„A szerszámgyártás nem éppen szexi”– egy hazai vállalkozás, amely a helyi közösség fejlesztésében látja a jövőt
A nagyatádi székhelyű Büttner Kft. elindította társadalmi bázis programját, amelynek célja, hogy a város és térségének életminőségét javítsa azzal, hogy komplex oktatási és életmód programot kínál az ott dolgozóknak és családtagjaiknak, a környéken lévő oktatási, civil, vállalkozói és önkormányzati összefogással. Céljuk továbbá a térségi munkaerő képzése és megtartása, az elvándorlás csökkentése. A folyamatról, az eddigi eredményekről, a tervekről, illetve a nehézségekről és a kihívásokról a vállalkozás ügyvezetőjével, Matula Evelinnel beszélgettünk.

A Büttner Kft. egy magyar tulajdonú, generációváltáson sikeresen átesett családi középvállalkozás, amely több mint három évtizedes tapasztalattal rendelkezik a fémmegmunkálás és fém alapanyag-kereskedelem területén. A cég Nagyatádon és Pécsen, közel 10 000 négyzetméteres gyártókapacitással és 250 fős szakértői csapattal működik. Fő profiljuk az egyedi és kis szériás CNC forgácsolás, valamint fém alapanyagok forgalmazása. Nemzetközi kapcsolatrendszerüknek köszönhetően árbevételük 70%-a exportból származik, ügyfélkörükben olyan iparágak kiemelkedő szereplői találhatók meg, mint a félvezetőipar, gépgyártás, nehézgépgyártás, energetika, szerszámgyártás, medicintechnika és autóipar. Saját fejlesztésű termelésirányítási rendszerük pedig a Büttner Modul System (BMS), amely jelentős hatékonyságnövekedést eredményezett a gyártásukban.
A széles kapcsolatrendszerrel rendelkező középvállalkozás azonban nem csak munkalehetőséget kínál az embereknek, hanem társadalmi bázis programja keretében komplex oktatási és életmód programot kínál a dolgozóknak és családtagjaiknak. Vajon miért kell egy vállalkozásnak ezzel foglalkoznia? Miért fektessen bele ebbe energiát, miért éri ez meg üzletileg, továbbá hol és hogyan térül meg? Erről kérdeztük dr. Matula Evelint, a Büttner Kft. ügyvezetőjét. „Nálunk ez egy hosszú távra szóló stratégia, aminek célja nem csak a saját vállalati működés fenntarthatósága (vagyis az ESG-szempont), hanem a teljes helyi és térségi közösség életminőségének javítása is” – vágott bele dr. Matula Evelin, a Büttner Kft. ügyvezetője. – “Építünk benne a cégünk erős helyi jelenlétére, s ezzel az oktatási, illetve életmód program kezdeményezésekkel azon dolgozunk, hogy a térségi munkaerő megtartható legyen, az elvándorlás csökkenjen, továbbá erősödjön a helyi összetartozás. A program felépítése tudatosan a "kis közösségtől a nagyig" logika mentén halad. Az első lépés a saját munkatársak és családtagjaik mentális egészségének, életminőségének támogatása, aminek célja a hosszabb távú vállalati elköteleződés és lojalitás kiépítése (amely így win-win szituációt jelent). Ezt követik a helyi szakképzési és felsőoktatási partnerek felé tett nyitások, szakkörök, nyílt napok, élményalapú ismeretterjesztés formában. Ezután a civil szervezetek és a szülők megszólítása következik, ahol a cél a közösségi kapcsolatok megerősítése és a lokális összetartozás élményének felépítése. Végül a beszállítói kör felé akarunk nyitni, ahol a program eredményeit jó gyakorlatként, szemléletformáló eszközként adnánk tovább. Hosszú távú hatásként pedig azt reméljük, hogy kialakul egy olyan mentálisan és gazdaságilag is stabil helyi közösség, amelynek tagjai nem hagyják el a térséget, hanem értéket találnak benne. A helyben maradó munkaerő a helyi gazdaságot is erősíti, ami térségfejlesztési szinten is lényeges – tulajdonképpen ez a mi belső motivációnk az egészprojektre. Úgy vélem, hogy egy többlépcsős, térségi szinten értelmezhető program hosszú távon sokkal nagyobb hatással lehet a munkaerő megtartására, mint bármilyen egyedi bérkompenzáció vagy toborzási kampány, hiszen az elhivatott, kötődő ember nem csak dolgozik, hanem formálja is a közösséget maga körül.”
