Hogyan tervezz hatékony és látványos weboldalt, amivel még több vevőt tudsz becsalogatni? Íme Lavan ékszer sztorija!
Ma már tudjuk, hogy egy vállalkozás életében elengedhetetlen, hogy jelen legyen az online platformokon, és természetesen saját weboldallal is rendelkezzen. De mi tesz egy weboldalt igazán ütőssé, és hogyan alakíthatunk ki olyan tartalmakat, melyeket végig olvasva, a látogatók biztosan mellettünk döntenek? Ismerd meg, hogyan készíthetsz látványos, vevőcsalogató és hatékony weboldalt a Lavan ékszermárka sikersztoriján keresztül – szakértői tanácsokkal Varga-Márfy Milántól, a Scale Agency vezetőjétől.

Zsuzsanna és izraeli származású férje, Ben Naim Mordekhay, azaz Moti közös vállalkozása igazi „szerelemgyerek”. A 2017-ben közösen megálmodott és alapított Lavan-ban egyedi, kézzel készített ékszerek iránti szenvedélyük maradéktalanul kiteljesedhet – minden darabban ott rejlik a közös alkotás öröme és a kézművesség szeretete. Moti ékszerész családból való, így a szakma minden csínja-bínja szinte a kisujjában van, ezt egészíti ki Zsuzsa kreativitása és kivételes tehetsége az ékszerész szakma iránt. Együtt, családilag viszik vállalkozásukat, első budapesti ékszerüzletük után pedig nemrég Pilisvörösváron is nyitottak egy újabb boltot. De a gondos kétkezi munka csak egy szelete a sikerüknek, hiszen vállalkozásukat fel kellett tuningolni egy ütős, látványos, vevőcsalogató weboldallal, aminek létrehozásában először Tilly Barbi webfejlesztő segítségét kérték, majd általa jutottak el Barbi párjához, Varga-Márfy Milánhoz és a Scale Agencyhez.
Zsuzsa apósa több, mint 55 évet tevékenykedett az ékszerész szakmában, így egyértelmű volt, hogy fia is tovább viszi édesapja vállalkozását, és hasonló berkekben helyezkedik el. A Lavan kétgenerációs ékszerész vállalkozás, ahol immár Zsuzsáék gyerekei is aktívan részt vesznek a családi örökség és hagyományok megőrzésében, hiszen fiuk kőfoglalóként segíti édesapjuk munkáját, lányuk pedig Zsuzsához hasonlóan új üzletükben, Pilisvörösváron tevékenykedik. Az ékszerész pár különleges vágya mindig is az volt, hogy egyedi ékszereket készítsenek az embereknek, és azt a réteget szolgálják ki, akiknek abszolút saját elképzelésük van az ékszereket illetően, és a tömegtermékektől elrugaszkodva valami különlegesre vágynak.
És hát mi sem tükrözi jobban egy generációkon átívelő ékszerész család kétkezi munkájának gyümölcsét, melyben szívük-lelkük benne van, mint egy jól megtervezett, egyedi vizuális hatású, figyelemfelkeltő, érzelmekre ható weboldal, amely tökéletesen bemutatja az ékszereket! Bár Zsuzsáék korábban már felépítettek egy brandet régi weboldaluknak és logójuknak köszönhetően, az oldalukon káosz uralkodott, és tudták, erre nem lehet alapozni. Ekkor került be a történetbe a Scale Agency csapata, és a Lavan részére egy új arculat és weboldal megtervezése.
