Hogyan lesz élmény a szemüvegvásárlás? – A Szemes Optics & Coffee története

Nehéz pályára tévedt a sminkes karriert szemüvegboltra váltó Flórián Fanni, de született vállalkozóként a kihívások még erősebbé teszik. Az elegáns, mégis barátságos üzletében „alap” a szakmaiság és a vevőközpontúság. A különleges keretválasztékon túl fontosnak tartja a minden érzékszervre ható vásárlási élményt: tudatosan választott illatok és zene mellett speciality kávéval is kényeztetik a betérőket.

{{ formattedDate }}5 perc olvasási idő

„A szemüveg-vásárlásom során éreztem, ezt másként is lehetne ” – idézte fel Flórián Fanni a Szemes Optics & Coffee ötletének születését. „Nem találtam meg az igényeimnek megfelelő kínálatot és szolgáltatást, kedvem lett új színt hozni az optika világába” – tette hozzá. Hamar, 2,5 hónap múlva – a Covid kellős közepén – nyitotta meg az üzletet, mert, mint mondta: amit a fejébe vesz, azt általában megcsinálja. „Az akkor másfél éves kisfiamnak is nagy szerepe volt abban, hogy a sminkes karrieremet szívesen cseréltem a boltra” – tette hozzá. Annak időbeosztását, de bizonytalanságát sem érezte összeilleszthetőnek egy kisgyerek nevelésével. „Szerettem volna egy olyan formátumot, amely passzív jövedelmet is biztosít. Egyébként is örök nyughatatlan vagyok, tele ötletekkel. Évek óta kutattam, mit csinálhatnék mellette, aztán helyette, mert tizenhárom év után a kiégés szélére is kerültem. Az emberek rezgéseire fogékony, érzékeny lelkületű emberként nagy műsorok vezető sminkeseként a médiában dolgozni, megterhelő volt: mindent magamra vettem: a szereplők örömét és fájdalmát is” – mondta a még csak 35 éves Fanni. Bevallása szerint rá se tud nézni a négy éve letett sminkes bőröndjére, ám a múltja szerephez jut a szemüvegboltban, hiszen a különleges keretkínálat kialakításán érződik, hogy másként tekint a szemüvegekre, de az emberek arcára is.

A vállalkozás Fanni számára „magától értetődő” volt. „Így szocializálódtam: a szüleim és a családtagjaim is vállalkozók. Azt azonban nem tudtam, miből valósítom meg a tervemet. Aztán egy baráti házaspár odaadta a házát, hogy hitelt vehessek fel. Erős motiváció volt, hogy vissza tudjam adni. Az üzlethelyiséget egy másik családi barát ajánlotta fel, kedvező bérleti konstrukciókkal. Az, hogy sok akadályba ütköztem – akkor és most is – nem tántorít el, természetes velejárónak élem meg. Sminkesként is szabadúszó voltam, magam menedzseltem a pénzügyeimet. Ez sokkal nagyobb és szerteágazóbb, de fokozatosan épült és növekszik a cég, és ezzel a feladatok mennyisége is. Már a férjem is sokat segít” – tette hozzá Fanni.

Nehéz terep

Az, hogy nehezített pályára lépett, már az elején kiderült. Az üzlet nyitásakor az első beszállító, akivel felvette a kapcsolatot, figyelmeztette, nem kellene ebbe a zárt szakmába „belenyúlnia”. „De nem vették el a kedvemet, pedig közben – szintén hiányt tapasztalva – eszembe jutott, babaúszást is csinálhatnék. Örülök, hogy maradtam a szemüvegboltnál, ebben megtaláltam önmagam” – hangsúlyozta.

Fanni úgy tapasztalta, a magyar vállalkozók félnek a változásoktól. Igaz, tette hozzá: a jelenlegi környezetünk, a szűkebb és a tágabb is, sokat tesz ezért, de szerinte ez a kereskedelem hanyatlásához vezet. „A szemüvegkészítés területén pedig még magyar viszonylatban is rendkívül nagy elmaradások vannak a nyitottságot és a fejlődésvágyat tekintve. Van ezzel problémám, de feladatom is. Bár vannak szakszervezeti próbálkozások, nehéz felkavarni az állóvizet. Az optikák zárt Facebook-csoportjaiban is szoktam feszegetni a határokat. Szerintem ugyanis soha nem elég, ami van, főleg tudásban. Elkeserítőnek tartom, ha egy optometrista vagy látszerész megelégszik a tudásával. Annyira sokszínű ez a szakma, és tele van lehetőségekkel is, megdöbbent, hogy nem akarnak folyamatosan fejlődni” – osztotta meg.

Exkluzív, szakmai és barátságos

A szakmai kiválóság mindig is elsődleges szempont volt Fanni számára, ezért azonnal szakembereket alkalmazott. „Négy és fél év alatt már rengeteg minden ragadt rám, és eljárok képzésekre is. Ahogy a kanapén ülve figyeltem a kollégáimat, sokszor »beugrott«, melyik keret állna jól az ügyfélnek. Sokszor ismerősök, barátok, de ügyfelek is megkeresnek, válogassunk együtt a keretek között. Izgalmas, hogy mennyi minden befolyásolja a választást. Igyekszem lefejteni a sok külső zajt, nyomást, hatást, hogy mindenkinek megtaláljuk a legjobbat” – árulta el.

