Digitalizálható az idősellátás? – A Senior Centrum megcsinálta

Szakértelemmel, megfelelő hozzáállással a kereslet és a kínálat találkozási helyének létrehozása és működtetése is lehet jövedelmező üzlet, legyen szó bármilyen területről – ezt mutatja a Senior Centrum sikere. Ehhez persze hozzájárul az is, ha az ötletgazda a szinergiák használatán túl „szerelemprojektként” is tekint a vállalkozására.

{{ formattedDate }}5 perc olvasási idő

„Mi lesz, ha megöregszem?” – motoszkált egyre gyakrabban az ötvenes évei elején járó Csillag Gabriella fejében. Talán azért is, mert szociális munkás végzettségével több éven keresztül idősekkel, leginkább demens emberekkel foglalkozott. A hazai idősellátás nehézségeit közelről látva még inkább nyomasztotta a gondolat, ki segít majd neki, akár a kisebb-nagyobb ügyei intézésben, hiszen három felnőtt gyereke „nagyon messze” él. Ekkortájt, nagyjából négy-öt éve a rendszer elégtelenségeit szintén jól ismerő, korábban idősotthont vezető Müller Csabával „összekeveredve” azon kezdtek gondolkozni, hogyan tudnának a családoknak segítve vállalkozást építeni. Elsősorban tanácsadást terveztek, hiszen naponta megélték, milyen elveszetten és kétségbeesetten keresnek megoldást azok, akiknek idős szerettük bármilyen okból ellátásra szorul. „Fogalmuk sincs, milyen lehetőségek vannak, és azokat hogyan találják meg” – vázolta Gabriella. Talán nem véletlen, hogy „összeakadtak” a Lunar nevű inkubátorcéggel, amely üzleti lehetőséget látott az ötletükben. „Ők ajánlották, hozzunk létre egy online felületet, amelynek segítségével a családok megtalálhatják a számukra megfelelő szolgáltatót. Ez lett a Senior Centrum egyik pillére. A rendszeren keresztül most még leginkább ápolókat és gondozókat lehet megadott paraméterek szerint rendelni” – mondta a cég alapító-ügyvezetője. 

Unokahelyettesítés is van az idősgondozás Airbnb-jén

A platformot, amelyet Gabriella az idősgondozás Airbnb-jeként is emleget, a fia fejlesztette. „Az a tervem, hogy minden olyan szolgáltatás elérhető lesz rajta, amelyre az ellátásra szorulóknak szüksége lehet. Ilyen a 24 órás vagy hospice ellátáson túl az idősek számára csodával felérő, házhoz járó pedikűrös szolgáltatás is. Diákokat is szeretnénk bevonni, már van is egy pszichológus hallgató lány, aki unokahelyettesítő tevékenységeket vállal: sütit visz, mobilt és tévén hangot állít – az ilyen »csip-csup«(nak tűnő) feladatok megoldása szintén kincset érhet az időseknek” – árulta el Gabriella.

A vállalkozás indításakor a legnagyobb kérdés az volt: lesz-e elég szolgáltató. Ma egymást ajánlják, már több százan regisztráltak. „Megadhatják, hol, milyen tevékenységet, mekkora időtartamban és mennyiért vállalnak. Például van, aki Mezőtúron a »rendes« munkája mellett hetente háromszor egy-egy órát bevásárol, etet, ha kell, pelenkáz, amiért 4000 forintot kér” – említette példaként.  Gondozással bárki, „papír” nélkül is segíthet, az ápolás azonban végzettséghez kötött, Gabrielláék ezt mindig ellenőrzik. Megnézik a referenciákat, és személyesen is beszélgetnek a szolgáltatókkal. „Megpróbálunk minél több garanciát beépíteni, de százszázalékosat lehetetlen vállalni, hiszen az emberi tényezőket nem lehet kiiktatni. Az, hogy szimpatikus-e egymásnak a szolgáltató és az ellátásra szoruló, online nem derül ki. Ha nem »működik a kémia«, tudunk másik szolgáltatót ajánlani, és szűrjük is a szolgáltatókat. Volt, akit elküldtünk” – tette hozzá Gabriella.

A rendszer védi is a szolgáltatókat. Nem fordulhat elő, hogy valakivel kitakaríttatják a házat, ha azt nem jelölte meg. A fizetés sem „tud” elmaradni, mert amikor az ügyfél lefoglalja a szolgáltatót, a Barion rendszere a kártyáján zárolja a szolgáltatás díját, amelyet a feladat elvégzése után 24 órával leemel a bankszámlájáról, és áttesz a szolgáltatóéra. A platform biztosítja Gabrielláék azon célját is, hogy a teljes folyamatot online, bármikor és bárhonnan végig lehessen vinni, külföldön élő hozzátartozó esetén is.

