Hogyan építsd fel a saját arculatodat, kezdő vállalkozóként szinte ingyen?

{{ formattedDate }}4 perc olvasási idő

Amikor egy új vállalkozást indítunk, az első benyomás minősége, amivel a leendő ügyfelek találkoznak, nagyon fontos. A vizuális megjelenés nem csupán esztétikai kérdés, hanem a márkaidentitásunk egyik fontos alappillére is. De hogyan lehet kezdőként, kevés tapasztalattal és költséghatékonyan kialakítani egy figyelemfelkeltő, hozzánk illő arculatot? Erről kérdeztük Fekete Nórát, a Be Different Digital alapítóját.

Manapság alig néhány másodperc áll rendelkezésünkre, hogy megragadjuk a vásárlók figyelmét, így nagyon nem mindegy, hogy mi az amit először látnak belőlünk. A jól megválasztott színek, grafikai elemek a szöveggel, fotókkal együtt érzelmi kapcsolatot teremthetnek a célközönséggel, ami növelheti a termékeid hitelességét így a vásárlások számát is. „Egy jól felépített vizuális identitás nemcsak a figyelemfelkeltésben segít, de az impulzusvásárlások számát is növelheti, hiszen a kutatások szerint a vásárlások 50-60%-a ilyen módon történik.” - magyarázza Fekete Nóra, aki szerint sok kezdő vállalkozó elköveti azt a hibát, hogy a saját stílusát próbálja megjeleníteni a weboldalán vagy a közösségi oldalain, holott a látványvilágot a célcsoport ízléséhez kell igazítani. Mint mondta: hiába szereti valaki a klasszikus, rózsaszín stílust, ha például férfiaknak, üzletembereknek árul laptopborítókat, akkor egészen más szín- és képi világgal tudja megragadni a figyelmüket. Hozzátette, hogy természetesen vannak kivételek, olyan szolgáltatók esetében, ahol kifejezetten a szakemberhez kapcsolódhat az ügyfél, például coach-ok, designerek esetében, amikor a személyes stílus kerül előtérbe. De ehhez is szükséges, hogy a vállalkozó pontosan ismerje, kiket szeretne megszólítani, kik a célcsoportjai, hiszen ehhez kell igazítania nemcsak a vizuális elemeket, hanem az egész kommunikációját is. Nóra sok szép weboldallal találkozott már, amelyek esztétikusak ugyan, de nem támogatják hatékonyan a termékek vagy szolgáltatások értékesítését.

Fontos elsősorban, hogy egy vállalkozás arculatának egységesnek kell lennie – a stílusnak, betűtípusoknak, színeknek, logónak – mind a weboldalon, mind a közösségi média felületeken. Ez segíti a felismerhetőséget és növeli a bizalmat a márka iránt.

Az arculat kialakításánál érdemes a következő elemekre koncentrálni:

  • Színek: Az egymáshoz passzoló színvilág létfontosságú, hiszen a színek pszichológiai hatással vannak a vásárlókra.
  • Betűtípusok: Legyen könnyen olvasható, és ne használjunk 2-3 betűtípusnál többet, hogy az összhatás harmonikus maradjon
  • Egység: Minden online felületen – legyen az weboldal vagy közösségi média – azonos vizuális elemeket kell alkalmazni, hogy a márka felismerhető maradjon.
  • Videók: A videós tartalmak hatékonysága vitathatatlan, különösen, ha mobilra optimalizáltan készülnek.

Egy rövid bemutatkozó videó növelheti a hitelességet, de figyelni kell arra, hogy ezek nagyobb tárhelyet igényelnek, és ha az oldal nincs megfelelően optimalizálva, akkor belassulhat, vagy nem töltődik be. Ma már nem megengedhető, hogy egy weboldal ne működjön hibátlanul. Egy szétesett oldal, egy nem betöltődő kép vagy videó rossz benyomást kelt, és negatívan hat a cég megítélésére.

Az egyes vizuális elemeket érdemes úgy elkészíteni, hogy azok ne csak a weboldalon, hanem a közösségi médiában is használhatók legyenek, így sok időt és energiát lehet megspórolni.

Azt is hangsúlyozta Nóra, hogy gyakori hiba, ha a weboldal nincs mobilra optimalizálva, pedig a felhasználók 60–70 százaléka, - egyes kutatások szerint akár 90 százaléka - mobilról böngészik, és több mint 50 százalékuk mobilról vásárol!

Profi vagy saját fotók?

Nóra szerint a közösségi médiába sok esetben megfelelőek lehetnek az általunk, mobiltelefonnal készített fotók, videók. Ugyanakkor vitathatatlan, hogy egy profi fotós keze által készített portré a weboldalon jobban megragadhatja a vásárlók figyelmét. Ha valaki webshopot üzemeltet, akkor az első hónapokban százezreket spórolhat azon, ha profi fotós helyett valamilyen termékkép generáló szoftvert használ. Erre léteznek már mesterséges intelligencián alapuló megoldások, amelyekkel élethű modellfotókat (mockupokat) generálhatunk a termékeinkről. Ezek gyakran szinte megtévesztésig hasonlítanak az eredetire. Több olyan applikáció is elérhető, amely segítséget nyújt abban, hogy a saját készítésű termékfotókon például a hátteret megváltoztassuk, így akár néhány perc alatt webshop-kompatibilis képet hozhatunk létre. 

