Nemcsak otthon, az üzleti életben is van helye a fenntarthatóságnak

Sok csomagolásmentes bolt elvérzett az elmúlt években, a ne pazarolj üzlete azonban túlélte az első, nehéz időszakot. Sőt, tulajdonosai új irányokat is találtak a fejlődéshez: a B2B szektor felé nyitottak és vállalatoknak segítenek megvalósítani a fenntarthatóbb működést. Ebben a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara Bridge to Benefits Mesterkurzusa is segített, amely „kitágította a horizontot”.

{{ formattedDate }}5 perc olvasási idő

A fenntarthatóság eszméjét sok vállalkozó tűzi a zászlajára, de nem mindegyik mögött van meg egyszerre a valós tartalom, a téma iránti szenvedély és az üzleti gondolkodás, amelyek bármelyike nélkül nehezen érhető el hosszú távú siker. Magyar-Hikisch Ági, a Ne pazarolj csomagolásmentes bolt tulajdonosa megugrotta a lécet, családi vállalkozása kedvelt találkozópontja lett a környezetükre és életmódjukra igényes, a fenntarthatóságot szem előtt tartó fővárosi családoknak.

Az üzlet 2018-ban nyitott, amikor még mindössze egyetlen csomagolásmentes bolt működött a fővárosban, Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban annál népszerűbb volt ez a vásárlási forma. „A lányom születése előtt pálinkával foglalkoztam, belekóstoltam az értékesítésbe, a marketingbe is, de kismamaként nem akartam visszamenni a munkahelyemre. Az öcsém mutatott egy amerikai zero waste boltot megkérdezte, miért nem indítok én is hasonló vállalkozást. Vicces, mondtam neki, karomon egy féléves gyerekkel, de beültette a bogarat a fülembe, mert már aznap éjszaka elkezdtem agyalni a dolgon…”, meséli Magyar-Hikisch Ági.

Az induláskor nagyon határozott elképzelése volt: eldöntötte, hogy az árukínálatnak olyannak kell lennie, hogy mindent be lehessen szerezni náluk, amire egy háztartásban szükség van, a száraztésztától a tisztítószerekig. Így a vásárlóknak nem kell több helyre menniük, ha csomagolásmentes, egészséges és adalékanyagmentes, helyi és szezonális termékeket szeretnének vásárolni. Ennek megfelelően a hústermékeken kívül gyakorlatilag minden termékcsoport megtalálható a ne pazarolj üzletben.

Ági egy kisgyerekes barátnőjével vágott bele a vállalkozásba, ám ő időközben kiszállt, így ma már tisztán családi vállalkozásként működnek. A beszerzés, a szervezés és a marketing az ő feladata, férje fejlesztette a készletnyilvántartó szoftvert és segít minden kétkezi feladatban, a boltban pedig általában az öccse áll. „Ő nagyon jól kapcsolódik a vásárlókkal; rengetegszer megkapjuk, hogy hozzánk jó bejönni, kellemesen lelassul az ember és mindig jó a hangulat. Annak, amit képviselünk a bolttal, ez is fontos része”, mondja Ági.

Sokan azt gondolják, bonyolult

A ne pazarolj kínálatában többek között száraztészták, hüvelyesek, magok, aszalványok, müzlik, fűszerek, ecetek és olajok találhatók, de népszerűek a tejtermékek is. Ki hitte volna például, hogy akár csomagolásmentes túró rudit is vehetünk?! Csomagolásmentes, újratölthető flakonos háztartási tisztítószereket a Cleanne, natúrkozmetikumokat a Zenna szállít az üzletnek, de még olívaolajat is találtak olyat, amelyet – görög olívabogyóból – egy brit-magyar házaspár készít. És persze ott vannak a háztartási cikkek, a bambusz fogkefétől a luffa mosogatószivacsig. A legtöbb áru nagy kiszerelésben - például a zabpehely 25 kilós zsákokban - érkezik, vagy újratölthető csomagolásban kapják, mint a tisztítószereket.

