Amit egy weboldal megmutat: a Szöllősi Hegesztők értékalapú márkaépítése

Miért legyen saját weboldala egy hegesztőcégnek? Miért számít, hogy a vállalkozás mögött milyen értékek állnak, vagy hogy milyen első benyomást kelt egy érdeklődőben? A Szöllősi Hegesztők története jól mutatja, hogy a megbízhatóság és a szakmai tudás önmagában már nem elég: a bizalomépítésnek ma már része az átgondolt arculat és az online térben való jelenlét is. A vállalkozás alapítója, Szöllősi Zoltán és a márkaépítésükben közreműködő tanácsadó, Kőszegi András mesélnek arról, hogyan született meg egy újfajta, értékalapú szemlélet, ami a technikai profilt is emberközelivé teszi.

{{ formattedDate }}5 perc olvasási idő

Olyan időszakban kezdett vállalkozásba Szöllősi Zoltán, amikor sokan mások talán nem mertek volna: épp túlvoltunk az első covid-hullámon és lezárásokon, de nem lehetett tudni, nem jön-e újabb. Zoltán mégis bátor döntést hozott, és létrehozta a hegesztési munkákra specializálódott vállalkozását. Úgy tervezte, hogy eleinte egyedül látja el a feladatokat, de már néhány hét után fel kellett vennie két alkalmazottat, mert annyi munkája lett, hogy egyedül nem győzte.

„A következő mérföldkő a vállalkozás működésében az volt, hogy megismertem Kőszegi Andrást egy ügyfelem jóvoltából. Andrással hamar jó viszonyba kerültünk, és a közös munkánk életem legjobb befektetése lett. Rengeteg mindenben segített, elindultunk egy úton, és a mai napig ezen a vonalon haladok” – meséli Zoltán arról, mit jelentett számára egy üzleti tanácsadóval való együttműködés.

Márkatanácsadás egy kisvállalkozásnak?

András 1985-ben a Magyar Rádióban kezdett dolgozni, és ahogy ő mondja, az azóta eltelt négy évtizedben sokat látott, hallott és tapasztalt az emberek világáról. Jelenleg márkatanácsadóként abban segít vállalatoknak és vállalkozásoknak, hogy saját értékeikre építhessenek hiteles stratégiát, amely összhangban van a víziójukkal és a missziójukkal. „Az értékalapú gondolkodás és működés nemcsak bizalmat teremt, hanem fenntartható növekedést is biztosít. Elengedhetetlen, hogy a márkázás valóban ne csak öncélú kommunikációt jelentsen, hanem a valódi márkaértékek megtalálását, hogy azok érthetővé, szerethetővé, megélhetővé váljanak, a márka ígérete folyamatosan teljesülhessen, tehát az értékek, a vízió és a misszió a külvilág számára egyértelműen felismerhető legyen” – vallja András.

Zoltán márkáján, a Szöllősi Hegesztőkön való közös munkát egy mély személyiségelemzéssel kezdték, hiszen elsősorban Zoltán személyisége határozza meg a vállalkozását a viselkedésével, motivációival és mindsetjével. „Utána megtaláltuk és megfogalmaztuk a missziót, víziót, az értékeit, majd a fenntarthatósági érintettségét. Csak ezek után, ezekre épülve készült a logó, az arculat” – idézi fel András a közös munka elemeit.

Hogyan lássunk neki a weboldalkészítésnek a márkaépítés részeként?

Nem volt kérdés, hogy egy komolyan veendő vállalkozásnak szüksége van egy weboldalra is – ebben egyetértés volt András és Zoltán között. De csak miután már végeztek az alapok felépítésével, átbeszélték, milyen tartalomra lehet szükség egy weboldalon, akkor kezdődött meg a tényleges grafikai tervezés. Zoltán azt mondja, hogy számára nagyon fontos, hogy egy ügyfél ugyanazt kapja, mint amit olvas a cégről az online térben, mert így nem éri csalódás az ügyfeleket – ezért is volt külön hasznos, hogy egy mély személyiségelemzéssel indult a brandépítő munka, és a később kitalált elemekben megjelent Zoltán személyisége is.

És hogy minek is kellett megjelennie a márkaépítésben? Mi az, amire Zoltán különösen büszke? „Pontos, precíz, megbízható és felelősségteljes embernek tartom magam. A vállalkozásban a kollégáimmal a szakismeretünkre, szakmai minősítéseinkre és sokrétű tapasztalatunkra támaszkodva látjuk el feladatainkat. Én minden egyes munkánkat sajátomnak tekintem – ugyanolyan elhivatottsággal dolgozok rajtuk.”

A weboldal tervezésénél az egyik fő szempont volt, hogy egyszerű, áttekinthető legyen, semmiképpen ne legyen túlbonyolítva. Fontos volt, hogy a vízió, a misszió, az értékek jól láthatók legyenek. A vizualitás az értékekből született arculati elemekre épült, kiemelt helyet kapott a képgaléria, amelyben az elkészült munkák, referenciák találhatók.

Milyen egy jó vállalkozói weboldal?

