Ha több lábon állunk, nem okoz gondot a szezonalitás
Obsitos Ildikó, a Borlekvár ötletgazdája és tulajdonosa egy cégcsoport irodavezetőjéből lett filozófus, buddhista tanító, hogy aztán négy hónap alatt megalkossa vállalkozását, amelyet egy másik is követett. A Borlekvár Manufaktúra története tökéletesen bizonyítja, hogy sokszor nem feltétlenül az első gondolat válik korszakalkotó ötletté. Ildikó és családja először falusi vendéglátással szeretett volna foglalkozni, majd következett egy üzlet a villányi pincesoron. Itt ismerte meg a borlekvárokat, és úgy döntött, saját ízekkel és dizájnnal szeretne előrukkolni. Ennek már több, mint 10 éve.
A konyhájában kísérletezett
Ha azt mondjuk, hogy valaki tényleg messziről indult, hogy vállalkozása megszülessen, akkor nem is találhatnánk erre jobb példát Obsitos Ildikónál. És ez igaz földrajzilag és karrier szempontjából is.
“Nyíregyházán nőttem fel és a gimnáziumi osztályommal az ország másik végébe, Pécsre mentünk kirándulni. Már akkor lenyűgözött az a vidék – kezdi a történetet Ildikó. “Soha nem voltam ott korábban, de úgy éreztem, hogy itthon vagyok. Később egy cégcsoportnál lettem irodavezető és közben tanultam. Először a Tan Kapuja Buddhista Főiskolán végeztem, majd, amikor filozófia szakra jelentkeztem, egyértelmű volt, hogy a Pécsi Egyetemet választom.”
Néhány évvel később családi vállalkozásként egy vendégházat szerettek volna nyitni Villány mellett, Ivánbattyánban.
“Ugyan a telkeket megvettük, ám végül az épületet nem húztuk fel. Ehelyett a villányi pincesoron nyitottunk egy üzletet, ahol borokat, sajtot, rétest és más finomságokat árultunk. Egy-két kis pincészetnél akkor már kínáltak borlekvárt, ám úgy éreztem, ízekben, megjelenésben lehetne mit javítani. Nyári időszak volt, éppen érett a meggy, majd a szilva, és a saját konyhámban elkezdtem kísérletezni az ízekkel, fűszerekkel, ugyanis kistermelőként erre volt lehetőségem. Egy szilvás, vörösboros lekvár volt az első, amit már kínáltunk fagylalthoz, süteményhez. Az elsőt aztán követte a többi, a kezdő szortimentben hatféle lekvár volt.”
Ildikó azonban tisztában volt azzal, hogy a belbecs mellett bizony a külcsín is sokat számít; megbízott egy grafikust, hogy az általa felvázolt elképzelések alapján készítse el a termékek címkéjének látványvilágát.
“Szerencsére azonnal egy hullámhosszra kerültünk és már az első terveket elfogadtam. És miközben a villányi boltot bezártuk, a Borlekvárt megismerték a fővárosban. Akkor már éreztem, hogy ebben bizony van fantázia.”
A Facebooknak is köszönhet viszonteladókat
Az ötlettől a megvalósult termékig mindössze négy-öt hónap telt el, ráadásul az időzítés is szerencsés volt, hiszen októberben, éppen az ajándékvásárlási hajrában készültek el.
“Ám ez arra is rádöbbentett, hogy a borlekvár valójában inkább szezonális termék, emiatt igyekszem mindig több lábon állni. A szép, minőségi csomagolás, a prémium kategória miatt a vevők egy hétköznapi étkezéshez nem igazán vásárolják, inkább ajándékba vagy kiemelt alkalmakra. A minőségből és a látványból azonban nem akartunk lejjebb adni, hogy így esetleg néhány bolthálózat polcaira is felkerüljön a termékünk.”
Ezt pedig az is megerősítette, hogy idén Ildikó támogatást nyert egy Európai Uniós programban. Az Empowering Women in Agrifood (EWA) hat hónapos intenzív program célja, hogy a korai szakaszban lévő női vállalkozókat komplex támogatással segítse, célzott képzést és személyre szabott mentorálást kínál. Országonként 10 főnek nemcsak pénzügyi támogatást nyújt, hanem a nők számára olyan oktatási lehetőségeket is kínál, amelyek révén megerősödhetnek vállalkozói készségeik és bővíthetik szakmai kapcsolataikat nemzetközi szinten is.
