„Nehéz kilépni a nemzetközi piacra, de nem lehetetlen!” - PELSO fürdőruha márka sztorija

Véletlen balesetből született a világhódító magyar fürdőruha és resortwear brand. A PELSO története az alapító nagymamájával kezdődött, ő szolgált inspirációul a tulajdonosnak, hogy a mai kor úrinőinek szánt fürdőruhákat és kiegészítőket alkosson. A ruhákat pedig ma már Dubajtól Miami-n át a szélrózsa minden irányában viselik azok a hölgyek és urak, akik az öltözködést önkifejezésnek is tartják.

{{ formattedDate }}5 perc olvasási idő

A PELSO honlapján is feltűnik az a fekete-fehér fotó, amely az alapító-tulajdonos, Dr. Bálint Attila nagymamáját ábrázolja abban az estélyi ruhában, amelyet saját maga varrt. Etelka nagyi eleganciája és stílusa a Milánói Divathét résztvevőire is nagy hatással volt. Sokan megállnak a kép előtt, és találgathatják: ki lehet ő?

Mint egy luxusszállóban

Dr. Bálint Attila egészen más területről érkezett. Egy ingatlanfejlesztőnél dolgozott és még csak a kiégés jeleit sem tapasztalta magán, mégis az inspiráló környezet ellenére másra vágyott. Leginkább arra, hogy egy saját céget építsen.

"A PELSO létrejöttét egy balesetnek köszönhetem - kezdi a történetet Dr. Bálint Attila. - Megsérült a könyököm és tíz alkalmas fürdőbeutalót írt fel az orvos. Miután sokat üldögéltem egyedül a gyógyvízben a Széchenyi Fürdőben, az időm nagy részében az épületet csodáltam és miközben néztem a fürdőzőket, az is eszembe jutott, hogy milyen jó lenne, ha ezek az emberek ugyanolyan, az épületet valamiképpen felidéző törölközőt, fürdőköpenyt használnának, mint egy elegáns szállodában.

Az ötlet továbbra is ott motoszkált Attila fejében, ráadásul, azt is látta, hogy a fürdőnek nincs hivatalos márkaboltja, így megkereste Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Zrt-t a felvetésével.
"Meglepetésemre nyitott kapukat döngettem, a vezetés rendkívül támogató volt és kivehettünk egy üzlethelyiséget a Széchenyiben, amelyet aztán újabbak követtek."

Mivel az alapítónak nem volt sem könnyűipari, sem divattal kapcsolatos tapasztalata, így arra helyezte a hangsúlyt, hogy megtalálja a legjobb szakembereket."  Annak idején úgy fogalmaztam ezt meg, hogy ha egy idegen helyen kell érvényesülnöd, szükséged van egy remek tolmácsra. Én azokat a kollégákat kerestem meg, akik a divat nyelvén beszélnek."

A tengerpart nem volt önazonos

Idővel aztán egyre többen keresték az üzletben a fürdőruhákat is és az hamar kiderült, hogy más cégek termékei nem igazán illenek ehhez a környezethez. Így adódott az újabb piaci rés: saját fürdőruha-kollekciót tervezni, ami eleganciájával és letisztultságával kitűnik a többi márka körül.

"Két éves folyamat végére született meg a saját márkánk, amelynek a PELSO nevet adtuk a Balaton latin neve alapján. A fürdőruháinkat Mészáros Angéla tervezi, míg a Ready to wear kollekciók Füzes Eszter alkotásai. A mintákat Schuch Lilla képzőművész álmodja meg akvarell és gouache technikával, majd a PELSO vezető grafikusa, Kéri Balázs ezeket digitális nyomattá alakítja, amelyből elkészülnek a ruhadarabok alapjait képező textíliáink.”

Végül aztán 2012-ben megszületett a fürdők merchandising-jától különálló cég, a PELSO, amely azonban a kezdetben még nem viselkedett márkaként. Két év után azonban már érkeztek sajtómegkeresések és elkezdett a PELSO külön életet élni.

„Érdekes, de például az első időszakban elmentünk mi is – akár a már bejáratott fürdőruha márkák – és a tengerparton fotóztuk a kollekcióinkat. Idővel azonban rájöttünk, hogy kilógunk, egyszerűen ez így nem önazonos. Így maradtunk a nevünk alapján is kézen fekvő magyar tengernél.”

A Közel-Keleten is kedvelik

Divatmárkát építeni azonban nem egyszerű, az pedig még nehezebb, ha a cég ki akar lépni a nemzetközi piacra. Hiszen a fürdők esetében egyértelmű, hogy a fizetőképes vásárlóközönség a turisták közül kerül ki, így adott, hogy új piacokat is külföldön keressenek.
„Itthon is ötcsillagos szállodákban vannak azok az üzletek, akik a viszonteladóink, így ezek lehetnek a célpontjaink a határokon túl is. Jelenleg a PELSO termékeket többek között Dubajban és Portugáliában is árusítják, és a napokban készülünk több helyen is kilépni az Egyesült Államok piacaira. Nem könnyű jó ügynököt találni, sokszor mi magunk is tévúton voltunk, és azzal is szembe kell néznünk, hogy sokan gondolják úgy, hogy egy régebbi, már az adott piacon ismert márkával sokkal kisebb kockázatot vállalnak, mint ha egy addig ismeretlen céggel szerződnek. Viszont tény, hogy például a Közel-Keleten kedvelik a kis, egzotikus divatmárkákat és ott nagyon jó eladásokat tudtunk produkálni, akár pop-up eseményeken is.”
Attila azt mondja, számukra nem éri meg – és nem is tudnak – versengeni a nagy cégekkel, sokkal inkább a manufaktúra jelleg az, amit szeretnének megőrizni és azokat a vásárlókat megtartani és bevonzani, akiknek erre van igényük. Európában gyártanak, európai alapanyagokból, így esélytelen – és nem is akarják – olyan áron adni a termékeket, mintha egy kínai vagy bangladesi varrodából érkezne.
„Természetesen, mi magunk is használjuk a közösségi médiát, illetve azokat a felületeken, ahol érdemes prémium termékeket hirdetni, de meglepő módon, sokszor a szájhagyomány számunkra a legjobb reklám, mivel az elégedett vásárlók beszélnek rólunk. A hirdetési mátrixunk elengedhetetlen részei az influenszerek, hiszen, ha a márka és az influenszer jól összetalálkozik, annak óriási reklámereje van.”
Jelenleg a cégben hatan dolgoznak, de jó néhány külsős munkavállalójuk is van. A PELSO-nél bevált a bizalom a kollégák felé, ennek is köszönhető, hogy szinte tulajdonosi szemlélettel végzik a dolgukat.
„Én hiszek abban, hogy ha a megfelelő ember van a megfelelő pozícióban, akkor nagyobb mozgásteret és önállóságot adhatunk neki és így ő maga is sajátjának érzi a márkát.”

5 tipp, hogy a márkádat megismerjék

1. Egyediség, minőség és storytelling
2. Aktív kommunikáció
3. Megfelelő márka nagykövetek kiválasztása
4. Szakmai vásárokon való részvétel
5. Stabil viszonteladói hálózat felépítése

szerző:Radó Tamás

Ezek is érdekelhetnek

További tartalmak