Nóra szerint a vásárlások nagy százalékában döntő, hogy a termékképek élethűek legyenek, ehhez az egyik legjobb fizetős eszköz a Placeit, ahol havi előfizetésért cserébe korlátlan számú élethű mockup generálásra nyílik lehetőség, de van ilyen funkció például a Canvában is.

Számos applikáció és szoftver áll ma már rendelkezésre, amelyek megkönnyítik a vizuális tartalmak és egy alap arculat létrehozását, ezzel segítve a kezdő vállalkozókat. Ugyanakkor, ezek magas szintű használatához, akár több száz óra gyakorlásra van szükség és mindenképpen jó vizuális érzékre. Akinél ezek az alapok rendelkezésre állnak, akár grafikus vagy szövegíró nélkül is el tud indulni kezdő vállalkozóként. “Gyakorlatilag akár egy egyhavi Canva + ChatGPT Pro előfizetéssel is el lehet kezdeni már egy vállalkozást.” - összegzi Nóra. 

A Canván belül is számos alkalmazást találsz, amelyek lehetővé teszik, hogy akár te hozd létre a saját arculatodat. Íme néhány példa:

  • Color Palette AI: Automatikusan generál harmonikus színpalettákat.
  • Logo Maker: Egy mesterséges intelligencia alapú logótervező.
  • Mockup Generator: Különösen webshopok számára hasznos, mert termék képeket tud generálni.

Néhány egyéb szoftver, amelyet érdemes kipróbálnod és használnod:

  • ChatGPT: Segít a weboldal szövegezésében és képgenerálásban is.
  • AI fotógeneráló alkalmazások: Ha nincs pénzed profi fotósra, ezek az eszközök üzleties portrékat generálnak rólad.
  • Rengeteg ingyenes stock fotó/videó oldal van: Ha nincs saját anyagod, a Pexels , az Unsplash vagy a Pixabay jó segítség lehet.

Még ha csak egy egyszerű PDF-ben is, de érdemes dokumentálni a kiválasztott színeket, logókat, betűtípusokat, vagyis készíteni egy arculati kézikönyvet, ami segíti az egységes látvány kialakítását, főként, ha többen dolgoztok a vállalkozásban. Összességében elmondható, hogy az igényes, termékhez illő, egységes vizuális arculat kialakítása elengedhetetlen a vállalkozásod sikeréhez, de szerencsére manapság már rengeteg eszköz és ingyenes segítség áll a rendelkezésedre, hogy költséghatékonyan hozz létre professzionális megjelenést.

Rövid terv induláshoz:

  1. Határozd meg a célcsoportodat! (nem, kor, stílus, problémák alapján)
  2. Válassz 2-3 fő színt, 1-2 betűtípust, és határozd meg a stílust, amivel a célcsoportodat leginkább meg tudod szólítani!
  3. Készíts egy jó logót! (akár Canva vagy AI segítségével)
  4. Fotózz és/vagy generálj a termékeidről képeket, és készíts a munkatársakról is fotókat!
  5. Ezek alapján alakíts ki egy egységes képi világot a weboldaladon és a közösségi médiában, akár sablonok segítségével.
  6. Készíts egy egyszerű arculati „útmutatót” magadnak, pl. Canvában, hogy ne térj el a kiválasztott színektől és stílustól!

Néhány példa inspirációnak:

  1. Holy Ship
    Egy webshopnál nagyon fontos, hogy egységesek legyenek a színek, a termék képek, a betűtípusok. A Holy Ship az óceánjárózás szerelmeseinek árul kiegészítőket. Ehhez minden passzol: a vidám design, a fiatalos szövegek és kreatív termékek is.
  2. Török Balázs
    Szakértőként fontos, hogy az esztétika mellett a tartalom is egyensúlyban legyen az arculattal. Balázsnál nagyon jól látható, hogy az egységes arculat mellett marketing szakemberként nagy hangsúlyt fektet a brand identitását adó tartalomra is.
  3. Magyar Bortúra
    Lényeges, hogy a weboldal akkor is tükrözze a brandet és a szolgáltatásokat, ha a látogatók többsége a mobil applikációt használja. Ez remekül megjelenik a Magyar Bortúránál, mivel minden fontos információ elérhető ott is.

Tovább olvasnád?
Regisztrálj!

  • Lépj kapcsolatba más vállalkozókkal, üzleteljetek
  • Töltsd le D terveinket, és digitalizáld a vállalkozásodat
  • Fogyaszd exkluzív tartalmainkat
  • Értesülj első kézből az aktuális kkv-kat értintő témákról hírlevelünkből

szerző:Mekis Csilla

Ezek is érdekelhetnek

További tartalmak