Hogyan válik valaki gasztro-vállalkozóvá úgy, hogy sosem akarta „csak” ezt csinálni? – Beck Márton sikersztorija

Kinek a fejében ne fordult volna már meg, hogy majd egyszer nyit egy kávézót vagy éttermet? Aztán az efféle álmok gyakran szertefoszlanak – és van olyan is, amikor egészen különleges módon valósulnak meg. A Beck család vendéglátós tapasztalat nélkül, de annál nagyobb lelkesedéssel vágott bele egy budapesti tapas bár létrehozásába. Azóta az általuk üzemeltetett Padron ikonikus hellyé vált, és immár másokkal társulva további két éttermet nyitottak a városban. Hogy milyen előnyei vannak a családi és baráti vállalkozásnak és egyben milyen kihívásokat tartogat ez a fajta biznisz, és egyáltalán hogyan lehet nemhogy fennmaradni, de még bővülni is jelen körülmények között a piacon, arról Beck Mártonnal beszélgettünk.

{{ formattedDate }}5 perc olvasási idő

13 éve nyitották első éttermüket, ma már összesen három gasztronómiai vállalkozásban érdekeltek – pedig a Beck családban sokáig csak amolyan vágyvezérelt szállóige volt, hogy majd egyszer nyitnak egy helyet. De ahogy a második generáció képviselője, Beck Márton megfogalmazza: “Az én fejemben egészen fiatal koromtól gyökeret eresztett a vendéglátózás világa.”

Édesapja, László kutatási vezető a mai napig is egy közvéleménykutató cégnél, édesanyja, Gabi pedig korábban légiutaskísérőként dolgozott a Malévnál. Marci az ELTE szociológia szakára járt, amikor egy barátjával közösen elkészített egy gasztrokoncepciót, hátha megvalósítható, de akkor még nem lett belőle semmi. Egy kényszerhelyzet kellett ahhoz, hogy a minden családtagban megbúvó gasztronómia iránti szenvedély egy saját étterem üzemeltetésében testet öltsön: „A Malév csődje mindent megváltoztatott: hirtelen munka nélkül maradt a tettrekész és nagyon dolgos anyukám. Viszont így találtuk meg a hiányzó láncszemet, azt az embert, akire mernénk építeni egy helyet. Alapvetően én kezdeményeztem, hogy vágjunk bele és nyissunk saját éttermet, de az indulás teljes családi összetartásra épült. Így született meg a Padron.” - emlékszik vissza a kezdetekre Marci.

Meglepő húzásnak tűnhetett, hogy épp a VIII. kerületben, a Palotanegyedben nyitottak éttermet – Marci bevallja, hogy ő személy szerint a Pozsonyi út környékében gondolkodott első körben. A húga és férje találtak rá az üzlethelyiségre, és végül mindannyian beleszerettek: “Sokkal izgalmasabb volt egy kevésbé felkapott helyen elkezdeni az építkezést, nagyobbat lehet durrantani.”

Hogyan dőlt el, milyen profilú legyen a hely, amire vállalkozást építenek?

Először egy pho levesezőben gondolkodtak, de miután már kibérelték az üzlethelyiséget, sorra nyíltak a városban a vietnámi profilú helyek, amelyekkel nem tudtak és nem is akartak versenyezni. A spanyol konyhára esett a választás, a tapas-irányra, és nemcsak azért, mert akkor még, 2012-ben, leginkább csak egy ismert tapas bár volt a fővárosban: “Rengeteget jártunk Spanyolországban, elég jól ismertük a konyhát, így tudtuk, hogy az alapanyag-használat sokban hasonlít a magyarhoz, így nem kell majd minden fogást a nulláról elmagyarázni: nincs még két ilyen disznóimádó nép a földön, mint a spanyol és a magyar. Az egyik családi barátunk havi 80-100 tonna árut hoz be Barcelonából és Amerikából, így az alapanyagellátás is megoldhatónak tűnt. Egy másik barátunk pedig éppen akkor tért haza egy egyéves baszk gasztro-kiküldetéséről, ő segített a konyha kialakításában, a receptek kikísérletezésében, a gasztrokonecpeció véglegesítésében. Így született meg a Padron Tapas Bár.”

Tudatos döntés volt részükről, hogy családi vállalkozást hoznak létre, mindenkinek megvan a maga szerepe a mai napig – túl azon, hogy kezdetben Marci szülei, a felesége, a húga és a férje is kivette részét a napi működésből, és mindannyian sok időt töltöttek a VIII. kerületi bárban. Marci így összegzi a feladatok leosztását: “Édesapám a számok nyelvét beszéli, ami nem jön rosszul, ha üzletről van szó – emellett remek az ízlése és markánsan alakítja a Padron kínálatát. Anyukám a hely lelke, igazi követendő példa a nálunk dolgozó csapatnak, ő alapozta meg a Padron standardjait. A húgom hozta a fiatalos, vendéglátós lendületet – egyedül ő dolgozott felszolgálóként étteremben korábban – nagyon sokat hozzátett ahhoz a zsánerhez, ahogy a vendéglátás zajlik nálunk. A férje az arculat kialakításában játszott kulcsszerepet. A feleségem, akinek szintén volt némi pultos rutinja, a munkafolyamatok kialakításában segített rengeteget, én pedig alapvetően – szakmámból adódóan – a márka és a termék, szolgáltatás kapcsolatának kialakításában és a megfelelő emberek megtalálásában, pályára állításában vagyok erős.”