„Régóta követtem Milán párját, Barbit az Instán, aki webfejlesztő, általa jutottunk el Milánékhoz. Volt saját ékszeres weboldalunk, de összevisszaság volt az egészben. Én építgettem, és nem volt az igazi. Ma már elengedhetetlen az internet világában, hogy a sok tucat dolog között valahogy kitűnjön az ember. Ezt akartuk mi megragadni, hogy valahogy bemutassuk a Lavant, ami egyedi ékszereket és stílust képvisel, és mivel nagyon is van igény az embereknek a különleges dolgokra, fontos volt, hogy egy jó weboldalon ezt az érzést átadhassuk. Ebben kértük Milánék segítségét.” – mondja Zsuzsa. Milán elmondta, egy-egy vállalkozásnál nagy hiba, hogy a cégek rossz nézőpontból közelítik meg magukat, és nem azt prezentálják az oldalukon, amit valóban képviselnek. Zsuzsáéknál célirányosan gyémánt ékszert keresnek az emberek, így egy olyan ütős és látványos weboldalt kellett létrehozniuk, ahol gyorsan megfogják az érdeklődőket és felkeltik a kíváncsiságukat. „A weboldalak legelejénél érdemes vállalkozóként átgondoljuk, hogy mivel vagyok én jobb a versenytársaknál, mi az, amit tudok a vevőnek nyújtani, amit máshol nem tud megkapni. Itt jön képbe, hogy mi az, amit a weboldalamon át akarok adni, például olcsóbb vagyok a versenytársaimnál, vagy profi gépekkel dolgozom, esetleg inkább az érzésekre tudok igazán hatni? Zsuzsiék esetében a profizmusra és a generációról generációra szálló tapasztalatra helyeztük a hangsúlyt” – árulta el a szakértő.
Saját templatet készítsünk vagy bízzuk szakértőre a weboldal létrehozását?
Varga-Márfy Milán úgy véli, sok múlik azon, hogy egy vállalkozás éppen hol tart, és mennyit tud áldozni egy bombabiztos weboldal elkészítésére. Az olyan helyeken és self-brandeknél, ahol nem elsődleges szempont a márkaépítés, kiváló megoldás sablonokban gondolkozni, és saját kezűleg létrehozni a weboldalunkat. Találjunk egy jó templatet, ami hasonlít hozzánk és ahhoz, amit képviselünk, alakítsuk saját szájízünk szerint, és kezdjünk el értékesíteni. Ez a megoldás akkor jó, ha mihamarabb el akarjuk adni a szolgáltatásunkat vagy a termékünket, de még csak most kezdtünk el vállalkozni és nem tudunk a weboldalra nagyobb összeget szánni. Induljunk el egy minimális verzióval, mert az is sokkal több, mint a semmi, és később ezt is mérni tudjuk, az adatok alapján pedig változtatni, ha szükséges. Ne húzzuk hónapokig a dolgot, és ne hagyjuk, hogy a napi szintű vállalkozás és egyéb feladataink elvigyék a fókuszt a weboldal fontosságáról.
„Szakemberrel azért jó dolgozni, mert már jártas a weboldal készítésben, tudja, mik a jó dizájn elemek, mik azok a szövegek és hatások, ami biztosan beválnak. Itt is sok múlik az anyagiakon. Ha több időnk van, kevesebb pénzzel, akkor érdemes külön szövegírót, designert és webest keresni, és saját magunk lemenedzselni az egészet. Ha komplexebb dologról van szó, érdemes stúdiókkal együtt dolgozni. Zsuzsiéknál mi szerveztük le a feladatok jó részét, a fotózástól kezdve, a modelleken át, a helyszínek lefoglalásáig, a design és az arculat elkészítéséig.” – mondja Milán. Zsuzsi elárulta, mindez nekik hatalmas könnyebbség volt, hiszen bár előzetesen mindent mindig leegyeztettek, ment minden a maga útján. Az ékszerész nem akarta elkövetni ugyanazt a hibát, mint az első weboldalánál, hogy hatalmas káosz uralkodik rajta, ezért engedte, hogy Milánék szakértő ötleteikkel támogassák őket. „Felmérték, kik vagyunk, mit képviselünk, milyen az ékszerboltunk és hogyan is készítjük az egyedi termékeinket. Voltak megbeszélések persze, ahol egyeztettünk, melyik színvilág áll hozzánk a legközelebb, mik azok az elemek, amikkel még több vevőt vonzhatunk be, de mindenről közösen döntöttünk, aminek az eredménye az lett, hogy csodás, érzésekre építő weboldalunk lett, gyönyörű új logóval” – mondja Zsuzsa, mennyire jó döntés volt profikra bízni a weboldalukat.
A bűvös kérdés: milyen a látványos, vevő csalogató weboldal?
