”Azok a vállalkozások, akik a következő két évet akarják túlélni, nem fogják túlélni a következő húszat” – Ezért fontos a fenntartható működésbe invesztálni

Egy családi vállalkozás is lehet sikeres a nagy “hárombetűsök” uralta szállítmányozási piacon. Takács Mihály, a Futár.hu tulajdonosa szerint az ügyfélelégedettségre építő stratégiájuk mellett a társadalmi felelősségvállalást és értékteremtést középpontba állító vállalati filozófiájuk is nagyban hozzájárult ahhoz, hogy néhány év alatt fontos, komoly forgalmat generáló szereplővé nőtték ki magukat.

{{ formattedDate }}5 perc olvasási idő

A Futár.hu 2006-os megalapítása óta fontos szereplője a hazai és nemzetközi nagyvállalatok uralta szállítmányozási piacnak. A céget Takács Antal informatikai szakember alapította. “Édesapámmal hamar rájöttünk, hogy a logisztikai piacon viszonylag alacsony a belépési küszöb; ez nem annyira forrás-, mint inkább szervezésigényes iparág. Gyorsan lehet fejlődni, építkezni, ráadásul ehhez – mivel egyéni vállalkozók és kevés munkavállalót foglalkoztató mikrovállalkozások​ munkáját kell összehangolni – olyan nagy beruházásokra sincs szükség, mint amilyen például a nagy telephelyek, bonyolult gyártósorok felhúzása– magyarázza Takács Mihály tulajdonos. – Édesapámnak az volt a célja, hogy egy »valódi szolgáltató céget« hozzon létre: olyan, értékalapú vállalkozást, ami az ügyfelek bizalmában és elégedettségében találja meg a legfontosabb tőkéjét. Már az induláskor az volt a mottónk, hogy »Az ön elégedettsége a mi hosszútávú befektetésünk«: hittünk abban, hogy ezzel az ügyfélközpontú megközelítéssel olyan hozzáadott értéket tudunk teremteni, ami jelentős hatással lehet magára a logisztikai piacra is.” 

Ügyfélközpontú, fenntartható üzlet

Takács Mihály 2010-ben csatlakozott a Futár.hu csapatához. “Én voltam a negyedik munkavállaló a cégnél. Akkor még csak öt-hat futárral és egy maroknyi ügyféllel dolgoztunk; főként speciális szállítmányokat kezeltünk: elsősorban időkritikus, törékeny, sérülékeny csomagok szállításával kapcsolatos, vagy egyedi szervezést igénylő feladatokat láttunk el. Az üzleti felfogásunk lényege az volt, hogy minden körülmények között alkalmazkodni tudjuk a megrendelők elvárásaihoz, igényeihez. Ez az ügyfélközpontúság, gyorsaság és személyre szabottság volt a vállalkozásunk USP-je (Unique Selling Point – egyedi értékesítési ajánlat, egy olyan hozzáadott érték, aminek révén egy vállalkozás megkülönböztetheti magát a versenytársaitól, a szerk.).”​

A Futár.hu-nak ma már húsz alkalmazottja és ötven-hatvan alvállalkozók által delegált futárja van. Ügyfeleik között számos hazai és multinacionális nagyvállalat is megtalálható, köztük jól ismert kiskereskedelmi láncok és pénzügyi szolgáltatók. Tavaly több mint nyolcszázmillió forintos forgalmuk volt, és ezt a tulajdonos szerint az idén a piaci-gazdasági nehézségek ellenére is tartani fogják majd. “Az elmúlt években jelentősen átalakítottuk a szolgáltatás-palettánkat. Elkezdtük például a korábbinál jóval fenntarthatóbban működtethető gyűjtőszállítást, amivel nem csak a költségeket, de az egy csomag kiszállítására jutó károsanyag-kibocsátást is jelentősen vissza tudtuk szorítani – magyarázza Takács. – 2017-ben egy új üzletágat is elindítottunk: ez a nagyméretű csomagok szállítása, ami akkoriban még erősen niche piacnak számított Magyarországon. Ez volt az az időszak, amikor hirtelen nagyon megnőtt a webáruházak forgalma, főként nekik segítettünk abban, hogy azokat a különleges küldeményeket, amik a nagy konkurensek rendszerében nem voltak elég hatékonyan szállíthatóak, a partnerek és a vásárlók számára is kényelmes és kielégítő módon kézbesítsük.”

