Egy csavar kereskedő, aki nem fél használni a legmodernebb marketing eszközöket - a Pannon Pur Trade sztorija
Nagy Viktor cége a Pannon Pur egy olyan kereskedelmi vállalkozás, ahol a digitalizáció és az AI megoldások hozták a nagy áttörést. Cikkünkben bemutatjuk, hogy tudták könnyen kialakítani a weboldaluk szövegeit az AI és Filó Angéla AI marketing mentor segítségével. Ugyanis egy jól összerakott weboldal kulcsa kétségkívül a megírt szövegekben és a képek erejében rejlik. Ha vállalkozásként ügyesen fogalmazzuk meg a weboldalunkon található szövegeket, sokkal több vevőt bevonzhatunk. Ha pedig a szövegezést AI segítségével végezzük, rengeteg időt és pénzt is megspórolunk magunknak, hiszen a jó promptolás egy idő után maximálisan megtérül.

Tovább vitte a családi vonalat, és meglátta a potenciált az építőiparban
Nagy Viktor egyike azon vállalkozóknak, akik cégük alapításakor teljesen az offline világban tevékenykedtek. Viktort már fiatal korában is vonzotta a kereskedelem, az építőipar pedig különösen közel állt hozzá. Mivel a családjában már több felmenője is dolgozott ezen a területen, ő is tudta, ez lesz az ő útja is. Azon kívül, hogy az építőiparba már a kezdetekkor beleszeretett, tudta, hogy a kötőelemek, a szerszámok és az építőipari kiegészítők piaca mindig is fejlődőképes volt és lesz is, ebben a folyamatosan bimbózó üzletágban pedig meglátta a hosszú távú potenciált. „Kezdetben egy nagykereskedelmi cégnél szereztem tapasztalatot. Ott ismertem meg a beszerzés, az értékesítés és a raktározás teljes folyamatát. Egy idő után azonban azt éreztem, nekem más az utam. Szerettem volna saját elgondolásaim szerint végezni ezt a munkát, és olyan céget létrehozni, ahol a rugalmasság és a megbízhatóság az első. Ekkor született meg a Pannon Pur gondolata” – ismerteti Viktor a kezdeteket.
A vállalkozás alapításakor a döntést egyedül hozta meg, de családja végig mellette állt. Nagy Viktor elmesélte, hogy mekkora húzóerő volt számára a család, ahol támogató légkör vette körbe. „Mindenki próbált hasznos szakmai tanácsokkal, bátorítással, sőt, a kezdeti időszakban fizikai segítséggel is támogatni. Ez nagyon sokat jelentett nekem, és tényleg hatalmas segítség volt. Sokan mondják, hogy egy vállalkozás csak akkor tud kiteljesedni, ha van mögötte egy biztos háttér, és milyen igazuk van, ez nálam tényleg így volt. És ne felejtsük a barátokat sem, akik szintén motiváltak végig, biztattak, hogy csináljam a céget, és merjek nagyobbat álmodni, mint amit elsőre reálisnak gondoltam” – mondja a vállalkozó.
A Covid hátráltatta, de nem akadályozta őket teljesen a terjeszkedésben
Bár a kiskunhalasi kereskedelmi vállalkozás csillaga egyre feljebb ívelt, több hullámvölgy is volt a cég életében – élén a Coviddal. A világjárvány a Pannon Purra is rányomta a bélyegét, hiszen Viktornak rengeteg kihívással kellett megküzdenie. A beszállítói késések, a bizonytalan kereslet, az egyre dráguló és kiszámíthatatlan logisztikai folyamatok Viktorékat is elérték, és a kereskedelmi vállalkozás hirtelen számos problémával találta szemben magát. „Mindenre gyorsan kellett reagálnunk. Akkor elhatároztuk, hogy nem lehet hagyományos módon működni, muszáj elindulnunk a digitalizáció útján. A webshopunk bevezetése, a készletnyilvántartó rendszer fejlesztése, az online fizetési megoldások mind-mind ebben az időszakban váltak prioritássá” – mondja Viktor, hogyan kellett alkalmazkodniuk az új helyzethez. A vállalkozó szerint a hatalmas váltás és a sok újdonság sok tanulással és természetesen kockázattal járt, de ha utólag visszatekint erre az időszakra, úgy gondolja, jó döntéseket hozott.