Hogyan alakult ki a törzsvendégek köre és miért ragaszkodnak a helyhez?

A Padron nagy lendülettel indult, a nyitás után máris teltházas estéket produkáltak, majd jött egy természetes visszaesés. Mégis kezdetektől fogva nyereségesen üzemeltek, hozzávetőleg három év alatt érték el a stabil, kiszámítható működést. “Minden megtermelt forintot visszaforgattunk fejlesztésre, magunknak szinte semmi pénzt nem vettünk ki” - emeli ki Marci.

Nagy hangsúlyt fektettek a fix törzsvendégkör kiépítésére. Ehhez egyik fontos pillér a személyesség: már önmagában az, hogy a tulajdonosok is rendre jelen vannak az üzletben, hogy a Beck házaspárt csak “Madreként” és “Padreként” (az anya és apa spanyol megfelelői) emlegetik, hogy Gabi a mai napig ragaszkodik hozzá, hogy az asztalfoglalásokat ő kezelhesse, hogy személyesen beszélhessen a vendégekkel. Ezt a közvetlenséget a vendégek is értékelik: még a gasztronómiai piacot érzékenyen érintő időszakokban is, mint amilyen például a covid-járvány volt, kitartottak a Padron mellett. A koronavírus miatti lezárások idején például Marciék egy olyan kiszállítós fejlesztésbe vágtak, aminek eredményeként a 90%-ban kész ételeket ki-ki otthon, saját konyhájában fejezhette be és fogyaszthatta frissen – hiszen a rendelt étel soha nem lesz olyan finom, mint a friss.

Amikor egy üzlet jól megy, automatikus-e a bővülés?

Aki már járt a Padronban, megtapasztalhatta, hogy a hely hangulatos, de mivel az üzlethelyiség kicsi, kétségtelenül nem árt előre foglalni, ha tapas-vacsorát tervezünk. Ezért többször is felmerült a kérdés a vendégek részéről is, nem terveznek-e Marciék bővítést. Eleinte ellenálltak, hogy új helyet keressenek, pláne másik éttermet nyissanak, de 2022-ben egy olyan lehetőség kínálkozott, amit nem tudtak elutasítani: “Egy kedves szakmabeli barátom hívott, hogy csődbe ment az Építészpince, és lenne-e kedvünk átvenni. Akkor tudtuk, hogy nem fogunk tudni nemet mondani Budapest egyik legmenőbb lokációjára.”

Ezúttal már nem teljesen családi vállalkozásban nyitották meg az újabb éttermet, a szintén spanyolos vonalat tükröző Arquitecto Pitpitet a Nemzeti Múzeum szomszédságában: Marci régi barátja, Farkas Gábor és felesége is beszállt üzlettársként. Most már nem “zöldfülűként” kezdtek bele egy új vendéglátóhely felépítésébe, hozták azt a rengeteg tapasztalatot, amit a Padronnál gyűjtöttek, a toborzástól kezdve az üzletmenet megtervezésén át a marketingig.

És ha egy üzlet beindul … : 2024-ben a budai oldalon lett újabb testvére a Padronnak, a spanyol-japán fúziós konyhát vivő Monokini Kantin. „A spanyol gyökerek közösek mindhárom helynél, és mind a Pitpit, mind a Monokini egyértelmű vérrokonságban áll a Padronnal. Bár ugyanabban az univerzumban vannak, más nap körül keringenek, más-más a jellegzetésségük” – fedi fel Marci az összefüggéseket. – „A Pitpitben és a Monokiniben már olyan szervezeti struktúrát és olyan narratívát építettünk, amiben mi, a tulajdonosok ugyan szervesen benne vagyunk, de a személyünk könnyen nélkülözhető a napi üzemeltetésben. A Padronban nincs így, ott a szüleim a mai napig főszereplők az üzletvezetők mellett.”

Felmerülhet a kérdés, hogy hogyan sikerül újabb vendéglátóhelyekkel berobbanni a piacra, amikor mások a fennmaradással küzdenek – például a megfelelő munkaerő hiánya miatt. Ma már nem is nevezhető szektorspecifikusnak a jelenség, hogy nehéz jó embert találni egy feladatra, és a vendéglátásban különösen kritikus a helyzet. Hogy Marciéknál miért nem jelent ez mégis akut problémát? „Nagyon lényeges, hogy a munkavállalókra is célközönségként tekintsünk – pont úgy, mint a multik esetében. Mi is azt gondoljuk, hogy az üzleteink értékei fontosak a velünk dolgozóknak is – ez a fiatal generációkra különösen igaz. A másik a versenyképes fizetés, ezt nem is ragozom. A harmadik a munkahelyi légkör: fontos, hogy olyan emberek dolgozzanak nálunk, akik munkaidőn kívül is szeressenek egymással lógni. A negyedik pedig talán az, hogy bár mindenki tudja, hogy mi vagyunk a tulajdonosok, nagyon gyakran vagyunk bent, és érzik, hogy nekünk a helyeink nem ’pénzgyárak’, nem az az elsődleges cél, hogy minél kevesebb kiadással minél nagyobb profitot termeljünk.”

