A viharban is tudni kell kormányozni a hajót – Hogyan tud egy nagyvállalat vezetője úrrá lenni a válságon?
Az építőipari termékeket gyártó és forgalmazó Masterplast 5 fős kisvállalkozásból 2 év alatt vált piacvezetővé a kilencvenes évek végén. Innen építette fel dinamikusan hazai és európai sikertörténetét és ma már tőzsdén jegyzett nagyvállalat, amely 41 országban van jelen. Tibor Dávid elnök-vezérigazgató szerint nincs titok: a sikert a vevőközpontúságban, a csapatmunkában, a felelősségvállalásban és a folyamatos fejlődésben látja. Ám amikor - ezt a közel 30 éves pályát elismerve - tavaly neki ítélték az üzleti példaképnek járó Leader of the Year abszolút díját, mégsem felfelé ívelő időszak zajlott az életében, hanem egy komoly és küzdelmes válság.

Tibor Dávid számára még sokkal többet jelentett ez az elismerés ebben az időszakban: „Nem akkor kaptam a díjat amikor rekord eredményeink voltak. A 2020–2022-es felívelés után az elmúlt pár év inkább a kihívásokról és küzdelmekről szólt.” Úgy véli egy vállalkozónak nem csak akkor kell tudnia helytállni, jól szerepelni, - tőzsdei cég esetén a nyilvánosság előtt megjelenni – amikor ’süt a nap, hanem akkor is, amikor esik az eső és fúj a szél’.
Embernek kell maradni, és szemébe nézni azoknak is, akiket el kell bocsátani.
Az elmúlt években számtalan platformon, fórumon beszélt arról, hogy hogyan kezelik a nehézségeket, hogyan tartják a kollégákban a lelket. Sokszor kiemelte, hogy elsődleges az őszinteség, főleg akkor, ha elbocsátásokra kényszerül valaki, vagy komoly költségcsökkentő programokat kell végig vinnie. „Egyszer azt mondták nekem, hogy ’olyan vagyok, mint egy tapasztalt öreg tengerész, aki már mindenféle időben irányította a hajóját’, és most vihar van és szembeszél. De szerencsére ebből már kecmergünk ki idén, egyértelműen látszódnak a fordulat jelei.” - emelte ki az üzletember, aki úgy véli, hogy a vállalatok általában akkor dolgoznak a legtöbbet, amikor az eredményeik gyengék és ’fordítani kell a hajón’. Emiatt a legnagyobb vállalkozói teljesítmények a válságos időszakokban születnek. „Ez már a második igazán mély víz a pályafutásom alatt. Még inkább fontosnak tartom azóta, hogy az ember legyen jó vezető amikor tartania kell a lelket a csapatában. Embernek kell maradni, és szemébe nézni azoknak is, akiket esetleg el kell bocsátani.„ – hangsúlyozta Tibor Dávid, aki azt is elmondta, hogy számára ezekben az időkben a többiek – munkatársak, részvényesek, tulajdonosok - iránt érzett felelősség ad erőt és hitet, ez segít rendbe tenni a lelkét. Ilyenkor próbálja magában lerendezni, hogy a szükséges fájdalmas döntéseket muszáj meghoznia, mert ha nem teszi, akkor mindenki munkája veszélybe kerül. A hite ebben az időszakban sem gyengült meg, biztos volt abban, hogy amit csinálnak, az helyes és jó irányba tartanak.
Nem szabad hazudni, nem szabad azt mondani, hogy ááá, nincs semmi baj!
Tibor Dávid számára mindig az emberekkel kapcsolatos negatív döntések a legfájdalmasabbak és másodlagos az, hogy a nyereségük vagy a prémiumok elmaradnak. Úgy véli az elsődleges mindig az emberi oldal, hiszen a dolgozók teszik sikeressé vagy gyengévé a vállalatot. Minden vállalkozónak - legyen az kis-, közép-, vagy nagyvállalkozó - a legnagyobb értéke, hogy milyen emberei vannak, azok az emberek mennyire motiváltak, és mennyit tesznek bele a közös célokba. „Ha itt rosszul megy az üzlet, azt a raktáros is látja, a targoncás is pontosan tudja. Ezért az a legfontosabb feladat, hogy másféle kommunikációval, de minden szinten tartani kell a lelket az emberekben. Nem szabad hazudni, nem szabad azt mondani, hogy ááá, nincs semmi baj!”- fogalmaz az üzletember, aki hangsúlyozza: a gondokat és a megoldás lépéseit is nyíltan meg kell osztani a csapattal. Ezeket bátran ki kell mondani, mert az emberek látják és érzik, ha recesszió van, és sokkal nagyobb bizonytalanságot, sokkal több félelmet okoz egy ki nem mondott, de mindenki számára érezhető nehéz helyzet.