Két éve pedig magyar dizájn ajándéktárgyak – játékok, táskák, kerámiák - is bekerültek a kínálatba, azért a nem titkolt céllal, hogy a csomagolásmentes vásárlásra (még) nem annyira fogékony vásárlókat is becsábítsák az üzletbe. „Gyakori, hogy valaki bejön például ajándékot venni, majd meglátja, hogy egyáltalán nem bonyolult nálunk vásárolni. Először visz mondjuk egy marék csokidrazsét, aztán legközelebb már hozza a saját kis tárolóját, hogy mást is vegyen… Ez is egy kis lépés az edukációban, sokan ugyanis úgy érzik, hogy csomagolásmentesen vásárolni nehéz.”

A boltba bekerülő termékek komoly minőségi szűrőn mennek át, és Ágiék figyelnek arra is, hogy minél közelebbről szerezzék be őket. „Persze muszáj, hogy legyen nálunk basmati rizs is, de még rizsből is a magyar termesztésűt részesítjük előnyben – mert ilyen is van! Próbáljuk edukálni az embereket, és ráébreszteni őket, hogy bár a kis gazdaságok, a hazai termelők termékei drágábbak lehetnek, mint a szupermarketben kaphatók, de minőségben gyakran össze sem lehet hasonlítani őket… Szerencsére hozzánk azok a tudatos vásárlók járnak, akik vagy megengedhetik maguknak a drágább termékeket, vagy inkább kevesebbet, de jobb minőségűt vesznek valamiből és nem az a fő szempont számukra, hogy minél nagyobb kiszerelésben, minél olcsóbban szerezzen be mindent”, magyarázza a cégvezető.

A folyamatos árharcban lévő multikkal persze nem tudnak versenyezni, teszi hozzá, de nem is akarnak: ez egy más szint, más minőség. Inkább az együttműködésekben hisz, amiben számos hasonló profilú üzlet is partner. Ők gyakran együtt, nagyobb kiszerelésben rendelnek, megbeszélik, kinek mi vált be. A ne pazarolj több szervezettel is együttműködik, például a Felelős Gasztrohőssel és a Civil Impacttal próbálnak együtt új utakat találni, a járvány alatt pedig részben a Farm2Forkkal történő együttműködés, a zöldség-kiszállítás mentette meg őket a bezárástól.

Bármennyire is sikeres volt a ne pazarolj bolt indulása, a COVID alaposan felborította a dolgokat. A webshopot például a járvány kitörésekor két nap alatt dobták össze a férjével. Nemcsak a gyors reagálás azonban az, amiért – sok más csomagolásmentes bolthoz hasonlóan – sikerült megvetniük a lábukat a piacon.

„Egy időben hirtelen sokan nyitottak csomagolásmentes boltot, miközben még nem alakult ki az a vásárlóréteg, amelyik eltarthatta őket, hiszen nem változtak meg tömegek vásárlási szokásai egyik napról a másikra”, fejtegeti az okokat Ági. „A másik fontos dolog, hogy ha valaki kizárólag üzleti alapon nyit csomagolásmentes boltot, és hiányzik belőle a szív, az bele fog bukni. Ha fordítva, azaz szívből, szenvedéllyel, de üzleti tudás nélkül teszi, akkor is. Nálunk a szív mindannyiunkban megvan, de nekem mindig ezer ötletem van, az öcsém és a férjem racionálisabbak és visszahúznak a földre, ha kell.”

B2B-ben adják át az üzenetüket

A racionális üzletfejlesztés vezette a kisvállalkozást a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara Bridge to Benefits Mesterkurzusára is, amelynek elsődleges célja a kkv-k személetformálása, ösztönözve őket az üzleti fenntarthatóság, a pozitív társadalmi és környezeti hatású működés kialakítására. Az innovatív tudásmegosztásra fókuszáló program a közreműködő nagyvállalati, civil, önkormányzati és felsőoktatási mentorszervezetek révén értékalapú, diverz üzleti közösséget épít, amelyben a résztvevő kkv-kat tudásmegosztással, üzletfejlesztési támogatással, mentorálással és piaci inkubációs eszközökkel támogatják a fejlődésben.

Mivel Ágiék észrevették, hogy gyakran még azok sem tudnak a ne pazarolj boltról, akik két utcányira laknak, azzal a céllal jelentkeztek a Bridge to Benefits Mesterkurzusra, hogy növeljék a lokációs elérésünket, azaz minél több emberhez jussanak el. A program közben azonban átalakultak a céljaik és teljesen más irányba indultak el: nyitottak a B2B szektor felé.

