Két alkotó nő, egy álom: így lett a Secret Marketből Budapest új találkozási pontja
Mengyán Anikó és Tóth Judit mindketten ugyanazt a hiányt érezték a hazai designer piacon: szükség van egy olyan helyre, ahol a kreatív alkotók nemcsak eladhatják az egyedi, igényes termékeiket, de igazi közösségben érezhetik magukat, és folyamatos marketing támogatást is kaphatnak. Ők ketten mesélik el, hogyan lehet szenvedéllyel, lelkesedéssel és rengeteg munkával igazi szerelem-vállalkozást építeni.

Budapesten a Széchenyi fürdő márványterme szeptember óta gyakran megtelik nemcsak külföldi és magyar vendégekkel, de kreatív, inspiráló légkörrel is. Sokan kávéval a kezükben sétálnak a standok között, keresik fel a gyönyörű környezetben a kedvenc alkotóikat: ékszerkészítőket, ruhatervezőket, keramikusokat. Anikó és Juci ilyenkor a háttérből figyeli, ahogy megtelik a tér és mindenkihez van egy kedves szavuk. „A fürdő csodálatos helyszín és remek lehetőség, hogy a külföldi látogatókkal is megismertessük és megszerettessük a magyar designerek alkotásait.”- magyarázza Anikó, aki üzlettársával Tóth Jucival együtt szeretné megmutatni a turistáknak, hogy nem csak műanyag hűtőmágneseket lehet hazavinni Magyarországról, de szeretettel, kézzel készült igazi egyedi alkotásokat is. Ők maguk is kreatív emberek,- makraméval illetve ékszerkészítéssel foglalkoznak - és olyan szerencsés helyzetben vannak, hogy mind a ketten marketing vonalon tanultak, és dolgoznak hosszú évek óta, így nemcsak elméleti, de gyakorlati tanácsokkal is támogatni tudják a kiállítókat.
„Azt éreztem, hogy nem vagyok a helyemen.”
Anikó textilműves kéziszövőként végzett, majd főiskolára ment. Egy reklám ügynökségnél kezdett dolgozni, de egy idő után azt érezte, muszáj újra valami kétkezi, alkotómunkát is végeznie. Így talált rá a makramézásra. Később a multis létet teljesen lecserélte, és önállósodott. „Hatalmas lépés volt számomra kilépni a multi világából, de a legjobb dolog volt, ami csak történhetett velem! Úgy éreztem, hogy nem vagyok a helyemen. Az hogy 9-től 4-ig legyek kreatív, az nálam nem működött. Nekem sokszor este jönnek a legjobb ötleteim. ” - magyarázza Anikó, aki 2018-ban ’Anifactory’ néven kezdett el makramé tárgyakat alkotni és workshopokat tartani, mellette pedig szabadúszóként social media managerként dolgozni. Nagy álma volt ekkoriban, hogy a legnagyobb budapesti design vásárra bekerüljön, ami sikerült neki. Nemcsak kiállító lett, de a social media menedzseri, és a kommunikációs feladatokat is ő látta el.
„Olyan volt számomra, mintha kinyitottak volna egy hosszú évek óta elzárt csapot...”
Ezen a design vásáron ismerkedett meg mostani üzlettársával Tóth Jucival, aki szintén akkoriban lett vállalkozó és a kézzel készült ékszereit árulta a vásáron. Ő annak idején Külkereskedelmi főiskolára járt, közgazdászként végzett, majd 15 évet ő is multinál dolgozott, többek között marketingesként. Gyermekkori álma viszont más volt: az hogy divattervező lesz, így egy ponton úgy érezte, hogy a multis keretek szűkek ahhoz a kreativitáshoz, ami benne szunnyad. Egy nap vett egy nagy levegőt és otthagyta ő is a biztos állást. Egyéni vállalkozóként kezdett ügyfeleknek marketing tanácsot adni és social mediát csinálni, ezzel egyidejűleg pedig rengeteg mindent tanulni: sminkelést, színtanácsadást, divattervezést. Ez utóbbi tanfolyam vizsgamunkájából nőtte ki magát a jelenlegi ékszermárkája is, a ’Pearlybudapest’. „Ez az időszak olyan volt számomra, mintha kinyitottak volna egy hosszú évek óta elzárt csapot. Minden elfojtott kreatív energia egyszerre tört fel belőlem. Mindent akartam egyszerre: tanulni, alkotni, megvalósítani.”- meséli.