A megrendelő részletes bemutatkozások alapján választja ki a számára leginkább megfelelő szolgáltatót. Ehhez garanciát Gabrielláék szakmai minősítései mellett a közösségi értékelési rendszer is ad. „Ha például »Marika« ötcsillagos értékeléséhez ötvenen azt írták, hogy nemcsak jól elvégezte a feladatot, de kedves, empatikus ember is, az nagy segítség a választásnál” – tette hozzá. Sok, szakmai információt is kérnek a megrendelőktől, hogy megtudják, milyen állapotban van az idős ember. „Rákérdezünk, mennyire agresszív, hogyan működnek az éjszakái stb., így a szolgáltató eldöntheti, vállalja-e. Előfordul az is, hogy a megrendelő, mert például távol él, nincs teljesen tisztában az idős állapotával, aki így meg is lepheti a szolgáltatót” – mondta Gabriella. Hozzátette, az ilyen helyzeteket is kezelniük kell. „Emberségesen. Az ügyfélszolgálatos kollégánk, Feil Kornél, mindig talál olyan megoldást, amellyel mindenki jól jár” – tette hozzá Gabriella.

Adataik szerint többnyire az ellátásra szorulók gyermekei, unokái használják a platformot. „Bár most is egyszerűen kezelhető a felület, folyamatosan fejlesztjük, hogy még inkább felhasználóbarát legyen. Azt látjuk, hogy az én és a gyerekeim korosztálya készségszinten tudja kezelni. De volt már olyan, kilencvenhez közelítő ügyfelünk is, aki simán megoldott rajta mindent. Van egy szinte állandóan hívható, szintén meglehetősen elhivatott kollégám, aki technikai elakadás esetén segít” – mondta.

Szakértelem és empátia – muszáj, de nem elég

Az eredeti gondolat: a tanácsadás lett a Senior Centrum másik pillére. „Idősügyi kérdésben, demens ellátásban, idősek életmódjával kapcsolatos kérdésekben segítünk. Különösen hasznosak tudunk lenni idősotthon keresésnél. A többi között elmondjuk, milyen szempontokat érdemes figyelni, de az otthoni ellátás konstrukcióiban is irányt mutatunk – úgy szoktuk mondani: segítünk eligazodni az idősellátás útvesztőjében” – ismertette Gabriella.

A platform használata a regisztrálók számára ingyenes, bevétel a szolgáltató – maga által meghatározott – díjának bizonyos százalékából, a tranzakciós díjból származik. „Ebből tartjuk fent a rendszert. Ez különösen nehéz olyan komoly adóterhek, járulékok mellett, mint amilyeneket Magyarországon vetnek ki a vállalkozásokra” – jegyezte meg.

Az inkubátor cég megjelenése Gabrielláék számára azért is hasznos volt, mert „nagy elánnal, nagyjából másfél évig kőkeményen dolgoztunk együtt a stratégia megalkotásától kezdve a cégalapításig. A fiatal lelkes közgazdászaik és szakértőik rengeteget segítettek abban, hogy 2023 májusában létrehozhassuk a céget” – idézte fel. Ők lettek az első befektetőik is, ma már tulajdonrészük van a vállalkozásban. „Kiderült, a működtetéshez szükséges pénzügyi és cashflow-tervezés, marketing, az üzlet-, illetve a – nálunk kiemelt jelentőséggel bíró – platform folyamatos fejlesztése is költséges műsor. Rájöttünk, a jó szándék kevés, komoly tőkebevonásra is szükség van. Egy éve érkezett egy újabb befektető: a White Unicorn is nagy lehetőséget látott bennünk. Most pedig már a harmadikkal is tárgyalunk” – árulta el Gabriella.

Szinergiák és a málnás

A kis családi vállalkozásban, amelyet Gabriella a fiával vezet, nemcsak a női és férfi energiák, de a generációk közötti különbségek is megjelennek. „Nálunk ezek egymást erősítik, ahogy a szociális területen emlegetik: jótékony szinergiát alkotnak. Az ápolás, gondozás, de a szociális ellátás is alapvetően női téma, a platformon regisztrált szolgáltatók többsége is nő. Cégvezetőként számok alapján racionális döntéseket kell hozni, de én tudatosan hallgatok a szívemre is: akár észérvek nélkül döntök, ha »csak« érzem, hogy jó lesz. Egyébként stratégiai gondolkodású embernek gondolom magam, de fontosnak tartom, hogy ne nyomjam el a megérzéseimet, a női vonal is érvényesülhessen. A generációs különbségre példaként pedig a TikTokot említette. „Tudom, hogy az én korosztályom tagjai is pörgetik, de sokat beszélgetünk a fiammal, hogyan tudnánk ezt a témát ott is hitelesen megközelíteni.