“Ezzel többek között az is jár, hogy kaptam egy mentort, akivel továbbgondoltuk a Borlekvár jövőjét és szeretnénk néhány luxus kategóriájú lekvárt is elkészíteni, például 5 puttonyos Tokaji Aszúból aranymazsolával vagy Egri Bikavérből. Mivel a külföldiek leginkább ezeket a magyar termékeket ismerik – és már érkezett is rendelés ezekre a határon túlról -, úgy gondoljuk, hogy megnyithatják az utat a külföldi piacok felé is, ahol talán kevésbé jellemző a szezonalitás. Itthon októbertől december 10-ig hirdetek a Facebookon, amellyel szerencsére nemcsak új és visszatérő vevőket, de jó néhány viszonteladót is nyertem, főleg boros szaküzletek képében. Ennek köszönhető, hogy akár Győrben vagy Kiskunhalason is elérhetőek a termékeink.”
Buddhista elvek a vállalkozásban
Az elmúlt, több mint egy évtizedben jó néhány új termékkel bővült a paletta. Ma már a több, mint tíz borlekvár mellett például levendulaszirup és gyümölcslekvárok is színesítik a kínálatot.
“Mindegyik termékünk adalékanyag és tartósítószer mentes, illetve vegán. Buddhista tanítóként nagyon fontos számomra, hogy sem a természetnek, sem magunknak, vagy a vevőknek ne ártsunk, így csak a legtisztább forrásból származó alapanyagokkal dolgozunk. Sokat kísérletezem új ízekkel, ebben pedig Kapta Albert séf van a segítségemre, aki gyermekkori barátom.”
A lekvárok időnként még mindig Ildikó konyhájában készülnek, ám a nagyobb volumen miatt már bérel egy üzemet is. Bízik benne, hogy jövőre talán már egy saját tulajdonú üzemben gyárthatják a termékeket.
“Mivel ez a termék szezonális, nekem is van főállásom. Buddhista tanítóként tevékenykedem és két évre visszamentem dolgozni a korábbi munkahelyemre, hogy a GYES idejére helyettesítsek egy hölgyet. Illetve van egy másik vállalkozásom is, pontfestő workshopokat és táborokat tartok és az alkotáshoz szükséges eszközöket, alapanyagokat forgalmazom egy webshopban. Ez is biztosítja azt, hogy nem kell aggódnom, ha valamelyik picit gyengébben muzsikál, hiszen van ideje kiforrni, nem a megélhetésem múlik rajta, ha még nem állnak be a folyamatok.”
A Borlekvár weboldalát három évvel ezelőtt újították meg; Ildikó pontosan látja, hogy néhány év alatt eljárt az idő felette és a jobb vásárlói élmény és látványvilág miatt is hozzá kellett nyúlni. Készül TikTok videókkal is, a termékkínálatot pedig sült teával szeretné kiegészíteni. Rövidesen pedig talán együtt dolgozhat a lányával is.
“Cukrász végzettséget szerzett és közösen gondolkodunk a borlekvárok és a sütemények házasításán. Most leginkább ezek az új termékek foglalkoztatnak és remélem, hamarosan előrukkolhatunk velük.”
5 tipp, amivel Ildikó kis befektetéssel tudta a vállalkozását fejleszteni
- A design sokat számít egy termék esetén, nem kerül sokkal többe, ha erre odafigyelünk, viszont sokkal több vásárlót hozhat egy szép csomagolás, mint aminél nem figyeltek oda a külcsínre.
- Termékfejlesztésnél mindig érdemes jól felmérni a célközönséget és hogy mire van szükségük. Tegyük fel a kérdést: melyek azok a relevanciák, amik vásárlásra ösztönzik őket?
- Hogy a figyelmet fenntartsuk és a cég is fejlődjön, minden évben vezessünk be új terméket.
- A jó árképzés nagyon fontos nem csak a termék minőségét, az ügyfelek vásárlási szokásait is figyelembe kell venni.
- Munkafolyamatok optimalizálásával, ügyviteli feladatok automatizálásával sok időt lehet spórolni és nem feltétlen kell hozzá nagy befektetés, inkább végig gondolni kell, hogy mit hogyan lehet hatékonyabbá tenni.