„…az első gondolatom az volt, mit akar tőlem ez a csaj?”
Juci maga sem tudja honnan vette a bátorságot, hogy anno a - többnyire a Mome-n végzett - profi tervezők közé bejelentkezzen a design vásárra. A jelentkezését ugyan elutasították, mivel nagyon sok ékszertervezőjük volt, viszont, amikor felajánlotta, hogy tart workshopokat, azt nagyon szívesen fogadták. Jó pár hónapja dolgozott már a vásáron, amikor egy nap megkérte Anikót, üljön le vele kávézni egyet, mert kicsit elveszettnek érzi magát, nem mennek úgy a dolgai, ahogy szeretné. „Amikor odajött hozzám, az volt az első gondolatom, hogy mit akar tőlem ez a csaj? De nagyon szimpatikus volt, így leültünk beszélgetni.” - meséli Anikó, aki a beszélgetés során felajánlotta, hogy beajánlja a bécsi design vásárhoz szervezőnek, projektvezetőnek, mivel ott épp megüresedett a pozíció. Ez a lehetőség teljesen felvillanyozta Jucit, boldogan elfogadta. Pár hónapra rá a budapesti design vásár szervezését is felajánlották neki. „ Ha nekem valaki azt mondja korábban, hogy én egyszer egy ekkora design vásárt szervezhetek, nem hittem volna neki! Fantasztikus volt a közeg, rengeteg kreatív, izgalmas embert ismertem meg. Imádtam minden percét! - meséli lelkesen Juci, aki Anikóval együtt nem csak kiállítók voltak, de a marketing hátteret is ők biztosították. Önszorgalomból az alkotókat tanították és biztatták arra, hogy önálló brand-et, arculatot építsenek, és tegyék magukat.
Sokkal többet dolgoztunk, mint amennyit elvártak tőlünk. Vitt a lelkesedés.„- mondja Anikó, aki szerint az, hogy maguk is alkotó emberek és élőben tesztelik a marketing eszközeiket még hitelesebbé teszi őket a többiek szemében. „Ha nem tanultam volna a főiskolán sales-t és marketinget akkor ma lehet, hogy én sem tudom így eladni a termékeimet. A művészek ugyanis ezt nem tanulják, ami szerintem nagyon nagy hátrány számukra.” – teszi hozzá Juci.
„Rengeteg kört futottunk, és rengeteg helyről pattantunk vissza.”
Nagyon élvezték a közeget és a munkájukat is, ezért nagyon rosszul érintette őket, amikor váratlanul megszűnt a vásár. Megváltoztak a vásárlói szokások, egy ponton már mást diktált a piac. A lányok szerették volna vállalkozóként átvenni a szervezést, de nem volt rá lehetőség, így jópár, kétségek között eltöltött hónap után elhatározták, hogy létrehoznak egy sajátot, Secret Market néven. “A legnagyobb kihívást az jelentette, hogy a megfelelő helyszínt megtaláljuk. Rengeteg kört futottunk, és rengeteg helyről pattantunk vissza. Végül a Széchenyi fürdővel szerződtünk, akik nagyon örültek nekünk, nagyon befogadóak, elfogadóak és lelkesek voltak.„- magyarázza Juci, aki azért is vágott bele a közös vállalkozásba szívesen Anikóval, mert évekkel ezelőtt egy kisebb projekten, egy budaörsi mini vásáron már dolgoztak együtt és megtapasztalta, hogy nagyon egy rugóra jár az agyuk és megbízhatóan, jól tudnak együttműködni.