Mivel az elejétől fogva nagy hangsúlyt fektetett a személyes kapcsolatépítésre, a Covidot sikeresen átvészelte. A szakmai tanácsadás, a gyors szállítás és a megbízható kommunikáció ugyanis sok visszatérő partnert hozott a Pannon Purnak. A digitalizációval később bővítette a lehetőségeiket, hiszen létrehozták a webshopot, ahol országos szinten is láthatóvá váltak végre, és közben folyamatosan dolgoztak a keresőoptimalizáláson, hirdetéseken is. Viktor szerint az utóbbi időszakban azonban mégis csak az AI alapú megoldások, a termékleírások, a készletfrissítő értesítések és a célzott e-mail kampányok hoztak új lendületet. „Mindemellett nagy hangsúlyt fektetünk a vásárlói visszajelzésekre és az ügyféléményre, hiszen az elégedett partnerek és ügyfelek mindig tovább ajánlanak minket” – mondja Viktor.
Viktor tehát, a digitalizációval elkezdte tuningolni vállalkozását, hiszen rájött, ahhoz, hogy a Pannon Pur Trade magasabb szintekre léphessen, újabb vevőket vonzzon be, és több partnert tudjon magáénak, ki kell lépnie az online térbe. Ahhoz pedig, hogy a különböző csavarok, kötőelemek, munkaeszközök és szerelési segédanyagok forgalmazásával foglalkozó vállalkozás tökéletesíteni tudja webshopját, szintet kellett lépnie, hogy az AI segítségével weboldalán egyedi tartalmakat generálhasson.
Amikor egy klasszikus kereskedő átkerül az offline világból az online térbe
„Csupán 4 éve indítottuk el a Pannon Pur Trade Kft. és a Sigron Magyarország Kft. weboldalát és webshopját, mert rájöttünk, a világgal fejlődni kell. Már nemcsak az volt a cél, hogy meglévő partnereinknek kivigyük a termékeket, hanem az is, hogy bemutassunk minden más terméket nekik, és a régi katalógusos rendszert digitalizáljuk, és a személyes találkozókat magasabb szintre emeljük” – folytatja a beszélgetést Nagy Viktor, a Pannon Pur Trade Kft. és a Sigron Magyarország Kft. igazgatója. Amikor a vállalkozás elindította a Pannon Pur webshopját, majd annak egyre több vásárlója lett, az oldal fejlesztésért kiáltott. Bár szilárd elképzeléseik voltak a marketinget és a digitalizációt illetően, mondhatni, akkor még a kétkezi munka volt előnyben náluk, és a mesterséges intelligenciával köszönőviszonyban sem voltak.
A 10 fős, kiskunhalasi központú cég igazgatója sokat járt mastermind tanuló csoportokba, és sok olyan ismerőse volt, aki webkereskedelemmel foglalkozott, mindennek hatására pedig felismerte, hogy ebben irányban tuningolnia kellene a vállalkozást. „Elérkezett az idő, hogy szintet lépjünk, és újabb célokat tűzzünk ki magunk elé, ezért rengeteget gondolkodtunk, milyen irányba vigyük a magyarországi e-kereskedelmünket. Amikor berobbant az AI, sokat fantáziáltunk róla, vajon hogyan tudnánk mi is kamatoztatni” – mondja Viktor. A vállalkozó eleinte csak tanulmányozta a chatGPT-t, és bár egyre jobban megértette, felmerült benne a kérdés, hogy vajon tényleg jól alkalmazza-e a vállalkozásában? Ahogy az AI egyre fejlettebb és komplexebb lett, rájött, hogy nem annyira kompetens a témában, ezért úgy döntött, segítséget kér. Viktor épp egy e-commerce rendezvényen volt, ahol Filó Angéla marketing mentor is ott volt, és mivel Angéla egyik fő profilja a mesterséges intelligencia kiaknázása és a vállalkozók segítése és bevezetése az AI világába, segítséget kért a marketing szakembertől weboldala fejlesztésében. „Az AI-al pillanatok alatt minden hasznos információt ki tudunk nyerni a világból. Hatalmas mennyiségű adatot tud kezelni és felismerni, és mérhetetlen kreativitás lakozik benne. A digitális korban pedig a weboldalak minőségi tartalma kulcsfontosságú a vállalkozások sikeréhez. Az AI nemcsak időt takarít meg a szövegírásban, de javítja a tartalom minőségét is. Ezt a pontot ragadtuk meg a Pannon Pur kapcsán is” – kezdi Angéla ismertetni, hogyan segítette Viktorékat az AI használatában.
