Ha már a Nagyi is promptol, akkor őrségváltás van a keresőknél? - átfogó kutatás készült arról, hogy miként alakítja át a SEO-t az AI

A Mediator és az NRC friss kutatása szerint a magyar internetezők közel fele már kipróbálta az AI-szolgáltatásokat, és minden negyedik rendszeresen használja is, tehát megállapíthatjuk, hogy változóban van a keresési kultúra. De vajon mire keresünk így? Kinek a rovására nő az AI? És mit kezdhetnek mindezzel a KKV-k és vállalkozások? A Mediator és az NRC kutatócsapata által készített az első átfogó magyarországi AI- és hagyományos keresési kutatás, a Search Research 2025 eredményeiről, a KKV-kat érintő aspektusokról, tanulságokról beszélgettünk Dankó Bencével, a Mediator vezető stratégájával.

{{ formattedDate }}8 perc olvasási idő

A Google és az általa teremtett kategória (ahogy valamilyen információ után keresünk), amiről túlzások nélkül állítható, hogy átalakította a világunkat és az életünket, a vállalkozások egyik fontos kommunikációs felületévé vált. A Google kereső marketinget nem kell bemutatni senkinek sem, ám lehetséges, hogy pont abban az időben vagyunk, amikor talán megkérdőjeleződik a Google keresés mindenhatósága... Ugyanis látványosan berobbantak az ún. AI-platformok, még ha nem is feltétlenül a keresésre találták ki ezeket. Miről is van szó?  A mesterséges intelligencia (AI) egyik technológiai megközelítésére épülő az LLM-ek (large language model), azaz nagy nyelvi modellek adják meg a Te kérdésedre a választ: míg a hagyományos kereséskor kulcsszavakat írsz be és arra dobja ki a kereső a tartalmakat, addig az LLM-mel működő keresőben konkrét kérdéseket írsz be, amire konkrét válaszokat is kapsz. Sok a félreértés és a téves elgondolás is az ’AI-keresők vs. hagyományos keresők’ témában, ezért az említett kutatás alapján most tabu döntögető részletek következnek.

Már a Nagyi is promptol

A mesterséges intelligencia alapú keresés átlépte a geek-ek és tech fókuszú érdeklődők csoportjait és használata teljesen általánossá és hétköznapivá vált. Pont emiatt lehet olyanokról olvasni, hogy a Google-nak vége... pedig közel sem, de erről majd később.  Az utóbbi egy év nemcsak a világban, hanem Magyarországon is megtörte a kereső-óriás egyeduralmát: „2024 nyarára a hazai internetezők 50%-a kipróbálta a generatív AI-felületeket (mint a ChatGPT, Perplexity, Gemini), és 25% már rendszeres felhasználónak vallotta magát” – mondja Dankó Bence, a kutatás egyik vezető szakembere, a Mediator full-service ügynökség vezető stratégája.  További meglepő eredménye volt az 1500 fős mintán végzett kutatásnak, hogy nem csak a fiatalok használják: a 60+ korcsoport negyede rendszeresen használ generatív AI-t. „Talán pont az volt a kutatás egyik legnagyobb meglepetése, hogy az AI-használat nem korosztályfüggő – ellentétben a közkeletű vélekedéssel” -teszi hozzá Bence.

Azt is megjegyezte a szakember, hogy ez típusú trend folytatódni fog, azaz korosztály és iskolai végzettségtől függetlenül, mindenki körében terjedni fog az AI-keresők használata.  Az eredmények tükrében pedig összeségében elmondható, hogy az emberek nem használják ki az AI-platformok képességeit (pl. asszisztens vagy kreatív szövegíró), hanem leggyakrabban csupán „egy jobb keresőként” használják.

Hitelességi probléma

A kutatás alapján a válaszadók a platformok közül (Google, YouTube, social keresők, AI-keresők) az AI-válaszokat gyorsabbnak, érthetőbbnek és pontosabbnak látják – ám kevésbé tartják hitelesnek. A leggyengébben a social platformok keresői szerepelnek sok tekintetben. Az AI majdnem mindent vitt, a hagyományos Google-keresés viszont a hitelesség és megbízhatóság kritériumaiban első helyen végzett.

