Hogyan tudja a vállalkozást hatékonyabbá tenni a mesterséges intelligencia?

{{ formattedDate }}5 perc olvasási idő

Igazi őrület van kibontakozóban a generatív AI és a felhasználókkal kommunikáló mesterséges intelligencia rendszerek körül, ám ha a kulisszák mögé kukkantunk, akkor sok esetben csak azt látjuk, hogy tartalomgyártásra használják az alkalmazásokat: helyettünk elvégez egy csomó szöszmötölős feladatot, például összefoglal, lekutat, megír, és javaslatokat ad bármilyen témában. Csakhogy ennél sokkal markánsabb potenciállal bír, sőt, az unalomig emlegetett hatékonyságnövelés és versenyelőny építés tényleg elérhető vele. A napelemes, hőszivattyús SOLARKIT azon kevés magyar cégek közé tartozik, ahol a digitalizációval karöltve szisztematikusan építik be a mesterséges intelligenciát az üzleti folyamatokba. A cég marketing vezetőjével, Farkas Erikával és a cégtulajdonossal, Tóth Marcellel beszélgettünk.

Az alapok

A helyzet az, hogy akár akarunk AI-val foglalkozni, akár nem, sok esetben már használjuk is, elég csak a keresőre és social hirdetésekre gondolni: ezek az alkalmazások (hirdetéskezelő, kereső optimalizálás stb.) már használnak gépi tanuláson alapuló algoritmusokat, például a keresési szándék felismerésére vagy hirdetések optimalizálására – ezek révén a mesterséges intelligencia bizonyos funkciói már beépültek a mindennapi online működésbe. Tehát az AI már „built-in” lett, nem választható opció. Ezzel persze a honi vállalkozó kevéssé van kisegítve, ám az már erősen vezetői hozzáállás kérdése, hogy ha már egyébként is ráléptünk erre az útra, akkor komolyabban foglalkozunk vele, vagy csak a Google keresőben használjuk a mesterséges intelligenciát?

A SOLARKIT-nél folyamatosan azt vizsgálják, hogy a jelenlegi csapattal hogyan tudnak automatizálni, nemzetközileg skálázódni, illetve a növekedés ütemét gyorsítani, több feladatot ellátni, projektet menedzselni és több ügyfelet kiszolgálni, különösen azért, mert kifejezett cél a regionális terjeszkedés. A cég ügyvezetője és társtulajdonosa, Tóth Marcell ebben a kérdésben elkötelezett és határozott véleményt képvisel, mert mint fogalmaz „hacsak lehet minden üzleti területen igyekszünk kiaknázni az AI-ban rejlő lehetőségeket. A stratégiai cél a munkavállalói hatékonyság növelése, a feladatok automatizálása, a kreatív munkafolyamatok támogatása AI-eszközökkel.”

Esetükben mindez azért tud jól működni, mert még az AI berobbanása előtt bevezették a HubSpot CRM rendszert. Ez, habár viszonylag magas költségtétel, megteremtette a vállalat digitalizációjának és AI-alapú irányításának alapját. „Fontos, hogy az AI-t nem lehet csak úgy magában bevezetni. Feladat- és folyamatleltárra van szükség, amibe bele tudjuk illeszteni az AI erősségeit. A HubSpot modern CRM-megoldásként lehetőséget teremtett arra, hogy az üzleti adatainkat strukturáltan kezeljük, automatizáljuk a marketing és értékesítési folyamatokat, és ezekre később AI-t támogató eszközöket is tudjunk építeni. Az AI-bevezetés kapcsán hamar szembesültünk azzal, hogy a legnagyobb kihívás nem maga a technológia, hanem az adatok minősége.” – mondja Farkas Erika, a cég marketing vezetője. Az egész AI-ra történő átállás alapja az, hogy strukturált és egységes adatbázist hozzunk létre – mert bármilyen AI-megoldás csak annyira jó, amennyire az alapjául szolgáló adatok pontosak, naprakészek és összefüggésbe rendezhetők.

Ébresztő

A marketing vezető hangsúlyozza, hogy „nem meglepő módon irdatlan pénzeket lehet elégetni mindenféle csodát ígérő alkalmazás és applikáció megvásárlásával”. A SOLARKIT-nek is volt pár rossz választása, amíg rá nem jöttek, hogy hiába a szuper technológia, az ember nem nélkülözhető. Mint Erika mondja, „az AI használatával kapcsolatban van egy nagyon nagy félreértés: sok vállalkozó azt hiszi, hogy ha megveszi az előfizetést egy alkalmazáshoz és egy üzleti folyamatot automatizál vagy okosabbá teszi, akkor pipa, készen is vagyunk, ezzel többet nem kell foglalkozni, mert megy magától. Ez nem igaz! Az AI bevezetése és optimalizálása egy folyamatosan fejlődő, iteratív folyamat, amely időszakos finomhangolást és nyomon követést igényel.” A másik fontos dolog, hogy önmagukban ezek a rendszerek/alkalmazások nem lesznek okosak: erre a legjobb példa a chatbot, ami csak akkor jelent hozzáadott értéket a cégnek, ha megfelelően testre szabják, jól strukturált válasz mintákkal.

