Webshop túlélő show – Mit tanácsol Tomán Szabina, ha minden ellened dolgozik?
Gazdasági instabilitás, globális versenytársak, kiégés. Ma sokan próbálnak extrém környezetben talpon maradni. De hogyan lehet ezt jól csinálni? Erről kérdeztük Tomán Szabinát, a Tomán Lifestyle alapítóját, üzletasszonyt és befektetőt, aki őszintén mesélt arról, hogyan kezeli a bizonytalanságot, és mit gondol, mikor kell megnyomnunk a STOP gombot.

Tomán Szabina szerint az elmúlt öt év minden vállalkozótól folyamatos válságkezelést és újratervezést követelt: a pandémia, az ukrán helyzet, az infláció, az alapanyaghiány, vagy a nemzetközi versenyhelyzet egymást követő hullámokban tették próbára a vállalkozókat. „Az emberek pszichésen is elfáradtak, hiszen nem volt olyan év, amikor stabilan lehetett volna működni, mindig jött valami, ami miatt folyamatosan - túlélő módban - újra kellett tervezni.” – magyarázza Szabina, aki azt is hozzátette, hogy korábban voltak biztos alappillérek és működési modellek, amelyekhez vissza lehetett nyúlni, ha gond volt. Úgy érzi, ma már ez nincs így. A világ megváltozott, a régi megoldások nem működnek, a vásárlói szokások átalakultak, a digitalizáció és a mesterséges intelligencia elterjedése, a kínai gyártók és platformok térnyerése új szabályokat alkottak. Negatívumként érzékeli még azt a tendenciát is, hogy a most piacra lépők egy része gyors meggazdagodásra hajt, nem építkezik hosszú távon, és nem feltétlenül közvetít értéket sem. Ez is nehezíti szerinte a versenyt, és ez is hozzájárul ahhoz, hogy a komolyabb szereplők sokszor kénytelenek újraértelmezni a működésüket.
Már nem elég, ha egy vállalkozás jó minőségű terméket kínál és jól dolgozik.
A magyar e-kereskedelmi piac helyzetéről Szabina elmondta, hogy manapság sok kisvállalkozás húzza le a rolót, miközben az olcsó, globális platformok – mint amilyen a Temu is – egymás után tarolják le a magyar piacot. Ismer olyanokat, akik csalódtak a minőségben és inkább a hazait keresik, de szerinte kevesen vannak, akik ezt megengedhetik maguknak, különösen Magyarországon.
„Ismerd meg a vásárlóidat! Ha nem tudod, kik ők, nem fogod tudni megtartani őket.”
Szabina legfontosabb döntése az elmúlt időszakban a webshop beindítása volt, 2023-ban, amely végül a cég túlélésének kulcsává vált. Persze figyelt arra is, hogy ezzel ne gyengítse a saját franchise-partnereit: ezért a webshopban drágábban árul, mint a szalonokban, és a vásárlókat igyekszik terelni az offline hálózatba.
A döntése mögött alapos vevőelemzés állt: nem abból indult ki, hogy mit szeretne eladni, hanem abból, hogy mire van valójában igény. Soha nem figyelte még ennyire a vásárlói visszajelzéseket, mint most. Ezekre alapozva tervezi újra és újra most is a stratégiáját. Így pozícionálta újra a termékportfólióját, szűkítette le a kínálatot, és személyre szabott kampányokat indított. Például menopauzában lévő nőknek kínál megoldásokat, mert látja, hogy erre van igény a vásárlói részéről.
„Ha én most eltűnnék, ki tudná átvenni a helyem és mennyiért? Ha nincs válasz, ott baj van!”
Szabina kihangsúlyozta, hogy egy vállalkozás nem lehet egyetlen ember vállán, bármilyen is a gazdasági környezet. Ő például pénzügyi és operatív vezetőt alkalmaz, napi szintű riportokat elemez. A célja az, hogy minden döntése adatokon alapuló és tudatos legyen. Tapasztalatból mondja, hogy nem lehet mindent egyedül csinálni, és fontos azt is felismerni, ha nem mi vagyunk a legjobbak egy adott feladatra.
A kiégéssel is számolniuk kell a vállalkozóknak, bár szerinte nem a sok munka égeti ki őket, hanem az, ha nincs kontrolljuk az események felett. A külső, kiszámíthatatlan tényezők, mint például az árstop vagy a piac összeomlása hatalmas terhet rónak a vezetőkre. „Egy vállalkozónak tudnia kell, mikor kell megállni, átgondolni, delegálni vagy akár bezárni egy vállalkozást. Ez utóbbi nem bukás, hanem adott esetben a legésszerűbb és leginkább felelős döntés!” – teszi hozzá az üzletasszony.
Ő is mindent megtesz, hogy a kiégés ne fenyegesse. Ehhez szerinte tudatosítanunk kell magunkban, hogy nem minden rajtunk múlik! Ha pedig már nem működtethető egy üzleti modell, akkor új irányt kell keresni. Ehhez szerinte külső szakemberek – pszichológus, pénzügyi tanácsadó, mentor – támogatása is szükséges lehet. Másodsorban figyelni kell a kikapcsolódásra, bár azt is bevallotta, hogy ez neki sem megy mindig könnyen. Úgy oldja meg a helyzetet, hogy a nyaralásaik során is minden nap két órát dolgozik. Ez a kompromisszum hozta meg számára a belső nyugalmat. „Nem tudom teljesen elengedni a munkát egy családi nyaraláson sem, de ha a cég rendben megy, akkor a nap hátralévő részében tényleg minden csak a pihenésről szól.” – magyarázza.
