Mire figyeljünk, ha webshopot indítanánk egy versengő piacon? –Interjú Laczkó Balázzsal
Mindig van hely a piacon az új webshopok számára is, az viszont igaz, hogy az indulás, az első vásárlók megszerzése és az eredményes működtetés sok munkát igényel – többek között erről is beszélt Laczkó Balázs elismert marketing- és e-kereskedelmi szakember, a Netmarketing ügynökség, illetve a Sneci.hu horgász webáruházat alapítója. Interjúnkban megnézzük, hogy mire van szükség a sikeres induláshoz és az első vevők megszerzéséhez, s mik azok a legfontosabb tényezők és képességek, amelyek nélkül nem lehet kimenni egy kőkemény versennyel teli piacra.

Ha most indítanád újra a webshopodat, mit csinálnál másképp az indulásnál?
A sneci.hu indítása során az egyik legfontosabb tanulság az volt számunkra, hogy – mivel egy döntő fontosságú tényezőről van szó – sokkal jobban oda kell figyelni a termékbeszerzésre. Én egyáltalán nem, illetve üzlettársam Zsolti csekély szinten értett a horgászathoz, ezért a termékbeszerzést egy külső szakértőre bíztuk. Ő azonban a „saját vágyai” alapján hozta meg a döntéseket, így nem azok a termékek kerültek be a kínálatba, amelyek jól eladhatók lettek volna, sokkal inkább a személyes preferenciáját képező termékek.
Utólag persze már tudjuk: egy nagyon alapos termék- és célközönség kutatással kellett volna kezdenünk. Emellett a mai tapasztalatom alapján sokkal korábban kezdeném el a brandépítést, a harmadik fontos tanulság pedig az, hogy folyamatosan kell keresni az alternatívákat valamennyi területen, legyen szó csomagolóanyagokról, szállítási megoldásokról, vagy bármilyen eszközről. Sokan leragadnak az első elérhető lehetőségnél, pedig egy kis kutatással sokkal jobb megoldásokat találhatnának.
Gyakran halljuk, olvassuk, hogy egy webshopot elindítani pofonegyszerű. Valójában mennyire komplex feladatról van szó?
Technikailag valóban nem ördöngösség összerakni egy webshopot – de üzletileg és a működtetés szempontjából már sokkal összetettebb feladatról beszélünk. Akik éppen csak fontolgatják az indulást gyakran alábecsülik az ezzel járó munkát. Sokan azt hiszik, elég otthon leülni egy laptop elé, és „már működik is” az egész. A valóság viszont az, hogy rengeteg különböző területen kell egyszerre helytállni. A weboldal kialakításától kezdve a termékleírások elkészítésén és a keresőoptimalizáláson (SEO) át az ügyfélszolgálat megszervezéséig, a logisztika és raktározás működtetéséig, a marketingkampányok (Google, Facebook, TikTok stb.) lebonyolításán keresztül egészen az analitikáig és a folyamatos optimalizálásig sokrétű és összetett munka vár ránk. Ha nem magad csinálod mindezt, akkor valaki másnak kell megcsinálnia, de ezek a feladatok akkor is ott lesznek, és valakinek el kell végeznie őket. Ez pedig erőforrást igényelnek. Legyen az pénz vagy idő, amit a tanulásra vagy megvalósításra fordítunk.
Szoktál olyat tapasztalni a mentoráltjaidnál, hogy nem voltak felkészülve a valóságra, és ez meglepte őket?
Igen, ez gyakran előfordul. Vannak, akik belekezdenek, de hamar kiderül számukra, hogy ez sokkal több munka, mint gondolták. A mai gazdasági környezet sem segíti őket: erős a verseny, a magyar piacon is rengeteg a tapasztalt, külföldi szereplő. Ráadásul az indulásnál minden drágább: a csomagolás, a logisztika, termékkedvezményeket csak akkor kapod meg, ha van volumened. Egy kezdő webshop tulajdonos az indulást követően meg kell, hogy küzdjön ezekkel a kihívásokkal.
Van még egyáltalán értelme 2025-ben webshopot indítani? Van még hely az új belépők számára a piacon?