Az AI alkalmazások iránt érdeklődőknek Erika azt tanácsolja, hogy célzottan és szakember szemével keressenek: simán el lehet veszni az app-ok és jó ajánlatok tengerében, mert naponta jelennek meg új AI-megoldások. A titok abban rejlik, hogy nem lehet egy emberre rátenni a feladatokat, azaz a tapasztalatok azt mutatják a SOLARKIT-nél, hogy nem érdemes egy központi felelőst kinevezni az AI-bevezetésre, mert ahány terület, annyi applikáció: Egy dolog, ha valaki hobbiból fotózik, és más, ha pontosan meg kell határozni, milyen expozíciós értékeket, beállításokat várunk egy képfeldolgozó algoritmustól. Ugyanez igaz az AI-ra is: a hatékony használathoz mélyebb szakmai ismeret kell az adott területen. Ezért például a HR terület esetében érdemes HR-szakembert, a pénzügynél pedig pénzügyi szakembert bevonni, ha AI-bevezetésre kerül sor, és ez igaz minden területre. A saját szakmájuk szerint ők tudják majd a leginkább megmondani, hogy milyen feladatra, milyen mélységekig, milyen időtávon és milyen költségek mellett érdemes AI-ra áttérni. Olyan nincs, hogy egy cégnél valaki egy személyben minden területet mélységekig átlát, pláne úgy, hogy látja azok fejlesztési lehetőségeit is” – mondja Erika. 

Hogyan csinálja a magyar megújuló energetikai cég?

A SOLARKIT-nél jelenleg a kereskedelem, az ügyfélszolgálat, a marketing, a HR és a pénzügyi terület használ AI-alkalmazásokat.  Most 10 applikációt használnak napi szinten, azaz ezek be vannak építve az üzleti folyamatokba. Sokat lendített a nemzetközi terjeszkedésükön is, ott szinte kézzelfoghatóvá vált az előny: korábban sok költség és idő is volt egy magyar piacra készített edukációs videót egy másik országra honosítani – forgatócsoporttal, komoly technikával, ahol Marcell magyar nyelvű nyilatkozatát át kellett fordítani az adott külpiacra. Egyébként ehhez kapcsolódik a cég egyik TikTok videója is: az AI-használat első próbálkozásaiként született egyik videójuk kissé röhejesre sikerült, ami szinte mém lett az elcsúszott és teljesen más hanggal. „Ma már professzionálisan működnek ezek az applikációk” – mondja Erika, utalva arra, hogy fél év alatt is iszonyú fejlődésen mennek keresztül a technológiák. Olyan AI-eszközöket használunk, amelyek lehetővé teszik, hogy egy mobilos videóból rövid idő alatt idegen nyelvű, feliratozott tartalom készüljön – így gyorsabban tudunk reagálni a különböző piacok igényeire. Az AI fejlődése nemcsak a gyorsaságot hozta magával, hanem a kevesebb ellenőrzés szükségességét is: korábban egy műszaki kolléga hosszú munkaórákat töltött azzal, hogy javítsa az AI félrefordításait, hiszen messze volt a tökéletestől. Most már a hibák száma jelentősen csökkent (ezzel együtt az emberi tényező továbbra sem nélkülözhető).

Mindez az ingyenes verziókkal nem működik: Erika egyértelművé teszi, hogy tesztelgetni 1.0-as szinten lehet az ingyenes verziókkal, de valódi megoldást legtöbbször az előfizetős verziók adják. Ha előfizetünk, akkor azt viszont használni kell, hogy visszahozza az árát. Ugyanis az AI és egyéb, a digitalizációt segítő alkalmazások cégszintű használata költséges lehet. Figyelni kell arra is, hogy legyen a portfólióban olyan, ami több területnek is jó, hiszen felesleges duplikálni a funkció miatt. „Nálunk például ilyen a Canva, amit a marketing és a HR is tud használni, de néha még a műszaki terület is. Így egy előfizetéssel 3 terület is jól jár” – mutat rá Erika.

