Helyi termelőszövetkezetből nemzetközi vállalat - egy nem mindennapi cégfejlesztés (még be nem fejezett) története

Dr. Honti Gábor András, az EHISZ Zrt. (jogelődje az egri háziipari szövetkezet) vezetője nem tervezte, hogy a bulizás éveit cégvezetésre cserélje, ám a sors közbeszólt: egy családi tragédia következtében mindössze 22 évesen egyszer csak a cég igazgatóságának elnöki székében találta magát, annak minden feladatával, kihívásával, nehézségével – és a gyász terhével. Az általa is vezetett EHISZ Zrt. mára a hazai papír- és csomagolóipar megkerülhetetlen szereplőjévé vált. Gábor fiatalkora ellenére jelentős tapasztalatokat szerzett a cégépítés és vezetés terén, amelyeket most az olvasókkal is megosztunk.

{{ formattedDate }}5 perc olvasási idő

Az EHISZ Zrt. mai formáját a 90-es években nyerte el: az eredetileg 1951-ban alapított cég már sok mindennel foglalkozott, majd 1992-ben álltak rá a papír- és csomagolóeszköz gyártásra. ’95-ben pedig áttették a székhelyüket a ma is ismert egri telephelyre. A fejlesztési-innovatív szemlélet állandó jellemzője a vállalatnak, az új (egyben végleges helyszínen) is vásároltak új telkeket, aminek eredményeként már 12 ezer négyzetméteren történik a gyártás és raktározás. Családi gyáros dinasztia van a cég mögött: Gábor nagypapája és apukája is a cégnél dolgozott, most pedig a legfiatalabb utód irányít. Gábor már egész fiatalon bejárt dolgozni, nyári munkával kezdődött, aztán az érdeklődése is a papír irányába vitte és egyre komolyabb projektekkel és munkákkal kezdett foglalkozni. Stabil, fejlődő pályán lévő vállalatot örökölt meg, ám nem mindennapi helyzetben: a Covid utáni gazdasági helyzetben, amelyben ő korántsem volt felkészülve arra, hogy egyik napról a másikra a cég igazgatóságának elnöke legyen.

Az átmenet

Minden kihívás volt” – foglalja össze röviden és tömörön Gábor az akkori helyzetet. Egyrészt fel kellett venni a fonalat, azt, amit eddig sohasem csinált, másrészt az adott üzleti kérdésekre és döntési szituációkra reagálni is kellett, méghozzá úgy, hogy annak hosszú távú következménye lesz. „Nemcsak arról volt szó, hogy nekem személyesen meg kell küzdenem a helyzettel, de másokért is felelősséget kellett vállalnom, hiszen már akkor 69 munkatársunk volt, akiknek fontos volt, hogy a munkahelye megmaradjon” – mondja Gábor. A cég háromtagú igazgatóságának vezetője szerint talán a legnehezebb a sok forrásból származó és mennyiségben és minőségben is sokféle információ befogadása, megértése, feldolgozása volt, mert habár megvolt a bizalmi kapcsolat cégen belül, de mint mondja, kívülről „természetesen megjelentek a keselyűk is”. Ám szerencsére az átállás és átmeneti időszak viszonylag rövid idő alatt végbement, ráadásul sikerrel vette az akadályokat.

Jönnek az eredmények

A korábbi évek gyakorlatával szemben a cégnél nem egyszemélyes irányítás van, hanem 3 tagú igazgatóság hozza a döntéseket: azaz konszenzusra alapozva irányítják a céget – mindezt egy fiatalos csapattal. A hosszú távú tervezés, stratégia alkotás során újragondolták nemcsak a saját szerepüket, de piacaikat is. Mindez új hozzáállást és gyakorlatokat is megkívánt, tehát változást követelt meg mindenkitől. Ennek egyik következménye lett az értékesítői- és kereskedelmi csapat megújítása is – létszámbővítéssel együtt.

Látványos eredményei lettek a változtatásoknak, azaz Gábor és a megújított csapat letette névjegyét: tavaly 6%-os volumennövekedést értek el, 50 új vevőt akviráltak. Az árbevétel pedig több mint 2,5 milliárd felett volt.

A legnagyobb eredménynek Gábor azt tartja, hogy a célok és értékek mellé beállt a csapat is, tehát a menedzsment és a munkavállalók szinte szimbiózisban dolgoznak és megvan az oda-vissza támogatás. Az eredmények másik része pedig a profilbővítés, mert Gábor szavaival élve „már nem csak egyszerű dobozokat, hanem egy komoly mérnöki munka eredményeként akár tengerentúli együttes csomagolásokat is gyártunk”. Mára egy nagyon jól diverzifikált ügyfél portfóliót sikerült kialakítani, amelyben megtalálható gyakorlatilag majdnem minden iparág, de meghatározó az elektronika, a gyógyszeripar, a műanyagipar, az autóipar és az FMCG is. Mindezek mellett büszkék arra is, hogy továbbra is nyernek díjakat a szakma versenyén (magyar csomagolásipari termék díj).

Fontos a fenntarthatóság

Gábor büszke arra, hogy ahol lehet megújuló, fenntartható megoldásokat alkalmaznak. A legnagyobb ilyen volumenű tétel a napelem az üzem tetején, amely az éves áramszükségletük 70-75%-át is képes fedezni. Fontos prioritás a helyi közösségek támogatása is: rendszeres az önkéntes program szervezése a kollégák részvételével, ennek jegyében minden évben részt vesznek ételosztásban, szemétszedésben és faültetésben is. „Van olyan mértékű jótékonykodás és segítő szándék, ami minden körülmények között belefér” – mondja Gábor.

A fenntarthatóságot tükrözi az is, hogy megszerezték a Forest Stewardship Council® tanúsítványát is.

Hogyan is kell csinálni?

Dr. Honti Gábor András tapasztalatai szerint a siker titka az alábbiakban rejlik:

  • Inspirálódj – Kapcsolódjunk olyan cégekkel, amelyek előttünk járnak, tanuljunk az ő történeteikből!
  • Struktúra és rendszerek – Alakítsunk ki stabil, megbízható folyamatokat, amelyek biztosítják az állandó magas minőséget.
  • Fenntarthatóság – Hosszú távon az etikus és környezettudatos döntések a cég érdekeit is szolgálják.
  • Válságkezelés – Gyors alkalmazkodás és a kulcsfontosságú területekre való összpontosítás segít a nehezebb időkben.

Tippek és tanácsok vállalkozóknak:

  1. Házi feladat: Lépj kapcsolatba az iparágadban sikeresebb cégekkel. Tanulj tőlük, fedezd fel, hogyan tudnád fejleszteni saját vállalkozásod.
  2. Kitartás és tanulás: A nehézségeket nem lehet mindig elkerülni, de ezekből tanulhatsz a legtöbbet. Gábor szerint minden cég életében szükségesek az átmeneti buktatók a fejlődéshez.
  3. Hosszú távú gondolkodás: A folyamatosan változó gazdasági környezet ellenére érdemes előre tervezni, de maradj rugalmas. A változás az új „állandó”.
  4. Magas elvárások: Ne elégedj meg azzal, ami elég jó. Tűzz ki magas mércét, és ezt várd el a csapatodtól is.
  5. A fiatalságod az erőd: Nem baj, ha fiatalon cégvezető vagy és veled szemben 20 évvel idősebbek ülnek. Legyen önbizalmad, stratégiád és élvezd, hogy a megvalósításra több időd van.

szerző:Szeles Gábor

Ezek is érdekelhetnek

További tartalmak