Még akkor is van létjogosultsága egy új webshopnak, ha ugyanazt a terméket árulod, mint mások. De ebben esetben valamiben jobbnak kell lenned: gyorsabb szállítás, jobb ügyfélszolgálat, hitelesebb márka. Ami viszont nagy veszély és kihívás, az az árverseny. Sokan ebbe menekülnek, és sokan belebuknak ebbe. A fenntartható sikerességhez jól kell terméket választani, brandet kell építeni, és olyan vásárlói élményt nyújtani, ami miatt újra és újra minket választanak. A sikeres belépésre láttam több jó példát is a mentoráltjaim között is. Az egyikük például – aki csak néhány hónapja vágott bele – a főállása megtartása mellett már havi már 30 millió forint körüli bevételnél jár a webshopjában. Alaposan megismerte saját célcsoportját és kitalálta, hogyan kell őket megszólítani, zseniálisan választott terméket és erős tartalommarketinget visz, főleg a TikTok-on aktív. Emellett vette a fáradtságot és kiment külföldre, majd sikerült olyan gyártókat elérnie, akik nagyon jó minőséget tudtak adni – szóval már az elején jó volt az alap, de ami szerintem igazán nagyot dobott az egészen, az az, hogy be mert állni a kamera elé. Nem volt profi, de valami elképesztő természetességgel beszélt, kérdezett, válaszolt, és rögtön rezonált a közönséggel. Sokat tanult a vásárlók reakcióiból tanult, és azok alapján módosította az irányt. Olyan terméket hoztak be később, amire tényleg volt igény.
Milyen személyes tulajdonságok vagy készségek szükségesek ahhoz, hogy valaki sikeres, üzletileg is eredményes webshopot tudjon építeni?
Első helyen a kitartást emelném ki, mert az eredmények ritkán jönnek egyik napról a másikra. Szerintem fontos a jó stressztűrő és -kezelő képesség is. Én például az elején nehezen viseltem a negatív vásárlói visszajelzéseket, de később rájöttem, hogy ezekből lehet és érdemes is tanulni. Emellett elengedhetetlen a jó szervezőkészség és a precizitás, hiszen rengeteg feladatot kell párhuzamosan menedzselni. A kreativitás és az empátia is kulcsfontosságú készségek, különösen, ha saját tartalmakat készítünk, hiszen nagyon nem mindegy, mennyire értjük a célközönségünket. Szintén alapvető készség az analitikus gondolkodás, mert érteni kell a számokat: ha ez hiányzik, könnyen veszteségessé válhat az egész vállalkozás. Végül ott van a pénzügyi tudatosság, miközben meglepően sokan nem követik nyomon pontosan a kiadásaikat vagy épp a saját munkaidejüket, holott ezek ismerete nélkül nem lehet reálisan látni az üzlet valódi eredményeit. Előfordulhat, hogy a levegőben lebegnek tízmilliók, és a cégben sem látja pontosan, hogy valójában mennyit hoz vagy épp visz az adott webshop.
Mik a leggyakrabban elkövetett hibák és hogyan lehet őket – legalább részben – elkerülni?
Az egyik leggyakoribb hiba az elején, hogy nem fókuszálunk eléggé a vásárlói visszajelzésekre. Borzasztó fontos lenne, de sokszor háttérbe szorul. Például az, hogy nem érezzük fontosnak az ügyfélszolgálatot. Azt gondoljuk, hogy „majd feladom a csomagot, az a lényeg”, de ha nem válaszolunk, vagy csak késve a kérdésekre, az ügyfél csalódik és tovább áll. Nem veszi át a csomagot, nem rendel újra.
Egy másik gyakori hiba, hogy a legolcsóbb megoldást választjuk. Például a csomagolásra és/vagy szállításra. Persze számolunk és szeretnénk spórolni –, de ennek az a vége, hogy a csomag nem érkezik meg időben, kiszakad a doboz, bunkó a futár stb. A vásárló viszont nem tudja, esetleg nem érdekli, hogy ez nem rajtunk múlt és az egész élményt hozzánk köti. Gyakori hiba az is, hogy a webshop tulajdonos beszállítókkal kötött megállapodása nem eléggé alapos, nem eléggé részletes; például nincs pontosan egyeztetve, hogy mikor szállít a beszállító, nincs raktárkészlet, ki fizeti a raktárba érkező termék szállítási díját stb és ez megint sok kis költséget generál, ami végül összeadódva fájdalmas lehet.
