Több vasat tartok a tűzben – McMenemy Márk kertészeti influencer sztorija

„A legértékesebb tapasztalataimat nem a sikereimből, hanem a botlásaimból szereztem” – fogalmazott McMenemy Márk. A mára egy teljes digitális ökoszisztémát kiépítő és folyamatosan az új lehetőségeket kereső kertészeti influencert kérdeztük sikerekről, kihívásokról, gondolkodásmódról és egy rendkívül színes karrierútról.

{{ formattedDate }}8 perc olvasási idő

McMenemy Márk karrierje több mint húsz évvel ezelőtt indult, amikor még reklámosként dolgozott egy kisebb ügynökségnél. Már akkor is egyfajta különutas gondolkodás jellemezte; távol tartotta magát a felszínes dolgoktól, és ösztönösen kereste a valódi értékteremtés lehetőségeit. A médiába gyakorlatilag véletlenszerűen került, ám az első vezetője korán felismerte benne a – kamera előtt is működő – különleges karaktert. A 2010-es években pedig már műsorvezetőként dolgozott, ugyanakkor a médiában a stabilitás ritka, mint a fehér holló; hiába voltak sikeresek a műsorai, azok olykor egyik napról a másikra szűntek meg.

Márk pedig egy idő után úgy látta, hogy a klasszikus televíziós jelenlét egyre kevésbé jelent biztonságot, ezért a digitális tér felé fordult, ami akkoriban sokak számára jelentett legalábbis furcsa irányváltást. „A YouTube akkoriban még gyerekcipőben járt” – emlékezett vissza a kezdeti időszakra. Egy tudatos stratégia mentén elkezdte a partnereit az online felé terelni, s így született meg a kert.tv, amely nem csupán egy YouTube-csatorna, hanem egy teljes médiaplatformmá nőtte ki magát saját weboldallal, Facebook-oldallal, videós tartalmakkal, és egy jól körül határolt, a természetbarát kertészetre fókuszáló tematikával. Márk az elmúlt években egy komplett ökoszisztémát épített ki, amely azóta is sikeresen működik.

A 2020-ban berobbant pandémia idején az otthonmaradásra kényszerült emberek – a kenyérsütés mellett – kertészkedni és barkácsolni kezdtek, a kert.tv pedig hirtelen hatalmas közönséget talált magának. Ezzel együtt megugrott a feliratkozók és a nézők száma is, ami komoly lehetőségeket rejtett magában. Már a pandémia előtt megfogalmazódott benne az ötlet – emlékezett vissza Márk –, hogy az influencerként kipróbált, bevált termékeket miért ne kínálhatná saját közönségének. Így született meg a kertészet tematikájú webshop gondolata, méghozzá egy olyan üzleti modellben, ahol leválva a klasszikus szponzori függőségekről ő maga lehet a saját szponzora. „A járvány első hulláma idején megijedtünk s átmenetileg jegeltük a webshop-projektet, ám ma már látszik, hogy ez hibás döntés volt” – tette hozzá Márk.

Bevált a fordított üzleti modell

A járvány után viszont teljes erőbedobással elindították a shop.kert.tv-t, amely a már meglévő nagy közönségre építve, gyakorlatilag „fordított” üzleti modellként kezdett el működni. „Nem az történt, hogy egy webshop próbált vevőket találni magának, hanem egy már kialakult, aktív közösség kapott saját, nagy érdeklődést kiváltó termékeket” – hívta fel a figyelmünket Márk. A webshop egyébként klasszikus garázscégként indult: Márk a párjával és anyósával közösen a konyhaasztalnál csomagolták az első dobozokat. Azóta viszont háromszor is nagyobb raktárba kellett költözniük a megnövekedett forgalom miatt.