Az őszinteség a kulcs nehéz helyzetekben!
A Masterplast vezetőjének van egy kedvenc kérdése, amire minden egyes kolléga a maga szintjén megfogalmazhatja a választ. Ez a kérdés: ’Mi tesz jót most a cégnek?’. Ha erre a munkatársak megtalálják a saját feladatkörükben a választ, akkor nem neki kell korlátozó intézkedéseket pl. költségcsökkentést bevezetnie, hanem a kollégák maguktól figyelnek erre. Az üzletember úgy látja, ez a fajta hozzáállás az elköteleződést is növeli: ha őszinteség van, ha a kollégák értik a helyzetet, és nagyobb önállóságot kapnak nemcsak utasításokat hajtanak végre. A vállalat elvárása, hogy a vezetők minden dolgozót megbecsüljenek, valódi partnerként kezelve őket. Egy jó csapatmunkához kell a másik elismerése, megbecsülése, de szerintük az is kell, hogy őszintén tudjon két kolléga egymás között beszélni arról is, ha valami nincs rendben. „Az emberek sokszor konfliktuskerülőek, de ebből még nagyobb feszültségek származhatnak. Tehát ha felmerül valahol egy probléma, beszélni kell ezekről is! ” – hangsúlyozta Tibor Dávid, aki hozzátette, hogy cégen belül van öt alapszabályuk, ami meghatározza az együttműködés alapjait. Ugyanis abban hisz, hogy a vállalat sikerének legfőbb záloga a munkatársak és a vállalati kultúra.
Ne kapaszkodjunk olyan dolgokba, ami öt éve jó ötlet volt, de lehet, hogy most már nem az!
A Masterplast vezérigazgatója tudja, hogy nem csak az ő területükön, de sok más szegmensben is küzdenek vállalkozók a piac kihívásaival. Ezzel kapcsolatban úgy véli, hogy nagyon fontos kérdés, hogy amit csinálunk, abban hiszünk-e? Hosszú távon versenyképesek vagyunk-e? Azt látja, hogy nagyon sok vállalkozás túlságosan elnyújtja a ’küzdelem és a szenvedés szakasz’-t ahelyett, hogy megpróbálna egy másik területet találni, addig amíg nem fárad el nagyon, nem ég ki, vagy nem fogy el teljesen a pénze. „Szerintem vállalkozóként nagyon-nagyon fontos őszintén ránézni, hogy az, amit csinálunk, az öt év múlva is fontos lesz-e, versenyképes lesz-e, és hogy én jó vagyok-e benne. Ha a válasz erre ’nem biztos’ vagy ’nem’, akkor minél előbb érdemes váltani! Ne kapaszkodjunk olyan dolgokba, ami öt éve még jó ötlet volt, de lehet, hogy most már nem az!” – fogalmazza meg Tibor Dávid, aki szerint egy vállalkozónak válságtól függetlenül is váltania kell egy kicsit menet közben a működési területén és mindig meg kell tudnia újulni.
Tippek, tanácsok, hogy minél gyorsabban kikerüljünk egy esetleges ’viharzónából’:
- A vevő a legfontosabb. Hallgasd meg a visszajelzéseiket, építs velük bizalmat, és adj számukra megbízható hátteret!
- A siker alapja a csapatmunka. Tiszteld és kezeld partnerként minden munkatársadat!
- Felelősségvállalás nélkül nincs tartós siker. Állj ki a döntéseid mellett, és amit ígérsz, azt mindig teljesítsd!
- A fejlődés legyen állandó. Ne állj meg, keresd folyamatosan az új lehetőségeket és megoldásokat, hogy felkészült legyél a jövő kihívásaira!