Startupjuk működtetésében Gabriella azt élvezi a legjobban, hogy minden nap tanul valamit. „A cégalapítás előtt a Facebook hírfolyamát tudtam csak nézegetni, de mivel nem tudunk megfizetni egy komplett stábot, nekem kell tartalmakat készíteni. Már azt is tudom, hogyan érdemes csinálni, és miként kell hozzákapcsolni a többi felülethez: Instagramhoz, YouTube-hoz. A blogokat is én írom. Az őskorból van újságírói végzettségem, de hamar kiderült, a keresőmarketinges szempontokat is meg kell tanulnom figyelembe venni. Szerencsére azért ezekben sem vagyok egyedül, egy szakember támogat, amikor kell” – tette hozzá.

Gabriella elárulta, éppen azon gondolkoznak, hogyan tudnának a közösségi oldalakon harsányság helyett szakmai alapon érvényesülni. „Igyekszünk hiteles embereket: háziorvosokat, hospice és palliatív ellátásban dolgozó szakembereket is bevonni. Már csak azért is, mert azon a területen is nagy szükség van tanácsadásra és edukációra is. Már szerencsére egyre többször hívnak minket szakértőként a médiumok és előadások szervezői is” – büszkélkedett.

A korábban alapítványokat irányító, a kormányzati szférát is megjárt Gabriellának saját bevallása szerint „fogalma sem volt” a vállalkozásról. „Alkalmazottként az hajtott, milyen nyomot hagyok a társadalomban. Elkeserített, amikor rájöttem, nem sokat. Az értékteremtés a »drive-om«, az vezet akkor is, amikor egy TikTok-videó kirakásával küzdök órákig. Megerősít, ha tudok valami pluszt adni. A visszajelzések: a naponta érkező köszönő e-mailek és az ötcsillagos Google-értékeléseink a kritikus pontokon is át tudnak segíteni” – árulta el. Ha nem is térült (még) meg a rengeteg beletett munka, Gabriella bevallotta: szerelemmel csinálja „Hálás vagyok érte, a nehézségeivel együtt. Már olyan életszakaszban vagyok, amikor csinálhatom azt, amit igazán szeretek. Most sem a »pénzcsinálás« motivál, a szívemre hallgatva a lelkesedésem visz. Talán ez nem jó vállalkozói attitűd, de szerencsémre vannak mellettem olyanok, akik pénzügyi szemlélettel is terelgetnek: megakadályozzák, hogy a málnásba menjek. Ez is egy szinergia” – tette hozzá.

Tervek és álmok

A Senior Centrum jelenleg Budapesten és az agglomerációjában, valamint a megyeszékhelyeken néhány órában és országosan 24 órás ellátást biztosítva működik, de Gabrielláék nem állnak meg az országhatárnál. „Mivel úgy látom, hogy a platform és a szakértői tanácsadásunk Magyarországon működik, van esélyünk külföldi piacokra is lépni, remélem, öt év múlva erről is beszámolhatok” – jegyezte meg Gabriella.

Az idősgondozás piacosítása itthon újdonság, külföldön régóta működnek hasonló rendszerek. „Leginkább az Egyesült Államokban találtunk olyat, amely közel áll hozzánk. A mi egyediségünket a szolgáltatók megjelenítése és megrendelhetősége adja, illetve az, hogy kizárólag idősellátással foglalkozunk.” A siker Gabriella szerint azon múlhat: jól „fogják-e meg a témát”.

„Az idősellátás problémája megoldást kíván, a jövőben még inkább. A családok sok esetben a nadrágszíjat erősen összehúzva megpróbálják megoldani, de ezek komoly tételek. Ráadásul a családot fizikailag és mentálisan is jelentősen megterheli. Elképesztő, milyen kicsi összeget kap az, aki úgy dönt, főállásban gondozza az ellátásra szoruló szerettét: az ápolási díj töredéke annak, mint amennyit ki kell fizetnie, ha ezzel a feladattal megbíz valakit” – avatott be. Gabriellának azonban van egy álma, és azok, mint megjegyezte, a tapasztalatai szerint valóra szoktak válni. „A nagyvállalatok munkavállalóikat segítő programjai közé szeretném bejuttatni az idősellátás támogatását is. Mivel ez sokszor elhúzódó folyamat, a gyereknevelésnél is nagyobb terhet jelenthet egy munkavállaló számára. Ha ezt nem építik be a CSR-tevékenységbe, munkavállalókat veszíthetnek” – figyelmeztetett. Gabriella elárulta, nagyobbat is álmodott: azt szeretné, ha a piaci szereplők közösen is létrehoznának egy alapot, amellyel támogathatnák az érintett családokat, hiszen ez, mint mondta: társadalmi szintű probléma.

Csillag Gabriella tippjei:

  • Női vállalkozóként hallgass a szívedre, a megérzéseidre!
  • Hasznosítsd a szinergiákat: építs a nemek és a generációk közötti különbségekre, az emberek sokszínűségére és sokoldalúságára!
  • Minden nap tanulj valamit!
  • Tudatosítsd magadban, mi hajt: működtesd a „drive-odat”!
  • Teremts értéket!
  • Legyél hiteles szakértő!

szerző:Barabás Júlia

Ezek is érdekelhetnek

További tartalmak