Zero waste, full élmény – Hogyan működik a ’slow life’ Nagykovácsiban?
Nagykovácsiban, egy csendes kis zsákfaluban működik a Menő-Jövő, az ország egyik leghangulatosabb csomagolásmentes boltja, amely a ’slow life’ jegyében jött létre. A tulajdonossal, Csécs-Kertész Dórával beszélgettünk az üzlet születéséről, kihívásairól és arról, mi kell ahhoz, hogy egy fenntarthatóságra épülő vállalkozás ne csak menő, de sikeres is legyen.

A Menő-Jövő bolt alapvető koncepciója, hogy minél több minden, ami náluk kapható az csomagolásmentes vagy környezetbarát csomagolású legyen, a lehető legrövidebb szállítási útvonalat tegyen meg a beszállítóktól az üzletig és minden árucikk komoly minőségi szűrőn menjen keresztül. Így a vásárlóik biztosak lehetnek abban, hogy minőségében, ár-érték arányában is kiváló terméket kapnak, bármelyiket is választják, ráadásul hozzájárulnak egy zöldebb, tisztább környezethez.
Csécs-Kertész Dóra a bolt születésével kapcsolatban elmesélte, hogy 2019-ben még egy olyan munkahelyen dolgozott, ahol nem tudott igazán kiteljesedni. Emlékszik most is, hogy ült az íróasztalánál és egyszer csak ráébredt, hogy mivel is szeretne igazán foglalkozni. Egy olyan helyet álmodott meg, ahol csomagolásmentesen árulna mindent, mert azt látta, hogy erre egyre nagyobb igény van. „Ekkor találkozott a ’kis boltos énem’ a realitással. Már gyerekkoromban is imádtam boltosat játszani, leginkább Velencén, a nyaralónkban, ahol sokféle gyümölcs megtermett.” – mesél a kezdetekről a tulajdonos, akinek történetesen mindkét nagymamája pénztáros volt, akik régi, klasszik, nagy pénztárgépeken dolgoztak, ő pedig gyerekként imádta őket nézni munka közben. Amikor csak tehette ő is árult mindenfélét: gyümölcsöket, kukoricát, bármit, amit megvettek tőle a felnőttek, sokszor olcsóbban, mint amennyiért vette, mert imádta, hogy vele kötnek üzletet. Ezek után nem meglepő, hogy sok évvel később közgazdászként, vendéglátó szakirányon végzett a főiskolán, aminek most nagy előnye, hogy a vásárlókra is vendégként tekint: mindig arra törekszik, hogy jól érezzék magukat, elégedetten távozzanak, és többet kapjanak, mint egy egyszerű bevásárlás során.
Önmagában csak az értékesítés, vagy csak a lélekemelő zöld szemlélet kevés lenne a sikerhez
A vállalkozás indításakor piacon kezdték a termékeket árusítani, mert eleinte úgy érezték, hogy egy bolt nyitásához még nem értek meg eléggé, és nem voltak biztosak abban sem, hogy az általuk elképzelt koncepció működőképes lesz. Tudták, hogy Nagykovácsi egy zsákfalu, ahol nem lehet az átmenő forgalomra alapozni. 2020 júniusában mentek ki először a piacra árulni - nem éppen a legideálisabb időszakban - hiszen éppen beütött a COVID-járvány és nem sokan mozdultak ki akkoriban, de a piacokon zajlott az élet. Közel egy évvel később érett meg a gondolat, hogy belevágjanak az üzletnyitásba.
Mivel kevés induló tőkéjük volt, sokkal több munkát kellett beletenniük a kezdetekbe, de így megvolt az az előnye, hogy a komplett folyamathoz sokkal közelebb kerültek. A bolt designját közösen álmodták meg férjével, akinek keze munkáját dicséri a berendezés is.
Az üzletet jelenleg 90%-ban Dóra viszi, az ő kreatív energiáira épül, de úgy érzi, hogy a férje nélkül mégsem lenne az a Menő-Jövő, ami most. „A férjem biztosítja számomra a stabil hátteret, a két lábon járó realitást, ami segít engem szárnyalni és adott esetben visszahúz a földre.” – ecseteli Dóra, aki azt is tapasztalja, hogy mind a két energiára szüksége van: önmagában csak az értékesítés vagy a lélekemelő zöld szemlélet kevés lenne; mindkettőt egyensúlyban kell tartaniuk ahhoz, hogy az üzlet hosszú távon is életképes maradjon.
A digitalizáció is az első pillanattól fontos szempont volt számukra. Bár személyes, leginkább offline értékesítésről van szó, nagyon masszív online jelenlétre is szükségük van, ahhoz, hogy tudjanak róluk és keressék őket. Fontos számukra, hogy a Facebookon, az Instagramon és egyre többet a TikTokon is jelen legyenek, aktívan beszéljenek a termékeikről és kommunikáljanak a vásárlóikkal. De nem csak emiatt fontos a digitalizáció: a készletgazdálkodásukat is szoftver segítségével kezelik. A kezdetektől van weboldaluk, ahol jelenleg a helyben átvételt lehet meggyorsítani, vagy a piacokra olyan termékeket rendelni, mely az ottani készletben alapvetően nem elérhető.