A Futár.hu nem csak kiszállítást, hanem összeszerelést is vállal. “De a csomagolóanyag elszállítása is a szolgáltatásaink közé tartozik. Ezt nagyon szeretik az ügyfelek; ráadásul a fenntartható működésünket is segíti, hiszen az általunk összegyűjtött csomagolóanyagokat olyan rendszerekben tudjuk elhelyezni, ahol száz százalékban újrahasznosítják azokat.”

”Szívesen dolgoznak egy olyan cégnél, ami fontosnak tarja az értékteremtést”

Takács kezdetben a külföldi szállítások menedzselésével foglalkozott. “A névjegyem szerint már akkor is ügyvezetőként dolgoztam a családi cégnél​​, de édesapám mentorként még sokáig segítette a munkámat; Elkelt a segítsége, hosszú önismereti utat kellett bejárnom ahhoz, hogy »teljes értékű« ügyvezető legyek” – mondja. Ez az önismereti út az ő esetében végül igazán messzire vezetett. “2025-ben átadtam az ügyvezetői feladatokat az egyik kollégámnak (Lengyel Anna, a Futár.hu új ügyvezetője korábban személyi asszisztensként, irodavezetőként majd cégvezetőként segítette a cég fejlődését– a szerk.), és azóta tulajdonosként, illetve fenntarthatósági vezetőként segítem a cég munkáját.”

A Futár.hu alapítói számára a cég elindulása óta fontos szempont a fenntarthatóság és a társadalmi-környezeti felelősségvállalás. “2021-ben aztán stratégiai alapokra helyeztük a CSR-tevékenységünket: ekkor hirdettük meg nonprofit szervezetek számára kiírt »Örömet szállítunk« című pályázatunkat, és ezzel párhuzamosan elkezdtük tudatosan is a szervezeti működésünkbe integrálni azt a  stakeholder központú szemléletet, ami valójában már a cég megalapítása óta végigkísérte a tevékenységünket.”

Takács hangsúlyozza: ez a fajta felelős szemléletmód nem csak az ügyfelek, illetve szélesebb körben véve a társadalom számára hasznos, hanem a cég szempontjából is fontos előnyökkel jár. “A munkatársaink szívesen dolgoznak egy olyan cégnél, ami fontosnak tarja az értékteremtést; ahol az alvállalkozóinkkal kötött kapcsolatok kiegyensúlyozottak és hosszútávúak; ahol nem csak a partnerkapcsolatokban ​figyelünk a harmonikus együttműködésre, hanem a vásárlók igényeit is igyekszünk maximálisan kielégíteni.” A Futár.hu kényesen ügyel az ázsiójára. “Volt olyan partnerük akivel azért szakítottuk meg a kapcsolatot, mert nem tudtunk megegyezni egy olyan minőségi szolgáltatásban, amit a saját brandünkkel mi is támogatni tudtuk volna.” 

Minőségi szolgáltatással valódi költséget váltanak ki

A Futár.hu az elmúlt négy évben főként olyan civil szervezetekkel dolgozott együtt, amik hátrányos helyzetű gyereken segítenek.“Általában nem pénzügyi adományokkal, hanem ingyenes szállítási szolgáltatásokkal támogatjuk őket, az éves eredményünk közel tíz százalékát fordítjuk erre a célra” – mondja Takács hozzátéve, tisztában vannak azzal, hogy a forráshiányos, gyakran komoly finanszírozási gondokkal küzdő nonprofitok számára a szabad források is nagyon fontosak . “Mégis úgy látjuk, az önkéntes munkával többet segíthetünk, mint egy átutalással. Olyan programokat választottunk a támogatási portfolióba a pályázat során, ahol a logisztikai feladatok jelentős költséget generáltak, így a segítségünk pénzügyi előnyökkel is jár. A szervezeteket hosszú távon támogatjuk, jövőre lesznek a civil kapcsolataink ötévesek és reméljük még sokáig kísérhetjük egymás útját.