Tudni kell jól promptolni
A szakértő elmondta, ahhoz, hogy a weboldalunk szövegét jól összerakjuk az AI segítségével, a megfelelő, tiszta, érthető és pontos promptolás kulcsfontosságú.
- Elsőként érdemes minden szöveget kontextusba kell helyezni, azaz megmondani az AI-nak, hogy éppen mit várunk el tőle, ki legyen a webszövegezés kapcsán pl. gondolkodjon webfejlesztő, marketinges, e-commerces stb. fejjel.
- Második pontnak meg kell tisztán határozni, mi a feladata a mesterséges intelligenciának. Szeretnénk a weboldalunkon egy blogbejegyzést? Esetleg valamely termékleíráshoz akarunk termékspecifikációt létrehozni? Angéla szerint a promptolás második szakaszában így nagyon le lehet szűkíteni a kört.
- A harmadik pont a referenciák bemutatása, tehát mondjuk el, linkeljük be, másoljuk át az AI-nak, hogy milyen jellegű szöveget szeretnénk. Keressük meg a konkurenciát, inspirálódjunk, nézzünk külföldi oldalakat, mutassuk meg neki, milyen stílusú tartalmakat szeretnénk, hogy ráérezzen, kb. milyen a mi saját stílusunk.
- Negyedik feladat, hogy állítsunk fel korlátokat számára, például arra vonatkozóan, hogy hány karakteres legyen a szövegünk.
- Ötödikként határozzuk meg a sikertényezőket, tehát azt, hogy mikor vagyunk elégedettek, mikor érjük el a célunkat pl. ha sokan kattintanak a termékeinkre vagy ha minél több jelentkező van a szolgáltatásainkra stb.
- Végül, tudassuk a chatGPT-vel, hogy hogyan szeretnénk a végeredményig eljutni, keretezzük az egészet.
„Rettentő hasznos az AI, de tudni kell vele bánni. Mindig legyünk tisztában azzal, mit várunk a mesterséges intelligenciától, és tanuljunk meg a nyelvén érteni és beszélni is. Ezt is megtanította nekünk Angéla. Ha jól promptolsz, hasznosan előre lendítheted a vállalkozásod” – mondta Viktor.
