A SUP-on jött boldogság és biznisz
Az „azt csinálom, amit szeretek” sokak számára a vágyott célkitűzés, ám a tapasztalatok, baráti beszélgetések azt mutatják, hogy csak keveseknek sikerül. Kráz Edina SUP-ra pattanva találta meg az élet értelmét / lelki békéjét, és ebből csinált több éve sikeresen működő vállalkozást. Bemutatjuk, hogy miként csinálta és mit lehet tanulni az Ő példájából.

Hiába a megbecsültség, a szuper csapat és kiszámítható jövő egy magyar piacra is dolgozó külföldi tulajdonú családi cégnél, ha az élet közbeszól. Ez történt Kráz Edinával is, aki egy családi esemény hatására döbbent rá arra, hogy mást szeretne csinálni és máshogy akarja élni az életét. „A jövő kiszámíthatatlan, és egyáltalán nem mindegy hogyan és mivel telnek a napjaink. Erre döbbentem rá, úgyhogy hirtelen felindulásból felmondtam” – meséli Edina.
Vélhetően mindenkinek van valami olyasmi elfoglaltság, tevékenység, ami szó szerint tűzbe hozza, amire sose mondana nemet, vagy amiben/amikor azt érzi, hogy igazán él. Amikor azt mondja, hogy na ez az, bárcsak ezt csinálhatnám minden nap. Edina is ezt kereste, majd’ fél évet töltött azzal, hogy megtalálja azt a bizonyos dolgot: „mindig is szerettem utazni, és az utazással kapcsolatos dolgokkal foglalkozni, és azt kerestem, hogy ezt mivel és miként lehet összehozni. Minden nap írogattam az ötleteimet egy kockás füzetbe, hogy mi lenne az, ami életképes lehet, ami nem annyira kötött, sokat lehetek a szabadban, sokat lehetek víz mellett, természet közelben.” – mondja Edina. Aztán egyszer vett egy SUP deszkát, kiment a vízre, és megtörtént a felismerés: „ez az, ezt akarom csinálni.”
De mi is az a SUP? Gyakorlatilag a szörfözésből kialakult vízisport, hawaii-i gyökerekkel, ahol a vízen lebegő deszkán állva evezünk. Persze nem ilyen egyszerű, mert ahogy Edina mondja „nem mindegy, hogy milyen hosszú deszkát kap valaki, mert számít, hogy milyen magasságú, milyen súlyú emberről van szó. A súlypontja nagyjából meghatározza azt, hogy mennyire lesz stabil a deszkán. Tehát minél kisebb valaki, annál egyszerűbb. Nem egy agysebészet, de van néhány trükk, amit jó, ha betartasz, mert akkor tud élvezetes lenni. Sokszor én is látok embereket a Balatonon, mindenféle minőségű SUP-pal, (kb. a gumimatrac kategóriával), ahogy össze-vissza ráállnak, fordítva, előre-hátra stb. Ezért is kezdem én oktatással a SUP-ozást, hogy el gyere másodjára is☺”
Kis túlzással Edina számára ez a világ közepe, olyan átéléssel beszél a SUP-ozásról. Számára egy más világ van kint a vízen a deszkával; azt érzi, hogy jobbak az energiák, jobban érzi magát a bőrében, mintha más dimenzióban lenne. „Teljesen ki tudsz szakadni a világból, kint a vízen, kütyü nélkül csak Te vagy a saját gondolataiddal, gyönyörű helyen, olyan perspektívából látva a környezetet, ahogy előtte még soha.... ez mind azt adja, hogy kicsit befelé tudsz fordulni, megnyugszol, lehiggadsz, kikerülsz az élet mókuskerekéből.”
Elég volt megmutatni pár barátnak és ismerősnek a SUP-ozást, a visszajelzések alapján is biztos volt, hogy több van ebben, mint a boldogság megtalálása: biznisz! Következő év tavaszán (2018 – ekkor még a SUP-őrület hajnalán vagyunk) már kitalálta a céget, vásárolt deszkákat, megvolt a bázis a Balaton partján egy kempingben, volt üzleti modell és a kapcsolt szolgáltatásokat is kitalálta (például képzés a vízre szállás előtt). Ez utóbbira nagy hangsúlyt fektet, sőt, lévén a személyére épül a vállalkozás és szeret emberekkel, társasággal lenni, Edina kifejezetten ügyel arra, hogy mit kap az, aki SUP-ozni szeretne vele. „Nálam nem az van, mint a vízibiciklinél, hogy kifizeted és a tiéd, hozd vissza 1 óra múlva. Nálam szó szerint oktatás van, azért, hogy a vendégeim élvezzék azt, amiért jöttek. Elmagyarázom és megmutatom, hogy hogy kell állni, hogy kell evezni, fordulni, mi van, ha vihar jön hirtelen stb., tehát nálam a kényelmi mellett biztonsági szempontok is vannak”.
Menetközben jött egy ötlet: „mi lenne, ha körbe SUP-oznánk a Balatont?” – kérdezte Edina az egyik volt gimis barátnőjétől.
Ebből az ötletből 2018-ban az egyik legjobb PR-akció lett, alig akadt olyan média, aki ne foglalkozott volna a tókerüléssel, amihez jótékonysági akciót is szerveztek Edináék.