A rendelőben a legkorszerűbb digitális eszközökkel szinte klinikai szintű vizsgálatokat képesek elvégezni. „Olyanokat is, amelyekre máshol hónapokat kell várni” – mondta. Hozzátette, ezen a területen fejlődnie kell, mert, ahogy fogalmazott: „ahogy kijön valamilyen újdonság, úgy érzem, azonnal szükségünk van rá. A külföldi partnerek gyakran mondják: nyugati országokban is megállná a helyét az üzlet, amelynek különlegessége a speciality kávézó is.

Egyensúlyban

Fanni számára nagy feladat az is, hogy ne legyen mindig bent az üzletben. „Meg kell tanulom, úgy menedzselni, hogy ne kelljen mindenben részt vennem. Azért is, mert néha úgy érzem, túlnő rajtam. Szuperek a munkatársaim, szeretik, ha ott vagyok. Bízom is bennük, tudom, minden ugyanúgy történik akkor is, ha kilépek az üzlet ajtaján. Ők is a szívüket-lelküket beleteszik, mégis vannak olyan nüansznyi dolgok, amelyek miatt úgy érzem, jó, ha jelen vagyok. Egyébként sem hiszek a »fentről irányításban«, a munkatársak és az ügyfelek között kell lenni” – mondta. Fanni elárulta, a feladatok delegálásával nincs gondja, és erre a munkatársai is nyitottak, így mindenkinek megvan a maga szerepe. „De örülök, és hálás vagyok, ha valakinek újító ötlete is van” – tette hozzá. Elárulta, az ő legjobb gondolatai akkor születnek, amikor „magával lehet. Igyekszem megteremteni a lehetőségét, hogy befelé figyeljek” – mondta. Hozzátette azt is, erre nyitottnak kell lenni, és nem árt ismerni magunkat, hiszen, mint fogalmazott: „van, aki megőrül a saját gondolataiban”.

Önazonosság és tudatosság

Sminkes „előéletének” utóhatása az is, hogy ismert emberek „szívességből” hírt adtak az üzlete nyitásáról. A „futótűz” eredménye, hogy az első három hónap majdnem vissza is hozta az üzlet és a készlet költségét. „A közösségi oldalak akkor még nem voltak ennyire telítettek, hitelesebben lehetett kommunikálni” – mondta. Kezdettől fogva tudatosan igyekezett megismertetni a szemléletét és a stílusát, ám tisztában volt azzal, időre van szükség, hogy az „emberek rákapjanak az újdonságokra”. A közösségi oldalak használata Fanninak „zsigerből jön”,  mint mondta: ízléssel, szépérzékkel, egy kis finomsággal és teljes önazonossággal megfelelően lehet használni ezeket a felületeket. „Mindig én fotózom be a kereteinket, kezelem az oldalainkat és szerkesztem a hírleveleket – ha átadnám másnak, azt érezném, elveszítem a kapcsolatot az ügyfeleinkkel, és nem is lenne olyan, amilyennek én szeretném. Ez a kommunikáció is a bolt része, sőt: az identitása, amely azonos az enyémmel” – magyarázta Fanni.

Az üzlet vezetésében, mint bevallotta: az intuícióira hallgat, mégis tudatos. „Dolgoztam korábban a vendéglátásban, ezt is alapvetően annak élem meg. Szeretjük az ügyfeleinket és hálásak vagyunk értük. De tisztelettel vagyunk a termékek iránt is, amelyeket értékesítünk. Természetesen előfordul, hogy hibázunk, de addig dolgozunk egy szemüvegen, amíg tökéletes nem lesz. Hozzátette, egyébként is mindent megtesz a vevői elégedettségéért, még ha ez  pluszköltséggel is jár. Hiszen, mint mondta: a szemüveget sokat viseljük, fontos, hogy pontosan illeszkedjen, és az egyéniségünket is tükrözze, a kiválasztása ezért időt és odafigyelést igényel.  „Minden, akár problémás esetben is addig próbálkozom, amíg a vevő elégedett nem lesz. Nincs olyan, hogy »ezt kell megszoknia«! Ha nem kényelmes, nyom, szorít, akár át is tesszük a lencsét egy másik keretbe, ingyen. Mindig muszáj megtalálni a tökéletes megoldást” – tette hozzá.

Flórián Fanni tippjei vállalkozóknak:

  • Ne hagyd magad eltántorítani!
  • Higgy magadban!
  • Ne félj néha magaddal időt tölteni. Lehet, hogy a gondolataidban születik meg a legjobb tanács.
  • Fektess innovációba! Ne félj az újdonságoktól! A tanulásra, a digitális eszközök, az új technológiák alkalmazására ne költségként, hanem befektetésként tekints!
  • Legyél önazonos, mindig minden tevékenységedben!

A Szemes Optics & Coffee vállalkozás a Visa Boltok Boltja verseny egyik díjazottja. A Visa Boltok Boltja verseny 2022-ben indult a kiskereskedelmi üzletek megmérettetésére Magyarországon, azzal a céllal, hogy elismerje a helyi vállalkozások eredményeit és felhívja a vásárlók figyelmét a kiemelkedő vásárlási élményt és magas szolgáltatási színvonalat nyújtó boltokra.

szerző:Barabás Júlia

Ezek is érdekelhetnek

További tartalmak