Mit tanácsol Szabina a jelenlegi gazdasági környezetben, ha nem csupán túlélésre játszol, de akár növekedni is akarsz?
- A vásárlóidban van a megoldás!
Szabina webshopja csak 2023-ban indult, de a döntést megelőzte egy mély, célcsoport-alapú újratervezés. Az volt az első lépés, hogy újraértelmezte kik a vevői, és mire van szükségük most! Nem 2 évvel ezelőtt, nem tavaly, nem elméletben, hanem most, az aktuális gazdasági helyzetben. „Ismerd meg a vásárlóidat! Ne általánosíts, ne a saját fejed után menj, tudd, hogy kik ők! Milyen korúak, milyen élethelyzetben vannak, mik az igényeik és a pénzügyi lehetőségeik? Ez a tudás az alap!” – magyarázza Szabina – „A Tomán márka is így reagált a változó vásárlói igényekre, például a menopauzával küzdő nők célzott megszólításával.” - A globális verseny brutális – de tanulj belőle!
A Temu és más olcsó, külföldi platformok megjelenése óriási nyomást gyakorolt a magyar e-kereskedelmi szereplőkre. Az árverseny a minőség rovására megy, de aki meg tudja tartani a vásárló bizalmát, az hosszú távon nyerhet. A tanulság: a minőség-kommunikáció, a bizalomépítés és a vevőkkel való aktív kapcsolattartás kulcskérdések. A gyors nyereség helyett a hosszú távú kapcsolat az, ami túlélést hozhat. - Optimalizálj! Portfólióban, csatornában, költségekben egyaránt.
Szabina szerint az egyik legfontosabb túlélési lépés a portfólió szűkítése volt náluk. A több mint 80-féle terméket kínáló brandnél a kihívás az volt, hogy megtalálják azt a kínálatot, ami a leginkább illeszkedik a mai élethelyzethez és gazdaságosan fenntartható. „Kisebb kampányokkal tesztelünk, mielőtt nagyot lépünk. Mindig azt figyeljük, hogy mire reagál a piac, és csak azt visszük tovább.” – magyarázza a szakember. Ez nemcsak költségoptimalizálás, hanem tudatos fókuszváltás is. - Ne te csinálj mindent!
Sokan próbálnak spórolni azzal, hogy nem vesznek fel alkalmazottat, inkább mindent maguk csinálnak. Ez rövid távon működhet, hosszabb távon viszont nem fenntartható. „Ha nincs pénzügyi vezetőd, könyvelőd, operatív támogatásod, akkor előbb-utóbb ki fogsz fulladni, mert nem lehet mindent jól csinálni legalábbis sokáig biztosan nem!”- mondja Szabina, aki szerint az első kritikus lépés, hogy minden vállalkozó tegye fel magának a kérdést: ha én most eltűnnék, ki tudná átvenni a helyem és mennyiért? Ha nincs válasz, ott baj van! - Tudnod kell, hogy mikor van vége!
Sokan akkor sem állnak meg, amikor már minden adat és érzés azt jelzi: a dolog nem megy, se így, se úgy, sehogyan. „Ha külső tényezők sodorják el a cégedet, azt nem te rontottad el, de neked kell rá reagálnod!”- fogalmazza meg az egyik legfontosabb alapelvet az üzletasszony. Ehhez persze néha fájdalmas döntések kellenek: csökkentés, stagnálás, bezárás, mind lehet valid lépés, ha az ember látja, hogy mikor jött el az a pont. - Csak akkor álmodj, ha számolsz is mellette!
„A számok sosem hazudnak!” – állítja Szabina, és hangsúlyozza: a vállalkozás nem csak egy jó ötletről szól vagy egy szenvedélyről, de komoly pénzügyi, jogi, HR- és stratégiai tényezőkről is! - „A romantikus álmodozások kora lejárt, ma már csak az marad talpon, aki pontosan tudja, mikor és min kell változtatni, vagy ha szükség van rá, mikor kell kiszállni.”
Tomán Szabina 5 tanácsa röviden, kisvállalkozóknak meredek terepre:
- Pontosan tudd, hogy kinek adsz el! – Rendszeresen vizsgáld felül a célcsoportodat, és igazítsd hozzájuk a kínálatodat.
- Optimalizálj portfóliót és költséget! – Szűkítsd a kínálatot, ha kell, és mérd, mire reagál a piac.
- Delegálj és szervezz ki, amit lehet! – A növekedéshez nem elég, ha te jó vagy, csapat is kell!
- Fogadd el, ha nincs kontrollod valami felett! – A kiégés akkor jön el, ha mindenre te akarsz megoldást, mindenért te akarod vállalni a felelősséget. Ezt nem lehet hosszútávon csinálni!
- Legyen B-terved, és ne félj alkalmazni! – Néha a legjobb döntés az, amitől a legjobban félsz. Ha kell, nyomj egy Reset-et vagy akár egy Stop gombot!
Tovább olvasnád?
Regisztrálj!
- Lépj kapcsolatba más vállalkozókkal, üzleteljetek
- Töltsd le D terveinket, és digitalizáld a vállalkozásodat
- Fogyaszd exkluzív tartalmainkat
- Értesülj első kézből az aktuális kkv-kat értintő témákról hírlevelünkből