A szakértő azt mondja, érdemes egy egyszerű checklisten végig menni, ha weboldal tervezésről van szó. Fontos, hogy tudja a látogató, amikor rákattint az oldalunkra, hogy hova érkezett, mit csinálunk pontosan, ezért írjuk ki az elején, hogy mivel foglalkozunk, milyen problémáját oldjuk meg az ügyfélnek. Milán szerint sajnos sokszor ez nem egyértelmű. Mindig legyen egy „ajánlatkérő”, „megveszem” vagy „regisztrálok” gomb, tehát fontos, hogy a korábban felkeltett érdeklődés fusson ki valahova. A kettő közti részt lényeges konverzió specifikus elemekkel kell feltöltenünk. Milán azt javasolja, ide olyan dolgokat írjunk, amiket egyébként is elmondanánk egy vásárlónak, tehát magunkba válaszoljuk meg a kérdéseit, amik kellenek ahhoz, hogy meghozza a vásárlási döntést. „Hívjuk fel a figyelmet a problémák megoldására, írjunk ki több variációt ikonokkal, miért vagyunk mi megoldások a vásárló problémájára. Ismerje meg, mi a munkamódszerünk, mitől különleges az, amit mi csinálunk. Ez azért fontos, mert így láthatja, miben vagyunk mások a konkurenciától. Ha lehet, csatoljunk referenciákat, mutassuk meg, mit csináltunk már eddig. A neves cégek és korábbi ügyfelek hatalmas húzóerők lehetnek az oldalon feltüntetve, és a számszerű adatok és számlálók is rengeteg vásárlót bevonzhatnak.” – mondja Milán.
Vizuálisan egy weboldal nem lehet unalmas, főleg abban a világban, ahol ma már pár másodperces videók végig nézésével töltjük az időnket. Ha rengeteg a szöveg unalmas lehet a vevőknek, és nem olvassák el. Adjuk át a social média jellegű görgetéses élményt a weboldalunkon, tuningoljuk az oldalunkat folyamatos impulzusokkal és nagy headline-okkal. A sokat mondó képek és videók rengeteget lendíthetnek vizuálisan egy oldalon. Akár sajátokat teszünk fel, akár a vásárlók által kapott visszajelzéseket kép formájában, csak jót teszünk az oldalnak.
Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a Lavan weboldala, ahol nagy hangsúly tevődik a méretesebb headline-ra, ami szinte beég a vásárlók tudatába. Mivel Zsuzsiék az egyediséget és a különlegességet szerették volna átadni, hiszen vállalkozásuk is ezt képviseli, a marketingügynökség ezt ragadta és elevenítette meg vizuálisan a weboldalukon. Az oda látogatók azonosulni tudnak egy-egy élethelyzettel, látják a modelleket, akik büszkén viselik a gyűrűket, fülbevalókat, karkötőket, nyakláncokat. „Mutassuk meg a folyamatot, hogy milyen körülmények között, hogyan készülnek a termékeink. A Lavannál ez is megtalálható az oldalon. Azzal, hogy a vásárlók szeme elé tártuk kis videókon keresztül, milyen aprólékos, szeretetteljes munka van Zsuzsiék minden egyes terméke mögött, bizalmat építettünk, a termékekkel pedig a vásárlók belső lelki világát tükröztük a weboldalra.” – mondja Milán.
A Lavan arculatának színei szinte egyértelműek voltak
„Mindig kerestem olyan fogódzkodó pontot, ami összecsatol engem a férjemmel. A „lavan” héberül azt jelenti, hogy fehér, nekem pedig ez a kedvenc színem, így ebből született meg a vállalkozásunk neve. Ez az, ami minket közösen tud képviselni.” – mondja Zsuzsa, akiknél a weboldalon inkább a fehér, letisztult árnyalatok dominálnak. Varga-Márfy Milán szerint a Lavannak adott volt, hogy a tulajdonosi összefonódásból a fehér és világos tónusok felé húz a weboldal. A logóban egyedileg tervezék a betűtípust, és igyekeztek olyan elemeket belecsempészni az egészbe vizuálisan, ami a héberre enged asszociálni.