Mielőtt Zoltán megfogadta volna egy üzleti tanácsadó javaslatait, nem volt a vállalkozásának külön weboldala, legfeljebb a bizonyos szolgáltatókat összegyűjtő oldalakon lehetett megtalálni. Ma már ő is úgy gondolja, hogy nélkülözhetetlen a weboldal, és hálás Andrásnak, hogy erre ráébresztette. „Az emberek ma már szinte minden információt online keresnek, így a láthatóság, megtalálhatóság, az egyik első érintkezési, találkozási pontja az a weboldal. Egy jól megtervezett weboldal hitelesebbé teszi a céget. A potenciális ügyfelek könnyebben bíznak meg egy olyan szolgáltatóban, amelynek van online jelenléte, ahol információkat találhatnak a cég értékeiről, munkáiról, referenciáiról, szolgáltatásairól. Lehetőséget biztosít arra, hogy az érdeklődők gyorsan kapcsolatba lépjenek a céggel. És természetesen az arculat, a vizualitás is hatással van az érdeklődőkre” – magyarázza András, miért nem mondhat le egyetlen vállalkozás sem arról, hogy saját weboldala legyen.

Zoltánnak szüksége volt egy külső szemre, egy tapasztalt szakértőre, aki segít neki eligazodni a vállalkozásépítés világában: „Az Andrással való együttműködést azért tartottam fontosnak, mert sok év alkalmazotti munkaviszony után, egy teljesen új dologba vágtam a fejszémet, és már nem csak a munkámmal kellett bizonyítanom. Az ügyfélkezelés, árajánlatkészítés, a marketing, mind újdonság volt számomra, amivel nem boldogultam volna elsőre egyedül.”

De szerencsére volt egy szakértő támasz, a vállalkozásépítés alapozó fázisa pedig abszolút sikeresnek mondható a Szöllősi Hegesztők esetében, mivel azóta érezhetően komolyabban veszik a vállalkozást. Zoltán azt is megértette, hogy a termékek és szolgáltatások gyakran egyformák a piacon, akár az innovatív megoldásokat is képesek másolni a konkurensek, ezért mással kell kitűnni – leginkább a saját értékeinkkel, azzal, hogy mit képviselünk.

„Az értékekre épülő jól átgondolt arculatra, iparágtól függetlenül mindenkinek szüksége van. Ez tükrözi a vállalkozás identitását, közvetlen hatással van a cég megítélésére, a potenciális ügyfelek bizalmának elnyerésére, és a piacon való versenyképességre. A profi arculat azt a benyomást kelti, hogy a cég szakértő a saját területén és képes magas szintű, professzionális szolgáltatást nyújtani. A jól kidolgozott arculat nemcsak a külső kommunikációban játszik szerepet, hanem segíti az egységes csapatszellem kialakulását is. A cég vizuális identitása tehát nemcsak esztétikai kérdés, hanem egy eszköz, amely az üzleti stratégiát és a márkát is képviseli” – hangsúlyozza András.

Weboldal nélkül vállalkozóként boldogulni – lehet, csak nem érdemes?

Dicséretes, ha egy kisvállalkozás ilyen elszánt a márkaépítésben, és felismeri, hogy a tudatos építkezés, a stratégiai alapokon nyugvó branding nemcsak megkülönböztetheti, de messzire is röpítheti őt. Sokan azonban még azt sem feltétlenül fogadják el alaptézisként, hogy akár egy egyszemélyes vállalkozásnak is szüksége lehet weboldalra: „A legnagyobb tévhit még most is, hogy nem kell weboldal, így is megvagyunk” – támasztja alá András is. – „Vannak, akik úgy érzik, hogy a közösségi média jelenléttel ezt kiválthatják, aminek persze számos oka van, hogy ez miért téves. Sok kisvállalkozó azt is gondolja, hogy csak akkor érdemes weboldalt készíttetni, ha termékeket árul online, tehát a weboldal a szemükben az egy webshop. És persze egy weboldal önmagában, kommunikáció nélkül nem egy vevőszerző mágnes.”

Mindazoknak, akik mostanra döntötték el magukban, hogy nem volna botor dolog weboldalt készíttetni, van egy jó hírünk: a Demján Sándor Program keretében elérhető a „Minden vállalkozásnak legyen saját honlapja” pályázat, ahol a jelentkezők akár 1,5 millió forint összegben nyerhetnek el szolgáltatási támogatást leendő weboldaluk elkészítésére, közösségi média jelenlétük fokozására. A pályázat részleteiről a Hello Biznisz felületén is olvashatók összefoglalók.

Kőszegi András márkatanácsadó 3 tippje vállalkozók számára brandépítéshez:

  1. Fontos a sorrend!
    Előbb legyen egy víziónk, missziónk, határozzuk meg a belső értékeket. Utána épülhet mindezekre az arculat és kezdhetjük el megtervezni a tartalmakat – például a weboldalt.
  2. Ismerd a pontos célodat!
    Sőt, amennyire lehet, egyszerűsítsd le.
  3. Mindig az értékekre fókuszálj!
    Bármit is teszel, azt értékalapon tedd!

szerző:Ganzler Orsolya

Ezek is érdekelhetnek

További tartalmak