Te hoznál tequilát Mexikóból egy ismeretlennek? – Egy kérdés, ami elindított egy sikeres startupot
Az e-kereskedelem berobbanása a kényelmes, otthonról történő vásárlások mellett egy sor kényelmetlen dolgot is hozott magával: egyre nagyobb forgalmat a városokban, rengeteg furgont, autót és motort, amellyel nap mint nap szállítják a sok ezer árucikket. Európa szerte egyre nagyobbak a dugók, az energiapazarlás és a légszennyezettség. Bagdy Márk a Tourmix egyik megálmodója és tulajdonosa erre a problémára talált ki itthon egy működő megoldást.

Pár évvel ezelőtt Márk testvére Mexikóban járt, ahonnan hozott egy üveg eredeti tequilát ajándékba. A tequila nagyon gyorsan elfogyott és szerettek volna venni Budapesten is, de nem találtak hasonló minőségű terméket. „Eszünkbe jutott egy barátommal, későbbi üzlettársammal, hogy megkérünk valakit, aki Mexikóból jön, hogy hozzon néhány üveggel.” – eleveníti fel a kezdeteket a startup tulajdonosa. Ebből persze semmi sem lett, a próbálkozás ugyanis elvérzett a jogi akadályokon, viszont a gondolat megfogant, amely végül egy városon belüli közösségi szállítási modell kidolgozásához vezetett. Az elgondolás az volt, hogy ne hivatásos futárok szállítsák a csomagokat nagy furgonokkal, hanem egyszerű járókelők vigyenek el egy-egy csomagot tömegközlekedéssel vagy gyalog, azon az útvonalon, amin amúgy is közlekednek. Így nem jelent a csomagszállítás plusz terhelést a városnak. Márk ebben az időben a jogi egyetemet végezte és a szakdolgozatát is a frissen megalapított Tourmix nevű startupjukról írta.
3 évvel később, 2022- ben bekerültek az EIT Urban Mobility Accelerator programjába a tíz legjobb európai startup cég közé. Ennek kapcsán elvitték őket is Milánóba, Barcelonába és Münchenbe, továbbá kapcsolatba kerültek amszterdami illetékesekkel is, ahol rengeteg hasznos és előremutató visszajelzést kaptak a cég működésével kapcsolatban, amelyek segítettek, hogy kialakítsák azt a modellt, amit most is sikerrel alkalmaznak. Ezen kívül testközelből megtapasztalták, hogy nemcsak itthon, de más európai városban is egyre nagyobb problémát jelent a csomagszállításból fakadó közlekedési terhelés. Amszterdamban látták, hogy ott például teherbiciklis futárokkal próbálják helyettesíteni a furgonokat, de ezzel meg a biciklisávokat terhelik túl. Egyre nyilvánvalóbb lett számukra, hogy a klasszikus csomagszállítás nem sokáig fenntartható, ezért a Tourmix a meglévő emberi mozgásokat szeretné hasznosítani csökkentve a járműforgalmat és a környezeti terhelést.
„Sokan féltek attól, hogy egyszerű járókelők szállítsák az árucikkeiket”
Az első próbálkozások persze nem voltak zökkenőmentesek: az első években kevesen láttak fantáziát az ötletükben, és sokan bizalmatlanul fogadták, hogy hétköznapi járókelők szállítsák a csomagokat. Márkék azonban tisztán látták: sok időre van szükség ahhoz, hogy az elképzelés híre elérje az úgynevezett ’korai innovátor’ típusú személyiségeket is – azokat, akik nyitottak arra, hogy elsőként próbáljanak ki egy vadonatúj kezdeményezést -, és ezzel utat nyissanak a szélesebb felhasználói kör számára.
Első lépésként összefogtak az osztrák postával, akik Magyarországon „Express One Hungary” néven működnek, és átveszik a csomagokat a webshopoktól, majd Budapestre szállítják a Packeta-pontokba. Innen a hétköznapi futáraik, - vagy ahogy ők nevezik a ’mixerek’ -, viszik el a csomagokat az vásárlókhoz.
A webshopok számára az értékajánlatuk az, hogy ugyanolyan kényelmes a szállítás, mint egy hagyományos futárszolgálatnál, de pluszban fenntartható módon működik, és a vásárlók rugalmas időpontokban, akkor kapják meg a csomagot, amikor ők szeretnék. Több mint ezer futárral dolgoznak, így biztosítják, hogy mindig a legoptimálisabb helyen és időben történjen a szállítás. A rendszer hiperlokális - egy nagyon szűk, konkrét földrajzi területre fókuszál - , így pontosan követhetik, hogy melyik futár hol van és mikor tud szállítani.
Lehet, hogy mostantól a futárod a szomszédod?
A várólistán több mint 400 ember, többnyire diák, vagy hallgató szerepel, ami azt jelzi, hogy a cégnek nincs problémája a toborzással. Ellentétben a hagyományos futárcégekkel, akiknek folyamatosan új munkatársakat kell keresniük, a Tourmix számára folyamatosan új érdeklődők jelentkeznek maguktól. A közösségi futárok számára a legfontosabb érték a rugalmasság és a szabad döntési lehetőség, amit a speciális szállítási modell biztosít számukra. „Míg egy klasszikus futár egész nap a városban küzd a forgalommal, nálunk a saját idejükhöz igazítva szállítanak ki pár csomagot – iskola után vagy két óra között.” – magyarázza Márk. „Nem a pénz hajtja elsősorban őket, hanem az, hogy zöldebb városban élhessenek és részesei akarnak lenni valami újnak és fontosnak.”