Mindig nagy álmuk volt egy zero waste mozgóbolt
Dóra elmondta, hogy szeret személyesen találkozni a beszállítókkal, elmenni oda, ahol a termékek megteremnek, mert fontos számára, hogy legalább az első alkalommal találkozzon a termelőkkel. „Észrevettem, hogy kifejezetten azokkal működik jól a kapcsolat, ahol a túloldalon a termelőnek sem mindegy, hogy hova kerül a terméke. „ – magyarázza a tulajdonos, aki igyekszik az árakat versenyképes szinten tartani, hozzátéve, hogy ez most különösen nagy kihívás a megemelkedett költségek mellett. Jelenleg két kollégával dolgoznak a boltban, akiknek szintén igyekszik jó fizetést adni. Persze nem tudnak multinacionális vállalatokkal versenyezni, de igyekeznek olyan körülményeket biztosítani, amelyekkel érzékeltetik, hogy megbecsülik azokat, akik náluk dolgoznak.
Kezdetektől nagy álmuk volt egy zero waste mozgóbolt is, egy food truck szerű furgon, amivel járhatják a környéket. Sikerült hazánk első ilyen jellegű mozgóboltját létrehozniuk. Jelenlegi autójuk egy pékautó volt korábban, amit sok munkával a saját koncepciójuk szerint alakítottak át 2023-ban. Gyakran áll hosszú sor náluk a piacokon vagy egyéb kitelepüléseken, a vásárlók is szeretik ezt a kezdeményezést és lelkesen készülnek a tárolóikkal. A mozgóboltjuk sokat van úton, fix és alkalmi helyeken is megtalálhatóak, elsősorban Nagykovácsi vonzáskörzetében.
A Menő-Jövő termékei többsége csomagolásmentes, kimérős formában vásárolható, ezért kicsit másképp zajlik a vásárlás, mint a hagyományos boltokban. „Nagyon széles tárháza van annak, hogy milyen tárolókkal jönnek a vásárlóink. Könnyű, többször használatos zsákokat, műanyag tárolókat, vagy akár egymásba rakható tejfölös dobozokat hoznak, és ebbe tesszük a tésztát, a lencsét, a mandulát, a csokit vagy bármi mást.” – magyarázza Dóra és hozzáteszi, hogy természetesen az sem gond, ha valaki nem hoz magával tárolót, akkor tudnak neki újrahasznosított papírzacskót kínálni. Folyamatosan törekszenek arra, hogy az üzletbe érkező termékek esetében is csomagolás nélkül, szelektíven gyűjthető módon vagy újra felhasználható csomagolásban vásároljanak. Ezzel megkülönböztetik magukat a többi bolttól, hiszen fontos szempont számukra az egyszer használatos eszközök kerülése.
Alapvetően nincs konkurenciájuk, mert a legtöbb csomagolásmentes bolt jó barátjuk és alapvetően más koncepcióban üzemelnek. Annak mindig örülnek, ha egyre több hasonló szemléletű bolt nyílik, mert így egyre többen fordulnak a fenntartható vásárlási forma felé. Rendszerük a személyes találkozásra és a közösségre épít, ami sokkal energia- és időigényesebb, viszont egy olyan pluszt ad a vásárlóknak és nekik is, amit Dóra szerint, más módon nem tudnak elérni.
A vásárlás náluk egy menő, laza dolog.
A Menő-Jövő koncepciójának része, hogy a vásárlás náluk egy menő, laza és élvezetes dolog legyen. „Nagyon sokszor kapjuk azt a visszajelzést vásárlóktól, hogy nagyon szeretnek itt lenni nálunk, többüket névről ismerjük. Az egésznek van egy jó hangulata, és azt is értékelik, hogy az eladóval személyes kontaktust teremtenek és a boltban egy kicsit le is tudnak lassulni, egyfajta ’slow life’ élményt kapnak.” -érzékelteti a különbséget egy bevásárlóközponthoz képest Dóra.
Külön lényeges és folyamatos feladatuknak tartják és extra figyelmet szentelnek annak, hogy a vásárlóik figyelmét felkeltsék a környezettudatosságra, edukálják őket, és felhívják a figyelmüket a fenntarthatósági szempontokra is.
Tippek Dórától:
- Ne abból induljunk ki, hogy mivel lehet sok pénzt keresni, hanem abból, hogy mit szeretünk szívvel-lélekkel csinálni!
- Folyamatosan próbáljunk kívülről tekinteni a saját vállalkozásunkra, a vásárlók szemszögéből!
- Építsünk közösséget a vásárlóinkkal, és kommunikáljunk velük rendszeresen!
- Tartsuk a megfelelő egó-szintet, hallgassunk mások véleményére is!
- Legyünk rugalmasak a változásokkal szemben!
- Legyen egyértelmű, egyedi arculatunk, karakterünk, amely megkülönböztet majd minket másoktól!
A Menő-Jövő, a Visa Boltok Boltja verseny egyik díjazottja. A Visa Boltok Boltja verseny 2022-ben indult a kiskereskedelmi üzletek megmérettetésére Magyarországon, azzal a céllal, hogy elismerje a helyi vállalkozások eredményeit és felhívja a vásárlók figyelmét a kiemelkedő vásárlási élményt és magas szolgáltatási színvonalat nyújtó boltokra.