A kert.tv mára nemcsak egy sikeres YouTube-csatorna, hanem egy modern, digitális kertészeti márka, amely egyszerre szól a szenvedélyről, a tudatosságról és az alkalmazkodóképességről – mindarról, ami McMenemy Márk pályáját a kezdetektől jellemzi. Bár nem származik vállalkozói családból – a családjában mindenki mérnök, az élettársa bölcsész – ő organikusan kezdett el ebbe az irányba mozdulni. Ma már tudatosan tanulja, hogyan kell vállalkozni, hogyan kell gazdasági struktúrákat építeni. Mindez sokszor ösztönből működik, de ahogy fogalmazott, „valahogy mindig dobja az élet a lehetőségeket, ha tényleg szeretnél valamit.”

Tudatos stratégia

Az önmeghatározás – felelte kérdésünkre – nem is olyan egyszerű feladat Márk számára. Bár gyakran hivatkozik magára influenszerként, ez az állítás csak részben igaz, hiszen az általa létrehozottak – egy önálló márka és egy működő vállalkozás – túlmutatnak az influenszerkedésen. Viszont hosszú távon Márk célja az, hogy a Kert Shop márka ne csak az ő személyéhez kötődjön, hanem önálló életet éljen, és „ne csak az én arcommal működjön, hanem tényleg egy stabil brand legyen, ami akár nélkülem is tud működni.”

A döntés mögött a felismerés és tudatos stratégia áll, ami szerint „népszerűség, a láthatóság, és általában az influencerek által felépített közönség sok szempontból múlandó. Egy vállalkozás számára azonban nem lehet kizárólag erre alapozni. „Nem lehet csak arra bizniszt építeni, hogy ma mennyien néznek meg egy videót, vagy hogy éppen merről fúj a szél az algoritmus terén” – fogalmazott Márk. Éppen ezért kezdett el időben egy másik lábat is kiépíteni, aminek nincs akkora kitettsége és amely nem függ napi szinten a külső tényezőktől.

A hosszú távú fenntarthatóság kérdése Márk életében nemcsak gazdasági, hanem mentális szempontból is fontos. Közel húsz éve dolgozik ezen a területen, és bár kívülről sokszor könnyűnek tűnik a munkája – „mintha csak kimennék a kertbe, elmondok valamit a kamerába, aztán kész is” – a valóság sokkal megterhelőbb. Az évek alatt többször is eljutott arra a pontra, amikor elgondolkodott azon, vajon érdemes-e folytatnia, de ezek jellemzően a tél befordulósabb időszakaihoz kötődnek, amikor amúgy is minden kicsit nehezebbnek tűnik.

Hárman visznek egy tizenkét fős céget

Az elmúlt években persze a kertészeti tartalmak népszerűsége is robbanásszerűen megnőtt, új szereplők „óriási lendülettel jelentek meg a piacon”, és akikkel sokszor nehéz tartani a tempót. Különösen azért, mert mára jóval nagyobb mennyiségű tartalomra van igény: míg korábban heti egy videóval is meg lehetett jelenni, most szinte napi szinten elvárás a friss tartalom. Ebben a versenyben nem mindig biztos, hogy részt akar venni – „nem akartam mindenáron beszállni ebbe a házi versenybe” –, de egyelőre még bírja a tempót. A piaci környezetet ismerve pontosan tudja, hogy nem lehet egy lábon állni. „A magyar üzleti világban nemhogy egy, de két láb sem elég – minél több lábon kell állni, ha fenn akarsz maradni” – erősítette meg korábbi gondolatait. Ez azonban nem kevés terhet ró rájuk: jelenleg egy 12 fős céget visznek hárman, ami önmagában is embert próbáló feladat.

Ami mégis hajtja – válaszolta kérdésünkre –, az a belső motiváció, egyfajta jövőbe látó gondolkodásmód. „Az agyam úgy működik, hogy mindig előre látom, hogy hová vezethet valami – tette hozzá Márk.” Ez pedig képes átbillenteni, mintegy tuningolni őt akkor is, ha éppen nehezebb időszakon megy keresztül. A belső hajtóerő mellett a külső támaszok is kulcsszerepet játszanak az életében. A legfontosabb pillért elsősorban a családja jelenti számára, a vállalkozást a párjával együtt viszik. „Egyedül ezt nem is lehetne csinálni, ez teljesen lehetetlen lenne” – mondta határozottan.