A skálázhatóság ugyancsak kardinális kérdés és egyben kihívás is. Az egyik lehetőség, hogy egy nagy, monstrum szoftvert / eszközt használsz, amivel sok típusú folyamatot le lehet fedni, viszont drága. A másik lehetőség, hogy ha mindig csak részfeladatokat fedsz le, akkor ezek olcsóbbak is, ám ebből több kell, hogy egy egész workflow-t lefedj. Ez több időt is jelenthet, mire beépíted a rendszerbe. „A videós kolléga például egyszerre 4-5 tool-t használ, a videó elejét mással csinálja, mint a közepét, külön AI-tool teszi rá a hangot, megint más a feliratot. És ez azért van, mert nem találtunk olyat, ami az egészet úgy lefedné, ahogy mi szeretnénk” – mondja Erika. Ám itt el is lehet veszni megint csak, tehát érdemes nyomon követni az egyes tool-okat, mert ezek automatikusan megújítják az előfizetést, és a sok kis összeg egy éves időtávon már jelentős költséggé duzzadhat, főleg, ha feleslegesen csak áll és nincs kihasználva, mert a teszteléskor nem vált be.

A SOLARKIT napi működésének gerincét a HubSpot CRM rendszer adja, amelybe automatikusan bekerül minden beérkező érdeklődés – legyen szó napelemes rendszerről, hőszivattyúról, energiatárolóról vagy akár csak egyetlen inverterről. A rendszer azonnal szegmentálja az ügyfelet: a marketing csapat látja, honnan érkezett, milyen tartalom iránt mutat érdeklődést, és milyen típusú vásárlói profilba illik. Ez alapján a hírlevélrendszer célzott üzeneteket küld, a sales-csapat személyre szabott ajánlatkészítésbe kezd, a műszaki csapat pedig időben látja a várható projektparamétereket.

Ez a működés ma még nagyrészt szabályalapú CRM-automatizáláson alapul, viszont több ponton már bevontak AI-eszközöket is – például a marketing szövegek gyorsabb előállítására, ügyfélreakciók alapján személyre szabott tartalom ajánlására, valamint a projekt-előkészítés során szándékfelismerésre és tervezési paraméterek becslésére. Ezek az AI-megoldások nem helyettesítik a meglévő struktúrát, hanem kiegészítik és támogatják – éppen ezért most azon dolgoznak, hogy az alapot, vagyis az adatminőséget olyan szintre hozzák, amelyre hosszú távon megbízható AI-funkciók építhetők.

Megéri?

A SOLARKIT-nél teljesen bejöttek az előzetes számítások és elvárások, és tervek szerint további vállalati területekre terjesztik ki az AI-megoldások alkalmazását. Van még potenciál számos területen, például a raktározásban, ahol készletezést és beszerzést tudják pontosabban előre jelezni és persze automatizálni.

A vállalati működésünk átalakulásának fontos eleme volt az, hogy számos folyamatot digitalizáltunk és automatizáltunk – például a belső kommunikációt, az ügyféladatok rögzítését, az ajánlatkérések nyomon követését vagy az adminisztratív teendőket. A kollégáinknak ma már nem kell telefonon egyeztetni vagy manuálisan adatokat másolni: a legtöbb dolog CRM-rendszeren vagy más digitális alkalmazáson keresztül történik. Ez önmagában is jelentős versenyelőnyt jelent.” - emeli ki Erika.

Az AI-használat ezekre az alapokra épül – például segít priorizálni az ügyfél reakciókat, ajánlásokat tesz vagy gyorsítja a tartalomkészítést.

Mire figyeljen egy KKV, amely be akarja vezetni az üzleti folyamatokba az AI-t?

  1. Emberi tényező: edukálni kell a munkatársakat: „nem az AI veszi el a munkádat, hanem az, ha nem tudsz vele bánni.”
  2. Kell egy alaprendszer: központi CRM szoftver nélkül is meg lehet csinálni, de gondold át, hogy a különböző területeken használt AI-megoldások hova importálják az adatokat és ott mit kezdesz vele.
  3. Számolj és tervezz: gondold át, hogy hova akarsz eljutni, és e szerint fizess elő alkalmazásokra
  4. Mindig az adott terület szakértője döntse el, hogy neki milyen AI-tool tud segíteni.
  5. Folyamatos fejlődés: az AI-vel foglalkozni kell, tanítani kell a modelleket, és nyomon kell követni az alkalmazások fejlesztéseit is.
  6. Az AI egy befektetés: lehet olyan eset, hogy komoly pénzügyi áldozatot igényel, de gyorsabb és hatékonyabb tudsz lenni, ez pedig javítja a megtérülést.
  7. Néha érdemes azért hátrébb lépni és távolabbról szemlélni a nagy AI hype-ot: az AI nem jó mindenre. Sok minden megvalósítható “hagyományos” mérnöki és matematikai módszerekkel, mesterséges intelligencia nélkül is.

Tovább olvasnád?
Regisztrálj!

  • Lépj kapcsolatba más vállalkozókkal, üzleteljetek
  • Töltsd le D terveinket, és digitalizáld a vállalkozásodat
  • Fogyaszd exkluzív tartalmainkat
  • Értesülj első kézből az aktuális kkv-kat értintő témákról hírlevelünkből

szerző:Szeles Gábor

Ezek is érdekelhetnek

További tartalmak