A program egyébként Evelin ötlete volt, aki kurzusokon vett részt és az ott kapott inspirációkat is felhasználva építette fel a stratégiát.
„Az ötlet még a 2024 februárjában megrendezett Bridge to Benefits minikurzuson fogalmazódott meg bennem Kaposváron, ahol azt a feladatot kaptuk, hogy gondoljuk végig, mit tehetünk a fenntarthatóságért – folytatta dr. Matula Evelin. – Mivel az iparágunk, a szerszámgyártás nem éppen „szexi”, úgy gondoltam, hogy az ESG-t az S, vagyis a társadalmi lábánál fogom meg. A Minibridge-en – látva a hallgatóság elismerését – elkezdtem utánajárni, hogy milyen konkrét lépésekkel lehetne ezt megvalósítani. Ezt követte a „rendes” Bridge, ahol számtalan jó gyakorlatot volt lehetőségem meghallgatni, amit folyamatosan építettem bele a stratégiánkba. Ennek következtében körvonalazódott a program, amelynek célja, hogy az itt élő és dolgozó emberek számára elérhetővé tegyünk olyan oktatási, egészségmegőrzési és életmódbeli lehetőségeket, amelyek hosszú távon javíthatják az életminőségüket. Már akkor tudtuk, hogy ez magában foglalhat képzéseket, egészségügyi szűréseket, sporteseményeket, pénzügyi tudatosságot fejlesztő előadásokat és még sok mást.”
Az első lépéseket a megvalósítás tekintetében tavaly tavasszal kezdték el, még pedig egy dolgozói igényfelméréssel, amelyet idén februárban egy Egészségnap követett. Azóta több program is megvalósult, de jelentős kihívásokkal is szembesültek.
„Az Egészségnap után a cégünk számára releváns világnapokon programokat szerveztünk, emellett rajzpályázatot és versmondó versenyt hirdettünk, illetve a Föld napja alkalmából „Büttner Zöldlátás pályázatot” írtunk ki – ecsetelte Evelin. – A közeljövőben havi kisebb csapatépítők szervezésére készülünk helyben (ezáltal is bevonva és támogatva a helyi vállalkozásokat), úgy, mint szabadulószoba, horgászverseny szervezése, paintball bajnokság. Ez kisebb tömegeket vonz be ugyan, de a rendszerességet (3-4 hetente egy program) fenntartva, lehet, hogy hosszú távon közelebb hozhatók a résztvevő kollégák egymáshoz, így nem csak munkaidőben, hanem viszonylag rendszeresen baráti viszonyban is találkoznak (illetve a cég likviditási helyzetén is javít, ha nem egyszerre keletkeznek nagy kiadások). Fontosnak tartottuk a szervezés során, hogy az első lépés a munkatársak bevonása legyen, de kihívás, hogy a régióban sokan kevésbé nyitottak az ilyen típusú lehetőségekre, ezért fontos, hogy folyamatosan kommunikáljuk az előnyeit, és bevonjuk azokat, akik már aktívan érdeklődnek. Sajnos igazából nincs, aki vigye a „hátán” ezeket az ügyeket, ezért nem tudunk olyan ütemben haladni, ahogyan azt ideálisan szeretnénk – a fenntarthatóság nálunk szívügy, de nincs „dedikált” kolléga, aki ezzel kizárólagosan foglalkozna a mindennapi operatív feladatok mellett. Ideális esetben egy nagyvállalat rendelkezik legalább egy főállású munkatárssal, aki ezen projektek koordinációjáért felel; itt a térségben ilyen vállalat nincs, aki erre tudna erőforrást allokálni. Mindezek miatt hosszú távon edukációra és következetes kommunikációra lesz szükség a nagyobb elköteleződéshez a programokban részt vevő partnereinkkel is.”