Talán nem teljesen laikus a kérdés: előbb élesítsem a webshopot, és aztán kezdjem el, vagy még mielőtt elindul az oldal, már toljam ezerrel a marketinget? Milyen csatornákat, trükköket érdemes használni?
Ez nagyon is jó kérdés! Én az utóbbit csinálnám: már az oldal indulása előtt elkezdenék egy kis hype-ot építeni. Mi is így kezdtük anno, és az első két napban annyi forgalom volt, mint később az első hónap hátralevő részében. Csináltunk egy kampányt olyan üzenetekkel, minthogy „iratkozz fel, jövünk, kedvezmények lesznek, újak vagyunk, jók leszünk” – persze ezek csak a leegyszerűsített üzenetek. És ezek működtek. Így volt egy nagy lökés a nyitáskor, aztán persze utána jött a hétköznapok visszaesése, de a kezdés nagyon erős lett. A top termékekre pedig Facebook és Google Ads kampányokat indítanék. Érdemes használnunk a Google kulcsszótervezőjét, mert már költöttünk ott egy kis összeget, akkor egész pontos adatokat kapunk, és látjuk, hogy mire van kereslet. A keresést azért emelném ki, mert aki keres, annak valamilyen célja van, jó esetben ez a vásárlási szándék.
De mi van akkor, ha az, aki indítja a webshopot, egyszerűen nem ért a marketinghez és – mert ilyen is van – különböző okok miatt nem is tudja beleásni magát? Érdemes lehet már az elején bevonni egy külső szakembert, hogy legalább az alap marketingstratégiát összerakjuk?
Szerintem igen, abszolút érdemes. Ha jó szakembert embert találunk erre a feladatra, rengeteg buktát segíthet elkerülni vagy egyáltalán elindulni a toporgás helyett. De az igaz, hogy az anyagi erőforrások gyakran jelentenek szűk keresztmetszetet; egy ügynökséget megfizetni, főleg, ha több platformon kéne hirdetni, az elég húzós indulásnál. Olyankor én mentorációt ajánlanék inkább: valakit, aki mondjuk havonta néhány órában ránéz a kampányokra, segít értelmezni az adatokat stb. Ez sokkal költséghatékonyabb.
Ha csak havi néhány tízezer forintot tudunk marketingre költeni, hogyan tudjuk azt a leghatékonyabban megtenni?
Ebben az esetben érdemes a videókra fókuszálnunk. Vannak, akik ösztönösen érzik, hogy mitől működik jól egy videó, míg mások számára ez kihívást jelenthet. Ugyanakkor egy szintet mindenki tud hozni, ha pedig tényleg nem működik a dolog, akkor tud találni valakit, aki segít neki ebben. Nálunk például a TikTok-csatorna teljesen organikusan nőtte ki magát. Soha nem volt rajta fizetett promóció, mégis van videónk, ami közel 1 millió embert ért el. Persze nem minden videónk célzottan üzleti tartalom, de ha már van egy bázisunk, abból nagyobb valószínűséggel jön vásárló is. A lényeg, hogy figyeljük meg, milyen tartalmakat fogyasztanak az emberek.
A bizalom az egyik legfontosabb üzemanyagunk az életünk valamennyi területén, így adja magát a kérdés: egy új, ismeretlen webshop hogyan tud bizalmat kelteni?
Az egyik legjobb bizalomépítő eszköz a már említett videó, mert ott látják az arcunkat, hallják a hangunkat, valóságosnak tűnünk, jobban lehet hozzánk kapcsolódni. A webshop oldalán pedig nagyon fontos, hogy legyenek korrektül feltüntetve a szállítási információk, a garancia, az elállási jog, impresszum stb. Ezek hiánya bizalmatlanságot szül és még a Google Shopping hirdetések futtatásában is akadályt jelentenek a fenti hiányosságok.