„Rájöttünk, hogy így sokkal több embernek el tudjuk juttatni az üzenetünket: figyeljünk a környezetünkre és egymásra! A vállalatokon keresztül elért emberek pedig be tudják építeni a tőlünk kapott gyakorlatokat a saját életükbe”, magyarázza. Ennek megfelelően fenntartható cateringet kínálnak az erre fogékony cégvezetőknek, és igény szerint előadásokat és workshopokat is tartanak a fenntartható életmód témájában. Mivel a kötelezően bevezetett ESG tanúsítvány miatt a fenntarthatóság már nem válaszható szempont, hanem kötelező célkitűzés a vezetőknek, a ne pazarolj jó alternatívát kínál a feltételek teljesítésére – és időben lépett be a piacra.

Többször is „váltót állítottak”

Harsányi Mónika, a BKIK Nemzetközi Projektirodája és a Bridge to Benefits Mesterkurzus vezetője szerint Ágiéknak nem azon kellett dolgozniuk, hogy a fenntarthatóság szempontjait beépítsék az üzleti modelljükbe, hiszen a ne pazarolj alap üzleti modellje – a zero waste kereskedelem – alapjában a fenntarthatóságot szolgálja, inkább a szemléletet, a látásmódot kellett szélesíteni.

„Nálunk olyan ’panorámakép’ közepére kerülnek a résztvevők, ahol valódi üzleti sikersztorikból tanulhatnak, gyakorlati alapon kapnak tudást, amit aztán beépíthetnek a saját működésükbe. Az egyéni mentorációnak köszönhetően pedig folyamatosan lehetőség van a finomhangolásra, Ágiék például többször is ’váltót állítottak’ a program ideje alatt. A kkv-vezetőkre jellemző, hogy 360 fokban, 24 órában látnak el párhuzamosan operatív tevékenységet egy személyben. A Bridge to Benefits Mesterkurzus – amelynek idei évadjára március 9-ig még lehet jelentkezni - olyan közeget nyújt, ahol a kkv vezetők egy kicsit távolabbról, objektívebben tekinthetnek rá a vállalkozásukra, ezzel hozzásegítve őket az üzleti stratégia és modell finomhangolásához, fejlesztéséhez. A programunk arra ösztönzi a résztvevőket, hogy ne csak a rövid távú számszerűsíthető előnyökben gondolkodjanak, hanem olyan együttműködésekben, amelyek az értékajánlatuk révén válnak hosszú távú üzleti együttműködéssé és a végén haszonná.”

A B2B és a fenntartható catering és bekészítés új terület volt Magyar-Hikisch Ági számára, hiszen teljesen más igényeknek kell megfelelnie, mint az üzlet vagy a webshop vásárlóinak kiszolgálásában. Elsősorban annak, hogy minden ajánlatnak személyre szabottnak kell lennie, legyen szó egyszeri élményreggeliről vagy rendszeres irodai bekészítésről. „Alaposan meg kell ismernem a céget, ahová szeretnék bekerülni, és válaszolni azokra az igényekre, amelyeket gyakran még a megrendelők sem tudnak megfogalmazni, és csak a személyes beszélgetés során rajzolódnak ki. Etetni mindenki tud, sokan is vannak a piacon, de ha valaki a fenntarthatóságot is beemeli a dologba, az egy másik szint. Hiszem, hogy ezen a piacon is van helye ennek a szemléletnek”, ⁣vallja.

Annál is inkább, teszi hozzá Harsányi Mónika, hogy a közép- és nagyvállalatok rengeteg erőforrást fordítanak a munkavállalóik megtartására, a dolgozói jólétre, amely egyben toborzási szempont is a munkaerőpiacon. Ágiék szolgáltatása az egészséges és fenntartható életmód támogatására fókuszál, egyben kiváló eszköz a dolgozói jólét támogatására. „A tudatos munkavállalóknál fontos szempont, hogy a munkahelyük hogyan viszonyul ezekhez a kérdésekhez. Kiváló eszköz lehet a fluktuáció csökkentésében, ami a munkáltatók esetében egy számszerűsíthető előny.”

A cikk a BKIK Bridge to Benefits programmal együttműködve készült.

szerző:Pomaranski Luca

Ezek is érdekelhetnek

További tartalmak