb, marketinggel foglalkozó
platformokat.”
Noémi végül hozzátette, hogy az elmúlt öt-nyolc évben tapasztaltakhoz képest tízszer gyorsabb változások zajlanak a marketingben, s az előző évhez képest is kétszeres gyorsaságú az átalakulás. Arra kell készülni, hogy ezek után ismét még gyorsabban változik a marketing, s havi szinten jönnek majd olyan változások, amelyekhez alkalmazkodni kell!
Tovább olvasnád?
Regisztrálj!
- Lépj kapcsolatba más vállalkozókkal, üzleteljetek
- Töltsd le D terveinket, és digitalizáld a vállalkozásodat
- Fogyaszd exkluzív tartalmainkat
- Értesülj első kézből az aktuális kkv-kat értintő témákról hírlevelünkből