A meditáció, a futás és a vállalkozói lét

Ugyanakkor már immár egy évtizede rendszeresen meditál s háromszoros maratonistaként nagyon sokat tanult a hosszútávfutásból is. Ezt az élményt gyakran hasonlítja a vállalkozói léthez. „A cél sokszor iszonyatosan messzinek tűnik – de nincs más dolgod, mint hogy az egyik lábad a másik elé teszed” – mondja. Az egyik legfontosabb tanácsot egy sportpszichológustól kapta: nem falnak kell tekinteni a nehézségeket, hanem kapunak, amin át lehet lépni. Szerinte az emberek többsége képes lenne óriási dolgokat elérni, ha a kitartás meglenne bennük. Ehhez pedig nem merev ragaszkodásra, hanem rugalmas elszántságra van szükség – arra, hogy a célokat mindig újra tudjuk értelmezni, és közben folyamatosan haladjunk előre. „A kulcs mindig az, hogy az egyik lábad a másik elé tedd” – foglalta össze a filozófiáját.

Bezáródó ajtók helyett lehetőségek

„A kudarc számomra sosem jelentett szitokszót” – felelte, miután a kudarcokhoz, nehézségekhez való viszonyáról faggattuk. Márk kifejezetten fontos szerepet tulajdonít annak, hogy az ember a hibáiból tanuljon. „A legértékesebb tapasztalataimat nem a sikereimből, hanem a botlásaimból szereztem” – mondta. A kertészeti vlogjában sem rejtette véka alá a hibáit – ha valami félrement, azt nemcsak elismerte, de be is mutatta, hogy abból mit tanult. „Mindig is azt mondtam, hogy hibázni nemcsak hogy nem ciki, hanem egyenesen szükséges” – vallja. Ez az őszinte, emberi hang sokaknak segített abban, hogy ne érezzék magukat rosszul, ha valami nem sikerült elsőre.

Karrierje során többször is megtapasztalta, milyen az, amikor egyik napról a másikra dől össze valami. Mint említettük, volt olyan időszak az életében, amikor a tévés műsorai egyik pillanatról a másikra megszűntek, és hirtelen munka nélkül találta magát. „Nem tagadom, volt bennem pánik” – emlékezett vissza egy ilyen helyzetre –, „de valahogy mindig úgy működöm, hogy előre látok, három-négy irányban gondolkodom egyszerre, és mindig látok lehetőségeket.” Ez a fajta jövőbe tekintő gondolkodás segítette át a legnehezebb időszakokon is. Amikor bezárult egy ajtó, nem falat látott, hanem egy másik ajtó lehetőségét. Ez a többirányú gondolkodásmód mára a mindennapjai részévé vált.

Tudatosan tart „több vasat a tűzben”, és bár ez gyakran fárasztó, mégis ez adja számára a biztonságot. Elmondása szerint a legnagyobb kihívást nem is az újrakezdés, hanem az jelenti számára, hogy időnként vissza kell magát skáláznia, ugyanis „néha az a nehéz, hogy ne vágjak bele túl sok mindenbe, mert ha látok egy lehetőséget, rögtön elindul bennem valami, de meg kell tanulni skálázni.”

A vállalkozás, a tartalomgyártás, a produceri munka és az ügyvezetés mind különböző gondolkodásmódot igényel, és számára az egyik legnagyobb kihívás, hogy ezek között folyamatosan tudjon váltani. Mint fogalmaz, „ez egy nagyon fárasztó működés, hogy mindenhez más agyféltekét kell használni. De épp ez az, ami képessé tesz arra, hogy ha valami véget ér, ne essek össze, hanem tovább tudjak lépni.” A hozzáállása tehát egyszerre pragmatikus és rugalmas.

