„Hibázni szabad, de tanulj belőle!”  - Így hódította meg 72 ország szállodásait a magyar SabeeApp

Egy A3-as papír, egy ceruza és rengeteg radírozás. Innen indult Herman Szabolcs, aki ma már nemzetközi csapatával és a SabeeApp-pal 72 ország szállodásairól veszi le az adminisztráció terheit, hogy azok visszatalálhassanak a vendéglátás lényegéhez: a vendéghez. Az alapító-tulajdonos mesélt nekünk arról, milyen úton jutott el a papír–radír korszakból a felhőalapú megoldásokig és a nemzetközi sikerig.

{{ formattedDate }}5 perc olvasási idő

Herman Szabolcs pályája kezdetén számtalan szállodában dolgozott, ahol észrevette, hogy egy valami közös mindenhol: elképesztően sok az adminisztráció. „Emlékszem, az első munkahelyemen volt egy A3-as papír, arra írogattuk ceruzával a szállodai vendégek neveit, és a foglalásokat. Ha valaki tovább maradt, akkor radíroztunk, satíroztunk, átírogattunk.” – eleveníti fel a kezdeteket.

Mindig nyitott volt az új ötletekre, az innovációra, úgyhogy később saját vállalkozásában, - amikor rövid távú bérbeadással kezdett foglalkozni - megszületett benne az igény, hogy ő ezt az adminisztrációt hatékonyabban akarja csinálni. Így született meg a SabeeApp ötlete, amellyel kapcsolatban első perctől saját fejlesztésben gondolkodottEgy nagyon kedves barátomnak mutattam meg először a megoldásomat és ő hívta fel a figyelmem arra, hogy ezt spin-offként, vagyis külön vállalkozásként is lehetne kezelni, hiszen másoknak is segítség lehetne ez a rendszer. Nagyon fölcsillant a szemem, hogy végül is tényleg! Miért ne?!” – meséli Szabolcs, aki ezt követően évekig mind a két vállalkozását párhuzamosan működtette. Amikor viszont a SabeeApp akkorára nőtt, hogy már nem tudta mind a kettőt egyszerre vinni, akkor az eredeti vállalkozást eladta  és azóta csak a felhőalapú szállodairányítási rendszer fejlesztésével és forgalmazásával foglalkozik.

Az egyik legnagyobb kihívást ebben a folyamatban a megfelelő fejlesztők megtalálása jelentette számára, a másikat pedig, hogy egy egyszemélyes vállalkozásból növekedésre képes szervezetet tudjon kialakítani úgy, hogy ebben semmiféle tapasztalata nem volt. Nem szeretett volna autokrata céget, így meg kellett tanulnia delegálni, és megtalálni azokat az embereket, akik ugyanazokat az értékeket képviselték, mint ő. „Szerintem az egyik legfontosabb dolog, hogy amikor érzed azt, egyedül már kevés vagy, mert neked is csak 24 órád van egy napban, ott nem szabad még többet dolgozni, hanem esélyt kell adni a vállalkozásnak a növekedésre.” – avat be a gondolkodásmódjába Szabolcs, akinek az egyik legnehezebb dolog annak az elfogadása volt, hogy ha delegál valamit, akkor az nem úgy lesz megoldva, ahogy ő szeretné. Ma már ezt olyan jól megtanulta, hogy akár fél évre is elmehet bárhova, a cége akkor is kitűnően működik.

Nagyon fontos az őszinteség és az,  hogy merjünk hibázni, a hibákból pedig tanulni.

A SabeeApp munkatársai közül 50 % magyar, a többi külföldi: török, görög, litván, thai, brit és más nemzetek tagjai.  „13 éves koromban Skóciában cserediák voltam, azóta nálam alap, hogy nemzetközi viszonylatban gondolkozom. – magyarázza Szabolcs. Egy ír kollégája is nemrég kiemelte, hogy mennyire szereti, hogy náluk nemzetközi környezet van, sokat tud tanulni a magyaroktól, persze a magyarok meg tőle. Azt tapasztalják, hogy egészen más ötletet hoz egy problémafelvetésre egy magyar kolléga, mint egy görög, vagy például egy skót.

