Ha valaki ledolgozik 8-10 órát, nem akarja még az egész kertészeti tankönyvet is megtanulni – Megyeri Szabolcs története
Megyeri Szabolcs neve mára egyet jelent a minőségi kertészettel. Az általa alapított vállalkozás nem csupán egy hely, ahol növényeket szerezhetnek be a vásárlók, de valóságos inspirációs és edukációs központ is. Nála a kertbarátok nemcsak egyedülálló faj- és fajta választékkal találkozhatnak, ötleteket, tanácsokat és folyamatos támogatást kapnak. Hogy még mit, ezt meséli el nekünk a tulajdonos.

Megyeri Szabolcs kertészmérnök Zuglóban nőtt fel. Ahogy a vidékiek mondták rá igazi, pesti „tápos” gyerek volt, és kissé introvertált. Míg tízből kilenc fiú focizott suli után, ő sietett haza, hogy a kertjükben tölthesse az idejét. Nem meglepő, hogy ezután kertészeti szakközépiskolába jelentkezett, ahol megtapasztalta, hogy ez a szakma cseppet sem kényelmes, sokszor nagyon hidegben vagy nagy forróságban kell dolgozni. Húszévesen Németországban egy dísznövénykertészetben újabb tapasztalatokra tett szert: „Az első napokban volt olyan, hogy hazamentem, és annyira kimerültem, hogy lefeküdtem ruhástól a padlószőnyegre, és elaludtam. Reggel ébredtem, úgyhogy se nem fürödtem, se nem vacsoráztam, annyira kimerített a munka.” – emlékezett vissza Szabolcs, aki mégis hálás ezért a tapasztalatért, mert ott tanulta meg igazán, hogy mit jelent a precízség és a hatékonyság. A Kertészeti Egyetemet elvégezve külföldre indult, Törökországba, ahol egy gyakorlaton azt látta, hogy kisebb méretű faiskolákat is működtetnek ott, akár egy kisebb családi ház udvarában. Ez inspirálta arra, hogy amikor hazajött, Biatorbágyon megnyisson egy 800 négyzetméteres kertészetet, amely közel egy évtizedig működött sikeresen.
A 2008-as válság azonban fordulópontot jelentett az életében, és pár évre rá eldöntötte, hogy valami mással akar foglalkozni. „Emlékszem, a padlástéri szobámban le-föl járkáltam. Úgy voltam vele, hogy nem nyugszom meg, amíg ki nem találok valamit. Ott fogalmazódott meg bennem, hogy létrehozok egy online kertészetet, egy webshopot.” – mesélte. Ekkor kezdte el felépíteni a jelenlegi brandjét, tartalmakat gyártani és előadásokat tartani. Az ötlet mögött az a társadalmi célkitűzés állt, hogy az emberek ne csak a megyeszékhelyeken és a nagyobb városokban férjenek hozzá a széles fajtaválasztékokhoz, hanem bárhol, ugyanolyan feltételekkel és ugyanolyan árakon.
Én mindig rájuk gondolok, belőlük indulok ki, amikor gyártom a tartalmaimat.
Szabolcs kiemelte, hogy a vállalkozás alapját 4 alappillér képzi: a növényekről írt, lektorált termékleírások; a támogató videók; az elérhető ügyfélszolgálat, ahonnan mindenkit visszahívnak; valamint a saját teherautókkal végzett házhoz szállítás. „Nálunk 90 ezer forint felett ingyenes a kiszállítás, alatta pedig 4290 forint. Bárki, aki Szentgotthárdon, Harkányban, Gyulán, Záhonyban vagy bárhol az országban rendel 15 ezer forintért növényt, gyümölcsfát, azt saját teherautóinkkal, saját sofőrökkel leszállítjuk és lerakjuk a kapuja elé. Hét darab teherautónkkal folyamatosan járjuk az országot.” – magyarázza a szakember.