A projektekben hosszabb távon az önkormányzat(ok) szerepvállalása is fontos lehet, hiszen egy térségi program közösen lehet igazán sikeres.
„A terveinkben középtávon (1–3 év) a már említett rendszeres dolgozói programok (prevenció, mozgás, mentális egészség), a képzési lehetőségek bővítése (pénzügyi tudatosság, digitális kompetencia, továbbképzések), továbbá a helyi iskolákkal együttműködve pályaorientációs programok vannak. Hosszú távon (3–5 év) a térségi együttműködés erősítése is cél civil, oktatási és önkormányzati szereplőkkel, illetve közösségi terek, szolgáltatások létrehozása, amelyek mindenki számára elérhetők. A helyi önkormányzat részéről eddig alapvetően nyitottságot tapasztaltunk, de egyelőre informális kapcsolatban vagyunk velük. Hosszabb távon szeretnénk hivatalosabb együttműködési formát is kialakítani, mivel meggyőződésünk, hogy egy ilyen térségi program csak közösen lehet igazán sikeres. Éppen az előző hónap végére kaptunk meghívást egy helyi üzleti fórum alakuló ülésére – biztos vagyok benne, hogy ha sikeresen létrejön a munkacsoport, aktív résztvevői leszünk ennek.”
A Büttner Kft. a social média felületeit jelentős mértékben kihasználja a programok népszerűsítése, illetve szervezése szempontjából.
„Aktivizáltuk magunkat a social media felületeken, mellyel első körben el szeretnénk érni, hogy mindegyik korosztály felfigyeljen ránk, közelebb hozzuk az embereket cégünkhöz, hogy a fémmegmunkáláson túl másban is értékesek vagyunk – fejtegette Evelin. – Facebook-csatornánk eddig is volt, viszont a korábbi havi egy-egy poszt helyett most heti két-három posztot teszünk közzé, valamint 2024. májusában indítottuk LinkedIn oldalunkat, ahol az üzleti partnereinknek számolunk be mindennapjainkról és mérföldköveinkről, illetve 2025. márciusában indítottuk TikTok-csatornánkat (már több, mint 1300 követőnk van!), ahol a fiatalabb generációt próbáljuk elérni könnyedebb, humorosabb tartalmak posztolásával. Ha már figyelik a tevékenységünket, úgy vélem, nagyobb esélyünk van egy fenntartható, tudatos közösség létrehozására – hosszabb távon pedig az is célunk, hogy felépítsünk egy stabil közösségi jelenlétet, amire majd – egy későbbi, nagyobb szabású kezdeményezésnél – már lehet építeni. Az általunk gyártott termékek specialitása miatt sokan egyszerűen nem tudják elképzelni, mivel is foglalkozunk pontosan a Büttnernél – pedig rendkívül széles a tevékenységi körünk: a legmodernebb CNC forgácsolási technológiáktól a 3D fémnyomtatáson át a duális képzésig és a társadalmi felelősségvállalásig. A közösségi médiát ezért szeretnénk arra is használni, hogy bemutassuk mindezt – érthetően, inspirálóan, emberközelien! Fontos számunkra, hogy másokkal is megosszuk azokat a jó gyakorlatokat, sikereket, amiket elértünk – legyen szó gyártási újításokról vagy akár helyi közösségi szerepvállalásról. Bízunk abban, hogy ezzel másokat is inspirálhatunk!”
Kulcsgondolatok:
- Az emberek szemléletét befolyásoló kezdeményezések beindítása mindig hosszabb folyamat.
- Bár a céges fejlesztések miatt a források végesek, hosszú távú célként kell tekinteni az életmód és oktatási programra, mivel a fenntarthatóság szívügy!
- Egy térségi komplex program csak összefogással lehet sikeres, de a folyamatos működtetéséhez külön munkacsoportra van szükség.
- Fontos, hogy a social média jelenlét erősítése által közelebb kerüljön a cég az emberekhez – a közösségi média jelenlét tehát remek eszköz ehhez.