Jelenleg 50 munkatárssal dolgoznak együtt. Szabolcs igyekszik nem beleszólni a munkájukba, mert úgy van vele, hogy sokkal több jó dolog születik abból, ha a többiek kibontakoznak, mintha ő diktál mindent. Számára nem csak az a fontos, hogy szakmailag rendben legyen valaki, de az is, hogy nyitott személyiség legyen, aki hasonló alapértékeket képvisel, mint ő. Nagyon fontos az őszinteség és az, hogy merjünk hibázni, a hibákból pedig tanulni. Ha ezt nem tudja valaki elfogadni, akkor én nagyon nehezen tudok vele együttműködni.”- részletezi. Ez azért fontos számára, mert azt vallja, hogy ha nagyon sokat ülünk egy ötleten, attól félve, hogy nem tökéletes, az nagyon sok időt vesz el, és a fél világ elmegy mellettünk. 

Ma mit tudok csinálni, hogy kicsivel jobb legyen, mint tegnap?

Jelenleg 72 országban használják a SabeeApp-ot. „A nulladik pillanattól nem akartam az appot belimitálni az országhatáron belül, hiszen felhőalapú szoftverről beszélünk. „- fejti ki a tulajdonos. Van olyan ország, ahol csak egy-két ügyfelük van, pl. Nicaraguában vagy Tanzániában és van, ahol sokkal több. Ilyen a DACH régió (Németország, Ausztria,Svájc), Görögország, Törökország, Litvánia, Magyarország és Thaiföld. Ezekben az országokban helyi embereket alkalmaznak, mindent lefordítanak az adott nyelvre natívan, megfelelnek a helyi törvényi követelményeknek, és az adott ország telefonszámán lehet őket hívni is.

Minden fontos országban lokalizálják a blogposztokat, információs és oktatási anyagokat valamint igazodnak a helyi kultúrához is. „Szabolcs a kezdetektől abban gondolkodott, hogy ez egy nemzetközi vállalkozás lesz, és nem korlátozódik Magyarországra.” – magyarázza Najoua Belayane, a cég PR ügynökségének, az Agence Najoua-nak az alapítója, aki fél éve segíti a cég kommunikációját - “Ezt a szemléletet a kommunikációban is megőrizzük, ugyanakkor fontos, hogy a helyi vállalkozásokat is megszólítsuk. Ehhez viszont nem elég a globális szemlélet.” Najoua egy általa vezetett workshopon találkozott a SabeeApp vezetőivel, akik elmondták neki, hogy kommunikációban és médiakapcsolatokban jól jönne a segítsége. Pár hónapra rá már együtt dolgoztak. Najoua szerint a SabeeApp egyik titka az, hogy nemcsak technológiában, hanem kommunikációban is lokalizál. Az a történet, ami itthon működik, az külföldön nagyon sokszor nem, ezért mindenhol másképp kell megszólalniuk és egy ilyen típusú, értékalapú kommunikációval tudják a leghatékonyabban és legeredményesebben elérni a célközönségüket.

Nagy mellénnyel kimentünk Thaiföldre, hogy majd minden ügyfél az ölünkbe hullik.

A központi irodájuk Budapesten van, ahonnan az európai és az amerikai ügyfeleket szolgálják ki, az ázsiai pedig Bangkokban. Vannak kollégáik, akik Litvániában, Törökországban, Angliában képviselik a céget. Mindenki három havonta találkozik Budapesten, mert Szabolcs a teljes home office-ban nem annyira hisz, szerinte legyen személyes kapcsolat azokkal, akikkel együtt dolgozik. „Nagyon büszke vagyok a csapatomra! Át tudták venni azt a szemléletet, hogy ’Ma mit tudok tenni, hogy egy kicsit jobb legyen, mint tegnap?’ Ha ez a szemlélet megvan, akkor mindig keresed a lehetőségeket, és ez innovációra sarkall. Szerintem ez a mozgatórugója annak, hogy általában sikeresek vagyunk.„