Az AI-keresők tehát egyértelműen lefedik a felhasználói igényeket, mert jól strukturált, összefoglaló választ kap a felhasználó, nem kell 10 találati listát átböngészni, és bármilyen feladatról is legyen szó (összehasonlítás, magyarázat), egy helyen megkapják a válaszokat. „Úgy látszik, hogy a jó válasz nem minden. Habár az AI-keresők jobb válaszokat adnak, nem látjuk, hogy honnan veszi azt, amit ír. Ez az átláthatatlanság pedig sok termékkategóriában kulcsfontosságú, tehát ebben a tekintetben a Google még mindig őrzi fölényét az AI-alapú kereséssel szemben” – jegyzi meg Bence.

Nem az életkor a lényeg

A kutatás ugyancsak egyik legfontosabb és meglepő felismerése az, hogy nem a demográfia határozza meg, hogy ki melyik platformot használja. És irreleváns ebből a szempontból a képernyőméret is. A lényeg a keresési szándék!  Tehát a döntő tényező: mi a keresési szándék, milyen problémát akarunk megoldani. Mert egyszerű kérdéseknél (euró árfolyam, Norvégia fővárosa) továbbra is a Google-t használjuk. Magyarázatot igénylő kérdéseknél (mi az az infláció, egészségügyi témák stb.) viszont az AI kiugróan erős.  Összetett döntéseknél (vásárlási döntés, termék összehasonlítás) a fogyasztó kevert stratégiát is használhat, amikor a Google-t és az AI-keresőt egyszerre vagy felváltva használja (ChatGPT → Google → videók → ChatGPT finomítás).  Dankó Bence szerint „a nagy vesztes mindenképpen a social keresők csoportja (TikTok, Instagram, Facebook, YouTube keresőmező), ugyanis nagyrészt nem a Google-től vándoroltak át a felhasználók az AI-re, hanem a social platformok keresőfelületeiről.”

Mit jelent mindez a vállalkozóknak és KKV-knak?

  • A vállalkozók számára az AI-keresők megjelenése és növekedése azért óriási fordulat, mert a vásárlási döntési utak már nem ott kezdődnek, mint öt éve.
  • A korábbi egyplatformos SEO-világ véget ért: egyszerre és egymás mellett léteznek különböző, keresésre is használható platformok.
  • Az AI-keresők testreszabottabb válaszokat adnak, de átláthatatlanságuk miatt nem olyan hitelesek, mint a Google. A hitelesség pedig sok termékkategóriában kulcsfontosságú: tehát érdemes ráerősíteni a Google adta lehetőségekre (pl. review).
  • Ami nem jelenik meg az AI-válaszban, az a felhasználó számára nem létezik.
  • A vállalkozóknak már nemcsak a Google-lel, hanem az AI modellek adatbázisaival is dolgozniuk kell – ha szolgáltatásaikat, termékeiket több összetett kereséssel fedezik fel fogyasztóik.
  • A felhasználók többsége az AI-platformok ingyenes verzióját használja, amelyek a publikus internetből tanulnak. Ezért kritikus fontosságú, hogy a márkáról és a piacról elérhető tartalom minőségi legyen, hiszen ezekből tanulnak ezek az új keresők.

Milyen tartalmakat szeretnek az AI-platformok tanuláshoz használni? A Mediator tapasztalatai alapján az alábbi típusok kerülnek át leggyakrabban az AI-válaszokba:

  • rövid, struktúrált fogalommagyarázók
  • „mikor / hogyan érdemes…?” jellegű edukatív anyagok
  • termékösszehasonlítások
  • összefoglaló táblázatok, felsorolások, listák
  • szakmai útmutatók
  • gyakran ismételt kérdések.

De akkor mi legyen a most is futó SEO-kampányokkal? ⁣Bence véleménye szerint „a Google-t egyáltalán nem kell kidobni, sőt, a jó SEO csak segíteni tudja az AI-keresőben történő megjelenéseket is. És persze senki nem gondolhatja komolyan, hogy a Google tétlenül fogja nézni az AI-keresők piaci nyerését: már megjelent a Google saját AI-fejlesztése és egyre erősebb a területen a cég jelenléte, ezért biztosak lehetünk abban, hogy a Google platformokba fektetett kommunikációs befektetéseink nem mennek kárba.”

Tovább olvasnád?
Regisztrálj!

  • Lépj kapcsolatba más vállalkozókkal, üzleteljetek
  • Töltsd le D terveinket, és digitalizáld a vállalkozásodat
  • Fogyaszd exkluzív tartalmainkat
  • Értesülj első kézből az aktuális kkv-kat értintő témákról hírlevelünkből

szerző:Szeles Gábor

Ezek is érdekelhetnek

További tartalmak