A szakember elmondta, hogy célcsoportját azok az emberek alkotják, akiknek van egy zárkertjük vagy hétvégi telkük, és azt szeretnék hasznosítani. „Én mindig rájuk gondolok, belőlük indulok ki, amikor gyártom a tartalmaimat. Például karácsonykor a karácsonyfákhoz is mellékeltem használati utasítást, nagyon szájbarágós módon. Például: ’A földlabda az a drapszínű zsák, amit most lát a fenyőfájának a gyökerén.’” – részletezi Szabolcs. A kommunikációját nagyon felhasználóbaráttá akarta tenni. „Úgy vagyok vele, hogy ha valaki ledolgozik 8-10 órát, nem akarja megtanulni az egész kertészeti tankönyvet, nem akar mindenről tudni. Mint ahogy én is elmegyek személyi edzővel sportolni, én sem akarok mindent tudni az anatómiáról. Azt tanulja meg ő!”- teszi hozzá Szabolcs, aki a módszerének a sikerességét a vásárlói elégedettségben méri, az pedig kimagasló: 20 ezer vásárlóból maximum 100-nak van valamilyen problémája a növénnyel, amit kiszállít. A legnépszerűbbek a különleges növények, és a hatalmas választék.
Ha van egy néni, aki bizonytalan, hogy milyen színű petúniát vegyen,akkor akár 30 percig is elbeszélgetünk vele erről.
Megyeri Szabolcs kertészetében jelenleg 50 000 növény, 6 000 fajta található, hatalmas faj-, és fajtaválasztéka egyedülálló. Évente 200 000-et szállítanak ki a vásárlóiknak ezekből, és mindenkinek mindent elmagyaráznak, amit az ültetéssel, gondozással kapcsolatban tudni érdemes. „Nem nagyon fordul elő, hogy a vevők ne tudnák, mit kell kezdeniük a növényeikkel, ugyanis még a számla hátoldalára is rányomtatom az utasításokat, és telefonon is elmondjuk. Az edukáció végigkíséri a teljes vásárlási folyamatot.” – magyarázza Szabolcs.
A webshop támogatására működtet egy YouTube-csatornát is, amelyre 14 éve készíti a szakmai tartalmait. Olyan témákat dolgoz fel, amelyek érdeklik, amelyek hasznosak a vásárlóknak és amelyekben hisz. Elmesélte, hogy az első 1500 videója utcai körülmények között készült, sokszor járókelőket kért meg a videózásra, néha még vágás sincs bennük, mert akkor még nem volt benne járatos. Bár nem profi filmes, ez nem állította meg abban, hogy mára 2500 videót publikáljon.
Különösen nagy hangsúlyt fektet ezen kívül a törzsvásárlókkal és a követőivel való kapcsolattartásra, mivel hosszú távon szeretne együttműködni azokkal, akik komolyan veszik a kertészkedést. „Egy szép kert kialakításához és gondozásához olyan kapcsolat szükséges, amely a bizalomra épül!” – vallja a szakember, aki szerint a kertészet sikerének titka: az egyediség, a szakmai információ és az ügyfélszolgálat kiemelkedő színvonala. „Szezonban a szakmai ügyfélszolgálatunk naponta 300-400 hívást kezel. A weboldalon olyan szakértői leírásokat találhatnak a vásárlók, amelyeken lektorok dolgoztak, a növényeket pedig házhoz szállítjuk bárhol is éljen a megrendelő.” – magyarázza Szabolcs. - „Ha van egy néni, aki bizonytalan, hogy milyen színű petúniát vegyen, akkor akár 30 percig is beszélgetünk vele erről.” A Google-értékelésük 4,8-as. A szakember szerint azt értékelik az emberek, hogy nincs elengedve a kezük. Azt tanítja a kollégáinak, hogy ha egy ügyfél eléri őket, a problémák 99 százaléka már meg van oldva, mert emberi hangot hall, és megnyugszik: „Gyakori eset nálunk, hogy tavasszal a vásárlók jelzik, hogy a gránátalma, a selyemmirtusz vagy a hibiszkusz nem hajt ki. Ilyenkor részletesen elmagyarázzuk, hogy ezek a növények későn hajtanak, és várjanak három hetet. Ilyenkor jön az, hogy: ’Jaj, anyukám, ne mondja már, hát itt már minden virágban van!’ És akkor megkérjük hívjon három hét múlva! És persze, nem hív senki, mert addigra kihajt a növény.” – részletezi Szabolcs , aki szerint náluk biztonságban érzik magukat a vásárlók, mert tudják, hogy el tudják őket érni, és segítenek nekik. Abban biztos, hogy náluk soha nem fog mesterséges intelligencia válaszolni a vásárlói megkeresésekre.