A cég jó néhány nonprofit szervezet munkájában részt vesz. “Támogatjuk például a hátrányos helyzetű fiataloknak személyre szabott tanulmányi segítséget nyújtó InDaHouse Hungary, a nyolcadik kerületben élő hátrányos helyzetű gyerekek szabad iskolaválasztását és edukációját támogató Rosa Parks Alapítvány, az egyéni adományozással foglalkozó Csillagfény Alapítvány, a kórházban onkológiai osztályokon gyógyuló gyereket segítő Amigos a Gyerekekért Alapítvány és az Adománytaxi munkáját is: ők hátrányos helyzetű településeken szervezett közösségi piacaikon jelképes összegért árulják azokat az adományokat – ruhákat, konyhai felszereléseket, elektronikai eszközöket –, amiket oda szállítunk, az így befolyt bevételből pedig közösségi programokat finanszíroznak. Ez egy nagyon méltányos és felemelő módja a partvonalra szorult közösség támogatásának” – vélekedik Takács Mihály. A Futár.hu az Adománytaxi egy másik, hasonlóan fontos programjában is közreműködik. “Az Á-Lom Projekt keretében használt ágyakat juttatunk el olyan rászoruló gyerekeknek, akiknek nincs olyan tiszta, száraz fekhelyük, amiben nyugodt körülmények között alhatnának.” A cég az elmúlt években a Magyar Élelmiszerbank Egyesülettel és az újStart Alapítvánnyal is bővítette a civil partnerei körét.

Takács azt mondja, az elmúlt években szó szerint “beleszeretett a civil szektorba”. “Egyre több nonprofit szervezettel beszélgettünk arról, hogy hogyan tudnánk segíteni a fejlődésüket, hogy hogyan kamatoztathatnánk együtt azt a tapasztalatot, amit a cég vezetése során összeszedtem – magyarázza. – Azon vagyok, hogy a vállalat vezetéssel kapcsolatos ismereteim és a kapcsolati hálóm révén segítsem őket abban, hogy hatékonyabban működhessenek, és támogató partnereket találjanak a hazai vállalkozások között. Az időm nagy részét most ilyen projektek szervezésével töltöm: a Scale Impact Nonprofit Kft-vel például az idén indítottuk el a Hatásvadász című podcastünket, ami a hazai kis- és középvállalkozások (KKV-k) és civil szervezetek közötti együttműködéseket, jógyakorlatokat, sikertörténeteket mutatja be.”

Jó üzlet a fenntarthatóságba fektetni

Takács Mihály annyira fontosnak tartja a KKV-k és a fontos társadalmi-környezeti ügyeket ​felkaroló nonprofitok együttműködését, hogy a Sustainable Business Academy (SBA) fenntarthatósági menedzserképzését is elvégezte. “A képzés során számos olyan ismeretet elsajátítottunk, amik révén – a szállítási útvonalak optimalizálásától az alvállalkozó partnerekkel való együttműködésig – még fenntarthatóbbá, felelősebbé tehetjük a cégünk működését – magyarázza Takács. – Mert fontos a fenntartható működésre fókuszálnunk: azt gondolom, hogy azok a vállalkozások, amik a következő két évet akarják túlélni, nem fogják túlélni a következő húszat. Nagyon erős változás zajlik a világban: a fiatal fogyasztók és munkavállalók számára egyre fontosabb a társadalmi és környezeti fenntarthatóság. Sokkal könnyebben váltanak munkahelyet, mint az idősebb generációk tagja; sokkal nyitottabban gondolkodnak, és nagyon jól tudnak különféle számukra fontos értékekhez kapcsolódni.”

A Futár.hu tulajdonosa hangsúlyozza: a cég nem puszta önzetlenségből vagy jóakaratból indította el a fenntarthatósági programját. “Az a fenntarthatósági struktúra, amit felépítettünk, mára az egyik legerősebb, legtöbb hozzáadott értéket termelő alapja lett a cégnek.” Takács kiemeli: nem csak a nagyvállalatoknak, hanem a KKV-nak is komoly, kézzel fogható hasznot termelhet, ha a fenntartható működésbe fektetnek. “Még annak ellenére is, hogy az Európai Unió (EU) – átmenetileg – kivonta őket az ESG-jelentéstételre (a cégek társadalmi-környezeti fenntarthatóságával kapcsolatos jelentéstételi kötelezettség – a szerk.) kötelezett cégek közül. Egyrészt azért, mert előbb-utóbb nekik is kötelező lesz ilyen jelentéseket készíteniük, másrészt pedig azért, mert már ma is rengeteg olyan multinacionális vállalat van, ami csak akkor hajlandó beszállítóként együttműködni egy kisebb céggel, ha társadalmi-környezeti szempontból átláthatóan gazdálkodik.” Takács hangsúlyozza: az ESG több egyszerű jelentéstételi, adatszolgáltatási rendszernél. “Ezt nem lehet »kreatív adatszolgáltatással« letudni, nagyon hamar kiderül, hogy egy cég valóban fenntartható módon működik-e vagy sem.”