A működés különleges versenyhelyzetet teremt a mixerek között, így mindegyiküknek az a célja, hogy gyorsan és pontosan szállítson, ráadásul a vásárlók is értékelhetik őket. A legtöbben középiskolás diákok vagy egyetemi hallgatók, akik szeretik, hogy szabadon választhatják meg a munkaidőt, és azt is, hogy sokszor kapnak borravalót a vásárlóktól. A futárok regisztrációja során a személyes adatok megadása nemcsak azért szükséges, hogy a csomagok ne tűnjenek el, hanem hogy a rendszer biztonságos és átlátható legyen.
„Az app fejlesztését nem adjuk ki másnak”
Pár éve ketten indultak, ma már nyolcan vannak. „Nálunk nem az számít, ki hány éves, hanem hogy proaktív-e, és beleillik-e a kultúránkba.” - részletezi a szakember. A Tourmix nem elsősorban logisztikai, hanem sokkal inkább IT- és HR-cégként definiálja magát. A rendszerük alapját egy saját fejlesztésű applikáció adja, amely kulcsfontosságú számukra, elmondásuk szerint ezen áll vagy bukik minden, ezért ennek a fejlesztését nem adják ki másnak. Jelenleg is két fejlesztő erősíti a csapatot. Automatizált rendszert működtetnek, webshop-integrációval, vásárlói visszajelzések begyűjtésével és céljuk, hogy hamarosan ezt egy játékossá tett futárélménnyel bővítsék. Mindezeket folyamatosan monitorozzák és fejlesztik. Céljuk az, hogy a felhasználók – legyenek azok vásárlók vagy futárok – ugyanolyan élményt kapjanak, mint amit a legnagyobb logisztikai szereplők kínálnak.
A webshopok kezdeti bizalmatlansága egy idő után oldódott. Jelenlegi partnereik pl. a Móra Könyvkiadó, a The Body Shop, és még sokan mások. Egyre több cég látja, hogy ez működik, ráadásul fenntarthatóbb, közösségibb és hatékonyabb is. A jövőben egyaránt szeretnének dolgozni nagy márkákkal és kisebb, fenntarthatóságra törekvő üzletekkel is, számukra mindkét típusú partner ugyanolyan fontos. Stratégiai céljuk, hogy egyre több zöld bolt csatlakozzon hozzájuk, hiszen – megfogalmazásuk szerint: „Akár nagy, akár kicsi, teljesen mindegy, ha a fenntartható jövőért dolgozik, akkor összetartozunk!”
Megvan a modelljük a későbbi skálázáshoz is. „Van egy országos logisztikai partnerünk, aki eljuttatja a csomagokat kulcspontokra, onnantól csak a helyi közösséget kell elérnünk, és már működik is a rendszer akár Debrecenben, akár Pécsett vagy bárhol máshol.” – magyarázza Márk és hozzáteszi: „Légüres térben tudjuk elérni a diákokat, ahol senki más nem szólítja meg őket hasonló ajánlattal.” Ha van egy megbízható háttér partnerük, már csak a helyi közösséget kell megtalálniuk.
„Minket az elején szinte mindenhonnan elhajtottak…”
Jól látható, hogy Európában – például Finnországban, Lengyelországban, Franciaországban, Észtországban - is egyre több innovatív megoldás jelenik meg a közösségi csomagszállítás terén, ami nemcsak környezetbarát és gazdaságos alternatíva, hanem egyben lehetőséget kínál a közösségi együttműködésre és a fenntartható jövő építésére is. „Amit megtanultam ebből a vállalkozásból, hogy soha ne add fel, amiben hiszel! Minket is az elején szinte mindenhonnan elhajtottak, de aztán megtaláltuk azt az egy partnert, akivel elkezdtük.” – magyarázza befejezésként Márk és hozzáteszi: „Később ennek kapcsán megtaláltunk még hármat, aztán még többet. Mindegyiknek az előzőek voltak a referenciáik. Most már annyi pozitív visszajelzésünk van, hogy már bárkivel tudunk tárgyalni.”
A Tourmix ma még egy fiatal és sokaknak szokatlan magyar startup, de lehet, hogy néhány éven belül már természetes lesz, hogy nem futár hozza a csomagunkat, hanem a szomszédunk.
Tippek a Tourmix alapítójától:
- Az első és legfontosabb: ne add fel! Ha van egy újításod, sok emberrel kell leülni, beszélni, elmondani és nem feladni, hanem azt mondani, hogy továbbra is hiszek benne és megcsinálom!
- Ne egyedül harcolj! Kellenek a társak!
- Próbálj a másik fejével gondolkodni, hogy neki mire van igénye? Kicsit zoom-olj ki a saját nézőpontodból, és állj be a túloldalra!