A szépség iránti vágy

A kertészet iránti szenvedélye saját bevallása szerint gyerekkorához nyúlik vissza: Márk Angliában töltötte a gyerekkora egy részét, ahol gyönyörű kertek vették körül, és ez mély nyomot hagyott benne. A valódi fordulópont akkor jött el, amikor évtizedekkel ezelőtt megvették jelenlegi házukat a Pilisben, amelyhez egy nagy kert is tartozik. Ez ébresztette fel benne a vágyat: szerette volna megteremteni a gyerekkora gyönyörű kertjeit a felnőtt életében is.

Mi jelenti a kapcsolatot a természet és a biznisz között?

Bár akkor még semmilyen tudása nem volt a kertészkedésről – elmondása szerint „nulla háttérrel indultam” – mégis belekezdett, és ez vezetett el odáig, hogy megszületett az első tévéműsor ötlete is. Úgy gondolta, hogy más fiatalok is lehetnek hasonló cipőben, akiket ugyanúgy nem szólít meg a megszokott kertészeti tartalom, így elindította a saját, fiatalosabb hangvételű műsorát. A kertészetet azonban nemcsak szakmai, hanem lelki szinten is fontosnak tartja, szerinte „ez is meditáció”. Szavai szerint a kert egyfajta kicsinyített modellje annak a természethez való viszonynak, amire szerinte az egész civilizációnak szüksége lenne. Nem küzdelem tereként tekint a természetre, hanem szövetségként látja azt, „ha adsz a természetnek, ő kamatostul visszaadja”.

Ez a gondolkodásmód – az ökológikus kertészet szemlélete – számára egy mélyebb életfilozófia része is, amit igyekszik népszerűsíteni. Szerinte az üzleti életben is érvényes az az elv, hogy nem ellenfeleket kell látni, hanem szövetségeseket keresni. Egy példát is hozott: noha sokan kérdezik tőle, miért dolgozik együtt egy másik, szintén népszerű kertészeti influencerrel, ő ezt nem versengésként, hanem együttműködésként látja. A természet is így működik: a szimbiózisokat keresi, nem akadályokat lát, hanem lehetőségeket.

Ki kell használni a digitalizációban rejlő lehetőségeket

A digitalizációhoz való viszonya az élet más területeihez hasonlóan nyitott és fejlődésorientált. Magát „early adopterként” írja le, aki már gyerekként is science fiction rajongó volt, így a technológia soha nem volt számára mumus. Épp ellenkezőleg: úgy véli, digitalizáció és a megfelelő technológiai háttér nélkül ma már nem is tudna működni. „Az online jelenlét, a közösségi média demokratizálta a tartalomkészítést, már nem kell beprotekciózni magad egy tévébe, bárki elindíthatja a saját csatornáját” – fogalmazott Márk. Hasonlóan látja a webshopok világát is, szerinte a webáruházak is „demokratizálták a kereskedelmet”.

Márk folyamatosan figyeli az új trendeket, nyitott például az AI irányába is, nem ijed meg tőle, sokkal inkább a tuning lehetőségét keresni benne.  „Ez is egy eszköz lesz, amit meg kell tanulnunk megfelelően használni” – mondja. Szerinte a változástól nem kell félni, inkább alkalmazkodni kell hozzá, mint ahogy egy jó kertész is alkalmazkodik az adott talajhoz vagy klímához. Persze a digitális világ árnyoldalait is látja, főleg azt, hogy mennyire beépül a mindennapokba, és milyen nehéz néha leválni róla. De úgy gondolja, idővel az emberek megtanulják majd egészségesen kezelni ezt is, ám most még egy „nagyon korai fázisban vagyunk”, és idő kell, mire megtanuljuk megfelelően kezelni ezeket az eszközöket.

A cikk a Shoprenter együttműködésével valósult meg.

szerző:Lippai Roland

Ezek is érdekelhetnek

További tartalmak