Szövegírás a weboldalon, hírlevelek készítése és a SEO
A Pannon Pur igazgatója elárulta, az AI-t szövegírásra, szöveg értelmezésre, adatlapok begyűjtésére, fordításra és seo optimalizálásra használják, azt pedig még tanulják, hogyan kell képeket szerkeszteni és generálni vele. Amikor megismerték Filó Angélát, rákerült a fókusz a Pannon Pur weboldalára és a webshopra. Kezdetben közösen átírták a marketing szövegeiket, új tartalmakat készítettek a sikeres promptolásnak köszönhetően, és a meglévő alapot mesterséges intelligencia segítségével egészítették ki, majd átírták és elkezdték tesztelni. „Természetesen a visszamérés is fontos. Mindig figyeljük a weboldalt. Egyelőre ellenőrző fázisba vagyunk, nézzük, nő-e az oldalunk látogatottsága az új generált tartalmaknak köszönhetően, és mennyire növekszik az ügyfélélmény. Nekünk a mesterséges intelligencia az oldal szövegezésében nagyon sokat adott. A kapott információkból tökéletesen ki tud egészíteni dolgokat, jól elkészíti az általunk kért termékleírásokat, azóta összetettebb az oldal, a rendszerünk jobban áttekinthető. Mivel bővítette a tartalmakat, akik ránk keresnek, nagyobb valószínűséggel megtalálnak minket, és a termékeinkről is jobban tudnak tájékozódni. Persze ezt az átalakulást nem lehet csakis kizárólag az AI-ra fogni, de ma a digitalizáció úgy gondolom, rettentően fontos, ahogyan az is, hogy folyamatosan lépést tartsunk a technológiával és a fejlődéssel” – mondja a Pannon Pur igazgatója. A vállalkozásuk tekintetében jelenleg több folyamat zajlik, mely magában foglalja mind a vevői igények felmérését, mind a SEO szövegek megfogalmazását, mind pedig az alapvető kampányok elkészítését. Nagy Viktor úgy gondolja, minél jobban belevetették magukat az AI-adta lehetőségekbe, annál informatívabb tartalmakat hoztak létre, melyek által remélik, hogy még több érdeklődőt vonzanak be, akikből a végén vásárlók lesznek.
A Pannon Pur külön csapatot alkalmaz a Facebook hirdetéseik és a PPC kampányok futtatására, illetve Filó Angélával is több ponton együtt működnek. „Merjük szakértő segítségét kérni, mert bár az ember ezeket biztosan el tudná egyedül is végezni, nem mindegy, milyen minőségbne. Ha ezekre elmegy az idő, elveszi a fókuszt más fontos vállalatvezetési területektől” – mondja Viktor, aki a weboldalukkal és webshopjukkal kapcsolatos hírleveleiket is az AI-ra bízta. Angéla szerint az AI az oldal szövegezésében, a termékek leírásánál és SEO-zásánál, illetve a hírlevelek készítésében is nagyon hasznos. A szakértő szerint az AI úgy tud ütős hírleveleket megfogalmazni és elkészíteni, ha a végeredmény egy konzisztens tartalom. Itt is érdemes pontosan promptolni és elmondani a chatGPT-nek, hogy mit szeretnénk a hírlevélben megjeleníteni. Az emberek szeretnek arra számítani, hogy például törzsvásárlóként megkülönböztetésben részesülnek, az adott hírlevélben található valami egyedi és új termék vagy leárazás. Mindig legyen néhány kiszámítható dolog, és figyeljünk a kép-szöveg arányra is.
„Először jussunk el oda, hogy a papír alapon nyugvó folyamatainkat rendbe rakjuk, mindent automatizáljunk, és tegyünk rendet az úgynevezett digitális káoszban, ha van ilyen. Utána jöhet mindenben az AI, ami stabil alapokra tud építkezni. A weboldalunknál érdemes elsőként chatbotokat és ügyfélszolgálatot nyitni az AI által. Szedjük össze az alap kérdéseket, azokat a leggyakoribb dolgokat, amik minket is – vásárlóként – érdekelnének az adott termékeket vagy szolgáltatásokat és a cég életét illetően. Ezekkel a megválaszolt kérdésekkel ügyesen meg lehet egy chatbotot tanítani a weboldalon” – tanácsolja Filó Angéla.