„Gyakran elmondom a fiataloknak, hogy ez a díszkertész ágazat egy gyötrelmesen szép szakma, de érdemes rajta elindulni!”
A kertészetben jelenleg három fő kihívással kell szembenéznie: a szakemberhiánnyal, az általános munkaerőhiánnyal és a klímaváltozással. Van egy stabil alapcsapatuk, azonban új munkavállalókat nehéz találni. Nemrég Ázsiából érkezett munkaerő, akikkel rendkívül elégedettek. „Nem a magyarok elől vették el a munkát, mert olyan munkaköröket és műszakokat vállalnak, amelyeket mi nem.” – magyarázta. Úgy véli, az ilyen munkaerő alkalmazása nemcsak a hatékonyságot növeli, hanem pozitív hatással van a hazai dolgozók motivációjára, munkakedvére és fizetésére is, miközben csökkenti a leterheltségüket. A klímaváltozásról szólva kiemelte, hogy a növények náluk fekete cserepekben állnak a tűző napon, és a 35 fokos hőségben érkező szél olyan hatással van rájuk, mintha egy óriási hajszárítóval szárítanák őket. Ezért szükség van plusz árnyékolókra és párásítókra, hogy megvédjék a növényeket, amelyek sokkal inkább ki vannak téve az időjárás viszontagságainak, mint a kertekben kiültetve.
Szabolcs szerint nekik szoros értelemben véve nincs versenytársuk, mivel országosan szállítanak egész évben, nagy méretű és különböző típusú növényeket, és ezt más nem csinálja. Hangsúlyozta, hogy a kertészek között általában jó a viszony, mivel mindenki megérti a másik kihívásait: az esőt, a napsütést, vagy éppen azt, hogy sok ünnepi időszak számukra szezon, amikor nincs pihenés.
Ha több időm lenne, akkor egy komplett nyarat végig tudnék menni úgy az országban, hogy minden kertbe elmegyek, ahova meghívtak!
Fontosnak tartja a tapasztalatok átadását, ezért a Neumann János egyetemen tart előadásokat, egynapos kurzusokat, ahol gyakorlati tapasztalatokkal egészíti ki a hallgatók elméleti tudását: „Gyakran elmondom a fiataloknak, hogy ez a díszkertész ágazat egy gyötrelmesen szép szakma, de egy remek hivatás, érdemes rajta elindulni!”
Hosszú távú céljai között szerepel, hogy a magyar kertekben újra fellendítse a gyümölcstermesztést, ugyanis a vonatablakból kitekintve sokszor fájóan üres hátsó kerteket lát. Véleménye szerint ezt edukációval lehet megváltoztatni, és először kicsiben kell elkezdeni. „Induljunk el olyan növényekkel, olyan fajtákkal, amivel sikert tudunk elérni. A siker utána adja a boldogságot, és akkor tovább és tovább akarsz menni” – magyarázza Szabolcs és hozzáteszi, hogy jó érzés számára, amikor az ország különböző pontjain felismeri az általa szállított növényeket: „Ha több időm lenne, akkor egy komplett nyarat végig tudnék menni úgy az országban, hogy minden kertbe elmegyek, ahova meghívtak! De ez sok idő, mert sok helyen előkerül a meggyes pite, a kávé, a tea és már el is telt a délután. De kétségtelen, hogy imádom ezeket a találkozókat! Látni, hogy mivé fejlődtek a növények és találkozni a kertbarátokkal, már ezért érdemes ezt csinálni!” – magyarázza Szabolcs, majd hozzátette, hogy egyik nagy álma, hogy a magyarországi kertbarát kultúrát és a kertbarát köröket is újraélessze.
Tippek Szabolcstól:
- Legyen egy eredeti ötleted!
- Legyen kitartásod, és legyél elhivatott! Irtózatosan nehéz vállalkozni, és növényekkel foglalkozni.
- Legyél innovatív!
- Az ügyfél az első!
- Az ár legyen marketing eszköz is! Képviselje a minőségi munkádat.
- A szakmai céljaid legyenek az identitásod részei! Ha ez megvalósul, akkor sikeres és boldog leszel.
A cikk a Shoprenter együttműködésével valósult meg.