Mit tanulhatunk a Padron-univerzum kommunikációjából? 

Szerencsés helyzet, hogy Marci a másik sapkája alatt kommunikációs szakember, saját ügynökséget vezet, így az éttermek kommunikációjánál is hathatós segítséget jelentett az ő tapasztalata és tudása: „Az indulásnál a PR talán stratégiai szempontból a legfontosabb csatorna, ezzel lehet a leghitelesebb módon a legnagyobb vendégkört megszólítani, a napi üzemeltetéshez pedig természetesen elengedhetetlen a közösségi média platformok használata. Nálunk az emberi sztorik működnek a legjobban: az ételeket is úgy mutatjuk be, hogy nekünk vagy a szakácsainknak milyen a kapcsolata az adott fogással, honnan jött az ihlet. Azt gondolom, hogy ez minden a szolgáltatószektorban működő cégnek csak hasznára válhat. A másik megfigyelésünk az, hogy nem kell túl profinak látszani azzal igazából már nem lehet kitűnni, ha az adott kommunikáció csak jól néz ki. Van egy csilivili videó, de a tartalom üres. Ennél sokkal fontosabb az, hogy a vizuális és szöveges tartalom márkahű legyen, jól és hitelesen testesítse meg azt, amit a hely kommunikálni akar magáról.”

És ami egyre inkább megkerülhetetlen már akár egy kisvállalkozás működtetésénél is: a mesterséges intelligencia kiaknázása. Marciék is támaszkodnak rá, de azért érzékelik, hogy a kialakított saját stílus megőrzése nehezen menne csak az AI-eszközökkel: „Mi sem ugrottunk ez az AI-forradalom elől, de a vendéglátásban az adatelemzésen kívül még gyerekcipőben jár ez a terület. Szerintem a grafikai és PR anyagok tesztelésére, ellenőrzésére szuper eszköz, de nagyon oda kell figyelni, hogy megmaradjon az étterem személyes arcéle – alaposan, sok időt befektetve meg kell tanítani az eszközt arra, hogy milyen is az a hely, aminek a fejével gondolkoznia kell. 

Hogyan építsünk az ajánlásokra - avagy az is lehet hír, hogy Johnny Depp épp nem kap asztalt?

Ami a kommunikációt és persze a forgalom növekedését szintén segíti, ha jó hírét keltik az éttermeknek, például a Google Térképen vagy a Tripadvisoron írt ajánlásokon keresztül, vagy olyan nemzetközileg elismert orgánumok írnak róla pozitívan, mint a Time Out, a Conde Nast vagy a Lonely Planet. Rengeteg turista a jó értékeléseknek köszönhetően talál rájuk – talán Johnny Depp is a Google-t böngészte, amikor két évvel ezelőtt nyáron betoppant, hogy szeretne náluk enni. Pechjére épp zártkörű rendezvény volt épp az Arquitecto Pitpitpben, és nem fogadtak vendégeket, de a villámlátogatást mindenképp megörökítette a stáb egy fotóval.  Bár az eddigiek alapján úgy festhet, hogy a Padron-univerzumban minden tökéletes, Marci siet leszögezni, hogy ez egyáltalán nincs így, a piacon tapasztalható nehézségekkel ők is kénytelenek szembenézni: „A vendéglátás aranykorának sajnos egy időre biztosan vége van. Ha az ember tartani akarja a minőséget, sokkal többet kell dolgozni ugyanannyi, vagy talán kevesebb pénzért. Ezt be kell látni, hozni kell egy döntést, és aztán tartani magunkat a kijelölt úthoz. Mi nem akartuk alábbadni, még akkor sem, ha esetünkben nem csúcskategóriás helyekről beszélünk, de mindig az volt a célunk, hogy a nyugati standardok szerint tisztességes, jó minőségű vendéglátást csináljunk. Úgyhogy elfogadtuk, hogy csökken a haszon, és nő a volumen.”

Beck Márton, kommunikációs szakember és gasztronómiai vállalkozó tanácsai családi vagy baráti vállalkozást indítóknak:

  1. Legyünk egymással szemben transzparensek!
    Mind az anyagiakban, mind a rövid- és hosszútávú céljainkban.
  2. Ne kerüljük a konfliktust, de mindig kezeljük konstruktívan!
    Ez különösen érzékeny terület családi vállalkozás esetén, sértődős embereknek nem való ez a műfaj.
  3. Gyártsunk előre szcenáriókat!
    Vegyük végig, hogy kinek milyen felelőssége van az induláskor, és hogy az hogyan változik meg valamilyen szignifikáns életesemény (pl. gyermek születése, vagy külföldre költözés) esetén.

szerző:Ganzler Orsolya

Ezek is érdekelhetnek

További tartalmak