A weboldal színeinek megtervezése nem annyira egyszerű, mint azt az ember elsőre hiszi. Persze a legészszerűbb olyan irányba elmenni, mely illeszkedik a vállalkozásunkhoz. Ha a saját szféránkhoz passzoló színárnyalatokat választunk, nem lőhetünk mellé, ez egy biztonságos megoldás. Ha azonban márkaépítésen gondolkozunk, és ki szeretnénk tűnni weboldalunkkal a többi közül, érdemes egyedi megoldásokra helyezni a fókuszt. Ha van egy egyedi sztorink, egy olyan történetünk, amiben különleges dolgok, emlékek, színek és arculati elemek jelennek meg, legyünk kicsit bátrabbak, és építsük be a vállalkozásunk weboldalába és a saját brandünkbe. „Ha van egy egyedi sztori vállalkozás szinten, valami, ami a szlogenben is megjelenik, illesszük ahhoz a színvilágot, és ezzel is eltérhetünk a többi versenytárstól. Lehet, hogy teljesen elüt a szín magától a vállalkozásuntól, de sokszor egy új ikonikus színvilág adja egy vállalkozás és weboldal plusz esszenciáját. Gondoljuk át, mi az, ami tényleg minket mutat meg színekben. Szánjunk rá időt és ne csapjuk össze. Zsuzsiék a Lavannál igenis áldoztak erre, végig gondolták a csapattal, kitalálták mire építkezzünk a weboldal tervezésénél. Egy weboldal nem csak egy pénztermelő valami, hanem a vállalkozásunk kivetülése, a hozzáadott értékünk a társadalomhoz” – tanácsolja Milán.
A szakember az arculatépítés lépéseinél elsőként azt javasolja, rakjuk rendbe a brandet, tehát gondoljuk át, kik is vagyunk, mi jellemez minket, és mit szeretnénk megeleveníteni, utána tervezzük meg a dizájnt, és ezt követően alakítsunk ki logót, weboldalt, és ha szükséges, arculati kézikönyvet. Milán az arculati kézikönyvről úgy vélekedett, azoknál a cégeknél nem feltétlen fontos gondoskodni róla, akiknél nem az arculat az elsődleges, ám amikor kicsit komplexebb dolgot szeretnénk és igazi brandépítésről van szó, akkor érdemes foglalkozni vele. Az arculati kézikönyv kialakításánál nagyon fontos, hogy mindig pontosan fektessük le a szabályokat, azaz milyen színek, formai elemek, design és betűtípus jellemzi a weboldalunkat és a márkánkat. Mindezt azért, hogy sokkal koherensebb legyen a dolog, ne legyenek később a designerek és az arculatunkkal foglalkozó szakemberek között félreértések. Így elkerülhetjük, hogy rengeteg eltérő színkombináció és verzió jöjjön létre. Ha arculati kézikönyvet készítünk, az egységes alapok kulcsfontosságúak.
A jövőbeli terv egy közösségi tér létrehozása
Zsuzsiék, miután a divatjamúlt weboldaluk és logójuk a Scale Agencynek köszönhetően abszolút új testet öltött, úgy érzékelik, vállalkozásuk jobban fellendült az arculatváltásnak is köszönhetően. „Még nem sikerült mindent feltennünk az oldalra, kicsit most ebben elakadtam, de azt gondolom, mindenképp növelni fogja a bevételt és az érdeklődők számát az arculatváltás.” – bizakodik az ékszerész. A Lavan szépen növekedik, hiszen a tulajdonosok Budapest mellett már Pilisvörösváron is megnyitották üzletüket. A fővárosi boltot Zsuzsi férje vezeti, vidéken pedig ő maga tevékenykedik az üzletben. A pilisvörösvári boltban az ékszerész szeretne közösségi teret létrehozni, ahol más művészekkel együttműködve a kézművesség széles spektrumát szeretnék felölelni. „Ebben a kis műhelyben, ami galéria is egyben, festőkkel és egyéb kiállítókkal tervezek együtt működni, és egy hangulatos teret létrehozni, ahol kiállítások és programok lennének megszervezve. Minden úgyis fent lesz az Instagram és a Facebook oldalunkon, ahol most is célom a közösségépítés, és a látogatók beavatása a kézzel készített ékszereink elkészítési folyamatába és a műhely életébe” – zárja szavait Zsuzsa.