Előfizetni vagy nem előfizetni – ez itt a kérdés
Ha a szövegeinket, hírleveleinket és egyéb szöveges tartalmainkat az AI-ra bízzuk, talán sokunkban felmerül a kérdés, hogy érdemes-e egy fizetős chatGPT-be beruházni? A válasz: igen! A vállalkozások fájdalompontja sokszor az, hogy félnek, mi lesz az adataikkal, a legbelsőbb információkkal, ha megosztják a mesterséges intelligenciával. Ahhoz azonban, hogy a chatGPT-t a saját szájízünk szerint feltanítsunk, érdemes előfizetni. Filó Angéla elmondta, az előfizetős profilokat védi az AI szabályzata, hiszen neki nem érdeke, hogy a szenzitív információkat kiszivárogtassa. A Pannon Purnál is rájöttek a vezetők, hogy a versenyképes kondíciók kialakításához, az ár összehasonításhoz és a piacelemzéshez is szükséges az AI egyedi tanítása, így hasonlóan cselekedtek. „Webshopja bárkinek lehet, jó webshopja már annál kevesebbeknek: ezt mi is menet közbe értettük meg, hogy olyan folyamatokkal és tartalmakkal kell feltuningolnunk az oldalt, amiben sokszor csak az AI segíthet. Mindez később megtérül, hiszen előre lendíti a vállalkozást” – mondja Viktor.
Az elején muszáj rászánni az időt arra, hogy feltanítsuk a chatGPT-t. „Szükséges egy vektor, egy céges prompt, tudástár, brief – ki, hogy nevezi. Akkor kérjük jól a segítségét, ha úgy tekintünk rá, mint egy új kollégára, akivel töltünk időt, aki betanul. Az információk folyamatos csepegtetésével ügyesen feltaníthatjuk a chatGPT-t, ami utána már nagyon közeli megoldásokat tud adni, anélkül, hogy hosszú promptokba bonyolódnánk. Magyarul, ha mindig kicsit többet megtud a vállalkozásunkról, megalapozhatjuk vele a többi folyamatot, és időt spórolunk. A fizetős verzió menti az előző beszélgetéseket, így, ha valami újat kérnénk tőle, a korábban megtanított dolgokat csak csatolmányként elküldjük neki, és pillanatok alatt tudja hasznosítani, tud rá építkezni. A beszélgetések tematizálva lesznek, és lehet folytatni az előző témát ott, ahol abbahagytuk” – tanácsolja a szakértő.
Lényeg a lényeg, hogy a tiszta promptolással tiszta válaszokat fogunk kapni. Ne általánosítsunk a kérdésekkel és a feladatokkal, hiszen promptolásnál az AI nem tudja, mennyire menjen bele a részletekbe, hacsak mi meg nem mondjuk neki. Érdemes felhívni a rendszer figyelmét, hogy a magyar helyesírás szabályai szerint járjon el és adjon hasznos tartalmakat. Ne féljünk tőle, nem fog soha két ugyanolyan választ adni. Természetesen átfedések és hasonló részek mindig lehetnek, hiszen a weboldalnak is tartania kell magát a Google szabályaihoz: nem mindegy a meta sorrend, a headline, mindenkinek bele kell tennie a saját kulcs-szavait, így lehet hasonlóság, de egy feltanított okos AI programban a teljes plagizálás szinte kizárt.
Nagy Viktorék a Pannon Purnál folyamatosan törnek előre. Nemrég építették ki a raktárukat, kétszeresére növelték a kapacitást, és mindent szeretnének még bővíteni a jövőben. „Célunk, hogy a vásárlókat jó minőségben kiszolgálni, és olyan kondíciókkal, illetve gyorsasággal szolgáljuk ki partnereket, hogy az alapvető bizalom megmaradjon, és sokáig fenntartható legyen. Folyamatosan fejlődünk, mi is, az AI is. Pici apró léptekkel megyünk előre, és állandóan figyeljük a piacot, mivel tudjuk bővíteni a kínálatot a webshopon. Ha pedig tovább tanuljuk a mesterséges intelligenciát, újabb szintre léphetünk a weboldal tekintetében is Angélával, hogy minden lehetőséget kiaknázzunk” – zárja szavait Nagy Viktor.
Tovább olvasnád?
Regisztrálj!
- Lépj kapcsolatba más vállalkozókkal, üzleteljetek
- Töltsd le D terveinket, és digitalizáld a vállalkozásodat
- Fogyaszd exkluzív tartalmainkat
- Értesülj első kézből az aktuális kkv-kat értintő témákról hírlevelünkből