„Sok visszajelzést kapunk, hogy velünk tudnak kapcsolódni…”
A vállalkozásaikkal minden létező online platformon jelen vannak. Mivel organikusan nem sok poszt elérhető, ezért rendszeresen hirdetnek. A vásár szervezésében a Facebookot és az Instagramot látják most a leghatékonyabbnak, mert a célcsoportjuk korosztálya ezt a platformot “fogyasztja” leginkább. Főként a Facebook események hirdetései válnak be számukra, mely sok tényleges látogatót vonz a vásárra.
Különböző csoportokban is posztolnak és igyekeznek külföldieket is elérni. Ezen kívül előfizettek a Programturizmus.hu-ra is, ahol az összes vásáruk hirdetése fent van, de kihasználnak minden aktuális lehetőséget, hogy organikusan még több emberhez eljussanak. Ilyen volt például a Budapest Design Week programsorozata. Minden lehetőséget megragadnak, - rádió, tv, social média - hogy ismertek legyenek, és minél több emberhez eljusson a Secret Market híre. „Nekünk nagyon fontos az is, hogy arccal jelenjünk meg, hogy személy szerint hozzánk tudják kötni ezt a vásárt. Így jobban tudnak a kiállítók is kapcsolódni, de a látogatók is szívesebben jönnek, ha tudják, hogy ki az a két csaj, aki szervezi ezeket.” – magyarázza Anikó, aki szerint nagyon szép videókat lehet készíteni az alkotásokról, az alkotókról, úgyhogy vétek ezeket nem kitenni a social mediába. „Nagyon sok olyan visszajelzést kapunk, hogy velünk tudnak kapcsolódni, mi felvesszük a telefont, visszaírunk az e-mailekre, üzenetekre, minket el lehet érni. És ez szerintem nagyon fontos! Mi ezért vagyunk itt, ezért csináljuk ezt az egészet.„- mondják a lányok.
Az elsődleges céljuk most legfőképpen az, hogy a Secret Market olyan vásár legyen, ami stabil, és amire tudnak számítani a vásárlók és az alkotók is. „Rengeteg mindennel foglalkozunk - alkotunk, workshopokat tartunk, szervezzük a vásárt, támogatjuk a designereket, visszük a vállalkozást. Elég sok a munka, de imádjuk!”- mondják lelkesen. „Amit szeret csinálni az ember, abban nem a nehézségeket látja, hanem hogy de jó, hogy végre már itt tartok! És még csak 47 éves vagyok! Mert lehetnék akár 80 is. Nagyon sajnáltam volna, ha meg sem próbálom, milyen a saját álmaim után menni - ez talán a legfontosabb gondolat ebben a történetben…„ – teszi hozzá Juci - „Nekem ez egy mélyvíz, hogy vállalkozó lettem, ahogy Anikónak is. A mai napig ezért egy kicsit remeg a szám széle, amikor belegondolok, hogy itt nincs biztosíték semmire, bár hozzáteszem a multiknál se…„
Tippek Anikótól és Jucitól:
- Nagyon gyorsan változik a világ, ezért fontos, hogy gyorsan reagálj, ne félj változtatni!
- Ne legyél egyedül! Mindent jobb közösen csinálni, de nem mindegy, hogy kivel vállalkozol. Évek óta hasonló dolgokkal foglalkoznak és kérj mentorálást!
- Hibázni ér! Jó, ha tudod, vállalkozni folyamatos személyiségfejlődés is. Néha elcseszed, de aztán egyszer csak kikerekedik valami belőle.
- Ha van egy ötleted, próbáld meg!
- Keress mentorokat!
- Járj üzleti közösségbe, mások sztorijaiból sokat tudsz inspirálódni.
- Hallgass tartalmas podcasteket, amiből tanulhatsz!