A másik titok szerinte az a szemlélet, hogy lehet hibázni, sőt kell is! De tanulni kell belőle. „Akkorákat hibáztunk mi is az elején! Nagy mellénnyel kimentünk például Thaiföldre európaiként egy kiállításra, hogy majd minden ügyfél az ölünkbe hullik. Hát, senki nem hullott az ölünkbe. Sok érdeklődő volt, de az volt az első kérdésük van-e helyi irodánk, és thai nyelven beszélő kollégánk? Nem volt. Lekókadt fejjel jöttünk haza, de tanultunk belőle!” – meséli az alapító-tulajdonos. Két év múlva úgy mentek vissza, hogy már volt helyi iroda és több helyi kollégájuk is. Ekkor már tudtak üzletet kötni. Igyekeznek odafigyelni arra, hogy mit várnak el a helyi piacon, pl. törvényi megfelelőséget, helyi nyelv és a kultúra ismeretét. Úgy látja Szabolcs, hogy ezt mindenhol nagyon díjazzák.

A missziónk az, hogy az ember foglalkozzon az emberrel és ne az adminisztrációval!

A célcsoportjuk az önálló szálláshelyek: egyszobás balatoni apartmanoktól kezdve a kétszáz szobás belvárosi szállodákig. Számukra biztosítanak olyan platformot, amiben adminisztrálnak, a foglalásaikat tartják nyilván, számláznak,  leveleznek, de össze vannak kötve a booking.com-mal, az Airbnb-vel, és még 90 olyan értékesítési csatornával, ahonnan foglalások érkezhetnek. Most azon dolgoznak, hogy olyan platformot tudjanak biztosítani az ügyfeleiknek, ami automatikusan kommunikál is a szállóvendégekkel. Ehhez az AI-t hívják segítségül. „A missziónk az, hogy az ember foglalkozzon az emberrel és olyan dolgokkal, ami a vendéglátásról szól és nem az adminisztrációról!” – magyarázza a tulajdonos - „Ha SabbeApp-ot használsz, akkor a vendégedhez visszaigazolások, utasítások érkeznek automatikusan, ki tudja fizetni a szállást mire megérkezik, informálva van, hogyan juthat el a szállodába, be tud csekkolni online és ott várja egy ember a recepción, akinek nincs más feladata, minthogy kedvesen érdeklődjön, hogyan utazott.” De van olyan modellük is, amihez szobakulcs sem kell, mert az applikáció, amin keresztül becsekkolnak alkalmas arra is, hogy a zárat ki tudják nyitni. Ha valamire nincs megoldásuk, akkor egy marketplace-hez fordulnak segítségért, ahol 80 egyéb szoftverrel kapcsolódhatnak össze valós idejű adatcserével.

Az ügyfeleiktől rengeteg pozitív megerősítés érkezik. Komoly segítségként élik meg, hogy a SabeeApp-pal a teljes működésüket le tudják fedni. A vállalkozó szerint ez nagyon nagy előny, de ugyanakkor hátrány is tud lenni, mert ha véletlenül valamit nem tud a rendszer, akkor máshol fogják keresni, így mindent tökéletesen kell megcsinálniuk. Mindig szívesen emlékszik vissza Szabolcs egy esetre: Volt egy brit ügyfelünk, akinél a foglalások faxon érkeztek és ilyenkor hangosan csattogva köpködte ki a papírokat a gép. Amikor éjszaka jöttek a foglalások erre mindig felébredt. Ahogy átállt a SabeeApp-ra, minden megváltozott: csend lett és nyugalom. Írt is egy levelet nekem, hogy mennyire hálás mert amióta bevezette, azóta tud végre jól aludni. Ha ilyenekre visszagondolok, mindig erőt tud adni, és akármilyen nehézség van, tudom, hogy ezért érdemes csinálni.”

Tanulságok Szabolcstól:

  1. Hibázni szabad, de tanulj belőle! Ez vezet az innovációhoz.
  2. A siker nem egy végcél, hanem kijelöli az irányt.
  3. A vállalkozás nem rövidtávú verseny, hanem egy végtelen játék, ahol a fő cél a játékban maradás, fejlődés és értékteremtés.
  4. Minden nap tedd fel a kérdést: ma mit tudok csinálni, hogy kicsit jobb legyen, mint tegnap?

szerző:Mekis Csilla

Ezek is érdekelhetnek

További tartalmak