Az informatív termékleírások, az igényes fotók és a letisztult weboldal mind azt sugallja, hogy ez egy komoly, valódi webshop. A bizalomszintet nagyban befolyásolják a vásárlói vélemények is, hiszen ezek nemcsak a Google rangsorolásban segítenek: ha van 5000 értékelésünk 4,9-es átlaggal, az sokat nyom a latban. Ha viszont csak 2,5, akkor onnan nem szívesen vásárol senki.
Mi az a két-három dolog, amitől egy webshop nemcsak túlél, hanem akár fejlődik is nehezített környezetben?
Én mindig azt mondom, hogy ilyenkor előre kell menekülni, de persze ésszel. Tehát növelni kell az aktivitást. Ez pedig nem csak azt jelenti, hogy még több hirdetést kell futtatnunk, hanem például napi szintű Facebook- vagy TikTok-tartalmakat, saját videókat kell megjelentenünk a különböző felületeinken, csatornáinkon. Fontos, hogy minél többen megismerjenek bennünket s hogy növeljük az elköteleződés szintjét. Sajnos sokak számára nem evidencia, de ha mi nem adjuk a termékeinket a saját piacunkon, akkor megteszi más. Elég csak a külföldi webshopokat megemlítenem. Persze ami a legfontosabb: vizsgáljuk meg azt, hogy megéri-e!
Beszéljünk kicsit arról, hogy mikor kell elindítani egy webshopot. Sokan beleesnek abba a hibába – legyen szó egy posztról, blogcikkről vagy akár valamilyen termékről, szolgáltatásról –, hogy a végtelenségig pimpelik, tökéletesítik s végül sosem indulnak el. Mikor van az a pont, amikor azt kell mondani: elég, indulunk?
Abszolút ismerős ez. Én is beleestem már ebbe a hiába: „még ezt megcsinálom, még az hiányzik”, és a végén sosem lett kész az adott cikk vagy könyv. De azt hiszem tanultam belőle: ha megvannak az alapfunkciók, például működik a kosár, a rendelés folyamata, a szállítás, a fizetés, akkor nem szabad várni, ki kell lőni. Nem baj, ha még nem minden szöveg – termékleírások, stb. – nem egyediek, tökéletesek. El kell indulni és menet közben folyamatosan tudunk fejleszteni, javítani, optimalizálni. Tapasztalatból mondom, hogy sokkal fontosabb, hogy kint legyünk a piacon és így jöjjenek a visszajelzések – amikből folyamatosan tanulhatunk –, minthogy hetekig vagy hónapokig csak csiszolgatjuk a webshopunkat és egy helyben állunk. Ezzel csak az erőforrásainkat pazaroljuk és értékes időt veszítünk.
Látsz most olyan trendeket a webshopos világban, amikre érdemes külön figyelni? Akár indulóként, akár már profiként?
Igen, több is van. Az egyik ilyen trend az árháború, ugyanis jönnek be a külföldi webshopok, sokkal nagyobb tartalékokkal, erőforrásokkal és nehéz velük versenyezni. Emellett, ahogy korábban is már említettem sok magyar webáruház is ezt a „fegyvert húzza elő” először.
Egy másik erős trend a saját brand építése főleg videós vonalon: főleg a TikTok megy brutálisan, és ott még egy kisebb webshopok tartalmai is virálissá válhatnak. Én ezt látom most az egyik legnagyobb lehetőségnek. A másik nagy trendet természetesen – például az AI-alapú ajánlórendszerek, vagy például a hangalapú keresés formájában – a mesterséges intelligencia jelenti. Ezekkel foglalkozni kell, főleg, ha valaki hosszú távon gondolkodik. És persze a tartalom is számít – ma már sokszor kérdésekre keresnek választ az emberek, nem konkrét terméknevekre. Aki ezeket időben felismeri, és képes beépíteni a működésébe, az versenyelőnybe kerülhet.
Tovább olvasnád?
Regisztrálj!
- Lépj kapcsolatba más vállalkozókkal, üzleteljetek
- Töltsd le D terveinket, és digitalizáld a vállalkozásodat
- Fogyaszd exkluzív tartalmainkat
- Értesülj első kézből az aktuális kkv-kat értintő témákról hírlevelünkből