A temetőtől Hollywoodig: így lett a családi virágboltból sikeres üzlet
A Sasplant nevét mindenki ismeri, aki az 1997-es alapítása óta virágot akart vásárolni. A mostani tulajdonos, Sade Nadi az édesanyjától vette át a Sasplant Virágszalont, és vezeti azóta is sikeresen – most pedig a Boltok Boltja versenyben is győztek. Mi a Sasplant titka? Nadi készségesen elmondta tanácsait a vállalkozás sikeréhez.

A Sasplant Virágszalont Sade Nadi édesanyja, Holló Bernadett alapította még 1997-ben, amikor az apai öröksége segítségével hozzájutott az Irányi utcai üzlethelyiséghez, ahol ma is megtaláljuk az üzletet. Nadi nagypapája szintén legendás alak volt a maga idejében, Galamb utcai magánfodrászatában Gedeon bácsiként fésülte a nők haját tökéletesre. A Sasplant logójában a nagypapa örökségét tovább is vitték, a fodrászat pecsétjének a mintáját vették hozzá alapul. Ez is mutatja, mennyire emberi a Sasplant története és működése.
„Anyukám kertészmérnök volt, és mindig a vágott virágok érdekelték leginkább, így került a virágüzletekhez közel - meséli az interjú során Sade Nadi. - Amikor pedig lehetőség adódott, megszületett az Irányi utcában a Sasplant, ahol rengeteg időt töltöttem gyerekként, virágok közt nőttem fel. Láttam, hogy anyukám milyen szenvedéllyel dolgozik, hogyan veti bele magát a rendezvényekbe, operabálokba, és az egész virágos világ nagyon vonzó volt számomra. Így alakult, hogy amikor némettanárként végeztem a főiskolán, inkább a virágszalonban akartam dolgozni, úgyhogy abban az irányban tanultam tovább.”
A temetőtől Hollywoodig
Nadi édesanyjának az volt a filozófiája, hogy a lánya ne csak a Sasplantnál szerezzen gyakorlatot, hanem lássa a szakma minél több oldalát, ezért miután végzett az iskolában, a Farkasréti temetőhöz küldte dolgozni, ami Nadi szerint a legnehezebb két hónap volt a munkája során. „Sokat bírok, de azért a temetői virágozás kemény volt. Ott néha átfutott a fejemen, hogy lehet, hogy ez mégsem nekem való. Jó volt tapasztalatszerzésnek, de az egy nagyon nehéz munka” - emlékszik vissza Nadi.
A legtöbbet természetesen édesanyjától tanulta Nadi, például a bátorságot, hogy nem fél és nem úgy vezeti az üzletet, hogy tartana a „Mi lesz, ha…?” kérdéstől, hanem bevállalja a rizikósabb helyzeteket is. Illetve azt is elsajátította az anyukájától, hogy amint belép egy nagy térbe, rögtön látja, milyen virágot hova kell tenni. Erre szüksége is van nemcsak rendezvények esetében, hanem a filmes együttműködések során is.
„A 2000-es évek elején jött az első komoly amerikai filmes felkérésünk, amikor a díszlettel kellett dolgoznunk – meséli Nadi. – Ezzel indult el a vállalkozás filmes ága, ami mára eléggé kinőtte magát. Nekem ez nagy szerelem, míg anyukám a rendezvényeket szerette nagyon, a kollégáim az esküvőket, én a filmeket. Rugalmasságot és rengeteg kreativitást kívánnak a filmes dekorációs munkák, valószínűleg ez a flexibilis hozzáállás, ami az üzletünkre jellemző, hozta magával az egyre több filmet. Nálunk nincs lehetetlen, sem a filmek díszleteiben, sem a hétköznapi virágkötésben.”
Szenvedély, érzelmek, kitartás
Nadi azt is szereti a filmes munkákban, hogy nagyon jól formálja és erősíti a csapatot, amit rendkívül fontosnak tart, szerinte a sikeres vállalkozás egyik titka az, hogy empatikusak vagyunk a kollégákkal, mert egy vállalkozás működése a munkatársakon is múlik, így a velük való jó kapcsolódás elengedhetetlen. A Sasplant sikereinek másik titka Nadi szerint a megbízhatóság, és az, hogy nagyon vevőorientált az üzlet. Bár a Covid óta, miután sok termelő tönkrement vagy átállt a virágok helyett a zöldségtermesztésre, luxuscikk lett a virág, de a Sasplant a saját üzletpolitikáját követve továbbra is sikeres tudott maradni.
A sikerhez vezető úton természetesen nem lehet elkerülni a kudarcokat sem, de Nadi ezeket nem tragikus eseményként látja, hanem a problémák a vállalkozás számára fejlődési lehetőséget rejtenek magukban. És azzal sem ért egyet, hogy a jó vállalkozáshoz az kell, hogy mindig hideg fejjel, távolságtartással kezeljük az üzletet.
„Azt szokták mondani, hogy az üzletbe nem szabad az érzelmeket belevinni, de ez szerintem nem így van - fejti ki a gondolatmenetét Nadi. - Szenvedély, érzelmek, kitartás kell ahhoz, hogy sikeres legyen a vállalkozás. Az útközben felmerülő nehézségek pedig mind tanítanak, általuk nagyot tud fejlődni egy cég. Ha a Covid példájánál maradunk, akkor bennem fel sem merült, hogy feladjuk, hiszen van 10 emberem, akikkel ezt nem tehettem meg, hogy bezárok. Ezért az online tér felé fordultunk, összefogtunk magyar termelőkkel, és megszerveztük a tulipánok kiszállítását, és az online marketinggel, a social médián keresztül jutottunk el a vevőinkhez – ez utóbbiban nagy segítség a mai napig Kajdi Csaba barátom, aki sokat emlegeti a videóiban a Sasplantot és engem. De a Covid miatti sok nehézség tulajdonképpen jó tapasztalás volt csapatszellem szempontjából is, hogy nem adjuk fel, meg abból is, hogy azért mindig van lehetőség valahogy túlélni.”
Nadi kiemeli azt is, hogy a vevők kritikáját is építő jelleggel szokták fogadni, és ha valaki elmondja, hogy máshogy képzelte a rendelését, akkor mindig megpróbálnak javítani a szolgáltatáson. A Sasplantnál igyekeznek úgy bánni a vevőkkel, ahogy ők szeretnék, ha bánnának velük vevőként más üzletekben. Nem tévesztik szem elől, hogy mennyire fontos a vevők véleménye, így egy nagyon barátságos légkör fogadja a vásárlókat az üzletben.
Nadi 5 tippje az üzleti sikerhez:
- Legyél megbízható!
- Maradj rugalmas!
- Hallgasd meg a vevőt!
- Tiszteld a kollégáidat!
- Lásd meg a problémákban a fejlődési lehetőséget!
A Sasplant vállalkozás a Visa Boltok Boltja verseny egyik díjazottja. A Visa Boltok Boltja verseny 2022-ben indult a kiskereskedelmi üzletek megmérettetésére Magyarországon, azzal a céllal, hogy elismerje a helyi vállalkozások eredményeit és felhívja a vásárlók figyelmét a kiemelkedő vásárlási élményt és magas szolgáltatási színvonalat nyújtó boltokra.