A felelős vállalatmenedzsment és gazdálkodás komoly előnyökkel járhat

Takács Mihály szerint ma már csak azok a vállalatok tudnak igazán hosszú távra előre tervezni, amelyek valóban társadalom- és környezettudatos módon működnek. “Már ma is erősen érezhetőek a globális felmelegedés hatásai: márpedig ez minden olyan iparág szereplőit közvetlenül érinteni fogja, amelyek – mint például a mezőgazdasági- és élelmiszertermeléssel, vagy vízgazdálkodással foglalkozó cégek – közvetlenül ki vannak téve az időjárás alakulásának – de rajtuk keresztül tulajdonképpen szinte minden más piaci szereplőt is. Ez nem függ az aktuális világgazdasági helyzettől vagy a piac rövid- és középtávú hullámzásaitól.”

A Futár.hu tulajdonosa azt mondja, a nonprofit szervezetekkel való együttműködésük már rövid távon is kifejezett előnyökkel járt a számukra. “Minden kollégánk tudja és érzi, hogy felelős módon működünk, hogy amit csinálunk, jószándékkal csináljuk. Ez nagyon jó hatással van a munkavállalói morálra és lojalitásra, ami nagyban hozzájárul ahhoz is, hogy a lehető legmagasabb színvonalon szolgáljuk ki az ügyfeleinket.”

A cég az “alulról”, munkavállalói szintről érkező segítő kezdeményezéseket is felkarolja. “Próbálunk teret adni ezeknek a kezdeményezéseknek, és megvalósítani az ötleteiket. Ez a munkavállalói wellbeinghez ​​is nagyban hozzájárul: csökkenti a kiégés veszélyét, erősíti a kreativitást, az önállóságot és az együttműködési készséget, javítja, hatékonyabbá teszi a szervezeten belüli kommunikációt – és ezzel a cég működését is jobbá teszi. Sőt, költséghatékonyabbá is: hiszen az alacsony fluktuációnak köszönhetően stabilabbá, hatékonyabbá válik a szervezet, és jelentősen csökkennek a HR-költségek, ami már rövid távon komoly megtakarításokat hozhat.”

Takács Mihály úgy látja, a fenntartható működés a rekrutáció és az üzletszerzés terén is komoly előnyöket kínál. “Még úgy is, hogy mi nem kommunikáljuk igazán aktívan a segítő tevékenységünket. Minden évben készítünk egy összefoglaló riportot ezekről a programjainkról, együttműködéseinkről, de a direkt sales-be még nem építettük be ezt a fajta »reklámot«. Ezen most változtatni szeretnénk: és nem elsősorban azért, hogy magunkat »fényezzük«, hanem inkább azért, hogy – természetesen etikus módon – más vállalatoknak, döntéshozóknak is megmutathassuk, milyen konkrét előnyökkel járhat a felelős vállalatmenedzsment és gazdálkodás.”

Használt bútorokkal segítenek a rászoruló családoknak

Az Adománytaxi és a Futár.hu legújabb közös kezdeményezése, a Bútorbank keretében jó állapotú, de már nem használt bútorokat szeretne összegyűjteni és eljuttatni a rászoruló családoknak. A projekt idén a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) 2020-ban indított Bridge to Benefits programjának nyertese lett. “A Bútorbank célja, hogy a kidobásra ítélt, de jóállapotú bútorok megmentésével egyszerre segítsen a rászoruló családoknak berendezni az otthonaikat – és közben a hulladékmennyiséget is csökkentse – magyarázza Takács Mihály. – Országos méretű mozgalmat szeretnénk építeni, amiben a kereskedők, a szállítmányozók és a civilek közösen, egymással szoros összefogásban dolgoznak azért, hogy csökkentsük a társadalmi egyenlőtlenséget és javítsuk. A környezeti fenntarthatóságot.

szerző:Dávid Imre

Ezek is érdekelhetnek

További tartalmak