Ez nagy mértékben segítette a cég marketingjét. „Az ilyen és ehhez hasonló ötletek csak úgy jönnek, nem is kell rákészülnöm, nincsenek nagy brainstormingok. Azt érzem, hogy
a saját magamból kinőtt vállalkozás esetében mintha természetszerűleg könnyebb lenne a „mi legyen a következő lépés” kitalálása.”
Az országszerte ismertté vált ingyenes akció meghozta a gyümölcsét: szó szerint megőrültek az emberek a SUP-ozásért, és hirtelen
az eddig Edina baráti- és ismeretségi köré alapuló ügyfélkör nagyságrendekkel kibővült.
Az előbbiekben írt természetesség és magától értetődőség átjárja Edina szellemiségét és üzleti filozófiáját, és éppen ezért csak úgy árad belőle az ügyfélközpontúság. Ez megjelenik a különböző SUP-ozáshoz kapcsolódó programokban, tehát nem csak kiadja a SUP-okat, hanem megy a csapattal. Oktat, vannak naplemente túrák, amiket piknikkel is egybeköt, néha fröccsözéssel; visz szőlőt és sajtokat, beszélgetnek, tehát egy kis közösségi élmény lesz a SUP-ozás, aminek köszönhetően több olyan emberrel is megismerkedett, akikkel a SUP-ozás után is megmaradt a kapcsolat. Semmi sincs túlerőltetve, nem mesterkélt. Olyan, mint Edina.
A SUP-ozás erős social media támogatást is kapott: Edina ekkor már rendelkezdett Insta és FB oldallal is, bevezette az élőzést, rendszeres posztokkal tartja fenn az érdeklődést és persze folyamatosan újabb és újabb programokon gondolkodik. Egyébként egyedül csinált mindent: „én vagyok, aki viszi a deszkákat, aki szerzi a deszkákat, aki fújja a deszkákat, aki vízre teszi, utána elpakol, kitalálja és meghirdeti a programokat, beszél az ügyfelekkel stb.” – mondja Edina. Az egyre több érdeklődő hatására az addig csak szezonális aktivitásnak elkezdett alternatívákat keresni: ha itthon csak nyáron lehet, akkor télre új helyszínt keresett, ebből lettek a ma már népszerű nemzetközi túrák, aminek keretében Ausztriába, Szlovéniába, Olaszországba, Portugáliába is szervez túrákat, de voltak már Francia-Polinéziában is egy kisebb társasággal.
A ma már nemzetközi SUP szakoktatói vizsgával is rendelkező Edina immár hét éve viszi a vállalkozását, a kezdeti baráti- és ismeretségi körben működő SUP-ozás a tudatos marketingnek (hirdetések, hírlevelek, sok videós tartalom) köszönhetően évről évre bővült, ám Edina jelenleg éppen a hirdetések visszacsavarásán és az organikus fejlődéshez tér vissza, hogy inkább az ún. „belső körből” jöjjenek a vendégek – ez egyfajta exkluzivitást is kölcsönöz a szolgáltatásnak, ami növeli az értékét – a vásárlók körében is.
A vendégek többsége hölgy, a 30 fölötti korosztályból és általában irodai munkát végeznek. Edina büszkén mondja, hogy aki
egyszer jár nála, az másodjára is megy. Meg van a varázsa a SUP-ozás adta élménynek és a közösségnek is. Meg persze Edina
ötleteinek: a résztvevők minden alkalommal kapnak egy egyedi készítésű pólót az út emlékére, valamint digitális fotóalbumot
is.
Edina szerint talán az egyik legerősebb tényező az emberek egyre nagyobb igénye az elvonulásra, a nyugalomra, az anyaföldhöz
történő visszatérésre: „a vendégeim nyolcvan százaléka rettenetesen sokat dolgozik, sokan közülük vezetők. Azt látom, hogy napi 14 óra internet és
irodai-, szellemi munka mellett iszonyatosan nagy igénye van az embereknek a konkrét elvonulásra, a feltöltődésre, a természetre.
Elegük van a mesterséges intelligenciából és az okos eszközökből, meg mindenből. Azt látom, hogy nagyon igénylik egyrészt
a természet közeliséget, másrészt a kis közösséget, ahol egy jót lehet beszélgetni, ahol tényleg figyelünk a másikra”. Jövőbeni tervek között szerepel a nemzetköziesedés, valamint a túra helyszínek és szolgáltatások kiterjesztése.
És hogy lehet mindezt egyedül, több éven keresztül csinálni? „Én a vendégeimből merítek erőt és a velük együtt átélt közös élményekből, valamint abból, hogy ők utána elégedettek.” – foglalja össze Edina.
Hogy kezdj neki álmaid vállalkozásának elindításához? Tanácsok Edinától:
- Fogj egy noteszt / kockáspapírt / füzetet és minden nap írj bele: mit és miért akarsz csinálni.
- Találd meg a célodat: mit szeretnél elérni? Edinánál a cél az volt, hogy ne kelljen irodában ülnie és legyen szabad, és minél inkább természet közelben legyen.
- Légy tisztában vele: még a szerelem projekt és álommeló mögött is nagyon sok munka van
- Kezdd a brandépítéssel!
- A digitalizáció a barátod.
- Pénzügyek? Légy tudatos, tervezz-számolj-tervezz-számolj.
- Légy nyitott és adj mindig többet, mint amennyi az elvárás: soha nem tudhatod, mikor kapod vissza 10-szeresen.